mai 03, 2024, 12:29:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motoren min spiser kiler!  (Lest 3213 ganger)
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: april 28, 2010, 19:40:24 pm »

Satte nettopp på ei reimskive på dynamoen med en ny kile, kjørte noen km, også var kilen pulverisert. Skjønner ikke helt hva som har gjort dette? Har hatt litt subbing på anleggsflata på dynamoen, men kan ikke skjønne at dette har vært nok til å bremse skiva så mye at kilen har gått i stykker. Noen som har noe forslag til hva som har gjort dette?
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 28, 2010, 20:37:14 pm »

Ta ut motoren og kikk på svinghjuls innfestningen din. Kan vedde en hundrings på at svinghjulet ditt er løst dessverre.  Flau
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 28, 2010, 20:40:36 pm »

Etter å ha lest innlegget om igjen ser jeg at det er dynamoen kilen blir ødelagt på  Rekker tunge
Trekker da veddemålet ang svinghjul, selv om jeg ikke vil utelukke det heller.. men noe er mest sannsynlig løst og vibrerer. Sjekk vifte, reimhjul på veiv. Og til slutt svinghjul
« Siste redigering: april 28, 2010, 20:42:09 pm av Jee » Loggført

JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: april 28, 2010, 20:46:08 pm »

Kanskje? Jeg hadde av svinghjul i fjor. Men tror du virkelig at løst svinghjul kan gjøre at kilen på dynamoen pulveriseres? Det kan jo kanskje være at vibrasjonene overføres igjennom reima, men det var ihvertfall ikke min første tanke.
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 28, 2010, 21:10:58 pm »

Kanskje.
En av de tre overnevnte er det nok synderen. Bare å eliminere en og en.. begynn med det enkleste. reimhjul på veiv  Blunker   Skru det helt av og inspiser. Ikke dra til for hardt ved montering. Mange overtighter reimhjulet og ødelegger oljekastering i ugjerningen.
Loggført

JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #5 på: april 28, 2010, 21:26:07 pm »

Ok. Noen som har momentet på reimhjulet på veiva i hodet? Det står vel i boka mi også men..
Svinghjulet var vel 300Nm eller noe slik galskap.
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: april 28, 2010, 22:56:05 pm »

Hvis medbringeren på reimskiva knekker, er skiva ikke riktig strammet. Reimskiva skal strammes helt inn slik at den ligger mot shimsene. Shims flyttes inn eller ut for å justere stramming av reim.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #7 på: april 29, 2010, 20:59:57 pm »

Jeg har sett dynamoer som har vært kjørt uten den ytterste distanseringen. Da vil du også få litt subbing, og vanskelig å stramme mutteren skikkelig.


* dynamo.jpg (65.38 KB, 480x336 - vist 124 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #8 på: juli 19, 2010, 15:54:44 pm »

Har kjøpt ny reimskive og kile, og satt alt sammen igjen. Men synes egentlig at det ser skeivt ut, ser ut som om dynamoen er lenger inn (framover i bilen) enn remiskiva på veiva. Enig? Når bilen går nå så er det litt vibrasjoner i reima og en liten ulyd. Ser ikke for meg at det holder mange km.


* reim.jpg (156.72 KB, 600x800 - vist 231 ganger.)
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juli 19, 2010, 19:50:04 pm »

ser at du har forniklet reimhjul. det er av dårlig kvalitet i forhold til orginal sort reimhjul. syns reima di så litt kort ut også, så prøv en lengre reim...da trenger du også færre shims mellom reimhjula.
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: juli 19, 2010, 20:00:16 pm »

Sett på den gamle reimskiva igjen, og se da. Ser godt hvorfor ting går til hørss på det bildet.
Sporene i reimskivene må stå over hverandre.

Evt må du løsne dynamoen og dra den tilbake så reimskivene flukter. Men har mest tro på orig. reimskive på dynamoen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #11 på: juli 19, 2010, 20:10:58 pm »

Ja, synes ikke det så bra ut. Så det går bare å løsne den og trekke den bakover? Det er litt slakke inni ved vifta der altså? Får prøve litt imårra.

UPDATE: Har prøvd å flytte dynamoen litt bakover/utover. Det hjalp litt, men fremdeles vibrerer reima og lager litt ulyd når den går. Hva skal jeg gjøre med dette? Hjelper det å bytte dynamo? Er det spacere eller noe justering inne ved vifta som gjør at jeg kan justere hvor langt inn/ut dynamoen står?
« Siste redigering: juli 20, 2010, 14:19:21 pm av JooV » Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #12 på: juli 20, 2010, 14:19:56 pm »

Forresten:
Ta ut motoren og kikk på svinghjuls innfestningen din. Kan vedde en hundrings på at svinghjulet ditt er løst dessverre.  Flau
Du bomma nok der, Jee Blunker
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #13 på: juli 20, 2010, 14:30:43 pm »

for meg ser det ut som du har alt for kort reim, den må mye lenger ut på reimskiva for at den ytterste delen skal bli helt rett Blunker

mvh Simen
« Siste redigering: juli 20, 2010, 14:58:07 pm av volkswagen1302 » Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: juli 20, 2010, 14:36:53 pm »

Unneberg selger distansestykker til å legge bak det øvre reimhjulet.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #15 på: juli 22, 2010, 18:49:57 pm »

Rart hvis denne reima er kort, det skal være standardlengden.

Ok, kan kanskje prøve det avstandsstykket bak øvre reimhjul, men føler at det blir å jukse det til litt. Dette skal vel i utgangspunktet passe.

Kan noen måle avstanden fra nedre reimhjul og til blokka for meg? Det kan jo være at dette reimhjulet ikke er helt på plass, selv om jeg synes det ser sånn ut (tok det av i dag for å sjekke).


* reimhjul.jpg (167.98 KB. 600x800 - vist 133 ganger.)



Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #16 på: juli 22, 2010, 19:21:59 pm »

kan se ut som nedre reimhjul er litt for lang ute ja, ikke vet jeg.
men reima er kort det kan jo alle se, da den stikker så langt ned i reimhjulet (det øvre)
reima er jo kon nederst, og reimhjulet er kon øverst (vet jo ikke om alt er like bra på repro reimhjul) dette skal jo passe i hop hvis du har riktig lengde på reima.

styrte no j***** for å få riktig lengde på reima jeg, den som skulle være orginal lengde passa jo ikke så jeg matte prøve meg litt fram med forskjellige reimer, og til slutt fant jeg en reim som passa perfekt (ligger helt ute på reimskiva)

mvh Simen
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #17 på: juli 22, 2010, 20:24:09 pm »

Jeg synes nedre remskive ser veldig lik ut i avstanden med min.

* DCP_4522 (Medium).JPG (60.6 KB. 800x531 - vist 124 ganger.)


Men øvre remskive ser ut til å være for nærme dynamoen. Jeg vil fortsatt tro den lille distanseringen som skal være mellom remskiven og dynamoen, er slitt eller mangler. Remskiven skal ikke klare å subbe i dynamoen her.

* DCP_4523 (Medium).JPG (82.42 KB. 800x531 - vist 109 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #18 på: juli 22, 2010, 20:38:33 pm »

Det hadde du nok rett i, kan ikke se noe distansering innenfor reimskiva nei. Takker for hjelp!
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #19 på: juli 22, 2010, 21:37:04 pm »

Har kjøpt ny reimskive og kile, og satt alt sammen igjen. Men synes egentlig at det ser skeivt ut, ser ut som om dynamoen er lenger inn (framover i bilen) enn remiskiva på veiva. Enig? Når bilen går nå så er det litt vibrasjoner i reima og en liten ulyd. Ser ikke for meg at det holder mange km.
Et lite tips her...Ta bort det bensinfilteret¨og monter det heller en annen plass enn i motorrom. En liten dråpe her så booofff........
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #20 på: juli 22, 2010, 21:43:51 pm »

Har kjøpt ny reimskive og kile, og satt alt sammen igjen. Men synes egentlig at det ser skeivt ut, ser ut som om dynamoen er lenger inn (framover i bilen) enn remiskiva på veiva. Enig? Når bilen går nå så er det litt vibrasjoner i reima og en liten ulyd. Ser ikke for meg at det holder mange km.
Et lite tips her...Ta bort det bensinfilteret¨og monter det heller en annen plass enn i motorrom. En liten dråpe her så booofff........

Enig. Bensinfilter av billig plast i motorrommet er FY! Bensina renner nemlig rett ned på eksosen ved lekkasje (med påfølgende STORE tjans for brann). Jeg har opplevd at filteret har sprukket, heldigvis på en Passat der filteret var på den kalde sida. Ta heller og rens filteret i bensinpumpa med jevne mellomrom (hvis du har). Den står jo ikke så langt unna, så liten vits med to filter etter hverandre.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
1835cc
Seniormedlem
****
Innlegg: 493
Bosted: trondheim


Luftliga`n


Vis profil
« Svar #21 på: juli 22, 2010, 21:45:44 pm »

...hvis du monterer kjøledekslene på toppene feil(altså på feil side)vil viftehuset ditt komme feil ut...har prøvd det,men da kom dynamoen lengere bak i forhold til nedre reimhjul...bare et vakt tips...
Loggført
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #22 på: juli 22, 2010, 23:30:41 pm »

hmmm.. det kan godt være at jeg har klart. Husker du om det var snakk om mye?
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #23 på: juli 23, 2010, 07:23:45 am »

Har kjøledeksler vært demontert? I så fall har du vel ikke byttet det dekselet som dynamoen er festet i? De dekslene finnes i fler utgaver. Har du funnet et for 38amp dynamo og kjører med 30amp dynamo vil dynamoen også komme lenger frem, selv om jeg tror dette vil utgjøre mer enn det du har.
Se bilde for lengdeforskjellen på 30 og 38 amp dynamo.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #24 på: juli 23, 2010, 09:05:07 am »

Jeg har ikke bytta nå nylig nei. Dynamoen ser fysisk veldig lik ut den 38A'eren du har der, men det står 30A på den.
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!