Har sett litt på hva reglene sier:
http://bilsport.no/uploads/2008/02/614_generelle_tekniske_bestemmelser2015endret-06-05-2015.pdf1.8 Lystgass
I de grupper hvor lystgass er tillatt gjelder følgende:
Flasken skal være merket med minimum DOT – 1800 pound og være identifisert som Nitrous Oxide. Den skal være godt festet til rammen eller gulvet. Det skal være god ventilasjon. Flasken skal ikke monteres i motorrom. Dersom flasken er montert i nærhet av førerplass skal den være utstyrt med en sikkerhetsventil som har en utluftning på utsiden av kjøretøy. Alle slanger skal tåle min. 3000 PSI.
Lystgassens elektriske system skal være separert fra bilens øvrige elektriske system koblet via reléer. Tenning- og startbrytere skal være adskilte, og avstengningsventilen skal være merket “kill NOS”. Systemet skal bare kunne aktiveres ved fullt gasspådrag. Solenoidene skal være produsentens originale til systemet.
En “pressure safety switch” skal bryte lystgasstilførselen ved trykkfeil i bensinsystemet. Bak på bilen skal det finnes en hovedbryter for avstenging av lystgassanlegget.
Bilen skal være påført varselskilt for “gass under trykk”. Se § 614 9.5
Gul triangel med sort kant, samt FIAs varselskilt
for NOS, grønn firkant med hvit tekst og ramme.
Oppvarming av flaskene er kun tillatt ved bruk av originale varmebelter fra systemets produsent.
9.2 Brannslukker
Det skal være minimum 1 stk 6 kg. brannslukker lett tilgjengelig på egen depotplass, det anbefales også brannteppe lett tilgjengelig.
Ett fastmontert brannslukningssystem bestående av flaske, rør og dyser skal finnes i: alle biler -alle biler med Overlading
-alle biler med lystgass
-alle biler med ET 7.50 og lavere,
-gjelder ikke biler med bakmontert motor.
med lystgass og metanol, samt biler med ET 8:50 og lavere.
Systemet skal kunne slokke brann både i motorrom og kupe. Alle slanger, koblinger og dyser skal være av metall. Monteringen skal kunne motstå en g-påvirkning under retardasjon
på 25 g.
Føreren skal kunne utløse systemet når han sitter fastspent i normal kjørestilling.
Systemet kan bestå av én- eller to flasker, men utløseren skal være felles. Dysen i kupéen skal ikke være rettet direkte mot føreren.
Minimums slukningskapasitet gjelder for følgende godkjente slukningsmidler:
SLUKNINGSMIDDEL AFFF
FX G-TEC
Viro 3
KUPÉ 2,4 liter 2,0 kg 2,0 kg 2,0 kg 2,0 kg
Zero 360
Pulver
Se fia.com Appendix J-Art. 253 pkt 7.3.3
Alle flasker skal være merket med følgende informasjon:
- type slukningsmiddel
- kapasitet
- dato for neste kontroll (maks. to år siden siste kontroll etter fylling)
Systemet skal kunne utløses fra utsiden av bilen. Denne eksterne utløseren skal være merket med en rødfarget “E” i en hvit sirkel med rød ytterkant, montert ved siden av hovedstrømbryter. Min. diameter er 10 cm. Systemet skal kunne fungere selv om bilen er veltet.
Hvert team skal ha en brannslukker, minimum 1x6 kg/liter pulver/skum, lett tilgjengelig og klar for bruk ved depotplass. Denne skal fremvises ved teknisk kontroll merket med førers lisensnr.