mai 04, 2024, 01:08:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 14
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lasse`s T1 `65..nå med oxyboxer i hekken  (Lest 95542 ganger)
SLOWLYMAN
Medlem
***
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta


oval 56


Vis profil
« Svar #30 på: februar 09, 2008, 19:57:59 pm »

Forgasser valg er forandret, og det kommer til å komme et sett med 40mm webere istedet  Øyerulling

Så hvis noen trenger t3 gassere, som er rengjort og sandblåst innsug så er det bare å rope.

Jobber litt med å få på igjen pedalsettet etter lakk, dvs få på clutchwire igjen inne i tunnel. Men må vel løsne i bakkant så jeg kan trekke den ut av hullet til pedalfestet.

tar sjangsen på å slenge inn ett spørsmål,bunnplatene er dem skrudd eller sveiset
Loggført

RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #31 på: februar 10, 2008, 10:02:19 am »


[/quote] tar sjangsen på å slenge inn ett spørsmål,bunnplatene er dem skrudd eller sveiset
[/quote]

Bunnplatene på boblene er skrudd hvis det er det du tenker på
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #32 på: februar 10, 2008, 13:18:36 pm »

da er jeg kommet så langt som å få sette på råder med nye rådelager på standardveiva.
Opplever at det blir litt for mye motstand på 2 av rådene. Prøvd å flytte på dem på forskjellige steder på veiva, men det bli stramt likevel. Har vridd litt på råden for å se på lager, og det oppstår et slite-felt akkurat ved overgang mellom de to lagrene.

Dette er Kolbenschmidt-lager, kan det være en feil på lageret? Kan jeg pusse det ned med fint papir, våtslipe?
Loggført

Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #33 på: februar 10, 2008, 16:25:51 pm »

Hender at det blir slitespor i rådene fra gamle lager, så kan prøve å våt slipe litt.
Jeg hadde samma symptomene i båten(ikke vw med), og jeg slipa rådene med 1200 våtslipepapir til jeg fikk vekk slitemerkene. Er en stund siden, men den maler som en katt den dag idag:D
« Siste redigering: februar 12, 2008, 15:34:31 pm av Vw1302s » Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #34 på: februar 10, 2008, 16:51:37 pm »

Hender at det blir slipespor i rådet, så kan prøve å våt slipe litt.
Jeg hadde samma symptomene i båten(ikke vw med), og jeg slipa rådene med 1200 våtslipepapir til jeg fikk vekk slitemerkene. Er en stund siden, men den maler som en katt den dag idag:D

Jepp, tok våtsliping og det gikk bra. Driver og trekker moment nå, så får vi se......svelg
Loggført

Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #35 på: februar 10, 2008, 17:01:53 pm »

 Gliser Krysser fingrene for at det går bra!
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #36 på: februar 10, 2008, 18:05:23 pm »


tar sjangsen på å slenge inn ett spørsmål,bunnplatene er dem skrudd eller sveiset
[/quote]

Bunnplatene på boblene er skrudd hvis det er det du tenker på
[/quote]

Hmm... språklig sett interessant. "Bunnplatene" (om du tenker på de valsede stålplatene som setene er festet i) er hovedsaklig punktsveist til rammestrukturen + noen "larver", mens karrosseriet er boltet til hele chassiet, som også kalles for bunnplaten. Så svaret er kan hende både/og? Skal du løfte av karrosseriet skal du slippe å kappe noen steder i alle fall, bare bolter - that´s the beauty of it!
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #37 på: februar 10, 2008, 18:08:17 pm »


tar sjangsen på å slenge inn ett spørsmål,bunnplatene er dem skrudd eller sveiset

Bunnplatene på boblene er skrudd hvis det er det du tenker på
[/quote]

Hmm... språklig sett interessant. "Bunnplatene" (om du tenker på de valsede stålplatene som setene er festet i) er hovedsaklig punktsveist til rammestrukturen + noen "larver", mens karrosseriet er boltet til hele chassiet, som også kalles for bunnplaten. Så svaret er kan hende både/og? Skal du løfte av karrosseriet skal du slippe å kappe noen steder i alle fall, bare bolter - that´s the beauty of it!
[/quote]

Det var at krosseriet var skrudd i bunnplaten jeg jeg mente ja. Driver med annet bygge, så det går litt fort i svarene  Blunker
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #38 på: februar 10, 2008, 18:16:35 pm »

Vel, motoren begynner å komme litt på vei.
Råder og stempler er veid. Med riktig kombo på disse skal det bli max 1g forskjell på råder med påmontert stempel.

Råder: 600-600-601-598
Stempler: 522-522-521-524

Kamdrev og veivdrev er justert sammen.

Men jeg er litt i tvil på rådene mine og tiltrekking...........så det kan være at alt blir demontert.......
Mangler å sjekke oljepumpe-huset enda. ser muligens på det imorgen


* P2100167.JPG (144.67 KB, 640x480 - vist 247 ganger.)

* P2100168.JPG (137.91 KB, 640x480 - vist 215 ganger.)

* P2100169.JPG (146.46 KB, 640x480 - vist 231 ganger.)

* P2100171.JPG (149.03 KB, 640x480 - vist 235 ganger.)
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #39 på: februar 11, 2008, 23:13:16 pm »

Jobbet videre med blokka ikveld og fått på plass studsene på den ene halvdelen.

Sjekket tilpasning på full-flow pumpe, og det ser veldig bra ut.

Må få tak i et sett med nye/brukte rådebolter m muttere, så det blir faktisk ny demontering av veiv, dessverre. Hadde håpet å ha short-blokk ferdig i løpet av denne uka, men.......

Noen som har et ok sett med rådebolter??
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #40 på: februar 12, 2008, 16:10:57 pm »

På bildet over med kamdrev og veivdrev, må jeg shimse kamdrev for å unngå offset mellom disse?
Det er litt offset som dere ser
« Siste redigering: februar 12, 2008, 21:42:26 pm av Levwi (Lasse) » Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #41 på: februar 12, 2008, 21:46:57 pm »

Har gjort en skikkelig brøler med moment-trekkingen min, har jeg funnet ut  Rekker tunge
Da jeg trodde moment-nøkkelen skulle "gå over" ved moment, har ikke ørene mine(eller hjernen Øyerulling) fanget opp at det skulle bare bli et ørlite klikk.

Så, man lærer så lenge man lever og er man hobby-mekaniker så er man hobbymekaniker. Surt, men man lærer

Snakker om å lage seg motor.......
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #42 på: februar 12, 2008, 22:40:05 pm »

Godt å høre! Har biltemas nøkkel selv... Og etter det jeg har lest har den blitt testet til å være bedre enn mye annet mye dyrere på markedet faktisk, og veldig nøyaktig. Så for en hobby-mekaniker så må det være mer enn godt nok.

Morsomt å se på sammenskruingen av motoren din! Begynner å påsken selv håper jeg... Utsatt det lenge nok nå!
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #43 på: februar 13, 2008, 13:20:47 pm »

Kammen skal ikke shimses, men man justerer endeslakken av den med lager skuldrene på "thruste" lageret til kammen. Samspillet mellom drevene skal du ikke tenke så mye på siden dette endres når du shimser opp endeslakken på veiva. Stå på!  Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #44 på: februar 13, 2008, 14:19:10 pm »

Kammen skal ikke shimses, men man justerer endeslakken av den med lager skuldrene på "thruste" lageret til kammen. Samspillet mellom drevene skal du ikke tenke så mye på siden dette endres når du shimser opp endeslakken på veiva. Stå på!  Glad

Den er god.  Trodde disse skulle gå kant i kant.

Og, ja, jeg prøver å stå på!! Takk for oppbacking, trenger det  Glad
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #45 på: februar 14, 2008, 20:52:15 pm »

Fikk tak i 2 nye rådebolter fra Harald (notchback) så da er helgen reddet. TAKK!!

Blir nok stille rundt meg nå når moment skal trekkes, det skal være sikkert, så jeg hører klikket....hehe  Glad

Så da blir det forhåpentligvis shortblock i helgen så jeg kan begynne å måle vendehøyde. Håper jeg kommer på rundt 8-8,5:1 i komp uten å måtte planslipe topper og dreie ned, Vi får se

Ellers så er det lagt nytt teppe i bilen og lakket opp pedalsettet.

Temaet når det gjelder farger blir blå og sølv. Dette kommer til å gå igjen på motor.
Det er også i tanker å lakkere om tromler på bilen til sølv, få på krommede hjulbolter, og kjøre uten hjulkopper. Litt old-school
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #46 på: februar 16, 2008, 11:56:24 am »

Tiden er kommet for å sette opp timing av kam, veiv og fordelerdrev. Dette har jeg aldri gjort før, men har fått en veldig god forklaring på hvordan det gjøres. Det enkleste hadde kanskje vært med noen som har gjort dette første gangen, så det kan være jeg må banke på noen dører i Trondheim.

Mangler eks måleur og da stopper det seg litt.... Trist

Men, er det lyst er det håp Øyerulling
Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #47 på: februar 16, 2008, 11:58:33 am »

Tiden er kommet for å sette opp timing av kam, veiv og fordelerdrev. Dette har jeg aldri gjort før, men har fått en veldig god forklaring på hvordan det gjøres. Det enkleste hadde kanskje vært med noen som har gjort dette første gangen, så det kan være jeg må banke på noen dører i Trondheim.

Mangler eks måleur og da stopper det seg litt.... Trist

Men, er det lyst er det håp Øyerulling

Håper du lager en meeeget detaljert beskrivelse av dette, da det ikke er lenge til jeg banker på samme døra  Blunker. Supert prosjekt forøvrig!
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #48 på: februar 16, 2008, 14:39:14 pm »

Tiden er kommet for å sette opp timing av kam, veiv og fordelerdrev. Dette har jeg aldri gjort før, men har fått en veldig god forklaring på hvordan det gjøres. Det enkleste hadde kanskje vært med noen som har gjort dette første gangen, så det kan være jeg må banke på noen dører i Trondheim.

Mangler eks måleur og da stopper det seg litt.... Trist

Men, er det lyst er det håp Øyerulling

Håper du lager en meeeget detaljert beskrivelse av dette, da det ikke er lenge til jeg banker på samme døra  Blunker. Supert prosjekt forøvrig!

Skal sende deg forklaringen jeg fikk Endre, tror ikke jeg klarer lage det noe bedre. Men skal prøve å forklare på tråden min, hvis jeg får til Glad
Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #49 på: februar 16, 2008, 17:23:10 pm »

Tiden er kommet for å sette opp timing av kam, veiv og fordelerdrev. Dette har jeg aldri gjort før, men har fått en veldig god forklaring på hvordan det gjøres. Det enkleste hadde kanskje vært med noen som har gjort dette første gangen, så det kan være jeg må banke på noen dører i Trondheim.

Mangler eks måleur og da stopper det seg litt.... Trist

Men, er det lyst er det håp Øyerulling

Håper du lager en meeeget detaljert beskrivelse av dette, da det ikke er lenge til jeg banker på samme døra  Blunker. Supert prosjekt forøvrig!

Skal sende deg forklaringen jeg fikk Endre, tror ikke jeg klarer lage det noe bedre. Men skal prøve å forklare på tråden min, hvis jeg får til Glad

Suverent  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #50 på: februar 16, 2008, 23:42:35 pm »

har lyst til å teste dette meteret, men er det noen her som har prøvd det?
Selger har opplevd "noen få" klager om at det kan henge seg litt


* tacometercarbon_03.jpg (34.09 KB, 302x362 - vist 207 ganger.)
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #51 på: februar 16, 2008, 23:51:12 pm »

Jeg har ikke prøvd det du sikter til, men kan varmt anbefale "orginalen" fra Autometer. Kjøpes f.eks for 220$ på Ebay.


* ATM_4899.jpg (43.96 KB, 250x250 - vist 181 ganger.)
Loggført
SLOWLYMAN
Medlem
***
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta


oval 56


Vis profil
« Svar #52 på: februar 17, 2008, 11:45:02 am »


tar sjangsen på å slenge inn ett spørsmål,bunnplatene er dem skrudd eller sveiset
[/quote]

Bunnplatene på boblene er skrudd hvis det er det du tenker på
[/quote]japp det var det jeg lurte på Blunker takk
Loggført

RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #53 på: februar 17, 2008, 15:10:39 pm »


tar sjangsen på å slenge inn ett spørsmål,bunnplatene er dem skrudd eller sveiset

Bunnplatene på boblene er skrudd hvis det er det du tenker på
[/quote]japp det var det jeg lurte på Blunker takk
[/quote]

Husk at det er mellom kaross og flyndra jeg sikter til at det er skrudd, bunnplatene på hver side av tunnel er sveiset til bunnen
Loggført

SLOWLYMAN
Medlem
***
Innlegg: 139
Bosted: asper 2040 kløfta


oval 56


Vis profil
« Svar #54 på: februar 17, 2008, 15:32:45 pm »


tar sjangsen på å slenge inn ett spørsmål,bunnplatene er dem skrudd eller sveiset

Bunnplatene på boblene er skrudd hvis det er det du tenker på
japp det var det jeg lurte på Blunker takk
[/quote]

Husk at det er mellom kaross og flyndra jeg sikter til at det er skrudd, bunnplatene på hver side av tunnel er sveiset til bunnen
[/quote]ja da har jeg fatta det hær riktig,takk for svar Glad
Loggført

RING PLING!!! 94162850(mitt nr)
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #55 på: februar 17, 2008, 23:18:03 pm »

har nå kommet til punktet der jeg skal finne nøyaktig TDC.
Har anskaffet meg reimhjul med grader fra CB, men når jeg vrir veiva mot tenningspunkt på syl 1, så står TDC i bunnen på reimhjulet Hæ

Har jeg satt inn veiv feil? Det er jo nesten ikke mulig. Man holder i råde 1 og 3 og slipper veiva nedi lagrene i venstre del.Sånn sett så kommer jo da råde 1 tilnærmet tenningspunktet?


* P2180173.JPG (154.7 KB, 640x480 - vist 217 ganger.)

* P2180175.JPG (155.33 KB, 640x480 - vist 226 ganger.)
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #56 på: februar 18, 2008, 07:26:15 am »

Er det ikke stempel nr 2 som peker ut der?

1 er nærmest svinghjulet på høyre side sett bakfra.
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #57 på: februar 18, 2008, 09:39:46 am »

Er det ikke stempel nr 2 som peker ut der?

1 er nærmest svinghjulet på høyre side sett bakfra.

Selvfølgelig er det det Jørgen. Vet ikke hva jeg tenkte på  Hæ
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #58 på: februar 18, 2008, 10:37:20 am »

Det er godt det er sånne ting Glad Da er det bare å erklære at man må ha en pause, og så starter man på ny frisk senere.

Veiva og remhjulet er jo låst i forhold til hverandre, så hvis remhjulet er riktig lagd så skal TDC tilsvare at veiva peker rett ut og råden er på topp, så lenge VW gjorde jobben sin hvertfall.
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #59 på: februar 18, 2008, 10:46:03 am »

Det er godt det er sånne ting Glad Da er det bare å erklære at man må ha en pause, og så starter man på ny frisk senere.

Veiva og remhjulet er jo låst i forhold til hverandre, så hvis remhjulet er riktig lagd så skal TDC tilsvare at veiva peker rett ut og råden er på topp, så lenge VW gjorde jobben sin hvertfall.

Noen ganger så blir det litt mye av dette ja. Merket det tidligere en gang, og en liten pause gjorde seg.
Men så er det å prøve å ha det klart til våren og da... Blunker

Det stemmer jo med reimhjulet når #1 er bakerst til høyre, sett utfra bilde.
Det blir nok baking eller noe annet idag Gliser
Loggført

Sider: 1 [2] 3 4 ... 14
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!