1651
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bensinfyr - retur slange - skrue?
|
på: desember 05, 2009, 18:41:42 pm
|
Er din varmer en BN2? I så fall har du ikke noen retur, bare en "overløbsslange" som skal ut i friluft. Og det skal være en skrue i denne rørstussen. Vet ikke hvorfor, men alle mine har denne skruen der. Er det en B2 du har, skal den ha en returslange fra toppen.
|
|
|
1652
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bensin varmer
|
på: desember 03, 2009, 14:27:24 pm
|
Vil bare advare mot å sette 12volt rett på glødepluggen. Den kan ta skade av det, da det normalt er en formotstand innebygd i brenneren. Ellers ser oppskriften veldig grei ut for meg
|
|
|
1654
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns crap 1600-vintermotor-bygge. Max FUN, Low COST!
|
på: desember 01, 2009, 19:45:08 pm
|
Så toppene lå på utstilling i dag, så jeg sneik meg inn å så litt på de. Modifiseringen av flycutteren var tydeligvis vellykket, da resultatet så veldig bra ut. Vil du ha ennå høyere komp enn det volumet i toppene gir, kan du jo dreie av litt av sylinderne for mindre vendehøyde.
|
|
|
1655
|
Forum / Problemløseren / Sv: Dynamooverhaling. Et lite problem.
|
på: november 29, 2009, 19:08:38 pm
|
I bakkant har jeg en liten avtrekker som jeg får tredd inn i "luftehullene" i dekselet. Da får du trukket av bakdeksel og lager. Lageret er festet i bakdekselet med et lokk som er skrudd fast, så de må trekkes av samlet.
|
|
|
1658
|
Forum / Problemløseren / Sv: Plane/høvle 1600 topper - tips
|
på: november 23, 2009, 20:06:46 pm
|
Jeg har lest at 2mm er "passe", mens ved 3mm blir det hull. Jeg høvlet mine fra 52ccm til 44ccm (husker ikke hvor mye mm det var). På 1680'en ble kompen øket fra 8,0 til 9,0 og det ga en økning på 9 Hk.
|
|
|
1659
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvit speedometerskive
|
på: november 23, 2009, 19:50:29 pm
|
Jeg plukket ut skiven og lakket den. Så fikk jeg laget løse tall som jeg klistret på. Fikk de ikke små nok, så jeg sløyfet en null etter hvert tall ;D
|
|
|
1660
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 1600 AS motor
|
på: november 20, 2009, 19:12:53 pm
|
For lite luft da. Rengjør luftfilter og juster gasser Har vært ute for at papirfilter har vært så tett at motor har stoppet. Har du oljebadsluftfilter må du ikke ha for mye olje oppi....
|
|
|
1661
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 6v-12v
|
på: november 20, 2009, 18:43:52 pm
|
kan også ha en ekstra motstand i bensinvarmeren
Blir ikke det vanskelig å finne "riktig" motstand, da strømforbruket til varmeren er veldig variabelt? I oppstarten bruker den mye mer strøm enn i drift. Må vel da ha en motstand til viften, en til glødepluggen og en til bensinpumpen?
|
|
|
1662
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 6v-12v
|
på: november 20, 2009, 13:59:04 pm
|
Bygget min 62 om til 12volt i sommer. Jeg beholdt 6volt starter, da det også kan fungere lenge. Har kjørt 100 000km tidligere med denne kombinasjonen på en bruksbil. Blir veldig lettstartet Ellers byttet jeg: Dynamo, laderele og dynamofot (måtte bygge opp forgasser 10mm for å få plass) Pussermotor (du kan kjøpe en motstand, så slipper du å bytte) Alle lyspærer Blinkrele Coil Satt inn motstand før automatchoken Har du rele på hovedlysene, må det byttes. Har du bensinvarmeapparat, må det byttes
|
|
|
1663
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: hjelp til identifisering av MOTOR :)
|
på: november 08, 2009, 20:00:57 pm
|
126 er både 1500 og 1600, men siden ditt motornummer er så høyt, er sannsynligheten stor for at det er en 1600, og at toppene muligens har vært på fra begynnelsen av? 122 motorene er 1200, og 124 er industrimotor med Type 3 kjøling på 1500 og 1600ccm.
|
|
|
1667
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: LED lys pærer på vw
|
på: oktober 24, 2009, 22:15:22 pm
|
Viss du sparer strøm, så slipper dynamoen å produsere strømmen og sviver lettere, og du vil kanskje få 1/4Hk ekstra ut av motoren De har begynt og produsere H4 også i LED, men de er nok ikke beregnet for bruk i mørke, kun til dag-kjørelys (tåkelys) http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=H4%20LED&_dmpt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&_fcid=154&_localstpos=&_sc=1&_sop=15&_sticky=1&_stpos=&gbr=1Skal du ha samme farge i LED-pæren som en vanlig pære, må du nok foreløpig lage den selv. Det finnes også LED i varmhvit. http://cgi.ebay.com/20p-5mm-HIGH-QUALITY-WARM-WHITE-LED-25KmcdFREE-RESISTOR_W0QQitemZ350269453599QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item518dafb51fPå mine lamper har jeg valgt å seriekoble 4 LED på en felles motstand. På kupelyset brukte jeg totalt 24stk LED som ble koblet slik at de i teorien bruker 0,12Amp. Velger du en motstand til hver LED hadde det blitt 0,48amp. Det bør også være røde LED bak et rødt glass og orange LED bak et orange glass, for best lysutbytte.
|
|
|
1668
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: LED lys pærer på vw
|
på: oktober 24, 2009, 12:21:43 pm
|
Grunnen til at blinklysene er i "vanlig" lyspære, er gjerne det at ikke alle gamle blinkreleer er så glad i LED. Blinker fortere da de tror at en pære er defekt.
|
|
|
1670
|
Forum / Problemløseren / Sv: Voltmeter viste maks utslag (Over 16V) på vei til klubbkveld/Mekonomen i dag...
|
på: oktober 21, 2009, 19:34:48 pm
|
Når spenningen blir for høy, er det som regel regulatoren sin feil. Det burde gå bra å få ut denne med dynamoen fast i bilen. Må nok løsne den klemmen som går rundt dynamo og fot. Har regulatoren god jord? Er lett å bli lurt, viss en lakker opp dekselet som regulatoren henger fast i, må man skrape bort lakken der regulatoren skrues fast i dekselet. Men så lenge det har virket før, er nok muligheten stor for at regulatoren er defekt
|
|
|
1671
|
Forum / Problemløseren / Sv: hvor lang viftereim??
|
på: oktober 15, 2009, 21:01:51 pm
|
Likestrøm bruker vel 9,7x905mm, og vekselstrøm står som 11,3x912mm i delekatalogen min. Selv om den til veksel er litt lengre, er den litt bredere slik at den kommer lenger ut på remskiven.
|
|
|
1674
|
Forum / Problemløseren / Sv: 6v til 12v: forgasser og dynamo går i hverandre
|
på: oktober 15, 2009, 18:05:39 pm
|
Kondensatoren driter vel i om det er 6 eller 12v for den er vant til å jobbe med fleire tusen volt, frå coilen Kondensatoren står før coilen og får bare 6/12volt som stiftene "hakker" opp, så noe høy spenning er det ikke. Men jeg har selv kjørt ca5000km nå med 12volt på en 6volt kondensator. Sikkert ikke ideelt, men det går fortsatt
|
|
|
1676
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fjerning av lakk og maling.
|
på: oktober 13, 2009, 20:47:33 pm
|
Var akkurat på fargehandel og kjøpte inn varene. 750 kg boks kaustikk soda (lut) og tapetklister.
Og med en så stor boks med kaustisk soda går vel nesten hele bilen oppi boksen Eller var det 750gram?
|
|
|
1677
|
Forum / Problemløseren / Sv: Ny regulator og nye børster - fremdeles niks lading
|
på: oktober 08, 2009, 18:15:37 pm
|
Lite utklipp fra dette: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.htmlFor å sjekke om dynamoen er i orden kan du koble bort alle ledninger, og koble en løs ledning mellom DF og D-. Start bilen og mål med et voltmeter mellom D+ og D-. Du skal få opp mot 36V på en 12V dynamo, og 18V på en 6V, ved ca 3000 omdreininger på motoren. Ikke test for lenge da det kan skade dynamoen. Viss du får de riktige voltene her er dynamoen etter all sannsynlighet i orden, og du bør prøve med et nytt laderele. De fleste 12volt som jeg har sjekket kommer opp mot 50volt ved denne testen. Selv om dynamoen sviver ved polariseringen, kan den ha noen defekte viklinger. Og som Tistlo skriver 6 eller 12V du har? Kan du ha brukt en 6v regulator på en 12v dynamo, eller var det en helt ny regulator?
|
|
|
1680
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Vann på gulvet, førerside
|
på: oktober 02, 2009, 20:39:29 pm
|
På min manglet det plastfolie bak dørtrekket. Bilen stod parkert litt på skrå, og vann fra sidevinduet klarte å lure seg forbi pakning, ned på dørtrekket og inn i bilen. På med folie og nye dørpakninger for sikkerhets skyld, og den ble tett.
|
|
|
|