mai 03, 2024, 14:48:26 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Gear kasse - freeway flyer  (Lest 3618 ganger)
unge lovende
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: jessheim



Vis profil
« på: desember 13, 2014, 14:24:37 pm »

Er det noen som har noe erfaring eller kan litt om sånne kasser ? Eventuelt fordeler / bakdeler med en slik kasse ?
Jeg har i dag en 1300s kasse på bussen men kunne tenke meg lavere turtall på hvertfal 4 gear
så langturer blir litt mere behagelig  Glad
Eventuelt om det er noen som bygger sånt det går ann å ta en prat med hadde
også vært fint  Glad
« Siste redigering: desember 13, 2014, 14:50:22 pm av unge lovende » Loggført

If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 13, 2014, 14:55:47 pm »

Ta kontakt med unneberg, de fikser det.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #2 på: desember 13, 2014, 17:02:30 pm »

Om det bare er giringen du er ute etter så har du i prinsippet en allerede..
Resten av verden har ikke 1300S kasser, det er noe som kun finnes i Norge og et fåtall andre land. Det man gjorde for å lage 1300S kassa (til svingakselbiler med 1600) var å bruke samme innmaten som på IRS kassene som sto i 1302/1303S og kombinere den med en ordinær svingakselkasse.
Amerikanerne har som nevnt ikke disse kassene og en Freeway Flyer er i de fleste tilfellene omtrent det samme giringsmessig. Dvs de bruker 3.875:1 i diffen som er den utvekslingen som gir lavest turtall, 1300S er den eneste svingakselkassa som har denne originalt. 1300Shar vel 0.93 4.gir om jeg ikke husker feil og de fleste FF kassene 0.89 men det utgjør ikke veldig mye.
« Siste redigering: desember 13, 2014, 17:19:14 pm av Rocket-Racing » Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 13, 2014, 21:45:06 pm »

Her er en link til litt info om utveksling i de forskjellige kassene:
www.ratwell.com/mirror/sandlizrd.baja.com/gears.htm
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: desember 14, 2014, 10:32:18 am »

Som Anders skriver, ta kontakt på 33330606 eller på mail@unneberg-bil.no så fikser vi enten en opgradering af den du har, eller en færdig kasse.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
unge lovende
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #5 på: desember 14, 2014, 11:15:30 am »

Der lærte jeg litt mere ja 😃
Fikk tips på fb om en kalkulator hos scp og nå skjønner jeg hvorfor
resultatet på den ombygde ble omtrent som det jeg har i dag .
Skal ringe litt til uka jeg og høre litt , takk for svar og hjelp !!
Loggført

If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #6 på: desember 14, 2014, 13:16:41 pm »

Om det bare er giringen du er ute etter så har du i prinsippet en allerede..
Resten av verden har ikke 1300S kasser, det er noe som kun finnes i Norge og et fåtall andre land. Det man gjorde for å lage 1300S kassa (til svingakselbiler med 1600) var å bruke samme innmaten som på IRS kassene som sto i 1302/1303S og kombinere den med en ordinær svingakselkasse.
Amerikanerne har som nevnt ikke disse kassene og en Freeway Flyer er i de fleste tilfellene omtrent det samme giringsmessig. Dvs de bruker 3.875:1 i diffen som er den utvekslingen som gir lavest turtall, 1300S er den eneste svingakselkassa som har denne originalt. 1300Shar vel 0.93 4.gir om jeg ikke husker feil og de fleste FF kassene 0.89 men det utgjør ikke veldig mye.

I ovalen min sitter ei kasse med kode AO. Etter hva jeg har hørt og lest meg opp på selv, skal denne ha samme utveksling som 1300s og stammer fra tidlig 70-talls ghia. Husker ikke heeelt sikkert, men mener jeg også leste at kassa fremdeles het AO når ghian fikk IRS et år eller to senere. Men den kassa er vel kanskje også aldri levert i USA?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #7 på: desember 14, 2014, 13:52:54 pm »

I ovalen min sitter ei kasse med kode AO. Etter hva jeg har hørt og lest meg opp på selv, skal denne ha samme utveksling som 1300s og stammer fra tidlig 70-talls ghia. Husker ikke heeelt sikkert, men mener jeg også leste at kassa fremdeles het AO når ghian fikk IRS et år eller to senere. Men den kassa er vel kanskje også aldri levert i USA?

Ghia for US markedet fikk IRS i '69 men senere i Europa. Etter hva jeg kan se her
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=4163130#4163130  så er AO en '71 Ghia kasse med 4.125 R/P.
Det er i tilfelle mer "1500 kasse" enn 1300S (som har 3,875). Ikke noe galt i det egentlig, min erfaring er at med litt høye bakhjul er en 1500-kasse vel så trivelig i en boble med moderat motor.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #8 på: desember 21, 2014, 00:10:57 am »

Se der ja! Da vet jeg det Glad Utvekslinga funker veldig fint ja, med 215/65 og 1680cc.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!