mai 12, 2024, 00:29:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 25 26 [27] 28 29
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering"  (Lest 213985 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #780 på: mars 19, 2013, 20:25:36 pm »

Btw, du og alle andre singh folk fokusere så veldig på kjørbarhet på lavt turtall, men for å få en sterkere motor på lavt turtall så må du ho ha høyere VE enn tidligere

Mener du det? Er VE det eneste som betyr noe tror du? Og jeg som trodde du hadde forståelse for hva BSFC innebærer, og hva det i praksis betyr for en motor.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #781 på: mars 19, 2013, 20:28:28 pm »

Hei, ja det skal sies at han kan være litt direkte av og til slik som oss, men har får lov da han har i alle fall til nå ALLTID hatt rett på hva han sier.
Og joda i hans tid hos mercedes så jobbet han med forskning på innsprøytningsdyser og forbrennignskammer utvikling og da selvfølgelig også turbulens.

Men jeg har rett å slett lært at hvis han sier noe så er det alltid riktig så jeg har lært å bare holde kjeft og lytte selv om jeg av og til underveis tviler på noen ting. Men eg må nok dessverre beklage med at eg klarer ikke å gjengi alt han sier, han prater alt for fort til slikt.
Men kort oppsummert så var det bare at slike hakk var en dårlig måte å prøve å lage turbulens på og at pga geometrien gjøre at dem på ingen måte klarer å samle gassen skikkelig. I tillegg er det jo problemene med at du har laget flere skarpe hakk og spisser i toppen, noe som fort kan bli glødende under belastning, eller kanskje bare gropen blir sotet ned? eg har da aldri sett et bilde med en topp som har kjørt langt med disse gropene..

Jeg skal prøve å få snakket med han videre om turbulens dannelse, men det skjer ikke helt med engang da han skal til tyskland å holde en konferanse om metan tall kalkuleringer osv... Men når eg har snakket med han om dette tidligere så har han egentlig sett litt merkelig på meg da han skjønner ikke helt hvorfor eg vil fokusere så mye på det da innsug, kam, osv er mye viktigere når vi allerede har såpass greie forbrennignskammer.

Btw, du og alle andre singh folk fokusere så veldig på kjørbarhet på lavt turtall, men for å få en sterkere motor på lavt turtall så må du ho ha høyere VE enn tidligere, noe disse sporene ikke gjør, tenningstidspunktet holder du jo fortsatt nesten likt så eneste som skal da gi denne forbedringen er mer turbulens i kammeret...
Hvis disse sporene er så pass dårlig som de fleste mener, spesielt de med mange år på nakken så tror eg det hele ender opp i plasibo effekten og at du nå har en veldig bra justert motor med innsprøytning og god tenning, husk du har stått mange timer på en dyno pack nå i forhold til forrige gang..
Btw, den originale sletne 1600 motoren i bobla mi klarer også 40 km/t i fjerde giret uten problem... Øyerulling

Det andre noen har snakket om med denne modden er jo at flammen sprer seg ut langs disse sporene til den lille mengden med blanding under squish flaten som ellers kanskje ikke blir like godt forbrent? Min tanke er jo at dette ikke kan funke så godt da det nesten ikke eksisterer noe høykvalitetsblanding der lengre, men for alle del jeg vet da ikke for eg har ikke forhørt meg på dette enda.

Jeg er som dere veldig interessert i hva som kan gjøres her for å forbedre forbrenningsprosessen, og er åpen for det meste. Men eg er også veldig skeptisk til ting som ikke har gode forsknings data og også har blitt latterliggjort av alle dyktige motorutviklere..


Nå begynner du å få en tone som er mer åpen, og du begynner å komme med noen resonementer som begynner å nærme seg noe av forklaringa... det lager ikke massiv turbulens som får ALT til å brenne fortere, men de dråpene av kondensert bensins som havner i squish-områdene er tyngre enn luft, og når noe lengre enn bare gassen, samt det lager ei nogenlude turbulent "bro" eller "kanal" som gir hurtigere spredning av flammefronten ut i ekstremitetene. Litt grugge blir det altid igjen i squishområdene og sporene gir noen andre fordeler i så hensyn, men jeg beskriver dette nærmere i skriveriet jeg skal poste, om dere gidder å vente... har EGRNTLIG ikke tid å skrive selv dette nå heller, da jeg har en bil som skal ned fra vugga si og på hjul ila uka... MEN man blir lett litt for ivrig...

Og BTW... man MÅ ikke bare ha høyere VE for å gi mere ut-effekt på veiva... det kan like gjerne ende i mere "fyring for kråka"...
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #782 på: mars 19, 2013, 20:57:14 pm »

Btw, den originale sletne 1600 motoren i bobla mi klarer også 40 km/t i fjerde giret uten problem... Øyerulling

Så du mener det er smart å trekke inn en sammenlikning mellom en motor som har en kam på effektivt noe som 220*, opp mot en med større ventiler og effektivt 260*, når det kun er 3 dl som skiller volumet mellom dem? Du bør vite bedre... Og jeg VEIT at du gjør det!

Angående biten med de tunge hydrokarboene som ligger igjen som kondensert væske ytterst over squish pads, så vil nok groovene slik jeg ser det ha en større effekt mot tenningsbank i så tilfelle, enn å bidra til økt effekt. My two cents.
Vi venter fortsatt i spenning på avhandlingen.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
sandvik996tt
Gjest
« Svar #783 på: mars 19, 2013, 21:00:16 pm »

Elbil er fremtiden .... Gliser Gliser
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #784 på: mars 19, 2013, 21:05:37 pm »

Flat momentkurve.
Snappet såvidt opp at du hadde lyst på ferdig bygd motor. Du får jo konverteringskit for å kunne lage deg en såkalt "VoltsWagen" Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #785 på: mars 19, 2013, 21:20:13 pm »

Elbil er fremtiden .... Gliser Gliser

Ikke før man når minst like langt på en ladning I hverdagslig brukanes bil, som man gjør i med en tank bensin, og at lading tar like lang ti som å fylle en tank... GOOD luck... i dagens EL-biler er det jo bare å skru på varme-apparatet og se batteriindikatoren stupe... (men varme-apparat er vel fail å prate om her inne :p)
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #786 på: mars 19, 2013, 21:29:26 pm »

med levetida på batteria i el bil er dei lika miljøvenlige som ein gjennomsnitts 60tals amrikanar.

ellers må eg sei da e mykje go lesing her ettekvart!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #787 på: mars 19, 2013, 21:41:51 pm »

med levetida på batteria i el bil er dei lika miljøvenlige som ein gjennomsnitts 60tals amrikanar.

ellers må eg sei da e mykje go lesing her ettekvart!

Bra flere har insett dette... er MYE nasty stoffer i de batteriene, og mye av det andre som brukes i bilindustrien blekner fint i forhold, så du har nok helt rett i det Glad

Bra noen finner det undergholdene Glad
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #788 på: mars 19, 2013, 23:32:44 pm »

Btw, den originale sletne 1600 motoren i bobla mi klarer også 40 km/t i fjerde giret uten problem... Øyerulling

Så du mener det er smart å trekke inn en sammenlikning mellom en motor som har en kam på effektivt noe som 220*, opp mot en med større ventiler og effektivt 260*, når det kun er 3 dl som skiller volumet mellom dem? Du bør vite bedre... Og jeg VEIT at du gjør det!

Angående biten med de tunge hydrokarboene som ligger igjen som kondensert væske ytterst over squish pads, så vil nok groovene slik jeg ser det ha en større effekt mot tenningsbank i så tilfelle, enn å bidra til økt effekt. My two cents.
Vi venter fortsatt i spenning på avhandlingen.

Ja eg håper du VEIT eg gjør det! Gliser

Ellers så kan eg heller høre mer på at dette ikke handler om turbulens men kanskje heller forbrenne alt som er i kammeret, men det er da ikke snakk om så mye som er igjen. hvis du mener at det er uforbrent som er under squish arealet på vanlige motorer så lurer eg på hvorfor dette er det reneste stedet på stemplene mine...?

Eg gleder meg til å lese hva du skriver FF, men hvis du ikke viser til skikkelig forskning og testing så kan du egentlig drite i...
Vi har kun sett EN god test til nå og den viser at disse sporene ikke gir noen form for forbedringer...
Så om du FF sammenligner en motor med spor og en hel del andre modifikasjoner med en uten og tmbryn sammenligner en grovjustert motor med litt annet oppsett med dagens finjusterte motor så lever dere fortsatt bare på godvilje..
Loggført

flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #789 på: mars 20, 2013, 17:26:28 pm »

Btw, den originale sletne 1600 motoren i bobla mi klarer også 40 km/t i fjerde giret uten problem... Øyerulling

Så du mener det er smart å trekke inn en sammenlikning mellom en motor som har en kam på effektivt noe som 220*, opp mot en med større ventiler og effektivt 260*, når det kun er 3 dl som skiller volumet mellom dem? Du bør vite bedre... Og jeg VEIT at du gjør det!

Angående biten med de tunge hydrokarboene som ligger igjen som kondensert væske ytterst over squish pads, så vil nok groovene slik jeg ser det ha en større effekt mot tenningsbank i så tilfelle, enn å bidra til økt effekt. My two cents.
Vi venter fortsatt i spenning på avhandlingen.

Ja eg håper du VEIT eg gjør det! Gliser

Ellers så kan eg heller høre mer på at dette ikke handler om turbulens men kanskje heller forbrenne alt som er i kammeret, men det er da ikke snakk om så mye som er igjen. hvis du mener at det er uforbrent som er under squish arealet på vanlige motorer så lurer eg på hvorfor dette er det reneste stedet på stemplene mine...?

Eg gleder meg til å lese hva du skriver FF, men hvis du ikke viser til skikkelig forskning og testing så kan du egentlig drite i...
Vi har kun sett EN god test til nå og den viser at disse sporene ikke gir noen form for forbedringer...
Så om du FF sammenligner en motor med spor og en hel del andre modifikasjoner med en uten og tmbryn sammenligner en grovjustert motor med litt annet oppsett med dagens finjusterte motor så lever dere fortsatt bare på godvilje..

Må bare skuffe deg med en gang, jeg har ingen rene vitenskapelige tester å vise til som tester konkret det med spora, så om du ikke kan stole på ting som er funnet ut av i en kunslapsmylidring inne på høyt respekterte fora, så får du heller la være å lese avhandlinga... har jeg forstått deg rett er du såppas nyskjerrig at du kommer til å lese det uansett...

Avhandlingen min blir basert på det som i fellesskap er myldret frem i fora (speedtalk forumet, hvor bla.a en ikke helt ukjent figur som David Vizard holder til), og noe annenhånds info som har sin opprinnelse i en person som er med i en gjeng av motorfolk, hvorav det de finner ut og tester ikke prates så høylytt om... navn innenfor F1 og pro-stock er dagligdags der...

Og mine egne erfaringer såklart.

Det er helt korrekt at det er vanskleig å påvise noe resultatforskjell mellom to motorer med identisk alt utenom spora, annet en at blandingen tennes lettere, trenger noe lavere tenningsforskudd, men fremst av alt gir lavere forbruk.

Effektmessig, og spesielt topp-effekt gir det lite om ingen forskjell i resultatet. Dvs. sporene alene.

Fremfor alt er det mest kjekke med sporene at de gir mere bankemotstand, og dette her jeg egenhånds erfart. 12.2:1 i komp på en motor med en kam som har 270 grader med limt ventil, som ellers banker herfra til helvette rundt 11:1 med MINDRE fyllingsgrad enn det jeg har på min taler fin for seg selv... kan man kjøre med betydelig mere komp på ellers samme oppsett er det grunnlag for mer effekt og effektivitet.

Men siden du er så avhengig av en laboratorie-test på det, og for feig til å prøve det selv, så er det greit. Gi meg noen år på å komme meg ut av Verna-bedriften luftforsvaret, hvor jeg kan finne meg en jobb med en anstendig lønn, så skal jeg bygge meg en testcelle, med motorbrems, TFX-utstyr, utstyr for å filme inn i brennkammer, måle drivstofforbruk nøyaktig osv, så skal jeg egenhendig betale for flybiletten din nordover, så kan du selv få være med på å teste? Deal? Ut i Nordsjøen skal jeg uansett om ikke ila dette året, men testcelle SKAL jeg få bygget meg, rent fordi jeg er så nyskjerring og har noen andre ting jeg vil prøve ut, så en eller annen test skal vi klare å få til om ikke så ALT for lenge, spørsmålet er om du vil være med...
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #790 på: mars 20, 2013, 17:53:45 pm »

Hehe, høres ut som en god plan! Gliser
Hvis du har lyst på en vannbrems så kan det være at de skal bytte ut den som står på skolen her, kan gi en lyd hvis det blir noe av..

Jeg skal også kjempe litt for å få dem til å sette opp neste års hovedoppgave på den ensylindra test motoren våres til slik testing du ønsker.
Det er egentlig en gammel diesel motor som går å putrer på lavt turtall så med ombygging til bensin så blir jo denne perfekt.

Det virker som om du har drevet å lest på dette temaet en god del lengre enn både meg og tmbryhn, har du kommet over noen flere skikkelige back to back tester? Den var jo greit utført den Thor viste til, men eg ser ikke di 10-42% forbedringene på bsfc som inderen forteller om...
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #791 på: mars 20, 2013, 18:45:15 pm »

Tmbryhn har sniffet rundt denne modden i rundt to år, men har ikke hatt mulighet til å teste den ut før nå.
Interessert i å skaffe vannbrems jeg også, så du får slenge ut et invertert anbud Blunker Det hadde gjort seg god med å kunne sanke inn en god del mer tall rundt motoren i eget verksted.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #792 på: mars 20, 2013, 23:25:13 pm »

Det var en gang en rallycrossfører som borret gjennomgående hull i drivakslene sine for å gjøre de sterkere. Det var mange som lo av det på 80-90tallet, i dag har han utviklet mye for Prodrive.

Man må våge å prøve noe nytt og "sparke noen eksperter i ballene". Skal man le av alt som er nytt og hva folk prøver ut, hvor ender vi da?

Slik jeg ser det er disse singh-sporene ingenting å diskutere. De ser ut til å fungere godt.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #793 på: mars 20, 2013, 23:31:38 pm »

Det var en gang en rallycrossfører som borret gjennomgående hull i drivakslene sine for å gjøre de sterkere. Det var mange som lo av det på 80-90tallet, i dag har han utviklet mye for Prodrive.

Man må våge å prøve noe nytt og "sparke noen eksperter i ballene". Skal man le av alt som er nytt og hva folk prøver ut, hvor ender vi da?

Slik jeg ser det er disse singh-sporene ingenting å diskutere. De ser ut til å fungere godt.
Bosatt i Drøbak han vel?! En trollmann med mekanikk
Loggført

Seaside VW Klubb
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #794 på: mars 20, 2013, 23:41:29 pm »

Stemmer nok det, Gullik ;-)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #795 på: mars 21, 2013, 00:45:46 am »

ang vannbrems kan eg kanskje skaffa nokon sånne 4free. vist dei kan brukast vel å merka.. er av typen som er i bruk på landbruksverkstadar. dvs dei VAR i bruk. ikkje lenger spesielt aktuelt sidan nytt utstyr er komt(flowmåling av hydraulikksystemet etc etc)
sånne står da vel bortimot fleire av rundt alle landets landbrukslinjer i vidaregåande skuletrinn. til å kobla til kraftutaket på traktoren. men dei fleste har defektar.(sikkert so enkle att dei lar seg overhala,men må dog kalibrerast)
 ala ein sånn: http://ntc24.com/details.php?adGUID=2d870f5f-7218-4db0-9de2-0e663beb92e5&languageGUID=f90bfe6e-27ea-4109-8364-bcb773b94e95
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #796 på: mars 21, 2013, 01:03:41 am »

Det var en gang en rallycrossfører som borret gjennomgående hull i drivakslene sine for å gjøre de sterkere. Det var mange som lo av det på 80-90tallet, i dag har han utviklet mye for Prodrive.

Man må våge å prøve noe nytt og "sparke noen eksperter i ballene". Skal man le av alt som er nytt og hva folk prøver ut, hvor ender vi da?

Slik jeg ser det er disse singh-sporene ingenting å diskutere. De ser ut til å fungere godt.

Gjennomgående hull i en aksling som er utsatt for torsjon gjør den ikke sterkere men svekker den lite da belastningen er mye større ut mot ytterveggen enn i senter. Blunker Om den blir mer fleksibel og derfor gir mindre sjans for at den brekker er jeg litt usikker på men sikkert en mulighet.
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #797 på: mars 21, 2013, 07:50:55 am »

De ble også honet slik som man gjør med løpet på en rifle mener jeg å huske.

Som sagt, mange som lo av det, men når man slutter å knekke drivaksler etter å ha gjort denne modifikasjonen så er det jo bevist.

Bruddanvisningen i staven endres, derfor blir den sterkere.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #798 på: mars 21, 2013, 09:32:46 am »

Tmbryhn har sniffet rundt denne modden i rundt to år, men har ikke hatt mulighet til å teste den ut før nå.
Interessert i å skaffe vannbrems jeg også, så du får slenge ut et invertert anbud Blunker Det hadde gjort seg god med å kunne sanke inn en god del mer tall rundt motoren i eget verksted.

Har du får vane å omtale deg selv i tredje person eller representerer du et firma som heter Tmbryhn?
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #799 på: mars 21, 2013, 09:35:52 am »

De ble også honet slik som man gjør med løpet på en rifle mener jeg å huske.

Som sagt, mange som lo av det, men når man slutter å knekke drivaksler etter å ha gjort denne modifikasjonen så er det jo bevist.

Bruddanvisningen i staven endres, derfor blir den sterkere.

Godt poeng du får frem, er mye lettere å le av noe enn kun å være skeptisk.. Glad

Slik som med disse sporene, jeg har liten tro på at dem har særlig innvirkning på turbulens, men kanskje det kan ligge noe i antenning av blandingen uti dødrommet? Ikke vet eg og derfor er eg enda åpen, men selvfølgelig enda veldig skeptisk. Gliser
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #800 på: mars 21, 2013, 14:11:35 pm »

Har du får vane å omtale deg selv i tredje person eller representerer du et firma som heter Tmbryhn?

Det varierer litt. Normalt sett ikke under direkte samtaler. Nei, ingen firma/foretak.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #801 på: mars 21, 2013, 17:28:18 pm »

Det var en gang en rallycrossfører som borret gjennomgående hull i drivakslene sine for å gjøre de sterkere. Det var mange som lo av det på 80-90tallet, i dag har han utviklet mye for Prodrive.

Man må våge å prøve noe nytt og "sparke noen eksperter i ballene". Skal man le av alt som er nytt og hva folk prøver ut, hvor ender vi da?

Slik jeg ser det er disse singh-sporene ingenting å diskutere. De ser ut til å fungere godt.
Bosatt i Drøbak han vel?! En trollmann med mekanikk

Renault fant ut det der, på 20 eller 30-tallet....

Så helt revolusjonerende var det ikke. Men det kan lønne seg å kunne litt om hva som har funka før.

 Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #802 på: mars 21, 2013, 21:08:38 pm »

Ja, det stemmer.  Kan lønne seg å kunne litt historie også ja Gliser

Står visst og bygger rallycross-bil sammen med Solberg om dagen. Var snakk om at nøkkelen skulle vris om i kveld.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
flyfaen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen


Impossible? Nah... Just need more development...


Vis profil
« Svar #803 på: mars 23, 2013, 18:55:50 pm »

Det var en gang en rallycrossfører som borret gjennomgående hull i drivakslene sine for å gjøre de sterkere. Det var mange som lo av det på 80-90tallet, i dag har han utviklet mye for Prodrive.

Man må våge å prøve noe nytt og "sparke noen eksperter i ballene". Skal man le av alt som er nytt og hva folk prøver ut, hvor ender vi da?

Slik jeg ser det er disse singh-sporene ingenting å diskutere. De ser ut til å fungere godt.

Gjennomgående hull i en aksling som er utsatt for torsjon gjør den ikke sterkere men svekker den lite da belastningen er mye større ut mot ytterveggen enn i senter. Blunker Om den blir mer fleksibel og derfor gir mindre sjans for at den brekker er jeg litt usikker på men sikkert en mulighet.

Slik som med disse sporene, jeg har liten tro på at dem har særlig innvirkning på turbulens, men kanskje det kan ligge noe i antenning av blandingen uti dødrommet? Ikke vet eg og derfor er eg enda åpen, men selvfølgelig enda veldig skeptisk. Gliser

Den blir faktisk sterkere, og den har mindre sjangs for å knekke... i hovedsak fordi stål er mye svakere mot skjær-krefter enn den er mot strekk. Er akselen hul får akselene lov til å krympe inn på seg selv, vris og strekkes slik at den får belastning i form av strekkkrefter fremfor skjær. Den blir derfor sterke samtidig som den kan fysisk vries og lades opp som ei fjør, derfor knekker den ikke heller Glad Har fått laga hullborra akslinger i fjærstål til grombilen min på spesialbestilling hos GKN... disse er ala 25mm utvendig, har et hull på 10mm og tåler 12000 Nm kontinuerlig, sjokkbelatningen de tåler er langt høyere... prisen snakker vi ikke så høyt om  Øyerulling En annen fordel er at akslingene blir noe lettere som virker positivt på uavfjæret vekt Glad

Hva sporene angår så er det en av tingene de gjør, og en av hovedårsakene at de motbygger tenningsbank...
Loggført

Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #804 på: mars 23, 2013, 19:09:00 pm »

Konge Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #805 på: april 04, 2013, 15:43:45 pm »

Datafilene til ECU-prototypen ble sendt til Kina for noen dager siden. Om et par uker vil jeg motta fem kretskort, og etter lodding av drøye 200 komponenter til kortet, vil prototypen i første omgang bli testet på 1915-motoren som fortsatt befinner seg i R&D-bilen. Denne tjenestegjør som daglig bruksbil for tiden.

Her er siste 3D-modell av kortet, og gjengir designet og hvordan den endelige prototypen vil se ut.


* ECU v. 1.0.jpg (54.33 KB. 800x474 - vist 276 ganger.)


Foreløpig spec.-liste:

Onboard lineær WBO2-controller
Onboard barometrisk sensor for kontinuerlig barometrisk korreksjon
Fire individuelle coil-drivere for wasted/full sekv. tenning
To dysedrivere for høy/lav-impedans dyser.
To tach-inputs, begge kompatible for VR og HALL, samt at kanal A kan trigges fra coil-.
Integrert feulpumpe-driver

Jeg er spent på hvor rett jeg har klart å holde tunga i munnen underveis, og derav hvor mange bugs som må rettes før neste revisjon er klar Øyerulling

« Siste redigering: april 04, 2013, 15:46:48 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #806 på: april 04, 2013, 18:14:21 pm »

Spennende:-)
Lykke til med første proto!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #807 på: april 05, 2013, 08:20:33 am »

Flink! Glad

Btw, vi diskuterte litt flammehastighet for en stund siden og du mente at raskeste flammehastighet er typisk rundt lamba 0.9.
På tirsdag snakket eg igjen med læreren min og raskeste flammehastighet er uten tvil ved lambda 1.1 noe som virker veldig sansynelig da det er der NOX tallene er høyest..
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #808 på: april 05, 2013, 11:28:14 am »

Jeg har ingen dypere formening rundt det annet enn hva jeg har plukket opp her og der. Jeg er ikke på langt nær noen kjemiker. Det som går igjen er 12.5 (0.85), men selv fikk jeg best tall ved 13.5 (0.91). Jeg tror at optimal AFR endrer seg bla. rundt variabler som kammerform, innsugsdesign og hvordan mixturen slynges inn i kammeret, hvilke temperatur og trykk en har i kammeret og hvor uniform / ikke-uniform mixturen er. Vi har jo allerede snakket litt om lokale steder hvor lambdaverdien sprenger skalaen den ene eller andre veien.
Hvis 16.2 (1.1) gir hurtigst volumetrisk ekspansjon, så bør du jo kjøre med den AFR-en konstant for å kunne dra nytte av lavere tenning og få mest energi ut av drivstoffet ditt, jfr. det du sier med at mixturen brenner hurtigst under ovennevnt betingelse.

Kan ikke du teste ut det på motoren din? Jeg føler meg litt for feig nemlig Øyerulling
« Siste redigering: april 05, 2013, 12:02:13 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #809 på: april 05, 2013, 12:15:46 pm »

Lambda 1.1 også kjent som det stedet med mest effektiv forbrenning og lavest forbruk..  Glad
Loggført

Sider: 1 ... 25 26 [27] 28 29
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!