mai 04, 2024, 17:13:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problem med kaldstart 1303s  (Lest 1076 ganger)
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« på: august 06, 2015, 09:23:26 am »

Prøvde å søke på dette, men fant ikke noen post som gikk på akkurat det som feiler min.

Jeg har en 73 1303s som jeg har tatt full service på, rotor, fordelerlokk, alt at vakuumslanger, bensinslanger, plugger, pluggkabler, luft og bensinfilter osv.

Jeg har også overhalt forgasseren, rørte da ikke dysene da jeg var redd for å ikke få disse justert riktig etterpå.

Problemet er at når motoren er kald så må jeg dra den på starter veeldig lenge før den fyrer og det lukter veldig bensin. Når den først fyrer så går den fint og alt later til å være ok. Stopper jeg den og prøver å fyre den igjen fyrer den med engang uten problem.

Det jeg har kommet frem til som mulig synder så langt er choke funksjonen, jeg har prøvd å justere den så den lukker spjeldet på kald motor, også åpner rimelig raskt etter at den fyrer/blir varm. Men noen ganger virker det som selvom choken åpner så flytter ikke spjeldet på seg. Jeg kan flytte sjeldet ganske enkelt med fingrene, men vet ikke om det går lett nok.

Er jeg inne på noe og evnt hva annet kan gi symptomene jeg nevner over?

Skal choke justeres så den lukker helt i "sommervær", eller er det der jeg har feilet?
« Siste redigering: august 06, 2015, 09:28:07 am av andtho » Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 06, 2015, 10:15:41 am »

Chokespjeldet skal åpne for fullt etter 3-5 min gange.

Det skal være helt lukket på kald motor - samme hvilken årstid det er.

Husk å tråkke gassen i bunn en gang før kaldstart - for å sørge for at kaldstart/chokespjeld er engasjert og ikke rør pedalen når du vrir om.

Gjør du det siste?

Gjennomvarm motor startes ofte lettest med gassen fullt i bunnen (eller tråkke nedover når du vrir om)

« Siste redigering: august 06, 2015, 10:21:10 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 06, 2015, 11:05:57 am »

Chokespjeldet skal åpne for fullt etter 3-5 min gange.

Det skal være helt lukket på kald motor - samme hvilken årstid det er.

Husk å tråkke gassen i bunn en gang før kaldstart - for å sørge for at kaldstart/chokespjeld er engasjert og ikke rør pedalen når du vrir om.

Gjør du det siste?

Gjennomvarm motor startes ofte lettest med gassen fullt i bunnen (eller tråkke nedover når du vrir om)



Ja, prøvd det du beskriver. Choke spjeldet går jo ikke igjen før man "løser ut" gasswaier.

Får forske litt mer på det og se. Glad
Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 06, 2015, 14:51:45 pm »

Går starteren "fort" rundt, eller er den litt treg?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!