mai 04, 2024, 19:52:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Styringa kniper, hva kan være galt?  (Lest 1261 ganger)
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« på: august 02, 2010, 10:20:47 am »

Hei!

Bobla har fungert knirkefritt hele sommeren, men plutselig her en morgen så merket jeg at styringen kneip i svingene. Den retter seg heller ikke opp selv, så man må følge med i svingene slik at man ikke havner i grøfta! Dette er ikke normalt og jeg har ikke kjent lignende. Den har jo heller ikke stådd lenge, så.....

Jekket den opp idag, og den kniper fortsatt med hjula hengende i lufta. Ca hver halve turn på rattet. Pulserende liksom....
Slakket styresnekka men da kommer bare dødgangen, knipinga er der fortsatt. Løsnet styredemperen men den kneip heller ikke...


Så, jeg har ikke krasjet, og ikke kjørt fort i store humper, allikevel har den altså blitt slik over natta nesten. Hvor skal jeg lete?

Endeledd.... da må jeg jo skifte hele stagene.  Styresnekka... kan jeg sjekke noe nærmere på den? Hjelpesnekka... kan foringene knipe her?  Lagrene oppå demperne..... de har jeg hatt oppe for en stund siden sammen med nye dempere. De er spylt og smurt opp og de skal fungere utmerket.

Jeg må vel ut med bensintanken for å komme til linken fra rattet og inn til snekka...

Hm,,, mye fundering her, noen som har noen ideer?

PS: Den har blitt litt lettere etter at jeg fiklet litt, men jeg har jo ikke egentlig rørt noe!
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #1 på: august 02, 2010, 10:29:47 am »

og det er ei 1302 S Osteaktig
Loggført
Po
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: august 02, 2010, 10:35:13 am »

Jeg slenger meg på her, håper det går greit Glad
Kjøpte meg boble igår, og har akkurat samme problemet, fant ut at snekka var strammen maks, løsnet litt, men hjalp lite, jeg har masse nye deler i forstilling, noen som har ideer?

67 mod.
Har btw. 135.80.15 foran og 205.70.15 bak + at den har senkespindler og står i et sjukt stuk
« Siste redigering: august 02, 2010, 10:40:37 am av Po » Loggført

67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #3 på: august 02, 2010, 13:49:01 pm »

Sjekk hjelpesnekka. Prov a koble den fra. Armen skal bevege seg helt fritt fra side til side. Her er det stal mot stal uten smoring. Kan vare rust. Har byttet foring pa min og satte samtidig inn fettnippel.
Loggført
1303S73
Supermedlem
*****
Innlegg: 735
Bosted: Haugesund NRVWK


1303LS Org. Cab. & Gullhuset


Vis profil
« Svar #4 på: august 02, 2010, 21:36:45 pm »

Hallo.

Hadde noelunde samme problem på min 1303S.

Trodde det var styresnekken, men det viste seg å være staget fra rattstammen til styresnekken, det ene leddet hang, skiftet stang med 2 stk ledd, alt OK.

Hilsen Geir.
Loggført

1973 1303LS Org. Cab
1966 VW panel Gullhuset
1985 VW transporter syncro
Agaton Sax
Juniormedlem
**
Innlegg: 78
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #5 på: august 02, 2010, 23:16:32 pm »

Ja, hvis det er et slik universalledd/kardangledd (samme type som på mellomaksler) på rattakselen, så er sikkert feilen der.
Typisk det at det "kniper" hver halve omdreining.

Prøv å slå med en hammer rundt om på leddet.
Det hjelper på stive ledd på mellomaksler, men er som regel ikke noen langtidsløsning.
Kan jo ikke skade å prøve å smøre med noe olje/rustløser som har penetrerende virkning hvis du tror feilen ligger der.
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #6 på: august 03, 2010, 10:45:15 am »

jeg må vel løfte ut tanken for å komme til disse universalledda til rattstammen, men det skal jo være en grei jobb det. Det kniper liksom hver halve tørn, og som jeg nevnte tidligere, så ble det litt bedre etterhvert, men alt jeg gjorde var å turne fra side til side.... skal ta ut tanken imorgen, så får jeg se. Kommer nok til å smøre disse først, og evt bytte senere.
Loggført
Po
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: august 03, 2010, 19:28:30 pm »

Da var jeg en tur på Unneberg bil, og der fant de ut at endeleddene var til orginalspindler, ikke til senkespindler, selvom dette er åpenbart når man setter dette sammen, så ble det fortsatt gjort, amatørarbeid!

Så jeg fikk byttet til riktige endeledd så ble jeg kvitt vandringen, men det at det er tregt sa han at han skyldtes nye bærekuler.

Takk til Unneberg Bil, hyggelige folk og god service!

Loggført

67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!