mai 15, 2024, 23:00:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Endeslakk..  (Lest 1873 ganger)
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« på: mai 20, 2009, 08:57:01 am »

Hvor mye kan man tillate seg, før noe MÅ gjøres? Skulle egentlig bytte simmerring og klutsj, men syns jeg flytter det litt mye...  Har ikke målt enda.   Øyerulling
Loggført
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #1 på: mai 21, 2009, 19:39:31 pm »

 Hæ    bompibomp...
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: mai 21, 2009, 19:51:32 pm »

Verkstedhåndboken sier slidegrense: 0,15mm
og nymontering: 0,07-0,13mm
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: mai 21, 2009, 20:49:49 pm »

Dog skal det sies at man visstnok kan tøye strikken ganske langt - men er greit å ha det innenfor tålegrensene.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: mai 21, 2009, 20:52:38 pm »

Jeg har hørt at du skal kunne høre dunkelyden når du drar/skyver i svinghjulet, men ikke se at svinghjulet flytter på seg.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #5 på: mai 21, 2009, 23:50:35 pm »

og da er det målt... til 0,8      Sjokkert    Så da lurer jeg ikke mer på det..
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #6 på: mai 22, 2009, 06:25:44 am »

og da er det målt... til 0,8      Sjokkert    Så da lurer jeg ikke mer på det..

Har funnet ut at det er på tide å gi seg når det rakler ved clutching, og man må begynne å legge på muttere for å få stramma clutchvaieren nok.... Gliser Gliser
0.8 i klaring kan holde lenge, men kan også bråstoppe ved postkassa..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: mai 22, 2009, 07:57:04 am »

Jeg har dratt i reimhjulet på en motor (30 hk) som gikk (vel, ikke akkurat da...), den må ha hatt minst 2-3 mm..... kjempeslakk! Og dårlig komp. Skikkelig moden for overhaling. Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #8 på: mai 22, 2009, 08:35:20 am »

Jeg har dratt i reimhjulet på en motor (30 hk) som gikk (vel, ikke akkurat da...),


He,he da fikk jeg en fin start på dagen i dag også med en god latter på morgen, takk Kjell Roar  Blunker Gliser
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 814
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: mai 22, 2009, 09:34:14 am »

Dumt spm herfra, men når endeslakken overstiger det anbefalte, hva må da gjøres??  Hæ
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: mai 22, 2009, 09:57:57 am »

Dumt spm herfra, men når endeslakken overstiger det anbefalte, hva må da gjøres??  Hæ

1.  Kjøre til det ryker evt så lenge du tør...

eller

2. Overhale

Har kjørt med mer enn 0,5 endeslakk på min gamle Kawa Z1000A2 i mange år, virker fortsatt. Men har reservemotor stående i tilfelle....
« Siste redigering: mai 22, 2009, 12:06:33 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #11 på: mai 22, 2009, 10:11:48 am »

Dumt spm herfra, men når endeslakken overstiger det anbefalte, hva må da gjøres??  Hæ

Jeg er ikke erfaren selv, men regner med det blir dyrere og mer jobb hvis jeg kjører til det stopper, enn om jeg åpner og overhaler/ bytter lager nå før det går så langt..    Tvilende
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: mai 22, 2009, 11:07:21 am »

Dumt spm herfra, men når endeslakken overstiger det anbefalte, hva må da gjøres??  Hæ

Etter alle solemerker må man da overhale... men egentlig kan man shimse opp på nytt.

Du kan spørre hvem du vil, og alle vil mene at jeg er idiot som sier dette.
Grunnen til at jeg tror dette vil gå fint er at jeg ikke tror bakre lager slites nevneverdig på innsiden...  slitasjen på utsiden er derimot betydelig, og den "kan" man shimse opp om man gir fan i alle vedtatte sannheter... men vær obs på at det ikke nødvendig vis redder motoren i lengre tid... den er fortsatt veldig slitt innvendig.
« Siste redigering: mai 22, 2009, 13:14:35 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #13 på: mai 22, 2009, 12:02:30 pm »

Dumt spm herfra, men når endeslakken overstiger det anbefalte, hva må da gjøres??  Hæ

Etter alle solemerker må man da overhale... men egentlig kan man shimse opp på nytt.

Du kan spørre hvem du vil, og alle vil mene at jeg er idiot som sier dette.
Grunnen til at jeg tror dette vil gå fint er at jeg ikke tror bakre lager slites nevneverdig på innsiden...  sitasjen på utsiden der derimot betydelig, og den "kan" man shimse opp om man gir fan i alle vedtatte sannheter... men vær obs på at det ikke nødvendig vis redder motoren i lengre tid... den er fortsatt veldig slitt innvendig.

I værste fall, har lageret "løsnet" i blokka, og da hjelper ikke shimsing. Da kan du være uheldig å shimse fast lageret mot svinghjul. Da er det helt ferdigkjørt..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!