Vis innlegg
|
Sider: 1 [2] 3 4 ... 17
|
31
|
Bruktbørsen / Deler selges / Forgasser 34 pict 3
|
på: april 25, 2017, 21:41:09 pm
|
Selger en nesten ubrukt forgasser 34 pict 3. Kom fra en nyoverhalt motor jeg kjøpte. Selges grunnet bytte til efi. Fungerte så bra som en forgasser kan fungere:)
Kr 1500 ligger i oslo
Alex
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
|
|
|
37
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n
|
på: september 19, 2016, 23:10:33 pm
|
Advarsel: Dette er minst 120 dager siden siste innlegg i dette emnet ble skrevet. Hvis du ikke er sikker på at du vil skrive et svar, bør du vurdere å i stedet starte et nytt emne. kanskje på tide å oppdatere tråden:) I år har jeg brukt rekord lite til med bilen og i garasjen. Husprosjekt, familie og sykkelsjappa har tatt alt av tiden. Jeg begynte vinteren med å planlegge å montere lystgass med kom aldri så langt. Jeg fikk montert ny ecu fra TmBryhn som har en god del mer funksjoner enn ms2 jeg hadde fra før. Jeg byttet også throttle body fra Ducati til BMW. Ny throttle body har injector under gass spjeld, noe som gjør jeg kan skytte E85 gjennom kompressoren hele tiden. Med Ducati tb som hadde injector over gassspjeld måte jeg vente til etter spjeldet er åpen en del for å kjøre på med E85. Grunnen til injector på tb er å kunne kjøre litt E85 gjennom kompressoren for å kjøle ned ladeluften. Jeg fikk bilen kjørbar til treffet på folkemuseet som er min lokaltreff og så ikke på bilen igjen før 2 uker før SCC. Første ting jeg oppdaget når jeg tok frem bilen var at drivstøffpumpe hadde satt seg fast. Tydeligvis likte den ikke å sitte stille over en langggg periode mens den har blitt kjørt med E85. Lars Egil reddet dagen med ny bosch 044 pumpe som raskt ble byttet ut. Rett etter dette sleit mye med motor som ikke ville gå. Heldigvis Thore-Morten var alltid tilgjengelig på telefon og etter en liten stund fant vi ut at jeg hadde koblet gjord på ECU feil . Etter det ble fikset logget jeg litt rundt bygdøy og pakket bilen klar til SCC. Så klart noe dager før SCC røyk den ene vaieren på håndbrekke. Bien fungerte greit på vei til Gardermoen men følte at det manglet litt power fra ifjor. Jeg kjørte med autotune og fikk en brukbar map til slutt. Frem til gardermoen gikk det rett til å bytte vaier til håndbrekke. Jeg foretrekker å bruke håndbrekke ved staging fremfor linelock så den måte jeg bare fikse. Slicks ble montert og var klar til action! Første run var en skuffelse med rundt 16-17sec. Bilen vil ikke opp over 4500 rpm og det føltes som det var noe feil med tenningen. Flere runder på stripa og justeringer med laptop ga ingen effekt. Fikk tips om å sjekke pluggene men det ga ingen forbedring. Jeg ble litt fortvilt og frustrert. Thore Morten fant at pluggledningen på cyl 3 var ikke satt på ordenlig med dette fikset ikke problemet heller. Dagens store tips kom fra Jørn: Sjekk de enkle tingene først! Gnist, fuel, varme på alle sylingere. Siden jeg kjører med EFI, ble jeg fanget i å fikse problemet med software når problemet var et annet sted. Brukte IR pistolen jeg hadde med og fikk raskt konstantert at syl 3 fyrte ikke opp. Sønnen til Pål som hjalp oss litt fant ut at injector koblingen på syl 3 var ikke satt på plass ordenlig. Derfor var det ikke noe liv i denne sylinder....Det ser ut som jeg har kjørt hele veien fra Oslo på 3 syl..... Med denne feilen rettet opp kjørte jeg ny PB med 14,359sec, en forbedring med 0,5sec fra 2015. Etter denne var jeg supergira og ville kjøre mer! Rett på igjen for ny run. Kjørte en fin burnout men når jeg stoppet bilen, stoppet også motoren. Rart tenkte jeg og prøvde å vri nøkkelen. Motoren ville ikke rundt. Jeg tenkte kanskje det var ikke nok strøm i batterie for å dra den rundt. På en av de førrige runs så jeg at strikken hadde vridd seg. Den rettet jeg opp og kjørte videre. Nå så jeg igjen at strikken hadde vridd seg og var veldig løs. Der var feilen tenkte jeg og dyttet bilen tilbake til depot. Prøvde å lade batteri samt bytte strikk. Erik, en annen kløkk mann sa at jeg burde sjekke om jeg kunne dra motoren rundt for hånd. Det gikk ikke gitt og ble raskt konstatert at motoren har satt seg fast. De fleste tipper at lager ved svinghjulet har satt seg fast... Søndag hentet jeg henger og tok bilen hjem. All in all, et fantastisk helg:) Bilen har stått urørt siden. Eneste jeg har gjort er å kjøpe en org 1600 som jeg skal sette inn mens den andre motoren er i bitter. Jeg håper på at det skjer om ikke så lenge og jeg får noen turer med bilen før sesongen er over. Alex
|
|
|
38
|
Forum / Drag-race / Sv: 402m tider på norske vw's
|
på: september 19, 2016, 22:31:17 pm
|
ingen 8, 9, 10, 11, 12 eller 13 sec bil men her kommer det:) SCC 2016 14,359sec 1979 181 med panserstål, 40cm bakkeklaring, uten fangere, passasjersete eller motorluke MH Dot slicks bak + grove dekk på 5,5 stål felger foran 1915cc med amr kompressor giret 3:1, org veiv, org topper, tcs10 kam, ca 9 i komp, E85 og TmBryhn EFI. org kasse med ZF diffsperre slik gikk det 1.gir til 6753rpm 13,3psi 2.gir til 6416rpm 11,7psi 3.gir til 5726rpm 9,3psi giret over til 4.gir med 4313rpm og 7,4psi burde ha dratt 3.gir litt til og ikke giret over til 4.gir:) Alex
|
|
|
45
|
Forum / Hva skjer? / Sv: SCC - Racere /depotkonger (!)
|
på: juli 03, 2016, 21:48:57 pm
|
Depot plass bestilt til 181'en! Motor er uendret fra i fjor bortsett fra ny throttle body og ny ECU. Hadde store planer om å prøve lystgass i år men på grunn av utbygging av hus har det blitt alt for lite tid til bilen...men alt ligger klart til montert så hvem vet hva skjer:)
Gleder meg stort og håper på ny PB! 181'en skal få kjørt seg skikkelig:)
Alex
|
|
|
53
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Efi
|
på: februar 16, 2016, 17:18:31 pm
|
Her kom det mange bra tips og inspirasjonsideer ! For det er der det ligger per idag. Blokka ligger her, men alt anna er fortsatt på planleggingstadiet.Bortsett fra de punktene som nevnt ovenfor. Dette blir et motorbygg for neste vinter. Og som Svein nevner over her så blir 1915 motoren lettere frisert for denne sesongen. I år vil jeg ha mest mulig sete tid for rett å slett bli bedre til å kjøre. Så får hestekrefter komme til neste sesong Uansett, gøy blir det! 1600 , 1641 , eller 1835.. Tja.. Egentlig mest lyst til se hva som kan hentes ut av en 1600 Med original 1600 så ca 200hk før stemplene ryker. Mange har gjort det forsøket så det er ingen vits å sjekke om dem tok feil. Det samme er også gjort med 1200 og 1300cc. Mvh BB Hei Kalle Hva er det som rykker på stemplene. Er det rett og slett på grunn av turtall, sylindertrykk eller tenningsbank? Alex
|
|
|
54
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Efi
|
på: februar 15, 2016, 21:56:04 pm
|
Megasquirt funker bra og er relativt rimelig. Ta kontakt med Thore Morten Bryhn, han kan levere ferdig løsning til en god pris. Mange her som bruker megasquirt som kan komme med tips når du sitter fast:)
Mvh Alex
|
|
|
55
|
Bruktbørsen / Deler selges / Ducati 999 throttle bodies
|
på: februar 08, 2016, 22:33:05 pm
|
Hei Vurderer salg av et sett med ducati 999 throttle bodies, komplett med linkage, velocity stacks med pico injectorer og tps. Jeg har kjøpt disse på ebay og brukt i en sesong i min 181. Her er bilde av den ene montert i min bil. MVH Alex
|
|
|
57
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Nye regler for eu kontroll
|
på: januar 17, 2016, 16:32:22 pm
|
Min 1979 181 ble importert fra Hellas og ble klassifisert som bevaringsverdig. På grunn at det er en tidligere militær bil ville de ikke klassifisere den som veteran.
Alex
|
|
|
58
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n
|
på: desember 08, 2015, 00:07:52 am
|
Hei Her har det ikke skjedd veldig mye. Hus og jobb tar mest parten av tiden om dagen. Men et par viktige brikker har falt på plass. Tilgang på gassDet ser ut som nærmest sted å fylle en flaske med lystgass er Cars. De tar kr 229 + mva og en 10 punds flaske er ca 5 kilo. Så det er ca kr 1450 for å fylle en flaske. Det koster litt så vi får håpe at det værer også en stund. Det ser ut som en 10 punds flaske og 50HP shot er god for 15-20 runder. NOS kit Etter litt letting har jeg funnet et dry NOS anlegg som har vært liggende i en mørk kjeller . Gleder meg til å hente denne, vil poste bilder av alle delene så fort jeg har hentet. styre NOS kitetJeg har lest en god del på hvordan jeg kan modde MS2'en jeg har nå for å få den til å kunne styre gassen, men til slutt bestemte meg å gå for en helt ny ECU som kunne dette rette fra esken. Valget falt på Tmbryhn ecu! Jeg traff Thore Morten på årets SCC og hadde en hyggelig prat om mulighetene med hans ECU. Jeg hadde lenge et ønske om å rydde litt i mitt oppsett samt få flere funksjoner og nå tenkte jeg passet bra:) Thore Morten har vært veldig rask til å svare alle mine spørsmål samt komme med innspill på hva som er mulig å få til. Her er en liste med hvilke funksjoner jeg har bestilt: launch control knock sensor NOS INN NOS UT STAGE 1 NOS UT STAGE 2 flex fuel meth/water injection tach out staged injection Jeg kommer ikke til å bruke alt av funksjoner med en gang men greit å ha muligheten for fremtidige vinter prosjekter:) En veldig kul ting med tmbryhn ECU er at den har integrert lamda sensor kontroller. Nå kan jeg kvitte meg med helle innovate kontroller som ligger i motorrommet samt de flere meter med lang ledning kontrolleren har. Jeg kommer til å ta bilder på hvordan mitt oppsett ser ut nå samt på hvordan den kommer til å se ut etter oppgraderingen. Her er det noe finne bilder av ecu'en Gleder meg til fortsettelsen:) Alex
|
|
|
60
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n
|
på: november 18, 2015, 23:38:45 pm
|
Jeg har fortsatt ikke helt bestemt om dry eller wet system er tingen. (for de som følger med tråden men ikke vet hva dry eller wet er, dry=dyse leverer kun NOS, mer drivstoff kommer fra hoveddysene, wet=dyse som leverer både NOS og drivstoff) WETFra det jeg har forstått er wet system noe enklere til å sette opp siden en kan referere til tabeller med hvilke dyser som skal benyttes for fuel og NOS. Jeg fant følgende tabell for E85. http://www.nitrousexpress.com/oldwebdocs/instructions/allsinglenozzle.pdfMegasquirt kan da benyttes kun for å styre oppstart av systemet (TPS og RPM) samt styre tenningen. DRYSiden en må tune selv hvor mye fuel skal ma plusse på når systemet er på er dette noe mer vanskelig å sette opp. Her er det ingen tabeller man kan ta som utgangspunkt... Siden dry systemer bruker kun 1 solinoid er de også litt rimeligere. Når det gjelder plassering av dyse, har jeg tenkt til å montere mellom throttle body og kompressor. Oppsettet jeg har nå, bruker an alu plate som er ca 2cm mellom tb og kompressor. Da blir det relativt enkelt å bore opp og lage gjenger for å skru inn dyse. Det ser ut som NOS dyser bruker 1/16 NPT gjenger (ca 8mm OD). Her er et bilde for viser plasseringen av alu plate. Fra det jeg har lest, er det en del som bruker NOS før roots kompressor, gjerne i kombinasjon med forgasser. Kan ikke se noe problemer med det så plasseringen blir slik med mindre noen har noe annet innspill:) Kalle: kan du komme med litt innspill på hvordan du tunet mengde fuel når du kjørte med lystgass, hvordan viste du hvor mye ekstra drivstoff burde du skytte inn. Hvilke AFR hadde du når systemet var på? Testet du først på vei eller var det rett på dyno? Alex
|
|
|
|