mai 07, 2024, 15:28:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2] 3 4 ... 17
31  Bruktbørsen / Deler selges / Forgasser 34 pict 3 på: april 25, 2017, 21:41:09 pm
Selger en nesten ubrukt forgasser 34 pict 3. Kom fra en nyoverhalt motor jeg kjøpte. Selges grunnet bytte til efi. Fungerte så bra som en forgasser kan fungere:)

Kr 1500 ligger i oslo

Alex

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]
32  Forum / Drag-race / Sv: Norske timeslips! på: januar 12, 2017, 13:36:22 pm
Med kompressor og medvind:)
Uten kompresson kjørte jeg 20sec med stock 1600:)

Alex
33  Forum / Drag-race / Sv: Norske timeslips! på: januar 11, 2017, 13:55:43 pm
[attachment=1][attachment=2]

181'en på SCC2016.
Utrolige 14,359 sec
34  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Trigger hjul selges på: oktober 05, 2016, 15:49:26 pm
Hei,

Denne fungerer på det meste av efi.

Koster usd 40 hos the thedubshop.net
http://www.thedubshop.net/products-c17av

Tenkte kr300 burde være en grei pris for dette.

Alex

35  Bruktbørsen / Deler selges / Trigger hjul selges på: oktober 04, 2016, 08:56:48 am
Er det noe som trenger triggerhjul? Denne er fra the dub shop.

Alex
36  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n på: september 19, 2016, 23:11:57 pm


37  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n på: september 19, 2016, 23:10:33 pm
Advarsel: Dette er minst 120 dager siden siste innlegg i dette emnet ble skrevet.
Hvis du ikke er sikker på at du vil skrive et svar, bør du vurdere å i stedet starte et nytt emne.

kanskje på tide å oppdatere tråden:)

I år har jeg brukt rekord lite til med bilen og i garasjen. Husprosjekt, familie og sykkelsjappa har tatt alt av tiden. Jeg begynte vinteren med å planlegge å montere lystgass med kom aldri så langt. Jeg fikk montert ny ecu fra TmBryhn som har en god del mer funksjoner enn ms2 jeg hadde fra før. Jeg byttet også throttle body fra Ducati til BMW. Ny throttle body har injector under gass spjeld, noe som gjør jeg kan skytte E85 gjennom kompressoren hele tiden. Med Ducati tb som hadde injector over gassspjeld måte jeg vente til etter spjeldet er åpen en del for å kjøre på med E85. Grunnen til injector på tb er å kunne kjøre litt E85 gjennom kompressoren for å kjøle ned ladeluften.

Jeg fikk bilen kjørbar til treffet på folkemuseet som er min lokaltreff og så ikke på bilen igjen før 2 uker før SCC. Første ting jeg oppdaget når jeg tok frem bilen var at drivstøffpumpe hadde satt seg fast. Tydeligvis likte den ikke å sitte stille over en langggg periode mens den har blitt kjørt med E85. Lars Egil reddet dagen med ny bosch 044 pumpe som raskt ble byttet ut. Rett etter dette sleit mye med motor som ikke ville gå. Heldigvis Thore-Morten var alltid tilgjengelig på telefon og etter en liten stund fant vi ut at jeg hadde koblet gjord på ECU feil Trist. Etter det ble fikset logget jeg litt rundt bygdøy og pakket bilen klar til SCC. Så klart noe dager før SCC røyk den ene vaieren på håndbrekke. Bien fungerte greit på vei til Gardermoen men følte at det manglet litt power fra ifjor. Jeg kjørte med autotune og fikk en brukbar map til slutt.

Frem til gardermoen gikk det rett til å bytte vaier til håndbrekke. Jeg foretrekker å bruke håndbrekke ved staging fremfor linelock så den måte jeg bare fikse. Slicks ble montert og var klar til action! Første run var en skuffelse med rundt 16-17sec. Bilen vil ikke opp over 4500 rpm og det føltes som det var noe feil med tenningen. Flere runder på stripa og justeringer med laptop ga ingen effekt. Fikk tips om å sjekke pluggene men det ga ingen forbedring. Jeg ble litt fortvilt og frustrert. Thore Morten fant at pluggledningen på cyl 3 var ikke satt på ordenlig med dette fikset ikke problemet heller. Dagens store tips kom fra Jørn: Sjekk de enkle tingene først! Gnist, fuel, varme på alle sylingere. Siden jeg kjører med EFI, ble jeg fanget i å fikse problemet med software når problemet var et annet sted. Brukte IR pistolen jeg hadde med og fikk raskt konstantert at syl 3 fyrte ikke opp. Sønnen til Pål som hjalp oss litt fant ut at injector koblingen på syl 3 var ikke satt på plass ordenlig. Derfor var det ikke noe liv i denne sylinder....Det ser ut som jeg har kjørt hele veien fra Oslo på 3 syl.....

Med denne feilen rettet opp kjørte jeg ny PB med 14,359sec, en forbedring med 0,5sec fra 2015. Etter denne var jeg supergira og ville kjøre mer! Rett på igjen for ny run. Kjørte en fin burnout men når jeg stoppet bilen, stoppet også motoren. Rart tenkte jeg og prøvde å vri nøkkelen. Motoren ville ikke rundt. Jeg tenkte kanskje det var ikke nok strøm i batterie for å dra den rundt. På en av de førrige runs så jeg at strikken hadde vridd seg. Den rettet jeg opp og kjørte videre. Nå så jeg igjen at strikken hadde vridd seg og var veldig løs. Der var feilen tenkte jeg og dyttet bilen tilbake til depot. Prøvde å lade batteri samt bytte strikk. Erik, en annen kløkk mann sa at jeg burde sjekke om jeg kunne dra motoren rundt for hånd. Det gikk ikke gitt og ble raskt konstatert at motoren har satt seg fast. De fleste tipper at lager ved svinghjulet har satt seg fast...

Søndag hentet jeg henger og tok bilen hjem. All in all, et fantastisk helg:)

Bilen har stått urørt siden. Eneste jeg har gjort er å kjøpe en org 1600 som jeg skal sette inn mens den andre motoren er i bitter. Jeg håper på at det skjer om ikke så lenge og jeg får noen turer med bilen før sesongen er over.

Alex

 

38  Forum / Drag-race / Sv: 402m tider på norske vw's på: september 19, 2016, 22:31:17 pm
ingen 8, 9, 10, 11, 12 eller 13 sec bil men her kommer det:)

SCC 2016
14,359sec


1979 181 med panserstål, 40cm bakkeklaring, uten fangere, passasjersete eller motorluke
MH Dot slicks bak + grove dekk på 5,5 stål felger foran
1915cc med amr kompressor giret 3:1, org veiv, org topper, tcs10 kam, ca 9 i komp, E85 og TmBryhn EFI.

org kasse med ZF diffsperre

slik gikk det

1.gir til 6753rpm 13,3psi
2.gir til 6416rpm 11,7psi
3.gir til 5726rpm 9,3psi
giret over til 4.gir med 4313rpm og 7,4psi

burde ha dratt 3.gir litt til og ikke giret over til 4.gir:)




Alex
39  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: september 06, 2016, 19:21:20 pm
Kan det være en ventilsete/r som har løsnet og er på vei ut?

Alex
40  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Dynamofot til mexico efi på: september 06, 2016, 19:14:39 pm
Hei,
Er det noen som har en dynamofot fra mexico efi. Den har mer plass på baksiden til innsug enn vanlig fot

Mvh
Alex
41  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Racebuss del2 på: september 03, 2016, 13:50:09 pm
Hei Lasse!

Har du registrert bussen med skilter?

Alex
42  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / 1600 dp motor! på: august 22, 2016, 23:10:06 pm
Hei!

Er på utkikk etter en 1600dp til 181'en for å kjøre litt resten av sesongen


Alex
43  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: E85 SCC på: august 17, 2016, 11:20:47 am
Er det noen som har ekstra mye e85, stiller jeg meg i køen bak Jørn:)

Kan ta et fat

Alex
44  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Kort stinger med stor flens på: august 17, 2016, 11:19:42 am
Hei!

Har du kort stinger med stor flens? Ønskes til SCC

Alex
45  Forum / Hva skjer? / Sv: SCC - Racere /depotkonger (!) på: juli 03, 2016, 21:48:57 pm
Depot plass bestilt til 181'en!
Motor er uendret fra i fjor bortsett fra ny throttle body og ny ECU. Hadde store planer om å prøve lystgass i år men på grunn av utbygging av hus har det blitt alt for lite tid til bilen...men alt ligger klart til montert så hvem vet hva skjer:)

Gleder meg stort og håper på ny PB! 181'en skal få kjørt seg skikkelig:)

Alex
46  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Elektrisk drivstoffpumpe ønskes kjøpt på: juni 27, 2016, 23:34:26 pm
Takk for alle svar. Fikk kjøpt pumpe.

Mvh
Alex
47  Forum / Problemløseren / Sv: Elektrisk drivstoffpumpe ønskes kjøpt på: juni 26, 2016, 23:20:40 pm
bosch 044 innkjøpt

takk for alle svar!

MVH
Alex
48  Forum / Problemløseren / Sv: Elektrisk drivstoffpumpe ønskes kjøpt på: juni 25, 2016, 07:59:10 am

Er pumpen ny eller brukt?

Alex
49  Forum / Problemløseren / Sv: Elektrisk drivstoffpumpe ønskes kjøpt på: juni 24, 2016, 23:58:59 pm
Hva selger du for?
50  Forum / Problemløseren / Elektrisk drivstoffpumpe ønskes kjøpt på: juni 24, 2016, 23:45:50 pm
Hei

Jeg har hatt en Walbro GSL392 drivstoffpumpe som har blitt kjøpet med E85. I dag ville ikke pumpe starte og jeg har konkludert at den har streiket.
Noen anbefalinger der ut på alternativer. Bør kunne brukes med E85.
Ser at Biltema selger disse:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Drivstoffpumpe/Drivstoffpumpe-2000031349/
Er det noen som har noen erfaring med de?

Alex
51  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Elektrisk drivstoffpumpe ønskes kjøpt på: juni 24, 2016, 23:32:46 pm
Hei

Ser etter elektrisk drivstoffpumpe ala walbro GSL 392. Min har sluttet å fungere.....

MVH
Alex
52  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Turbo: blow/draw through, injection på: mars 27, 2016, 12:00:39 pm
Mexico-efi fungerer bra med megasquirt. Har brukt det på en org 1600dp og senere med en amr500 kompressor. Mange tråder på nett på mexico efi og turbo!

Alex
53  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Efi på: februar 16, 2016, 17:18:31 pm
Her kom det mange bra tips og inspirasjonsideer ! For det er der det ligger per idag. Blokka ligger her, men alt anna er fortsatt på planleggingstadiet.Bortsett fra de punktene som nevnt ovenfor. Dette blir et motorbygg for neste vinter. Og som Svein nevner over her så blir 1915 motoren lettere frisert for denne sesongen. I år vil jeg ha mest mulig sete tid for rett å slett bli bedre til å kjøre. Så får hestekrefter komme til neste sesong Glad
Uansett, gøy blir det!
1600 , 1641 , eller 1835.. Tja.. Egentlig mest lyst til se hva som kan hentes ut av en 1600  Gliser

Med original 1600 så ca 200hk før stemplene ryker. Mange har gjort det forsøket så det er ingen vits å sjekke om dem tok feil. Det samme er også gjort med 1200 og 1300cc.

Mvh
BB


Hei Kalle

Hva er det som rykker på stemplene. Er det rett og slett på grunn av turtall, sylindertrykk eller tenningsbank?

Alex
54  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Efi på: februar 15, 2016, 21:56:04 pm
Megasquirt funker bra og er relativt rimelig. Ta kontakt med Thore Morten Bryhn, han kan levere ferdig løsning til en god pris.
Mange her som bruker megasquirt som kan komme med tips når du sitter fast:)

Mvh
Alex
55  Bruktbørsen / Deler selges / Ducati 999 throttle bodies på: februar 08, 2016, 22:33:05 pm
Hei

Vurderer salg av et sett med ducati 999 throttle bodies, komplett med linkage, velocity stacks med pico injectorer og tps. Jeg har kjøpt disse på ebay og brukt i en sesong i min 181.

Her er bilde av den ene montert i min bil.



MVH
Alex
56  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Throttle body med injector på: februar 08, 2016, 00:11:03 am
Hei
Er det noen som har liggende en trottle body med integrert injektor holder?

Alex
57  Forum / Snikk-snakk / Sv: Nye regler for eu kontroll på: januar 17, 2016, 16:32:22 pm
Min 1979 181 ble importert fra Hellas og ble klassifisert som bevaringsverdig. På grunn at det er en tidligere militær bil ville de ikke klassifisere den som veteran.

Alex
58  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n på: desember 08, 2015, 00:07:52 am
Hei

Her har det ikke skjedd veldig mye. Hus og jobb tar mest parten av tiden om dagen. Men et par viktige brikker har falt på plass.

Tilgang på gass
Det ser ut som nærmest sted å fylle en flaske med lystgass er Cars. De tar kr 229 + mva og en 10 punds flaske er ca 5 kilo. Så det er ca kr 1450 for å fylle en flaske. Det koster litt så vi får håpe at det værer også en stund. Det ser ut som en 10 punds flaske og 50HP shot er god for 15-20 runder.

NOS kit
Etter litt letting har jeg funnet et dry NOS anlegg som har vært liggende i en mørk kjeller Glad. Gleder meg til å hente denne, vil poste bilder av alle delene så fort jeg har hentet.

styre NOS kitet
Jeg har lest en god del på hvordan jeg kan modde MS2'en jeg har nå for å få den til å kunne styre gassen, men til slutt bestemte meg å gå for en helt ny ECU som kunne dette rette fra esken. Valget falt på Tmbryhn ecu! Jeg traff Thore Morten på årets SCC og hadde en hyggelig prat om mulighetene med hans ECU. Jeg hadde lenge et ønske om å rydde litt i mitt oppsett samt få flere funksjoner og nå tenkte jeg passet bra:) Thore Morten har vært veldig rask til å svare alle mine spørsmål samt komme med innspill på hva som er mulig å få til. Her er en liste med hvilke funksjoner jeg har bestilt:

launch control
knock sensor
NOS INN
NOS UT STAGE 1
NOS UT STAGE 2
flex fuel
meth/water injection
tach out
staged injection

Jeg kommer ikke til å bruke alt av funksjoner med en gang men greit å ha muligheten for fremtidige vinter prosjekter:)

En veldig kul ting med tmbryhn ECU er at den har integrert lamda sensor kontroller. Nå kan jeg kvitte meg med helle innovate kontroller som ligger i motorrommet samt de flere meter med lang ledning kontrolleren har.

Jeg kommer til å ta bilder på hvordan mitt oppsett ser ut nå samt på hvordan den kommer til å se ut etter oppgraderingen. Her er det noe finne bilder av ecu'en





Gleder meg til fortsettelsen:)

Alex
59  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n på: november 18, 2015, 23:39:21 pm
Dere diskuterer et spennende tema! Kjør på og lykke til!

Hyggelig å se at det er noen som følger med:) Takker!
60  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n på: november 18, 2015, 23:38:45 pm
Jeg har fortsatt ikke helt bestemt om dry eller wet system er tingen. (for de som følger med tråden men ikke vet hva dry eller wet er, dry=dyse leverer kun NOS, mer drivstoff kommer fra hoveddysene, wet=dyse som leverer både NOS og drivstoff)

WET
Fra det jeg har forstått er wet system noe enklere til å sette opp siden en kan referere til tabeller med hvilke dyser som skal benyttes for fuel og NOS. Jeg fant følgende tabell for E85.
http://www.nitrousexpress.com/oldwebdocs/instructions/allsinglenozzle.pdf
Megasquirt kan da benyttes kun for å styre oppstart av systemet (TPS og RPM) samt styre tenningen.

DRY
Siden en må tune selv hvor mye fuel skal ma plusse på når systemet er på er dette noe mer vanskelig å sette opp. Her er det ingen tabeller man kan ta som utgangspunkt...
Siden dry systemer bruker kun 1 solinoid er de også litt rimeligere.

Når det gjelder plassering av dyse, har jeg tenkt til å montere mellom throttle body og kompressor. Oppsettet jeg har nå, bruker an alu plate som er ca 2cm mellom tb og kompressor. Da blir det relativt enkelt å bore opp og lage gjenger for å skru inn dyse. Det ser ut som NOS dyser bruker 1/16 NPT gjenger (ca 8mm OD). Her er et bilde for viser plasseringen av alu plate. 



Fra det jeg har lest, er det en del som bruker NOS før roots kompressor, gjerne i kombinasjon med forgasser. Kan ikke se noe problemer med det så plasseringen blir slik med mindre noen har noe annet innspill:)

Kalle: kan du komme med litt innspill på hvordan du tunet mengde fuel når du kjørte med lystgass, hvordan viste du hvor mye ekstra drivstoff burde du skytte inn. Hvilke AFR hadde du når systemet var på? Testet du først på vei eller var det rett på dyno?

Alex
Sider: 1 [2] 3 4 ... 17
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!