mai 06, 2024, 19:45:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Intercooler  (Lest 3023 ganger)
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« på: november 17, 2013, 15:38:51 pm »

Hei

Er det noen som har erfaring med dette?

http://www.frozenboost.com/product_info.php?cPath=218&products_id=226&osCsid=070b14651df0f0ae4661fd6213bde3be

Planlegger litt mer ladetrykk  i 181'en. Har kjøpt nye reimhjul til mitt kompressor oppsett som øker hastigheten kompressoren drives rundt. En kalkulator jeg har brukt viser rundt 20psi men jeg forventer noe lavere trykk. Tenker at med så mye trykk får jeg problemer uten ladekjøling. Tenker å kjøre med e85.

Alex
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 17, 2013, 20:25:07 pm »

ikke akkurat denne men en som er ganske lik fra PWR. funker bra . kald fiin luft
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: november 17, 2013, 22:21:34 pm »

Hei Jørn

Har sett på pwr men dem er dyre!

2700kr for en pwr og 1100kr for den som Frozen boost selger.

Ser at en komplett kit fra frozen boost ender opp på rundt 2500kr + frant og mva.

Alex

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 17, 2013, 22:24:37 pm »

Trond har vel nettopp handlet fra Froozen og fikk bra uttelling på temperatur. Dog med en litt større IC.

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: november 17, 2013, 22:32:49 pm »

Interessant!

Trond: hvilke str har du kjøpt? Hvor mye boost kjører du med og hvor mye lavere IAT'sser du?
Loggført
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 17, 2013, 23:09:32 pm »

Litt dumt spørsmål kanskje ?
Hvordan gjør man det med kjølingen, radiator med pumpe foran ?
Lasse E
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 17, 2013, 23:17:14 pm »

Kommer veldig an på..

Dragrace så er det ikke vits. Bare å kjøre med en vanntank med noe volum.

Evt såkan man sløyfe inn en liten radiator med en vifte oppe under girkassen.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: november 18, 2013, 00:06:25 am »

liker retningen på dette;) regner med det er til kompressor-motoren? Ser du for deg å ha denne i motorrommet?

Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: november 18, 2013, 08:39:39 am »

Interessant!

Trond: hvilke str har du kjøpt? Hvor mye boost kjører du med og hvor mye lavere IAT'sser du?
Hei,
jeg kjører denne her, og hadde overraskende stabil lav innsugstemp under mapping. Den gikk aldri over 30 grader under boost. Vannet steg aldri høyere enn 22 grader og da startet jeg med vanlig vann fra spring på cirka 14 grader.
Jeg kjørte med samme vann og holdt på i et par timer og har kun vann som sirkulerer fra en 10 liters tank i front og til intercooler bak. Ingen radiator. Hvor stor forskjell det er på vifte mot motor vs. kjøring på gata med luft som suser rundt motor har jeg ikke forsket på, men vil anta at motoren i seg selv holder ser kaldere under slike forhold og at det derfor er mer optimalt der enn på gata. Time will show:-) Jeg kjører E85 og 1.7 bar ladetrykk.
Luft temp uten intercooler øker betydelig under boost og taper derfor mye effekt så nå med stabil lav innsugstemp så jeg økning i effekt på cirka 20-25% som er ganske betydelig mht. hva tank, pump, slanger og IC kostet (+ et par timer i dynapack).

http://www.frozenboost.com/product_info.php?cPath=218&products_id=204&osCsid=1fbb15aeb2b62a6e8a00a3f40c17da91
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 18, 2013, 12:07:11 pm »

Fordelen med en slikk vannkjølt er jo att det blir en slags   buffer med kaldt vann og da kald innsugs luft i systemet
så til normal kjøring med litt pådrag innimellom vil det nesten alltid være bra kjøling.
men litt av utfordringen ved daglig drift og lengre kjøring , kontra bremsebenk (forutsetning motorluke åpen Glad ) og stripekjøring med intercooler montert i motorrommet er "heat soak".
alu cooleren vil suge til seg varmen fra motorrommet og vannet(innsugsluften) vil bli oppvarmet over tid,
så  å isolere cooler'en gjør mye . med f.eks sveisematte etc.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 18, 2013, 12:12:05 pm »

Fordelen med en slikk vannkjølt er jo att det blir en slags   buffer med kaldt vann og da kald innsugs luft i systemet
så til normal kjøring med litt pådrag innimellom vil det nesten alltid være bra kjøling.
men litt av utfordringen ved daglig drift og lengre kjøring , kontra bremsebenk (forutsetning motorluke åpen Glad ) og stripekjøring med intercooler montert i motorrommet er "heat soak".
alu cooleren vil suge til seg varmen fra motorrommet og vannet(innsugsluften) vil bli oppvarmet over tid,
så  å isolere cooler'en gjør mye . med f.eks sveisematte etc.

Eller gjøre som Trond og putte den inne i bilen Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: november 18, 2013, 19:25:37 pm »

Litt dumt spørsmål kanskje ?
Hvordan gjør man det med kjølingen, radiator med pumpe foran ?
Lasse E


Hei Lasse!

Har tenkt til å kjøre med radiator med vifte plassert over/ved siden av girkassen.
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: november 18, 2013, 19:27:18 pm »

liker retningen på dette;) regner med det er til kompressor-motoren? Ser du for deg å ha denne i motorrommet?



Hei Roy

Ja denne blir plassert i motorrommet. Kompressor motoren lever fortsatt!

Alex
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: november 18, 2013, 19:36:45 pm »

Interessant!

Trond: hvilke str har du kjøpt? Hvor mye boost kjører du med og hvor mye lavere IAT'sser du?
Hei,
jeg kjører denne her, og hadde overraskende stabil lav innsugstemp under mapping. Den gikk aldri over 30 grader under boost. Vannet steg aldri høyere enn 22 grader og da startet jeg med vanlig vann fra spring på cirka 14 grader.
Jeg kjørte med samme vann og holdt på i et par timer og har kun vann som sirkulerer fra en 10 liters tank i front og til intercooler bak. Ingen radiator. Hvor stor forskjell det er på vifte mot motor vs. kjøring på gata med luft som suser rundt motor har jeg ikke forsket på, men vil anta at motoren i seg selv holder ser kaldere under slike forhold og at det derfor er mer optimalt der enn på gata. Time will show:-) Jeg kjører E85 og 1.7 bar ladetrykk.
Luft temp uten intercooler øker betydelig under boost og taper derfor mye effekt så nå med stabil lav innsugstemp så jeg økning i effekt på cirka 20-25% som er ganske betydelig mht. hva tank, pump, slanger og IC kostet (+ et par timer i dynapack).

http://www.frozenboost.com/product_info.php?cPath=218&products_id=204&osCsid=1fbb15aeb2b62a6e8a00a3f40c17da91

Tusen takk Trond for bra info!

Frozen boost oppgir modellen du har lagt ved linken til 0,1 psi trykkfall. Modellen jeg ser på en nok en del mindre og er oppgitt til 1,1 psi. Vurderer også denne hvis det er plass...
http://www.frozenboost.com/product_info.php?cPath=218&products_id=203&osCsid=1fbb15aeb2b62a6e8a00a3f40c17da91
samme str som den du bruker men med uttak på samme side.

Bestilte du Bosch eller denne
http://www.frozenboost.com/product_info.php?cPath=212&products_id=1000&osCsid=1fbb15aeb2b62a6e8a00a3f40c17da91

ser frem til å se bilen din in action igjen!

Alex
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: november 18, 2013, 19:42:05 pm »

Jeg "mistet" 0.1-0.2 bar ved å montere IC og bittelitt mer rør. Men det kompenserte jeg raskt tilbake.
Vet ikke hvor mye krefter du har i motoren din, men de har en 350hk størrelse også.
Jeg bruker bosch pumpa
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: november 18, 2013, 23:17:02 pm »

Hei Trond

Har ikke mye krefter i motoren men håper at i løpet av vinteren det blir litt mer

1600dp stock
Mexican efi + megasquirt
Kompressor og rundt 20 psi
Intercooler og e85

Forhåpentvis vil ikke motoren si pang med en gang....
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: november 18, 2013, 23:21:13 pm »

Da ville jeg gått for en mindre IC enn Type3, f.eks Type9
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: november 18, 2013, 23:34:55 pm »

Takk for tipset!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!