mai 15, 2024, 12:16:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1962 T1 1200, Defekt utløselager ?  (Lest 1059 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: mai 29, 2009, 08:38:43 am »

Når bilen sviver på tomgang med bilen i fri og jeg trykker inn clutch, så synker turtallet. Det er soleklart at motor må slite mer for å dra rundt utløselageret.

Er dette normalt, eller er det bare til å nappe ut klumpen å bytte lager ?
Loggført

1961 T1 - Custom
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: mai 29, 2009, 10:25:50 am »

Det er jo ikke bare utløselageret som kan være grunnen.
Når du trykker inn clutchen, trykker du jo hele svinghjulet mot lageret/shims og der vil det også møte litt motstand.
Har du sjekket endeslarken i motoren?
Ikke for å skremme, men med stor slark kan vel tenningen forskyve seg litt ved vandringen på veiva, og dette kan påvirke turtallet.
Utløselageret har vel en tendens til å lage ulyder når det er slitent.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: mai 29, 2009, 11:40:07 am »

Ikke noe endeslark jeg kan merke ved å dra i reimhjulet i alle fall. Siden dette er en "sliten 1200" så får jeg bare kjøre på til det står og heller sette i 1600 motoren som stod i T-1776 da denne ikke skal inn igjen i den bilen.

Eneste langturen som er planlagt med denne er til scc (ca 140 mil tur retur) og det klarer den sikkert.

God helg.
Loggført

1961 T1 - Custom
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: mai 29, 2009, 19:51:29 pm »

Jeg beveger meg utpå glattisen og påstår at om du ikke kjenner endeslakk i det hele tatt på en 1200, sliten eller ikke, da er det noe galt et sted...
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: mai 29, 2009, 22:31:39 pm »

Nja, det er sikkert litt, men ikke en halv cm slik det ofte er på slitne motorer. Den er gått 110 000 km.

Kjører til det står, til SCC skal den uansett, stopper den på veien slår vi opp teltet og venter på haik med de som kjører bortover på fredagen.
Loggført

1961 T1 - Custom
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: mai 30, 2009, 00:13:40 am »

Orginal spec på endeslakk er mellom 0,07 og 0,13mm. Altså under 0,2mm.
Det er ikke dermed sagt at dem ikke fungerer med mer. Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!