mai 06, 2024, 04:57:57 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rust i etter fluss/tinn  (Lest 7105 ganger)
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« på: september 19, 2009, 00:14:58 am »



Denne ble sandblåst, smurt inn med Europax sveisegrunning i overlapp, punktsveist sammen igjen, de gamle punktene som er borret ut ble fylt med tinn, slipt og syregrunnet samme dag. Nå er det kommet rustfarge i grunningen.

Er dette egentlig rust?? Vet man kan nøytralisere tinn/fluss med vann og bakepulver, men oppretteren jeg deler lokale med mente det ikke var nødvendig når man behandlet stålet med en gang...Hæ

Bør denne sandblåses og behandles på ny? Hva gjør man for å hindre slikt i etterkant?
Loggført

ess
Juniormedlem
**
Innlegg: 77
Bosted: sandnes



Vis profil
« Svar #1 på: september 19, 2009, 00:25:57 am »

har du testet Europax sveisegrunning og syregrunning sammen før? og vasket du overflaten godt rent før du blåste?
Loggført

KGhia 59
Audi TT
Boblå 66 1300
Golf II GTI
BMW E28 Turbo
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #2 på: september 19, 2009, 00:31:34 am »

Ikke akkurat denne syregrunningen (Terrosol), rustfargen kommer i hovedsak der det er tinnet.

Vasket godt før jeg sandblåste? Vasket etter tinning og sliping med tynner, kanskje ikke så grundig som jeg kunne ha vært men gikk over.
Loggført

ess
Juniormedlem
**
Innlegg: 77
Bosted: sandnes



Vis profil
« Svar #3 på: september 19, 2009, 00:35:06 am »

brukte flussmiddel før tinnet? Nei vet ikke ka det kan ver da
Loggført

KGhia 59
Audi TT
Boblå 66 1300
Golf II GTI
BMW E28 Turbo
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #4 på: september 19, 2009, 00:38:17 am »

Hadde på flussmiddel før tinn ja. Varmet til det ble brunaktig og tørket bort restene med fuktig papir.
« Siste redigering: september 19, 2009, 00:59:55 am av Black-57 » Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 19, 2009, 08:21:05 am »

Har vært borti dette selv. Virker som om tilgang til luft er problemet... grunning er jo ikke tett. Kanskje 2k epoxy er tettere.

Jeg løser det med å la det stå ubehandlet til det får blitt litt brunt. For så å slipe det blankt igjen. Da holder seg blankt leeeenge  Øyerulling
Loggført

Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 19, 2009, 09:20:53 am »

Har vært borti dette selv. Virker som om tilgang til luft er problemet... grunning er jo ikke tett. Kanskje 2k epoxy er tettere.

Jeg løser det med å la det stå ubehandlet til det får blitt litt brunt. For så å slipe det blankt igjen. Da holder seg blankt leeeenge  Øyerulling

Som jee her sier så er det syregrunningen som ikke er tett... den skal ideelt sett ikke stå mer en 24t før den lakkes over igjen.. så på ting som skal stå en stund så er det 2k epoxy som gjelder...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #7 på: september 19, 2009, 09:43:54 am »

eller ovatrol  :-)   
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 19, 2009, 09:49:03 am »

eller ovatrol  :-)   

Stemmer... kommer litt ann på hvor og hva en skal ha oppå ... vannbasert maling er ikke like glad i owatrol som oljebasert...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #9 på: september 19, 2009, 11:20:33 am »

Noen som har prøvd Ferro-bet på tinn?
Loggført

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #10 på: september 19, 2009, 12:40:02 pm »

eller ovatrol  :-)   

Stemmer... kommer litt ann på hvor og hva en skal ha oppå ... vannbasert maling er ikke like glad i owatrol som oljebasert...
Nei, og derfor trenger Owatrolen (som eg synest er meget god) å stå og trekke inn for å tørke skikkelig (frå 30 timer og oppover før en har på nok anna utanpå) og at en etter f.eks. en time med penetrering... turkar med ei fille det overskytende, så det ikke ligger som en tjukkare film utanpå. Eg er også nøye med at Owatrolen er ny, for då er den mest penetrerende. Dersom den har vore åpna so går det berre eit par veker før den har reagert med lufen og virker ikkje so tunn lenger, vert meir som ein lakk..
Loggført
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #11 på: september 20, 2009, 22:43:16 pm »

Nå får vi se iløpet av noen dager.

#1 ubehandlet etter fluss/tinn.

#2 vasket over med vann og bakepulver på papirklut

#3 vasket over med ferrobet på papirklut.

Loggført

Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #12 på: september 22, 2009, 07:47:11 am »

Detta kan jeg like ,seriøs forskning på noe fornuftig ,to tomler i været.
Loggført

Seaside VW Klubb
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #13 på: september 22, 2009, 12:30:22 pm »

Venter på støtte fra staten! Osteaktig
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: september 22, 2009, 13:10:42 pm »

ja dette er noe av grunnen til att jeg har sluttet å tinne.
tanken på flussmiddel/syre som renner nedi plateskjøter, in i porer og alle andre steder man ikke kommer til  for å få nøytralisert syra har tatt nattesøvnen min flere ganger.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #15 på: september 22, 2009, 16:25:47 pm »

Dag 2:



Lurer på om det ikke bakepulver-prøven har begynt å få en liten antydning til farge, så lar dem ligge noen dager til. Glad
Loggført

SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #16 på: september 23, 2009, 21:01:15 pm »

Dag #3



Ser ut som Ferrobet er en klar og anbefalt vinner. Hadde bare litt på papirkluten og tørket over.
Bakepulver-platen begynner å bli brun, har hjulet på men ikke nok.

Lørdag kommer neste oppdatering, ut å reise i morgen Glad
Loggført

SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #17 på: februar 18, 2013, 12:41:30 pm »

Om noen lurer: Bakepulver hjalp, men ikke over lang tid. Overlegen seier til Ferrobet! Ferrobet-biten har ennå ikke begynt å ruste.
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #18 på: februar 18, 2013, 12:48:31 pm »

Om noen lurer: Bakepulver hjalp, men ikke over lang tid. Overlegen seier til Ferrobet! Ferrobet-biten har ennå ikke begynt å ruste.

Utrolig bra at du følger opp denne gamle tråden!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #19 på: februar 18, 2013, 13:48:49 pm »

Jeg kan prøve med en annen type fluss som heter berafix. Har det liggende i garasjen nå.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #20 på: februar 19, 2013, 08:47:27 am »

Jeg bruker Ferrobet på alt jeg rensliper, blåser og tinner, noe har da Far (som er maler) lært meg :-)
Selv om en sandblåser blir det liggende litt i porer er min erfaring - fer er Ferrobet fint

Maskerer også ved tinning for å unngå sølet Jørn beskriver.
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!