mai 05, 2024, 15:55:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 237641 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #420 på: desember 19, 2012, 15:33:21 pm »

good plan Blunker

Ja jeg har sett sånn flatreim-greie, men liker de ikke helt Blunker Mest fordi jeg aldri har skjønt hvorfor, men nå har jeg jo en god grunn, så kanskje jeg skal kikke litt næremere på det
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #421 på: desember 20, 2012, 21:43:52 pm »

Fikk også tørrsump-pumpe, og den ble prøvemontert.

Første som slår meg er at det blir trangt på venstre side med sandwich-plata med uttak til kjøler og det ene uttaket fra pumpa:
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]

Må prøvemontere med eksosen også for å sikre klaring. Er ikke så hypp på at alle oljeslanger passerer med millimeterklaring til eksosen heller...

Og så et bilde som viser utfordringen med tørrsump og std størrelse på reimhjul:
[ Vedlegg ]

Har kjøpt inn en ladning med shims, så jeg har lyst å prøve å få reimhjulet klar av pumpa (og lokket som jeg ikke har satt på enda...) men jeg er avhengig av å prøvemontere hele motoren med vifte og generator for å sjekke at jeg får bra alignment mot øvre reinhjul. Kan selvfølgelig bruke mindre pulley, men har lyst på kjølinga Glad

Så endelig litt bevegelse.

Har planlagt en tur i maskinverkstedet til Unneberg i nærmeste fremtid for å få gjort noen småjobber, så flere bilder kommer plutselig

Et tips er å flytte hele greia bort fra tørrsumppumpe og eksosrør med en sånn på motoren:
http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1731

Så leder du olja i slanger mellom den og en ekstern oljefilterholder, og du kan da enten bruke en in-line termostat, eller bruke din sandwitchadapter med termostat mellom filteret og den eksterne holderen.

Dette funka veldig bra på bobla mi med wbx motor der BAS anlegget kom veldig nær filteret når dette var skrudd rett på motoren, selv med kort type 4 filter og uten varmeveksleren montert.

mvh
Arild Glad
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #422 på: desember 20, 2012, 23:02:34 pm »

Takk. Det kan være en god løsning
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #423 på: desember 30, 2012, 19:42:20 pm »

Hadde store planer om å få gjort mye i jula, men hele familien har ligget og ligger fortsatt rett ut....

Men jeg har da fått gjort noen småting, som å måle ut hvor mye som skal dreies av på sylindrene, og litt andre småting.

Var en tur i Moss på fredag og da fikk jeg hentet svinghjulet, og jeg tenkte jeg skulle måle endeslakk for å sjekke hva jeg treger av shims.

Men da stusset jeg litt...

På en T1 blokk har det lageret nærmest veiva thrust-flater på begge sider, men på det lagersettet jeg har, er dette lageret uten disse thrust-flatene...

Det ser da slik ut når jeg slipper ned veiva:

* bearing.jpg (146.76 KB. 600x549 - vist 283 ganger.)

På meg ser det ut som lagerbukken er frest ut for å ha thrust-lager. Og slik veiva ligger nå, er det 2-3mm endeslakk, og ikke noen definert flate som veiva/svinghjulet stopper i mot.

Har jeg feil lager?

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #424 på: desember 30, 2012, 19:45:05 pm »

Du mangler ikke ringene med tapp på da? 3delt lager altså..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #425 på: desember 30, 2012, 19:51:58 pm »

kanskje det? noen som har bilde?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #426 på: desember 30, 2012, 20:06:37 pm »

antakelig dette jeg skal ha da?

http://www.unneberg-bil.no/i/i/35247/p/l
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #427 på: desember 30, 2012, 20:15:23 pm »

Mitt bakre lager er iallefall 3 delt.

1 "vanlig" lager og 2 stålringer med en tapp i. Tappen skal ligge i skjøten mellom blokkhalvdelene.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #428 på: desember 30, 2012, 20:23:12 pm »

mitt også Glad

Jørn hadde sent meg noen "kjekt å ha"-biter, og der å det jaggu to sånne gitt:

* ringer.jpg (126.74 KB. 600x367 - vist 272 ganger.)

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #429 på: desember 30, 2012, 20:25:42 pm »

Se der ja.

hvor tykke er de?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #430 på: desember 30, 2012, 20:32:42 pm »

anbefaler Haynes boka  til T3  Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #431 på: desember 30, 2012, 20:34:34 pm »

anbefaler Haynes boka  til T3  Glad

Tsk.. Nesten T1 jo  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #432 på: desember 30, 2012, 20:39:16 pm »

anbefaler Haynes boka  til T3  Glad

Tsk.. Nesten T1 jo  Gliser

tydeligvis nok forskjeller  Blunker
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #433 på: desember 30, 2012, 20:40:44 pm »

anbefaler Haynes boka  til T3  Glad

blir så kjedelige prosjekttråder av sånt....

men ja jeg har den boka, bare ikke oppslått på de sidene Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #434 på: januar 03, 2013, 23:12:18 pm »

innfluensaen begynner å forlate kroppen, så da måtte jeg ut i garasjen en tur.

Jeg tenkte jeg skulle teste hvor vanskelig det var å borre og gjenge opp pinnebolthullene i blokka, så da begynte jeg med et prøvestykke aluminium:

* test cut.jpg (95.63 KB. 650x364 - vist 243 ganger.)

Jeg borret med et 14 mm bor, og gjenget opp med M16X2.0. Det gikk såpass glatt at da testet jeg på et av hulla i blokka, og det ble ganske bra synes jeg:

* first cut.jpg (71.51 KB. 650x407 - vist 258 ganger.)

Anleggsflata til sylinderen er ikke så veldig stor, men større enn på selve sylinderen, så så lenge jeg passer på at insertsene sitter lavere enn denne flaten går det fint.

Så da var det bare å kjøre i gang sveiva:

* real cut.jpg (118.53 KB. 650x387 - vist 306 ganger.)


Og etter en times tid med litt svetting, ser det slik ut:

* all 8.jpg (143.3 KB. 468x650 - vist 340 ganger.)


Synes ikke dette ble så ille jeg, og dt ser ut til at jeg klarte å unngå å skade anleggsflata til sylinderene også:)

Da gjenstår det bare 8 til på den andre halve blokka, og så må jeg en tur til Unneberg for å få laget offset hull i M16 boltene.


« Siste redigering: januar 03, 2013, 23:31:27 pm av grelland » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #435 på: januar 03, 2013, 23:17:06 pm »

Har du kjøpt adapterringer til sylinderene? Eller får du nok anleggsflate når du dreier ned sylindrene.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #436 på: januar 03, 2013, 23:29:19 pm »

satser på å få nok flate, har ikke kjøpt nei
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #437 på: januar 03, 2013, 23:32:28 pm »

satser på å få nok flate, har ikke kjøpt nei

Ok. Skal du dreie sylindrene i steg?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #438 på: januar 03, 2013, 23:42:31 pm »

ikke sikker på hva du mener, men siden hullet i blokka er sånn ca 100.25mm, tar jeg sikte på å dreie *litt* mindre enn det, og hvis jeg fortsetter med den samme "store" ytterdiameteren som sylindrene har i dag (105mm), får jeg sånn ca 2.4mm anleggsflate.

eneste usikkerhetsmoment er akkurat der utsparringen for pinneboltene er, for der er det nesten ikke noe gods igjen med dagens ytre diameter på 97.4mm, men det vil jo være minimalt med trykk i den enden av sylinderen, så jeg håper det skal funke uten noen lekkasjer. Tenkte å bruke silikon el.l her.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #439 på: januar 03, 2013, 23:47:32 pm »

her er et bilde av sylindrene slik de er i dag, dreid for vanlig T1 blokk

* largest OD.jpg (93.62 KB. 600x512 - vist 269 ganger.)

Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #440 på: januar 04, 2013, 00:14:15 am »

Var det ikke slik at T4 sylinderene passer rett i wasserboxerblokk, mener jeg hsr prøvd det en gang.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #441 på: januar 04, 2013, 00:15:36 am »

kan hende, men passer de rett i T1 topp?
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #442 på: januar 04, 2013, 13:43:53 pm »

T4 Passer ikke i toppen, og må også justere på utsparing til pinneboltene eventuelt
Ligger bilder av dette i Knasten sin tråd med WBX blokk, T4 cylinder og WBX topper med gjensveisede hull mot cyinder
... Såkalt Woxyboxer

Jeg håpet du skulle prøve med case savers der hullet er i center, og med 8mm pinnbolter..
Har du fått tilbakemeldinger om noen som har prøvd dette og fått problemer, eller der det bare for å være sikker?

Jeg får teste det på en av de to blokkene jeg har liggende da :-)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #443 på: januar 04, 2013, 14:08:51 pm »

ja jeg har testet det, og når jeg ser på godset jeg har å "leke" med i 043-toppene, tar jeg ikke sjansen.

Her er et bilde av hvor "feil" de treffer i hullene:

* pinnebolt.jpg (134.3 KB. 600x551 - vist 289 ganger.)

Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #444 på: januar 04, 2013, 14:12:37 pm »

Blir feil mot toppen ja. Blandet nok litt med wasseroxyboxertråden til knasten.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #445 på: januar 05, 2013, 00:36:33 am »

en halvtime i garasjen i dag også, og da ble det gjenger i den andre blokkhalvdelen også:

* other half.jpg (129.64 KB. 650x391 - vist 298 ganger.)


da gjenstår en del rengjøring...

Noen som har bra tips for å bli kvitt det sorte belegget inni blokka?

Har gått på med en coctail av bremsespray, motorvask og kaldavfetting, og med litt gnikking med stålull etc så løsner det, men kommer jo ikke til overalt. Delevasker?

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #446 på: januar 05, 2013, 08:22:36 am »

da gjenstår en del rengjøring...

Noen som har bra tips for å bli kvitt det sorte belegget inni blokka?

Har gått på med en coctail av bremsespray, motorvask og kaldavfetting, og med litt gnikking med stålull etc så løsner det, men kommer jo ikke til overalt. Delevasker?

God avfetting, la stå og høytrykkssteam til slutt.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #447 på: januar 05, 2013, 08:42:16 am »

da gjenstår en del rengjøring...

Noen som har bra tips for å bli kvitt det sorte belegget inni blokka?

Har gått på med en coctail av bremsespray, motorvask og kaldavfetting, og med litt gnikking med stålull etc så løsner det, men kommer jo ikke til overalt. Delevasker?

God avfetting, la stå og høytrykkssteam til slutt.

Enig. Legg blokka i bløtt i parafin/diesel noen dager, og kjør på med steamer til slutt. Må gjerne varme til, for å ta dritten. Husk at oljegangene innvendig kan se likedan ut...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #448 på: januar 06, 2013, 22:56:48 pm »

Tenkte jeg skulle kopiere Knasten sin løsning for trigger til sprutet, så da begynte jeg med å måle meg frem til hvor jeg skal montere sensoren, og jeg endte opp med to alternativer. Sirklene på svinghjulet indikerer de to aktuelle plasseringene, og jeg endte opp med å forsøke å legge meg på den ytre, som går i senter av de 6 hullene som brukes til å feste tykkplata. Må regne og måle litt, men tror jeg må ta opp de hulla litt for å få omtrent 50% dutycycle på signalet.

* svinghjul.jpg (114.45 KB. 650x469 - vist 224 ganger.)

Jeg må da lage 36 hull javnt fordelt rundt svinghjulet, men jeg er litt usikker på hvor dype hull jeg må ha for at sensoren skal trigge.

Når jeg hadde bestemt meg for plasseringen, lagde jeg et monteringshull i blokka:

* hall.jpg (144.27 KB. 650x425 - vist 249 ganger.)


Planen er å droppe EDIS, og prøve meg på COP, så da blir det veldig ryddig uten noe triggerhjul på reimhjuls-siden.

Så måtte jeg ta med meg blokka ned på den lokale selvvask-sjappa, så fikk jeg i alle fall spylt vekk den driten som finnes. Er fortsatt litt mer svarte avleiringer inni motoren, men skal prøve med diesel-trikset noen dager, så kanskje den blir helt fin

* vasket.jpg (138.53 KB. 550x501 - vist 274 ganger.)


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #449 på: januar 07, 2013, 11:07:23 am »

Tenkte jeg skulle kopiere Knasten sin løsning for trigger til sprutet, så da begynte jeg med å måle meg frem til hvor jeg skal montere sensoren, og jeg endte opp med to alternativer. Sirklene på svinghjulet indikerer de to aktuelle plasseringene, og jeg endte opp med å forsøke å legge meg på den ytre, som går i senter av de 6 hullene som brukes til å feste tykkplata. Må regne og måle litt, men tror jeg må ta opp de hulla litt for å få omtrent 50% dutycycle på signalet.


Hmm har regnet litt, og hulla må være rett under 11mm i diameter, så da går det fint uten å kødde med de som er der. Da er det bare å finne en fres med delehode Blunker
Loggført
Sider: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!