mai 09, 2024, 09:01:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 6
1  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Spørsmål om motorbygging med endret slag (74) og vippere. på: august 31, 2017, 10:35:26 am
69 til 74mm slag gjør at stemplene kommer 2,5mm lenger opp i sylindrene. Ikke noen big deal med shims under.

Den eksosen hørtes vel stor ut for formålet. Gutta med 200hk NA motor har 1 3/4 eksos Blunker


Om du uansett skal ha på turbo, så hiver du i kammen som skal kjøres med turbo..


Lykke til Glad
Så det med eksos ble feil 1 3/8" er det jeg har.

2  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Spørsmål om motorbygging med endret slag (74) og vippere. på: august 31, 2017, 09:04:32 am
En 74 veiv vil fungere fint med 87 boring dor standard veiv. Men du må nok regne med at du må shimse lidt op under sylinderen for at finde ret vendehøjde. Det hyggelige er at man ved ikke hvor meget (eller ikke) der skal shimses for motoren bliver sat sammen  Blunker

Men kør på, og husk at få balanceret veiv partiet.

Med hensyn til kam og vipper, hvad er der for type motor du ønsker og hvad er planen med gassere og eksos?

Planen er vel ikke helt lagt. Det er den jeg jobber litt med. Har samlet litt forskjellige deler og prøver å få satt sammen noe som kan funke.
Skal kjøre innsprøytning med Megasquirt og prøve å styre tenningen fra denne. Har en turbo liten liggende, men planen var i første omgang å bygge en motor som fungerer uten turbo, men som jeg kan gi litt pustehjelp når alt er oppe å går. Er klar over at det ikke er mulig å bygge en motor som sier ja takk begge deler, men i utgangspunktet blir det nok 87mm sylindre med 74mm slag veiv, eventuelt original veiv. Regner med å dekomprimere den litt slik at jeg kan kjøre f.eks 0,5 bar ladetrykk seinere. Har en Engle W110, W120 og Empi 22-4210 Turbo kam (.430/.420 Lift 284/276 Duration), denne ble det sagt også skulle fungere fint på en motor uten turbo også. Ville da oppføre seg som original kam, men litt mer som en Engle W110, trolig litt mer turtallsvillig og litt bedre bunndrag.

Er vel litt på prøve og feile stadiet, da planen er å lære litt mer om motorbygging. Hvis jeg får noen råd så håper jeg å unngå alle feil.

Vi snakker her om "low cost" og et håp om ca 80hk uten turbo og 120hk+/- med turbo.

Eksos blir nok en 1 3/4" grenerør, det er det jeg har liggende. Så har jeg 2 stk 2" stk universale (MC) endepotter.

Motoren skal erstatte 1680 med 2x40mm kadron som sitter i en Buggy i dag.
3  Forum / Teknisk, teori og praksis / Spørsmål om motorbygging med endret slag (74) og vippere. på: august 30, 2017, 13:51:40 pm
Slag...
Jeg har samlet en del deler gjennom årenes løp og har en liten plan om å få satt sammen en motor i vinter. Har derfor noen spørsmål vedrørende endret slaglengde.
Jeg har et Mahle 1640 sylindersett. Dette for 69 slag antar jeg. Ene veiva jeg har er original, mens jeg har funnet ut at motvektsveiva med 8 stifter som jeg også har trolig er en veiv ned 74mm slag.
Ser at det leveres sylindersett for 82mm slag, men ingen for 74. Hvordan løses dette normalt. Kjøper man 82 som kappes/dreies ned eller finnes det foringer for å fore ut?
Benyttes det samme lengde på rådene uavhengig av slag, eller endrer man til kortere slik at vendehøyden blir den samme som for 69mm slag?

Vippere.
Ser at det leveres vippere med 1,1:1,1,25:1 og 1,4:1. Hva er originalt 1,1:1?
Engle kammen jeg har står oppgitt med data for 1,1:1, mens den andre kammen (W120) har data for både 1,1:1 og 1,25:1.
Antar da at Engle kam ikke kan benytte 1,25:1 vippere da. Eller hva er det som setter begrensninger her?

Takker for gode svar, fra en som prøver å lære før problemet kommer.
4  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1961 buggy selges byttes på: september 05, 2016, 10:16:04 am
er kun om bilen er registrert som bevaringsverdig at den loven trer i kraft  .

Sitat
For å få kjøretøyet registrert som bevaringsverdig må kjøretøyet være i orginal utførelse og ikke endret kontruktivt eller utseende messig, forteller Halvorsen.
Har snakket med en langt oppe i den saken så jeg vet at jeg har rett,når eller vis loven trer i kraft i oktober


Den må på EU-kontroll. Buggy får du trolig ikke registrert som bevaringsverdig, bilen må være original. Buggy er ombygget.

Fra vegvesenet sine sider:

Må veteranbiler eller biler som nesten ikke brukes også til kontroll?

Ja. Imidlertid er biler som er registrert før 1. januar 1960 fritatt.

Når skal bevaringsverdige kjøretøy EU-kontrolleres?

I dag gjelder det ingen spesielle regler for når et bevaringsverdig kjøretøy skal til EU-kontroll. De følger de samme reglene som den kjøretøygruppen de tilhører.

Fra 1. oktober 2016 endres reglene for EU-kontroll for bevaringsverdige kjøretøy som er 30 år eller eldre. Kjøretøyene skal ha EU-kontroll når de er 35, 40, 45 og 50 år og deretter er de fritatt for EU-kontroll. Før 1. oktober 2016 gjelder dagens regler.


Hva er et bevaringsverdig kjøretøy?

Et bevaringsverdig kjøretøy som er 30 år eller eldre må være registrert som bevaringsverdig i vognkortet. Et bevaringsverdig kjøretøy kan ikke endres konstruktivt eller utseendemessig. Kjøretøyet kan bare brukes ved:
◾spesielle anledninger, som for eksempel ved motorhistoriske samlinger og løp, eller
◾leilighetsvis (en sjelden gang), når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk.

5  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Beach Buggy karosseri Ønskes kjøpt på: februar 02, 2016, 08:11:28 am
Er det noen som har et buggy karosseri for salg? Eventuelt en buggy (Uregga) for en billig penge?
6  Bruktbørsen / Deler selges / Automatkasse og motor (1300) MÅ BORT før 15/8 på: august 06, 2013, 09:19:59 am
Har lagt dette ut mange gager før. Har hatt avtale om at det skal hentes. Utallige useriøse folk som vil ha Automat, har lagret det over 1 år for en fra østlandet som skulle hente, nå svarer hen ikke på tlf lenger........
Jeg flytter nå 15/8 og dette må bort før dette.
Gi meg et bud, kom å hent. Hvis ingen henter før 15/8 blir det kastet, og da SKAL JEG SØRGE FOR AT INGEN FÅR BRUKT DELENE.

Alt er pakket i ei kasse, og du får med: komplett singelport 1300 med alle deler på motor (alt i motorrom for automat), automatkasse uten aklslinger. Starter er ikke med.
Alt fungerte før det ble tatt av bilen (1969) som var oppspist av rust.

Gi bud, kom med noen kr, og hent. Har hadde avtale om 1000,- for alt dette, får jeg ikke halvparten eller mer så skal jeg knuse det...... Går i Container 14/8-13

Trond
mob 93207613
Står utenfor Sandnes, jeg bor på Ålgård.
7  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: "OVAL" 1968 VW1300 med oval. på: juni 27, 2013, 06:38:00 am
Da gikk den for 7000,- uten stoler, blir trolig hentet idag.
8  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: "OVAL" 1968 VW1300 med oval. på: juni 23, 2013, 09:51:40 am
Har et par som er i tenkeboksen, og som jeg venter svar fra.
Aventer derfor og setter slutt på budrunden tirsdag 25/-13 kl 18.
Trond
Fint hvis dere som vil ha mer info ringer meg
93207613.
9  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: "OVAL" 1968 VW1300 med oval. på: juni 21, 2013, 19:51:20 pm
Noen som kan frakte denne til Østlandet?
10  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Nye 145X15 dekk, 4 stk på: juni 20, 2013, 10:20:46 am
SOLGT
11  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: "OVAL" 1968 VW1300 med oval. på: juni 19, 2013, 06:47:55 am
6600 kr uten stoler

Da er vi så nær hva jeg har satt som mindste pris, at vi gjør det slik. Førstemann som henter bilen for 10.000,- får den, hvis ingen har hentet den innen søndag 23/6-13 kl18:00 går den for høyeste bud.
Bilen må da hentes før 1 juli, eller mellom 25. Juli og 12 august.

6600,- uten stoler, er notert.
12  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: "OVAL" 1968 VW1300 med oval. på: juni 18, 2013, 15:48:49 pm
Har bilen hatt skilter som den står nå med oval karosseri?
Ja, må bare ha EU.
13  Forum / Snikk-snakk / Klokka på forumet går for fort på: juni 18, 2013, 12:34:22 pm
Innlegg er "forrut for sin tid" Gliser Gliser
14  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: "OVAL" 1968 VW1300 med oval. på: juni 18, 2013, 12:28:47 pm
Bilde av bremsene tatt etter at de var montert, noe mer overflaterust på skivene nå........
15  Bruktbørsen / Deler selges / Nye 145X15 dekk, 4 stk SOLGT på: juni 18, 2013, 08:39:57 am
Nye ubrukte Nangkang CX-668 145R15 77T, 4 stk selges. (Ikke på felg)

1600,- for 4 stk
850,- 2 stk

Mob 93207613
Ligger på Ålgård, ønsker at de hentes.
16  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: "OVAL" 1968 VW1300 med oval. på: juni 18, 2013, 08:30:47 am
Har nå bud på 6500,- uten stoler.
17  Bruktbørsen / Deler selges / 1952 flyndre/bunnplate T1 (SOLGT) på: juni 17, 2013, 13:33:20 pm
SOLGT

Har ei hel 1952 flyndre som jeg vurderer å selge, har alle papirer, men den må inn å vises. Lite rust, ingen hull. Ingen deler på, bare flyndra.
Er ikke registrert i norge noen gang, men importpapirer er ok. Avgifter ved import ble betalt i 1989.
Har fått oppdatert og registrert papirene så det er bare å bestille time på biltilsynet.
Pris 3000,-

Befinner seg like utenfor Sandnes.

Mob 93207613
18  Bruktbørsen / Biler selges / "OVAL" 1968 VW1300 med oval. på: juni 17, 2013, 13:20:43 pm
Har ei 1968 boble med oval.
Bunnplata er 1968 mens toppen består av 2 stk biler en 1964 og 1956. God "bastard". 90-talls bil uten lister og fangere.
Bilen står uten motor, har skivebremser og 2-krets anlagg. Alle bremsedeler ble skiftet for noen år siden, men bilen har ikke blitt brukt. (Talbot Calipere foran).
Lakken er ikke perfekt, og ser nok bedre ut på bilde enn hva den er. Ikke rust av betydning (ingen hull, kun overflate.) Bilen skal ha 1300S kasse etter hva jeg er blitt fortalt.
Oval ruter og W-bakluke. Fine Procar stoler.
Pris 10.000,-
Ring for mer info 93207613 eller mail bobletrond@lyse.net
Bilen står rett utenfor Sandnes

19  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Buggy karosseri eller delebil (Buggy) på: februar 26, 2013, 22:04:59 pm
Ingen. .....
20  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Buggy karosseri eller delebil (Buggy) på: februar 07, 2013, 19:19:09 pm
Ønsker å kjøpe karosseri for en billig penge, helst kort.
Kan også kjøpe hel/halv bil som ikke er godkjent, helst da med papirer på bilen.
Helst i Rogaland eller ikke så langt herfra. Kan også hente i Mjøsregionen da jeg har familie der.
Send Mail bobletrond@lyse.net, ring 93207613 eller svar her.

Snakker om pris inn til 5000,-,bare karosseri mindre.

Trond
21  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Titanium bolter, skiver og muttere? på: januar 14, 2013, 20:58:35 pm
Rustfritt skjærer seg i vanlig stål.
Finnes pasta/fett du kan bruke som hindrer dette. Kan skjære da også, men ikke så lett.
Men du bør ikke bruke traktorvertøyet.....
22  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. på: januar 14, 2013, 11:30:23 am
Mulig det,men de pratet om for stor effekt og volum økning til den bilens understell.
Men skal de virkelig være vrange så blir bilen vist med en orginal 1500 for så og på trass montere inn 1600 motoren etterpå,men da med 200+ hk.
Så får de heller bare sitte dær og suge på tommelen og trøste seg med at de har enda en gang vært vanskelige og ufornuftige.
Ja dette er også en kortet 1500 fra 1967 importert fra Sverige.
[attachment=1]

SFOOR har vel bestemt seg for at motorbytte i Buggy ikke skal kunne utføres.
Ut fra de skriv jeg har fått så kan du ha en effektøkning av motoreffekten på inn til 12-15% uten at det anses som triming og må godkjennes. Ut fra dette kan du fint sette inn en 1600, men siden du endrer ccm skal det godkjennes og føres inn i vognkortet. Du skal kunne få godkjent største motoren som bilen orignalt er levert med uten noe problem, hvis du kan dokumentere at stivhet i karosseri og bremser/oppheng er det samme som på bil med større motor. Det er her problemet ligger, du kan ikke dokumentere stivheten i karosseriet på en ombygget bil (Buggy). Ok, bilen er helt lik en 1300S, og buggyen kunne ha blitt bygget på en 1300S, så det kan gå å bevise.

Mvh

Trond
23  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bytte av motor i Buggy, ikke lett. Vegvesenet forsøker alt for å kunne si NEI på: januar 12, 2013, 12:57:56 pm
Du får stå på Trond. Ser ut som du har tråden i det...du slår ned på alle tilbakemeldingene som kommer:)
Jeg tror ikke du har stått med den mest lærevillige hatten i hånda hos Biltilsynet. Det er slik jeg tolker holdningen din.
Som sakt tror jeg utfallet her hadde vært helt annerledes med en riktig utfylt søknad fra starten av. Det er der du har bommet. Er jo ikke annet å si. Hadde du vist der at du hadde en gjennom tenkt plan med løsninger og dokumentasjoner.



Har lært mye av dette.

Søknaden var ikke god nok.

Saken er ferdig behandlet og jeg får ikke endret vedtaket samme hva jeg mener eller gjør. Husk bare at denne saken kommer til å bli brukt som begrunnelse i nye saker.
Er ikke lett å stå med lærevillig hatt når første telefonsamtalen starter med at i buggy skal du ikke kunne få bytte motor for det sier de Svenske reglene og de skal også følges i norge, slik er det.
Da må du bare finne regler som kan lage et hull, og det er ikke lett. Det er jo en grunn til at jeg ikke har fått svar på flere av mine spørsmål.

Hele innlegget er ment for at andre ikke skal gå i samme fella og ta lærdom av det.
Hva jeg og andre mener, endrer ikke saken.

Advokaten i KNA ønsker å bruke denne saken, sammen med flere andre saker som går på avslag pga oppbygging. Det er helt klart at det er mye tolkninger i lovene. Som du sier, en ordlyd feil i søknaden kan gjøre utslaget. BT er faktisk ikke der for å motarbeide, men for å gjøre en jobb knytter til lover og regler i norge. De plikter faktisk å hjelpe hvis noen søker råd og hjelp. Det er deres jobb. Den hjelpen har ikke jeg fått

Trond
24  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bytte av motor i Buggy, ikke lett. Vegvesenet forsøker alt for å kunne si NEI på: januar 12, 2013, 00:29:57 am
Dette er ikke enkelt nei.

Problemet er kanskje hvilken regler som ble brukt ved import av bilen og når den er bygget om og godkjent til buggy som da endrer "førstegangsreg" siden den er godkjent som amatørmessigt bygge i sverige i senere tid. Da kan det brått hende (som det står i avslaget) at førstegangsreg ikke er 1967 men når bilen ble ombygget.

Ble buggyen importert på noe lignende regelen om motorhistorisk grunnlag?
Flere i amcar miljøet (blant annet min søster) har biler som blir tatt inn på motorhistorisk grunnlag, der får man ikke endre farge engang.
Så selv om det finnes en identisk bil i Norge med trimmet motor er det ikke lov for henne å bygge om og godkjenne bilen.

Blir man stoppet med annen motor får man manglellapp og må bilen bygges tilbake slik den var godkjent.

Import ble behandlet av SFOOR og bilen er tatt inn som en ombygget 1967 VW 1500,
Det står spesifisert at bilen ikke kan registreres som motorhistorisk kjøretøy på grunnlag av at den er ombygget. Det står videre at den skal følge krav for en 1967 modell. Skal registreres som en 1967 VW 1500 med innførte endinger i vognkortet.

Trond
25  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bytte av motor i Buggy, ikke lett. Vegvesenet forsøker alt for å kunne si NEI på: januar 12, 2013, 00:08:43 am
Strengt tatt så var intensjonen med den rullende 30-årsregelen, med avgiftsfritak, å ha en regel for å kunne ta inn originale/tidsriktige veterankjøretøy til fritidsbruk, ikke for å ta inn moderniserte kjøretøy. Og det ligger vel også til grunn her, siden motorbytte til større motor avslås. Nå har jeg jobbet med mc i mange år, og når vi skulle bygge opp et vrak, kunne bare 1 av 3 hoveddeler byttes: enten ramme, motor eller svingarm bak. BT regner nok med at de 3 hoveddelene på bobla er ramme, karosseri og motor. Her er karosseriet allerede byttet, og gir ikke rom for å bytte en annen hoveddel til en helt annen.

En annen ting er at hvis jeg tolker avslaget rett, vil man måtte betale oppbyggingsavgift hvis man blir tatt med større/annen motor enn det som står i vognkortet, hvis man har en buggy eller annen bil som er registrert i Norge på 30-årsregelen, og ellers har godkjenning fra SFOR som er brukt ved registrering i Norge.

Buggy har ikke noe med 30-årsregel, den er tatt inn på grunnlag av at den er godkjent og registrert i Sverige (EØS), og at ombyggingen er godkjent og innført i vognkortet.

Avgiftsfritaket er pga at bilen er 30 år eller mer.

Feil motor skal kun gi en mangellapp og visning. Er ikke grunnlag for å ta skiltene.
Kan ikke kreve avgift for en oppbygging som ikke kan gjennomføres.
26  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bytte av motor i Buggy, ikke lett. Vegvesenet forsøker alt for å kunne si NEI på: januar 11, 2013, 23:55:29 pm
Tror du skal lese avslaget og lovanvendelsen en gang til....


Har lest det mange ganger. Ja, det er helt klart at det er rett i forhold til de regler de bruker og dagens kjøretøysforskrift. Bruker du da 2006 som registreringsår så er det ingen tvil, da er det riktig.

Men, bilen er en 1967 og skal registreres som en 1967. Hvis du da leser hele innledningen, første del i kjøretøysforskriften så er den gyldig for biler første gang registert etter 1995. Er da paragrafene de viser til de rette for min bil? NEI. Saksbehandler hevder det...... Dette har saksbehandler ikke redgjort for.
Det står også at hvis det innføres krav i den nye forskriften som er strengere enn tidligere krav så er det kravene til årsmodellen som skal benyttes. Det står også skrevet at forskriften er gyldig for ombygging når kjøretøyet bygges om til annen kjøretøygruppe. Det skal jeg ikke.

Det er Veidirektoratet som hevder at paragraf 1-7 skal benyttes, mens 8 utgår pga unntaket for bruktimportert bil. Jeg er av den oppfattningen at hele forskriften utgår og at forskriften fra 1967 skal benyttes. Da var ikke begrepet oppbygging kommet, da var alle endringer en ombygging. Derfor kan ikke denne bilen havne under kategorien en oppbygging. Alle endringer er en reparasjon eller ombygging.
Kjøretøysforskriften har ikke tilbakevirkende kraft. For å finne regler og krav som har tilbakevirkende kraft må man inn i forskrifter om godkjenning av bil og tilhenger til bil. Det er pga regler her som er knyttet mot EU-direktiv som gjør at Buggy kan registreres. Her vises det også til flere punkter i veitrafikkloven ved oppbygging og ombygging, men her går det også igjen at det er kravet til første registreringsår som er skal benyttes.

Dette er ikke helt enkelt å sette seg inn i...

Dette er helt klart å dra det helt på kanten............
27  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bytte av motor i Buggy, ikke lett. Vegvesenet forsøker alt for å kunne si NEI på: januar 11, 2013, 20:36:24 pm
Nå kjenner ikke jeg dialogen på forhånd. Men ordlyden i ditt brev er jo "søknad om motorbytte". Ikke åpning for dialog. Når et brev/søknad utarbeides er det viktig å sette seg inn i hvordan mottaker kommer til og oppfatte budskapet. Det er jo de som skal tolke dine ord:). Her tror jeg ditt budskap er helt missforstått. Noe som vises i svar brevet. Det henvises faktisk til paragrafr. Noe som gjør at du stiller på helt bar bakke. Det gjør det ikke bedre at du ikke nevner noe om bremser da du ønsker en økning fra 44 hk til 112hk. Dette er en drastisk økning. Noe du også bør se, med mere objektive øyne enn egene;)

Slik jeg ser det Trond så datt du rett i fellen med første brev, og du kommer deg desverre ikke ut...

Formulering av brev/søknad mot offentlige myndigheter krever litt planlegging. For uansett hva folk måtte mene så kan de lovverket. Ofte bedre en oss. når de i dette tilfelle avviser søknaden med henvisning til paragrafer har de gjort en bedre jobb enn søkeren.

Mvh Marius
Kunne nok ha laget søknaden anderledes, men jeg hadde en dialog med de før søknad ble sendt.
Det fikk jeg veldig lite ut av.

Fikk beskjed om at jeg skulle sende søknad om hva jeg ønsket, så skulle de se på det, og så kunne vi ta eventuelle krav til dokumentasjon og oppgraderinger når en formell søknad var på plass. Bremser og forsterkinger ble ikke tatt med i søknaden fordi jeg ble fortalt at for mange endriner ut over det som allerede var gjort med denne bilen ville kunne gi oppbygging. Originale skivebremser burde holde fordi bilen var lettere enn originalt.

Derfor søkte jeg om kun om bytte av motor.

Etter at søknaden var sendt, var det ingen mer diskusjon, saken skulle behandles.

Lovene kan de ikke........ Svaret på søknaden var jo knyttet mot Svenske regler og inneholdt mange feil. Er enda ikke avklar om lovene er brukt rett i det siste avslaget. Dette har jeg nå advokat i KNA på.

Før jeg sendte klagen nyttet det ikke å diskutere avgjørelsen, den var satt og det var bestemt at i Buggy kan man ikke bytte motor.
Mine argumenter og forslag ville de ikke høre på. Saken var ferdig. Når Speedsteren ble nevn til sammenligning så kom svaret: Den var godkjent etter andre regler. Det er bare tull, og han kunne/ville heller ikke forklare hva som var forskjellig, men min var importert fra Sverige og skulle følge andre regler, Svenske. Den bilen følger samme regler som min, med tanke på oppbygging. At måten han endret karosseriet på ikke gav oppbygging den gang, er noe annet, men kombinasjonen kortet bunnplate, endring av karosseri og motorbytte skulle ikke kunne blitt gjort på den heller hvis loven skal brukes slik den ble gjort mot meg, men han har vel fynsegoder......
Etter at klagen var sendt veidirektoratet var det ingen som ville kommentere saken..... Sakbehandler i Vegdirektoratet fikk jeg ikke snakket med, og han svarte ikke på mail eller telefon... Sendte han flere henvendelser og meldinger om at jeg ønsket en dialog og en samtale.

Det er faktisk ikke jeg som ikke har villet samarbeide, jeg har forsøkt å få til en god dialog.
28  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bytte av motor i Buggy, ikke lett. Vegvesenet forsøker alt for å kunne si NEI på: januar 11, 2013, 11:59:57 am
Lover og regler er ikke ment som trumfkort som kan benyttes når kontrolanten er sur?!?
De er skrevet for å følges alltid, hadde denne bilen vært en 2007 modell hadde saken vært krystallklar, ikke sant?
Eneste veien rundt regler er å finne en måte hvordan man ikke faller inn under den... Slik som en kortet NORSK plate... Her er det nok rom for å være kreativ...  Lykke til

Enig

De kan faktisk kalle det oppbygging og enda godkjenne det. Oppbygging kan vurderes, de kan si at motorbytte er oppbygging, men siden bilen er registrert og har ID i Norge er det oppbygging av eksisterende kjøretøy, og regler og krav skal følge bilens førstegangs registrering. Da er man også fritatt fra avgift.

Dette har jeg ikke fått svar på.

De kan hvis de vil, men her var det tydelig avklart at SFOOR har bestemt at Buggy ikke skal kunne bygges om. Dette står ikke skrevet, men det er helt tydelig "snakket om i gangene"........

Da har man jo tapt........... Det er jeg fult klar over......

Må bare finne en ansatt som tørr å gå mot flokken å ta ansvar.......
29  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. på: januar 11, 2013, 11:17:59 am
Leste noe tidliger.

Er det snakk om en kortet bil?
Buggy?
Da har du antagelig samme problem som meg? Motorbytte skal ikke godkjennes....

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,50885.0.html

Jeg har fått godkjent 1600 i en 1500 Buggy, men dette er en saksbehandlingsfeil, og skulle ikke ha blitt godkjent.
30  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bytte av motor i Buggy, ikke lett. Vegvesenet forsøker alt for å kunne si NEI på: januar 11, 2013, 10:16:42 am
Finnes det noe dokumentasjon på at denne normen kan brukes, eller er det noe de hvisker i gangene?

Har ikke fått annet dokumentert enn det jeg har lagt ut.

Reglen er vel ment for å begrense effekt i Amcar/Hotrod og ikke ment brukt for trimming.

Regner vel med at det er derfor de ikke vil ut med hva som er sendt ut av informasjon før reglen er endret......
Sider: [1] 2 3 ... 6
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!