mai 07, 2024, 17:28:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 17
61  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n på: november 17, 2015, 08:30:00 am
Hei Kalle

Kjøpte fatet med E85 fra Kollevold. Billig var den ikke....50l til kr 2200. De hadde masse bra å si om denne e85 blandingen.

Skal studere ditt innlegg litt bedre i kveld og følge opp med litt spm:)

Alex
62  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n på: november 16, 2015, 23:54:15 pm
Jeg har lest mange steder at det var krav til brannslukningssystem når en bruker lystgass men det ser ut som reglene er endret og det ikke gjelder biler med motoren bak:) Jeg var allikevel usikker på om jeg har forstått reglene riktig så jeg sendte en epost til forbundet. Svaret jeg fikk da var

Hallo
Du slipper brannslukker med dyser i motorrom og kuppe, men han må ha  heldekkende brannhemmende klær/kjøredress


63  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n på: november 16, 2015, 23:41:54 pm
Har sett litt på hva reglene sier:
http://bilsport.no/uploads/2008/02/614_generelle_tekniske_bestemmelser2015endret-06-05-2015.pdf

1.8 Lystgass
I de grupper hvor lystgass er tillatt gjelder følgende:
Flasken skal være merket med minimum DOT – 1800 pound og være identifisert som Nitrous Oxide. Den skal være godt festet til rammen eller gulvet. Det skal være god ventilasjon. Flasken skal ikke monteres i motorrom. Dersom flasken er montert i nærhet av førerplass skal den være utstyrt med en sikkerhetsventil som har en utluftning på utsiden av kjøretøy. Alle slanger skal tåle min. 3000 PSI.
Lystgassens elektriske system skal være separert fra bilens øvrige elektriske system koblet via reléer. Tenning- og startbrytere skal være adskilte, og avstengningsventilen skal være merket “kill NOS”. Systemet skal bare kunne aktiveres ved fullt gasspådrag. Solenoidene skal være produsentens originale til systemet.
En “pressure safety switch” skal bryte lystgasstilførselen ved trykkfeil i bensinsystemet. Bak på bilen skal det finnes en hovedbryter for avstenging av lystgassanlegget.
Bilen skal være påført varselskilt for “gass under trykk”. Se § 614 9.5
Gul triangel med sort kant, samt FIAs varselskilt
for NOS, grønn firkant med hvit tekst og ramme.
Oppvarming av flaskene er kun tillatt ved bruk av originale varmebelter fra systemets produsent.

9.2 Brannslukker
Det skal være minimum 1 stk 6 kg. brannslukker lett tilgjengelig på egen depotplass, det anbefales også brannteppe lett tilgjengelig.
Ett fastmontert brannslukningssystem bestående av flaske, rør og dyser skal finnes i: alle biler -alle biler med Overlading
-alle biler med lystgass
-alle biler med ET 7.50 og lavere,
-gjelder ikke biler med bakmontert motor.
med lystgass og metanol, samt biler med ET 8:50 og lavere.
Systemet skal kunne slokke brann både i motorrom og kupe. Alle slanger, koblinger og dyser skal være av metall. Monteringen skal kunne motstå en g-påvirkning under retardasjon
på 25 g.
Føreren skal kunne utløse systemet når han sitter fastspent i normal kjørestilling.
Systemet kan bestå av én- eller to flasker, men utløseren skal være felles. Dysen i kupéen skal ikke være rettet direkte mot føreren.
Minimums slukningskapasitet gjelder for følgende godkjente slukningsmidler:
       SLUKNINGSMIDDEL AFFF
FX G-TEC
Viro 3
KUPÉ 2,4 liter 2,0 kg 2,0 kg 2,0 kg 2,0 kg
 Zero 360
Pulver
Se fia.com Appendix J-Art. 253 pkt 7.3.3
Alle flasker skal være merket med følgende informasjon:
- type slukningsmiddel
- kapasitet
- dato for neste kontroll (maks. to år siden siste kontroll etter fylling)
Systemet skal kunne utløses fra utsiden av bilen. Denne eksterne utløseren skal være merket med en rødfarget “E” i en hvit sirkel med rød ytterkant, montert ved siden av hovedstrømbryter. Min. diameter er 10 cm. Systemet skal kunne fungere selv om bilen er veltet.
Hvert team skal ha en brannslukker, minimum 1x6 kg/liter pulver/skum, lett tilgjengelig og klar for bruk ved depotplass. Denne skal fremvises ved teknisk kontroll merket med førers lisensnr.

 
64  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n på: november 16, 2015, 23:35:57 pm
Hei Kalle

Takk for fin innspill! Det er fullt mulig å bygge en N/A motor som du skriver med 155 hjulhester men det kommer til å koste en god del. Hvis jeg skulle få til dette N/A, trenger jeg nye topper (har org nå), ny krank (har org nå uten motvekter), nye innsug, ny throttle bodies (går ikke tilbake til forgassere!), ny kam og vippestell (har engle tcs10 og org vipper) og div maskinering på topper og innsug. Tenker at jeg trenger vel over 20K til å få til dette. Til den prisen vil jeg heller bygge om til et turbo oppsett:)

Det jeg har tenkt på når det gjelder lystgass er å gå for et wet system som trigges av megasquirt. På denne måten kan jeg styre hvilke turtall gassen kommer på samt trekke noe grader fra tenningen. Jeg har lest at lystgass bør brukes på relativt høyt turtall for å unngå at det bygges for mye sylindertrykk men som du skriver det finnes bare en måte å finne på hvordan dette vil fungere:)

Jeg mener at jeg kan få til et NOS oppsett til rundt 5K + noe RR tid for å tune oppsettet.

Alex
65  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n på: november 13, 2015, 23:43:19 pm
Så vinterens prosjekt begynner å ta form og det er å få bilen til å kjøre under 14sec på neste SCC. Har lekt litt med ET kalkulator og kommet frem til at jeg trenger ca 155hp på hjulene til å kjøre 13,9sec. Dette er en god del flere hester enn det jeg har nå;) Jeg estimerer ca 125HP på hjulene nå så jeg mangler rundt 30HP. Lettest og billigst ville ha vært å kjøre på med mer trykk men kompressoren jeg har nå er allerede på grensen av hva den klarer. Så her er alternativene jeg har:

- bytte kompressor med en som er støre. En SC12 kunne ha fungert bra. Den gir 1200cc per runde mot 500cc på den jeg har nå. Men dette ville kreve å lage en helt ny manifold. Hvis jeg fikk solgt kompressoren + manifold jeg har nå pluss finne en billig SC12 kunne dette gå. Men mer trykk ville mest sannsynlig kreve at jeg kjøre med intercooler igjen og det har jeg ikke lyst til.
- bytte over til turbo. Jeg kjenner at jeg er ikke helt klar til dette enda. Med kompressor kan jeg fortsatte kjøre på gate uten å vekke alt for mye oppmerksomhet. Jeg tror det er litt verre å kjøre rundt på gate med en turbo hengene bak bilen....
- få mer effekt ut av motoren ved å oppgradere enkelte komponenter som topper og lignede. Kjenner at dette kan fort bli ganske dyrt for relativt lite gevinst.
- etter å ha sett alt for mange Street Outlaws begynner jeg å tenke litt på lystgass:) En 50HP shot på toppen av det jeg ha nå ville ha gitt nok effekt:) Har lest en del på hvordan lystgass fungerer og jeg føler at det er innenfor mine skills til å få det til å funke.

to be continued:)

Alex
66  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n på: november 13, 2015, 23:23:13 pm
Fikk gjort to viktige ting i dag:) Kjørt en tur med 181'en og fikk kjøpt et fat med 50L E85. Fikk sjekket hvor mye som var igjen i tanken fra før og ble overrasket å finne at den var halvfull.





Bilen startet etter ca 40 sec på starteren. Litt overrasket at det gikk på første forsøk, det var neste to måneder siden siste oppstart:)
67  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n på: november 13, 2015, 00:33:30 am
nesten 5 måneder siden sist oppdatering:(
familien, sykkelsjappa og husprosjekt har tatt mest parten av fritiden.....

Men la oss begynne med hva som har skjedd siden sist oppdatering. Etter EU godkjenning kom kompressoren på plass. Det ble kun noe små turer før SCC så jeg fikk ikke prøvd oppsettet ordentlig. Det som var byttet fra i fjor var
1915 fra 1600cc
borte med intercooler og mexico innsugene - ny manifold på plass med cb endestykker
tcs10 kam fra org kam
ducati tb med 5. dyse fra mexico tb
samme utveksling på kompressor og fortsatt org topper
fortsatt E85

Siden jeg har vært så busy og hadde brukt bilen svært lite, gledet jeg meg stort til å være med på SCC. Broren min ble og kjørte Tiguanen lastet med verktøy. Planen var å komme opp fredag ettermiddag og dra søndag morgen. På vei til SCC kjente jeg at bilen dro ganske bra og det var relativt enkelt å dra fra Tiguanen så det så lovende ut:) Bilen gikk gjennom teknisk uten problemer. Jeg byttet over bak hjulene til Erco med dot slicks, fjernet passasjersetet og begge støttfangere for å lette bilen litt. I fjor kjørte jeg med BF Goodridge dekkene som veide masse samt sete og støttfangere. Jeg hadde veid bilen tidligere til ca 1000kg med meg inni. Så kanskje veide bilen nå ca 950kg.
På lørdag var jeg i kjent stil veldig ivrig til å få kjørt masse:) Det ble 5 runs før clutch'en takket for seg. Oppsettet jeg kjørte med var Stage 1 trykkplate og Kush Lock disk. I ettertid ser jeg at jeg var litt forsiktig med clutchen i et forsøk å ikke ødelegge girkassen. Jeg hivet meg rundt og prøvde å bytte disk. Ny disk ble innkjøpt av Unneberg, brukt Stage 2 trykkplate kjøpt av Mags og var klar til å sette i gang med å ta ut motoren. Fikk lånt jekk fra Håvard som hadde plass ved siden av og litt hjelp med å senke motoren. Men det viste seg å ikke være så lett....kompressoren ble montert når motoren satt i bilen og det var ikke var nok klaring å ta ut motoren med kompressoren på. Jeg hadde ikke lyst til å begynne med å ta ut kompressoren så jeg nesten ga opp....Men heldigvis kom Folke spaserende forbi og sa at her trenges det en avtagbar bakplate:) Seff var dette løsningen, jeg hadde alltid lyst å gjøre dette! Borte hos Jørn fant jeg en platesag og gikk i gang med å skjære. Uten bakplate gikk motoren ut superlett. Clutchbytte gikk også relativt raskt etterpå. Fikk kjørt 4 runs til slutten av dagen. Kvelden ble rundet av med flere Irish coffee hos Jørn:)

Bestetid ble 14.885 sec og 139km/t (1.972sec 60ft). Bestetid fra 2014 var 16.005sec og 130,43 km/t (2.130sec 60ft).

Denne sier at i 2014 hadde jeg 106,25 HP (16.005 sec og 1000kg) og i 2015 hadde jeg 125,49 HP (14.885 og 950kg).
http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph.php   

Jeg er sikker på at det er litt mer krefter i motoren siden jeg har brukt minimalt med tid for å tune. De første runs var med super fett blanding og AFR på rundt 11. Noen ting som må endres til neste gang er å montere shift light. Jeg har en liten turtallteller under dashbordet men jeg ser at jeg girer alt for tidlig eller alt for seint.... Jeg kjører fortsatt med org krank men som er balansert av Jørn. I loggene ser jeg turtall opp til 6400 rpm og en rev limiter som er ikke satt opp riktig....
Trykket fra kompressoren ligger rundt 7-8 psi mellom 3500rpm-5500rpm men det har vært opp mot 13,5 psi  i enkelte tilfeller hvor turtallet har vært nær 6400rpm. I fjor så jeg mer trykk siden motorvolumet var mindre og utvekslingen er ikke endret. 1915cc er nok grensen for var den lille kompressoren kan klare:)

Jeg har ikke kjørt bilen etter SCC bortsett fra en kort tur til Statoil for å tanke E85 som endt opp med nedtur når det gikk opp for meg at Statoil har sluttet med å selge E85....Men i morgen har jeg fri, skal kjøpe en liten fat med E85 og jeg skal kose meg med bilen:)

Må nok legge noe planer for vinteren. Må ned på 13 tallet i neste SCC:)

Her er liten video fra bilen in action



Alex
68  Forum / Hva skjer? / Sv: Zita 2015, første torsdag hver måned! Luftkjølt VW, burgere og softis! på: oktober 01, 2015, 22:19:23 pm
Det ble zita allikevel. Kjørte tiguan med 2l diesel juksemotor. Tydeligvis mye mer miljøvennlig en 181 med e85....

alex
69  Forum / Hva skjer? / Sv: Zita 2015, første torsdag hver måned! Luftkjølt VW, burgere og softis! på: oktober 01, 2015, 18:41:23 pm
Ingen Zita på meg:(. Statoil har lagt ned e85 pumpe på skøyen.

70  Forum / Hva skjer? / Sv: Zita 2015, første torsdag hver måned! Luftkjølt VW, burgere og softis! på: september 29, 2015, 16:53:50 pm
Jeg skal prøve å komme en tur også.

Alex
71  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: vannkjølt intercooler! på: september 09, 2015, 22:49:52 pm
Ok:)
72  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: vannkjølt intercooler! på: september 09, 2015, 16:41:42 pm
Har det oppsett liggende fra frozen boost jeg ikke bruker lenger. Intercooler, pumpe, slanger og vannkjøler.
Si fra hvis det er av interesse og jeg kan finne ut en pris. For bilde se i min prosjekttråd "181 til greker'n"

Alex
73  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Original kam + løftere på: september 05, 2015, 11:36:07 am
Solgt til p-stop. Vi tar resten på pm

Takk for alle bud


74  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Original kam + løftere på: september 05, 2015, 10:07:17 am
Takk for alle bud. Budrunden avsluttes kl 12:30. (Forum tid)
Bud som kommer inn 5min før fristen forlenger fristen med 5 nye minuter.

Alle bud i tråden. Bud på pm blir ikke notert.

Mvh
Alex
75  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Original kam + løftere på: september 03, 2015, 20:31:32 pm
Takk for budet!

Budrunden avsluttes kl 12:30 lørdag 5.09

Koster nytt i Norge rundt 1500 kr for kammen og rundt 700kr for løftere

Alex
76  Bruktbørsen / Deler selges / Original kam + løftere på: september 02, 2015, 21:47:00 pm
Hei

Selger en original kam til 1600. Det er kjørt 1 sesong med den og under 1000km. Ser veldig bra ut. Har matchende løftere som er merket med hvor de sto i motoren.



Står i Oslo. Selges for 100 kr eller bud over. Alle bud i tråden. Eventuell budrunde avsluttes 48 timer etter første bud.

Alex
77  Forum / Hva skjer? / Sv: Hørt om SCC2016?? på: august 25, 2015, 16:16:59 pm
Har hørt at greker'n skal kjøre litt fortere til neste år. Kanskje til og med litt fortere enn noe av de raske bussene:)



78  Forum / Snikk-snakk / Sv: Takk for en meget hyggelig helg folkens!! SCC på: august 19, 2015, 22:49:49 pm
SCC er årets vw høydepunkt! Takk til alle som gjør dette mulig!
79  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: SC 12 kompressor på: august 02, 2015, 19:09:54 pm
Ingen problem. Sumlet litt med tiden når barna skulle legges:)
80  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: SC 12 kompressor på: august 02, 2015, 19:00:22 pm
1700,-
81  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: SC 12 kompressor på: august 02, 2015, 17:21:11 pm
1500,-
82  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: SC 12 kompressor på: august 02, 2015, 00:41:42 am
1300,-

Alex
83  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: SC 12 kompressor på: august 01, 2015, 15:48:50 pm
Passer fint med levering til SCC:)

Alex
84  Forum / Hva skjer? / Sv: HØRT om SCC 2015... på: juli 31, 2015, 21:31:31 pm
Skulle bestille billett i kveld med webshop er stengt! Skulle det ikke være åpen ut 31.07?
Trenger billett med depot plass. Kan det ordnes?

Mvh
alex

85  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: SC 12 kompressor på: juli 29, 2015, 17:39:35 pm
Bud på 1000kr herfra:)

Alex
86  Forum / Problemløseren / Sv: Verksted som har peiling på boble? på: juni 29, 2015, 15:16:22 pm
+1 på terje.anbefales:)
87  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302RRR på: juni 27, 2015, 22:03:13 pm
Utrolig hva du får til Jørn!:)

Alex
88  Forum / Snikk-snakk / Sv: E85 snart borte! på: juni 22, 2015, 22:26:23 pm
Kjenner at jeg ble litt glad for at jeg bør 2 km fra Skøyen og E85 pumpen:)

Har en kompis som kjører RS2 med E85 som tok kontakt med Statoil. Statoil sa at de skal fortsette med E85 på Skøyen og Alnabru for en god stund til.

Alex
89  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n på: juni 22, 2015, 22:23:00 pm
Du får koste på deg en bremsing.. Så vi får vite hva det bor i herligheten  Osteaktig

Har vært superbusy med sykkelsjappa, familien og husprosjektet. Har fått kjørt bilen et par turer men ikke noe stort. Drar på sommerferie om ikke så lenge.
Kompressor kommer på plass til SCC men jeg tviler på at det blir bremsing før det. Vi får se på tidene på SCC og gjette oss frem til ca effekt:)
Kanske ut i september blir det tid til det, har skikkelig lyst og har akkurat fått nok tilbake i skatten som går rett i 181en kontoen:)

Alex
90  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n på: juni 16, 2015, 10:59:53 am
Da er 181'en EU godkjent:)

Her er 2 filmer av motoren i gang.



og



Alex
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 17
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!