mai 15, 2024, 15:45:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skiver  (Lest 1597 ganger)
vwrob
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted:


Vis profil

« på: oktober 23, 2011, 12:46:52 pm »

Litt flaut dette, men har kun manual for hvordan man fikser trommelbremser. Jeg sliter med å få av skivene foran på min 1970 
1500. Caliperen er tatt av, og da ser det ikke ut som om den er festet i noe annet. Men man har jo den "klumpen"" som gassviren kommer ut av. Den bør vel av først (hvordan)? Og så er det bare å daske av skiven? Hæ

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 23, 2011, 13:10:40 pm »

Helt ytterst er det en mutter. Først umbrakoskrue, deretter hele mutteren. Av med den så er det av med skiven Glad

den "klumpen" som speedometervaieren kommer ut av er spindeltappen
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 23, 2011, 13:13:08 pm »

Skal du bytte skiver må du også bytte lagre som bug66 er inne på; den klumpen er det som holder skive/lagre låst aksielt.
Loggført
vwrob
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: oktober 23, 2011, 13:23:42 pm »

I frykt for å bli flauere, jeg finner ikke den mutteren som skal være helt ytterst? Er den foran eller bak? Hvor finner jeg den ?Ser ut til at Unneberg har sendt med lager, så det går vel greit Sjokkert
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: oktober 23, 2011, 13:30:47 pm »

Mutteren skal være helt ytterst på spindeltappen. Mutter med en strammeskrue!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

vwrob
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 23, 2011, 13:32:55 pm »

der er jo kun hullet etter spidometerviren Hæ
Loggført
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 23, 2011, 14:37:40 pm »

Du må ta av fettkoppen først.Den som har hullet til speedometervaieren i seg.
Loggført
vwrob
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 23, 2011, 14:39:41 pm »

takk for det, er det bare å "dra den av"?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 23, 2011, 15:31:25 pm »

Enda en som kanskje burde sette bort bremsejobben til noen som kan det...
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
vwrob
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 23, 2011, 15:38:57 pm »

Jeg bytta skiver og klosser på en saab 2004 9-5 for to uker siden. Det gikk som snus, men når manualboka mi bare beskriver trommelbrems så spør jeg heller en å finne på kruttet selv, Sint
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 23, 2011, 15:42:23 pm »

Jeg bytta skiver og klosser på en saab 2004 9-5 for to uker siden. Det gikk som snus, men når manualboka mi bare beskriver trommelbrems så spør jeg heller en å finne på kruttet selv, Sint

Står det noe i den boka di om hvordan trommelen er festet?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 23, 2011, 15:43:59 pm »

Du bruker to hammere til å "synkrondunke" koppen ut/av etter at du har tatt av den ligge ringer ytterst på speedowire.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vwrob
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: oktober 29, 2011, 09:43:54 am »

Takk for hjelpen. Problemet mitt var hvordan jeg skulle få av "fettkoppen". Lærte en gang at man ikke skulle brue makt, men nå når jeg har tuklet med "fettkoppen" og lagrene er jeg vel av en annen oppfatning. Ble en smådyr rep dette, da det viste seg at det var calyper'n som var roten til alt vondt.

 Å nå til H-mek sikkert store overaskelse virker bremsene strøkent Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!