Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #60 på: september 15, 2011, 13:37:23 pm » |
|
Bare MÅ skrive noe for å forsikre meg om at oppdateringer i tråden kommer med når jeg trykker på "Vis nye svar på dine innlegg" feltet! Dette er spennende og interesant lesning for en som har maur i fingrene og begyner å bli lei av å kun senke
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #61 på: april 16, 2012, 11:48:10 am » |
|
Nå må jeg bare.. Og fant ut at kamvalget jeg tenkte å bruke blir litt i slappeste laget. Kikket lenge ned i lommaboka for å få JPM til å lage en kam til meg. Men den ble aldri enig. Så en forespørsel ble sendt til Engle. Og jo da. De kunne slipe en custom kam til meg. Med matching kamfølgere skulle de ha $154 for jobben. Valget ble da enkelt. Denne er nå på vei over dammen med TNT av alle ting. Velger å holde specs litt hemmelig før alt er testet ut. Men det går i en relativ normale kamprofil med 112graders lobe senter. På tide å få satt sammen denne motoren
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #62 på: april 16, 2012, 12:04:31 pm » |
|
LIKE
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #63 på: april 16, 2012, 12:27:07 pm » |
|
Dette var en lur og rasjonell approach! Er dog veldig synd at du ikke kan skryte på deg en "JPM-kam" i motoren din... Synes du går på kraftig kompromiss med kulhetsfaktoren nå, Erik But hey, du bygger fortsatt mopedmotorer^2 slik som alle andre VW-byggere på internasjonal basis gjør... Love it! Hva slags kamfølgere er det du får med i det matchede kitet? Kult med 112* i lobeseparasjon. Kan virke som at du ønsker å flytte fyllingen nedover spekteret ved å ha en mer medgjørlig overlapp. Kan det stemme med tankesettet ditt rundt turbobruk? Jeg har ordnet emner til deg btw. Står en 25cm lang "stokk" her på rundt 100mm i diameter
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #64 på: april 16, 2012, 12:56:59 pm » |
|
Er det ikke noe slikt som dette:
Lobe separasjon:
Mindre Mer
Flytter momentet ned i spekteret Flytter momentet opp i turtall Øker maks moment Reduserer maks moment Smalere spekter Bredere spekter Høyere sylinderstrykk Mindre sylindertrykk Øker sjansen for tenningsbank Reduserer sjansen for tenningsbank Øker komp Reduserer komp Mindre vakumsignal Økt vakumsignal Ventil overlap øker Ventil overlap reduseres Ventil til stempel avstand reduseres Ventil til stempel avstand øker
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #65 på: april 16, 2012, 13:15:49 pm » |
|
Separer eksos- og innsugslobe mer fra hverandre (høyere LC) = snillere og mer medgjørlig overlapp. Fører til at en ikke setter den sammen mengde innsugsluft i bevegelse ved overlapp, hvor det er større sjanse for at en ikke blåser like mye luft opp i innsugskanalen før stemplet vender. Da slipper luftstrømmen å reversere når stemplet er på vei nedover. Dette må selvsagt også times med gradering av kammen. Mer forskud flytter jo effekten oppover, men gir en dårligere gange på lavere turtall av samme årsak - reverseing av flow på innsugssiden. Her er det tydeligvis flere teorier ute og går
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #66 på: april 16, 2012, 19:46:09 pm » |
|
Bra Erik, dette er moro prosjekt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #67 på: april 17, 2012, 10:00:19 am » |
|
Er ingen ekspert på alle endringer høyere LC gir. Men det er jeg er ute etter, som jeg vet. Er mindre uforbrent bensin i eksosen p.ga kortere felles åpningstid på ventilene. Fordeler med dette er høyere eksostemp og bedre drifstoff økonomi. Vil også gi noe høyere effektiv kompresjon p.ga det samme. Om registeret i kammen endres har jeg rett og slett ikke peiling på . Jeg får ta det som det kommer. Motoren kommer sannsynligvis til å jobbe i område 4000-8500rpm etter kamvalg og turbostr. Synes det er vel så kult med en spesialkam fra et så gammelt firma som Engle. Hva som er spesiellt med Kamfølgerne er jeg usikker på. Sikkert ingenting . Men kunne likesågodt kjøpe de sammen med kammen når pakken var på vei over dammen. Synes det bare var så kult at de ville gjøre det... Og prisen var det absolutt ingenting å si noe på. Har kun dårlig erfaring med dyrere kamfølgere som Scat lube a lobe. Og synes JPM sine har alt for liten "hatt" til anlegg mot kam. Så putter inn det som er nærmest hånden som regel. Er umulig å si holdbarhet ved visuell og hardhetstest. Kommer mer ann på olje kvalitet og fjærtrykk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #68 på: april 17, 2012, 10:03:10 am » |
|
Er ingen ekspert på alle endringer høyere LC gir. Men det er jeg er ute etter, som jeg vet. Er mindre uforbrent bensin i eksosen p.ga kortere felles åpningstid på ventilene. Fordeler med dette er høyere eksostemp og bedre drifstoff økonomi. Vil også gi noe høyere effektiv kompresjon p.ga det samme. Om registeret i kammen endres har jeg rett og slett ikke peiling på . Jeg får ta det som det kommer. Motoren kommer sannsynligvis til å jobbe i område 4000-8500rpm etter kamvalg og turbostr. Synes det er vel så kult med en spesialkam fra et så gammelt firma som Engle. Hva som er spesiellt med Kamfølgerne er jeg usikker på. Sikkert ingenting . Men kunne likesågodt kjøpe de sammen med kammen når pakken var på vei over dammen. Synes det bare var så kult at de ville gjøre det... Og prisen var det absolutt ingenting å si noe på. Har kun dårlig erfaring med dyrere kamfølgere som Scat lube a lobe. Og synes JPM sine har alt for liten "hatt" til anlegg mot kam. Så putter inn det som er nærmest hånden som regel. Er umulig å si holdbarhet ved visuell og hardhetstest. Kommer mer ann på olje kvalitet og fjærtrykk. Skarr'u bry deg om forbruk altså?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #69 på: april 17, 2012, 10:29:42 am » |
|
Ang løftere så er det jo av en viss betydning at Engle bare går god for sine egne løftere mener nå jeg. Så jeg har også begynt å bruke Engle sine sammen med Engle kam. Så får tiden vise om det er lurt..
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #70 på: april 17, 2012, 10:51:19 am » |
|
Skarr'u bry deg om forbruk altså? Dårlig rå vettu Motoren jeg bruker i dag forbrenner jo ca 5 liter på 10 drag.. Og allerede der er budsjettet sprengt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #71 på: januar 23, 2013, 11:49:59 am » |
|
Nå måtte jeg gjøre noe for meg selv til en forandring. Har jo helt glemt at dette egentlig er en hobby. Og er redd jeg fort kan bli lei. Og fikk da gjort litt på dette prosjektet som nå er to år på overtid. Og budsjettet er sprengt da doble vannkjøte IC er handlet inn. Holset HX35 og MS3 MX med 4 coils setup. Shortblokken er nå endelig satt sammen for siste gang. Blokka fikk en runde til i fresen da jeg ikke ville dreie sylinderne for å få ønsket vendehøyde. Kan nå montere stock sylindre rett på om det blir noe brekkasje. Vendehøyde 1,25 på alle 4 sylindre.
rsz_1rsz_1rsz_rsz_1776_030.jpg (118.6 KB. 375x564 - vist 424 ganger.) Stempelen fikk en runde i dreibenken for litt kopiering av Wisecos design. Gjør dette for at det skal være mindre gods å ta tak i om det skulle bli for trangt og varmt. Referer til rillene på toppen av stemplene.
rsz_1776_028.jpg (100.02 KB. 752x500 - vist 438 ganger.) Har alltid irritert meg over designen på sumplokket på type 1. Får jo aldri ut all oljen. Og blir masse klin hver gang lokket skal av. La det derfor i pressa og sveiset på nye gjenger til tappeplugg.
rsz_1776_039.jpg (81.1 KB. 752x500 - vist 409 ganger.) Siden jeg ikke har bestemt meg for design på øvre del av innsug. Ble disse kappet i to og nedre del matchet til toppene. Jeg kan nå montere toppene og vite at matchingen er 100%
rsz_port.jpg (29.66 KB. 508x398 - vist 342 ganger.) Nå skal sylinderne og topper på for siste gang før den startes. Men jeg står og lurer på hvilke kryssbolter jeg skal bruke. Lette og tynne eller tykke og tunge. De tynne er cb's lightweight 1213. Noen erfaringer?
rsz_1776_033.jpg (104.37 KB. 752x500 - vist 307 ganger.) Toppene ble satt opp med 170 psi i sete etter matching av forskjellige brukte sett med ventilfjærer. Det positive med at de er brukt er at de vil holde dette fjærtrykket litt lenger enn ett nytt sett. Regner ikke med at denne motoren blir fullført innen kort tid ennå. Men har da kommet litt lenger
|
|
« Siste redigering: januar 23, 2013, 11:58:01 am av Jee »
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #72 på: januar 23, 2013, 13:26:54 pm » |
|
steike dette blir moro erik. ang kryssbolter så er vel lettere=bedre sålenge de ikke går i stykker? har noen hørt om noen som har ødelagt kryssboltene sine?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #73 på: januar 23, 2013, 13:58:16 pm » |
|
Er brekkasje jeg er redd for. Pat på CB får ha siste ordet.
Ellers var det ett step tilbake her nå. Kun 1mm fra coilbind med nye kammen. Så da får det bli nye fjærer også..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #74 på: januar 23, 2013, 14:07:44 pm » |
|
Pssst: et lite tips fra denne kanten: motorvarmer!
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #75 på: januar 23, 2013, 14:13:39 pm » |
|
Psst! Tørrsump. Også har de motorvarmerlokkene gjengene opp i lokkene på de jeg har. Blir en kant der også.. Nå har jeg ingen kant. Men om oljen renner ut av den flate sumpen er ett helt annet problem. Vurderte en stund og støpe igjen sumpkantene i blokka. Men lot det være for nå..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #76 på: januar 23, 2013, 14:16:34 pm » |
|
Psst! Tørrsump. Ah... du er en av de
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #77 på: januar 23, 2013, 15:07:36 pm » |
|
pssst: logmech har oteva fjærer til en rimelig penge
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rofferen
Supermedlem
Innlegg: 820
Bosted:
|
|
« Svar #78 på: januar 23, 2013, 17:37:03 pm » |
|
tøft detta
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #79 på: januar 23, 2013, 20:03:37 pm » |
|
Jeg har hørt det er kult å kappe fjærer
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
el mecco
Juniormedlem
Innlegg: 57
Bosted: Kolbu, Østre Toten.
|
|
« Svar #80 på: januar 24, 2013, 11:57:47 am » |
|
Jeg har tydelig vis ikke brukt nok tid til å se på prosjekt trådene, denne hadde jeg ikke sett før! Blir moro se deg med turbo motor Jee!! Til sommeren??
|
|
|
Loggført
|
Part of team ProTurbo Vw. Shit happens, but why does shit happen to me. #fuckc4ncer #dre4mscometrue
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #81 på: januar 25, 2013, 01:18:07 am » |
|
Dagens kveldsøkt resulterte i "gas ports" bak øvre stempelring. Det som oppnås, er bedre stempelringtetting over 6500 rpm.
rsz_1776_038.jpg (82.78 KB. 752x500 - vist 394 ganger.)
rsz_bilde.jpg (31.91 KB. 448x600 - vist 359 ganger.)
|
|
« Siste redigering: januar 25, 2013, 01:23:59 am av Jee »
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #82 på: januar 25, 2013, 01:25:06 am » |
|
Dette har jeg ikke sett noen gjøre før. Kult
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #83 på: januar 25, 2013, 02:01:54 am » |
|
Gammelt dragrace triks som visstnok skal fungere ifølge stempelprodusentene... Funker ikke på en daily driver. Da kanalene soter igjen. Gjorde dette mest fordi jeg kunne. Har ingen aning om jeg trenger eller ikke
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #84 på: januar 25, 2013, 08:10:11 am » |
|
Gammelt dragrace triks som visstnok skal fungere ifølge stempelprodusentene... Funker ikke på en daily driver. Da kanalene soter igjen.
Sot er ikke et problem med E85
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #85 på: januar 25, 2013, 08:26:59 am » |
|
Meget imponert Erik!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #86 på: januar 25, 2013, 10:51:26 am » |
|
Gammelt dragrace triks som visstnok skal fungere ifølge stempelprodusentene... Funker ikke på en daily driver. Da kanalene soter igjen. Gjorde dette mest fordi jeg kunne. Har ingen aning om jeg trenger eller ikke Spørs hvordan man kjører "daily drivern" det Kult triks. Kanskje jeg må finne en drill og frese over mine stempler også
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #87 på: januar 25, 2013, 11:55:51 am » |
|
Vil ikke anbefale frihånd. Prøv på ett gammelt stempel først isåfall. Borrer med 1,5mm bor. Og deler inn med deleskive. Viktig med rett dybde også. Men absolutt doable... Om det har noen hensikt er en annen sak
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #88 på: januar 25, 2013, 23:50:32 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #89 på: januar 26, 2013, 00:53:05 am » |
|
Vil ikke anbefale frihånd. Prøv på ett gammelt stempel først isåfall. Borrer med 1,5mm bor. Og deler inn med deleskive. Viktig med rett dybde også. Men absolutt doable... Om det har noen hensikt er en annen sak Spørs vel om det blir noe av. Har søkt litt rundt ang polering av stempeltoppen og finner fint lite. Hva er hensikten?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|