mai 03, 2024, 14:33:25 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tmbryhns crap 1600-vintermotor-bygge. Nå med Megasquirt + Coil-on-Plug  (Lest 49082 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #120 på: april 15, 2010, 20:19:25 pm »

Nå har jeg fått kjørt motoren en god del, og kan komme med en liten oppsummering av inntrykkene sålangt for de der ute som er interessert.

Kambyttet var en genial forbedring. Jeg er forskrekket over hvor høyt denne motoren orker å trekke! Bunndraget er nydelig, akkurat som en original 1600-motor, men hvis jeg først åpner spjellene litt, så trekker den som et lokomotiv opp til 6500 før det er slutt på moroa.
Web 110 m. 256 graders (egentlig) durasjon kan anbefales på det varmeste til de der ute som ønsker en nydelig gatekam på lite slagvolum. Gi blaffen i Engle 110 folkens (helt seriøst, jeg har prøvd den)! Denne Web-kammen gjør en fantastisk jobb over hele registeret for en litt sint gatemotor!

Min tidligere 1915-motor hadde noen lunde samme oppsett m. std.-hjemmemekktopper og Engle 110, og denne 1600-budsjettmotoren føles like frisk, og det er ganske utrolig. Dog har jeg brukt litt andre porteteknikker denne gangen, men motoren er på ingen måte et kirurgisk bygge. Jfr. "crap'o".

En annen ting jeg fikk modifisert var oljesystemet. For de av dere som har lest 1915-tråden min (som står og samler støv for tiden) har jeg gjort det som står i den tråden. Bildene under illustrerer at jeg har plugget igjen (1/4 NPT) oljegangen som går direkte inn til veiva og løfterne innvendig i blokka. Denne kanalen er for å bypasse kjøleren på kald motor (høyt oljetrykk). Jeg har også borret opp oljereturen for bedre flowpotensiale tilbake til sumpen ved ekstremt oljetrykk. I tillegg har jeg satt inn en Shadek 30mm-oljepumpe.
Nå vil nok noen av dere riste på hodet med sprengte filttre og oljekjølere in mind, men slik ble det altså ikke med denne motoren.

Misjonen min med modifikasjonen var å få et godt oljetrykk på lavt turtall og at heller den forstørrede returen skal åpne på rundt 5 bar.
Resultatet ble mellom 1 og 1,5 bar på tomgang med varmkjørt motor. Jeg bikker 6 bar ved ca. 4000 rpm, og da begynner returen å sende olja tilbake for å lette på trykket. Mildt sagt er jeg veldig fornøyd med resultatet ettersom at jeg lenge har følt at oljetrykket på en T1-motor er elendig. Forøvrig er det ingen problem med kald olje heller. Kjøler og filter lever igjennom kaldstart, men jeg tar det pent og runder ikke 4000 på kald motor. Denne har nok av bunndrag uansett...

Bilder av oljesystem-mod. tatt fra 1915-tråden:


* Forklaring av oljesystemet - originalt.JPG (99.22 KB, 1024x768 - vist 250 ganger.)

* Forklaring av oljesystemet - modifisert.JPG (102.36 KB, 1024x768 - vist 213 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #121 på: april 18, 2010, 21:42:37 pm »

takker for besøket i verkstedet i dag. og test tur med bobla.

DENNE GIKK SINNSYKT GODT.
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #122 på: april 18, 2010, 21:56:30 pm »

TOTALY AGREED! Gikk meget godt på vei hjem også. Nydelig å kunne ta forbikjøringer på motorveien igjen Blunker "Gigedigigedigoo!"
Fikk kjørt seg litt, og 95-oktan er ingen problem på maks belastning. Disse løvblåserne blir jo tross alt litt varme av seg...

Selv takk for oppholdet. Vippearmsgeometrien blei fin den, så fikk jeg gjort noe for deg for en gangs skyld også, right?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #123 på: april 18, 2010, 22:08:35 pm »

yess, den ble fin, kjekt å kunne gi bort noe å få hjelp tilbake.

skal ha vafler nestegang du kommer innom også  Blunker
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #124 på: april 18, 2010, 22:10:24 pm »

Heh, alright! See ya'
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Feil i databasen
Prøv på nytt. Om du kommer tilbake til denne feilmeldingen, rapporter feilen til en administrator.
Tilbake
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!