mai 04, 2024, 01:02:48 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljeslanger og varmtvann??  (Lest 2366 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: august 14, 2011, 00:07:42 am »

Den siste uken har jeg fått advarsler mot å bruke oljeslanger med slangeklemmer og fått råd om at pressede/skrudde koblinger er det eneste som duger.

Jeg fikk med noen meter med slanger og koblinger fra motorbyggeren min - som vi trodde måtte festes med klemmer, men i en epost sier Maher at slangene han sendte med motoren skal legges i kokende vann og så trykkes på koblingene. Og han sier koblingene da er trygge - og at slangeklemmer er unødvendig. Samtidig mener han likevel at pressede slanger er en "upgrade".

Jeg har ikke peil, så skrudde, pressede, klemte eller kokende vann-trikset er ukjent område for meg.

Har noen erfaring med denne typen slanger og varmtvann-trikset?

Legger ved et par bilder som viser hva slags slange og koblinger jeg fikk med.


* slange.jpg (100.8 KB, 640x480 - vist 170 ganger.)

* kobling.jpg (105.95 KB, 640x480 - vist 194 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 14, 2011, 00:13:01 am »

Begge deler? Hadde jeg koblet de hadde jeg hatt dobble slangeklemmer på alle koblinger iallefall!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #2 på: august 14, 2011, 00:49:05 am »

Begge deler? Hadde jeg koblet de hadde jeg hatt dobble slangeklemmer på alle koblinger iallefall!
Jeg kan ingenting om oljeslanger, koblinger etc, men registrerer at mange har sterke meninger på området. Så begrunn gjerne hvorfor noe er feil eller riktig.

Bug66, hvorfor ville du hatt doble slangeklemmer på alle koblinger? Er det pga slangen eller koblingen på bildene - eller noe annet?

Jeg har inntrykk av at motoren John Maher har levert - og delene som fulgte med - har vært av ypperste kvalitet. Han er en perfeksjonist og til nå har han ikke overlatt noe til tilfeldighetene. Så jeg kan ikke helt se for meg at han bare har slengt med noen jalla-slanger/koblinger.

Jeg kjøper nok pressede koblinger på mandag uansett, jeg er bare nysgjerrig på hva dette er.
« Siste redigering: august 14, 2011, 01:10:26 am av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 14, 2011, 01:34:50 am »

Dobble fordi min hjerne ikke klarer å konstatere at man klarer ett jevnt trykk over hele nippelen med kun 1 klemme. To ved siden av hverandre får du klemt ned ifront. Ved 1 "innerst" på nippelen ser jeg for meg at oljen kryper forbi nippelhodet, og slangen (kan) bule ut. Pluss at 2 er dobbelt av 1..

Kokingen er vel for å utvide nok til å tre på slangen, og når den blir kald så krymper den over nippelen.. Men olje kan bli 100grader den og, så ville sikret med 2 klemmer
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #4 på: august 14, 2011, 06:28:58 am »

Både Tommy.H og jeg har brukt slike slanger i flere år. Lett å lage til og ikke en dråpe lekkasje. Har heller ikke brukt slangeklemmer

http://www.thinkauto.com/pushon1.htm
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: august 14, 2011, 07:20:27 am »

Slangeklemmer har en tendens til å bli skrudd for hardt eller for løst til. Finns egen trekker for ikke å overdra de. Dessuten mange forskjellige kvaliteter. Jeg kan anbefale ABA, de er mer solide enn de fleste konkurrentene.

Et alternativ er å bruke øreklemmer, du kan bruke 2 på stussen som du plasserer 90 gr. forskjøvet:

http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?func=frontend.show&product_id=52148&template=pcat_webshop_product&nodeid=1475

Krever at du har riktig dimensjon øreklemme (skal akkurat gå over gummien). Jeg bruker hovtang for å stramme de.

Varmtvannstrikset har jeg ikke vært borti.

Lykke til!  Glad
« Siste redigering: august 14, 2011, 07:27:24 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: august 14, 2011, 08:11:45 am »

Gummi utvider seg i varmt vann for deretter krympe igjen når den blir kald. Du klarer ikke å få slangene på uten å varme dem opp først og du klarer heller ikke å få dem av fittingsen uten å kutte dem opp. Du kan trygt følge anbefalingene fra Mr Maher.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #7 på: august 14, 2011, 09:21:55 am »

hei
å bruke enkle eller dobble slangeklemmer er jalla på den proffe motoren din.kjørte rallycross for noen år tilbake på bjerkebannen da hadde jeg dobble slangeklemmer
men etter noen runder datt dritten av og fullt havari
hvorfor bruker folk slangeklemmer på oljeslanger de bruker tusenvis med kr på motor men gidder ikke å bruke noen få kr på skrudde kobblinger
det kan jo hende at du må demontere noe før eller siden så jeg hadde brukt skrudde koblinger
og så er det pent også
har aldri hørt om slangen Mahrer har sendt deg
dette sier jeg etter mange år erfaring med løpskjøring

Andersen Racing
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: august 14, 2011, 09:24:46 am »

de slangene har skrudde koplinger, det er metoden for å feste fittingsen til slangen man diskuterer her.

Jeg har akkurat slike koplinger på vei i posten til min motor, og kommer ikke til å bruke slangeklemmer jeg heller
Loggført
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #9 på: august 14, 2011, 09:27:24 am »

skjønner det Sjokkert
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: august 14, 2011, 09:41:30 am »

Ta en titt på noen av verstingbilene på SCC, flere av dem kjører med slanger som er klemt på slik det er snakk om her. Klart at pressede slanger er en oppgradering men er det nødvendig? Sist nå i sommer hørte jeg om en stygg lekkasje i en oljeslange som var presset hos Tess.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sti
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: august 14, 2011, 12:14:29 pm »

Syns også du kan ta en prat med Hydroscand om hva dem har av tips, dem kjenner jo faget sitt godt om slanger og temp!
Hydroscand lager slanger på en annen måte en det Tess gjør har jeg sett.

Dem har kanskje også hørt om varmtvann og dette Glad
Loggført

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #12 på: august 14, 2011, 14:46:20 pm »

Takk for interessante svar. Da er ikke denne løsningen fullt så rar som jeg først syntes Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!