mai 07, 2024, 01:11:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2
1  Forum / Problemløseren / Sv: Tung å svinge til venstre etter senking. på: august 05, 2011, 15:35:44 pm
Det kan også hende at det var en del av problemet, jeg satte nemelig styresnekken fast når den var helt hevet (før EU kontroll). Uansett jeg måtte heve den ca halvveis tilbake fordi hjulene tok borti lykt på innside av skjerm.
2  Forum / Problemløseren / Sv: Tung å svinge til venstre etter senking. på: august 04, 2011, 07:33:05 am
Jeg lærte det den tunge veien Sjokkert
3  Forum / Problemløseren / Sv: Tung å svinge til venstre etter senking. på: august 03, 2011, 22:59:51 pm
Joda det var som jeg trodde, hevet bilen 3-4 hakk (ca 1,5 cm) og svinging ble noe fra en annen verden, skal prøve meg på enda noen hakk se om det blir enda mer forskjell av det, for den er fremdeles hard og litt tung. (selve bolten står nå rett mot moder jord om en har vært borti puma før)
4  Forum / Problemløseren / Tung å svinge til venstre etter senking. på: august 03, 2011, 07:45:32 am
God morgen, i skrivende stund Blunker



Fikk bilen EU godkjent, og startet straks med å senke bilen (puma forstilling), men etter senking så er det helt hinsides tungt å svinge til venstre, høyre er ikke lett, men mye lettere enn venstre. Kan dette ha sammenheng med at torosjon kanskje ikke er lik oppe og nede? Om jeg ikke tar helt feil tror jeg det var kanskje 1 eller 2 hakk forskjell på nederste og øverste bolt da den øverste stopper i karesoriet, og det hele ble tatt litt på gefyl. Samt det er montert bugpack senke dempere, så bilen er stein hard.



Mvh
j0achim
5  Forum / Problemløseren / Sv: Øvre bærekule og dødgang i ratt. på: juli 29, 2011, 07:42:13 am
Hva skal til for å bytte rulle lager som ligger inne i forstilling? Jeg går utifra det terses ut på ett eller annet vis deretter presses inn nytt lager?

Jeg er nemlig styggelig redd for at så fort jeg har kjørt bilen fra garasje til verksted vil denne slarken komme rett tilbake.
6  Forum / Problemløseren / Sv: Øvre bærekule og dødgang i ratt. på: juli 29, 2011, 00:02:43 am
Tror jeg strammet litt for mye ja, for nå er den litt tung på rattet samt det er absolutt ingen dødgang. Pluss at all klikkelyd som kom da en skifter retning nå er borte.


Det viste seg at det ikke var bærekuler som var gåen, men at bærearm ikke var 100% satt inn i forstillingen. Noe jeg slet med i sikkert 3 timer for å få til, det virket nesten en stund som om enten fjærpakken skjøv bærearmen litt ut når jeg strammet umbraco bolten eller at rulle lager som er inne i forstillingen var litt slitt, da det klart er en liten slark når arm ikke er satt helt inn. Som kunne lett forrvekles som gåen bærekule. Prøvde forrøvrig med 3 bærearmer hvor bærekulen kjentes helt fin ut. Men som sagt etter litt frem og tilbake så forsvant all slark som var i hjulet Glad


Nå er det heldigvis bare små ting igjen som gjenstår å reparer før etterkontroll, justere bremser bak, spylere, blink lys i dashboard blinker bare en gang når en blinker til venstre. (fungerer helt fint utvendig, bare i instrumentpanelet den blinker 1 gang) Og fjærnlys indikator i instrumentpanelet.


Og som et litte sidenotat, skjørtene var for lav for bukken de hadde tilgjengelig så kontrolør kom aldri under bilen, jekket den opp tittet litt under at alt så fint ut, deretter dro litt i hjulene.
7  Forum / Problemløseren / Sv: Øvre bærekule og dødgang i ratt. på: juli 28, 2011, 11:29:32 am
Hvordan går jeg fram for å stramme styresnekken? Mener å huske at det er en bolt som skal strammes på, om jeg ikke tar helt feil?


Joda jeg er helt inneforstått med at bærekuler er ikke noe en skal tulle med, men det er det heller ikke snakk om, jeg er bare usikker på om det i det hele tatt er snakk om bærekulen og ikke det at armen er 100% satt inn i forstillingen. Nå har jeg heldigvis 3 andre forstillinger liggende så jeg tenkte jeg skulle prøve å sette over en arm fra annen forstilling og se om det kan hjelpe. Siden det å bytte bærekule betyr praktisk talt å bytte armen da presse er noe jeg ikke har tilgang til, ei har jeg kuler liggende løst.
8  Forum / Problemløseren / Øvre bærekule og dødgang i ratt. på: juli 27, 2011, 23:44:08 pm
Hei!


Som pungt på mangel lapp fikk jeg slitte bærekuler (øvre) begge forran. Og dødgang i ratt.


Er det ikke lov og ha litt dødgang i ratt? Med litt målig kom jeg frem til at det er snakk om 2~cm dødgang.



Jeg tror kontrolør har forvekslet en liten bankelyd som kommer fra en av stagene når en skifter retning fikk han til å tro at begge bærekulene var gåen, da det er bare ett hjul som har mikroskopisk slark. Noe jeg tror kommer hvor arm sitter i forstillingen, de øvre armene sitter ikke fast i konus inn i forstilling? (jeg løsnet litt bolten som får inn i torosjons fjørene og hadde armen ikke vært montert i resten kunne jeg dradd den rett av) For ene armen ser ikke ut til å være satt 100% helt inn, gummi/plast foringen som ligger mellom arm og forstilling ligger litt skjevt så tror denne skulle vært litt strammere satt inn, og jeg innbiller meg å se at det beveger seg litt der når en sliter i hjulet.

Eventuelt kan det skyldes at jeg har nå hevet bilen, puma forstilling? Det var bugpack senke dempere på den før, men jeg har vært på EU kontroll med annen bil hvor jeg fikk påpass om å få det skrevet inn i vognkort så valgte å heve bilen helt og montere orginale dempere til kontroll var gjennomført. Jeg er 99% sikker på at problemet kom etter heving da jeg rev og slet i hjulene for noen dager siden uten at jeg kunne kjenne noen som helst slark.


Kan det være mulig at litt grising av kule kan hjelpe? Klarer ikke helt å identifisere hvor ting beveger seg, da det er veldig små marginer det er snakk om.



Mvh
j0achim
9  Forum / Problemløseren / Sv: Skrenser på ett hjul skal på EU Kontroll. på: juli 27, 2011, 08:55:02 am
Bilen ble kjørt på rulle på verksted hvor jeg var på EU kontroll. Bremser foran var helt i orden. Men bremsens bak bremser den litt for lite på en side, heldigvis trenger jeg da bare å stramme litt på ett bremsebånd.


Og jeg skal bytte ratt stamme, meningen er å få bilen helt på stell, må bare ha den gjennom EU før august da den skulle vært på EU kontroll i Juni. Mtp oblater / klippeliste. Uansett så er det å bytte rattstammen en smal sak, dro den ut av en dele bil i går kveld, var vel gjort på under 5 minutter.


10  Forum / Problemløseren / Sv: Papierer for bredde kit, trenger for å få BT stempel. på: juli 26, 2011, 12:48:46 pm
69' skulle jeg tippe er de veel 5~cm mindre diameter enn orginal ratt. Sånt svart VW sports-ratt er MYE mindre diameter på.
11  Forum / Problemløseren / Sv: Papierer for bredde kit, trenger for å få BT stempel. på: juli 26, 2011, 11:22:22 am
Takker for alle inlegg, ting ordner seg til slutt  Kult
12  Forum / Problemløseren / Sv: Papierer for bredde kit, trenger for å få BT stempel. på: juli 26, 2011, 10:26:15 am
Men dokumentasjon på breddete skjermer skal jeg lete lenge etter, snakket med Hotshop, de hadde ikke hørt om dette, men dokumentasjon til felger var en annen sak. Så at jeg ikke gikk gjennom med skjermer var litt rart, men som sagt han var sikkert ikke mye forrnøyd med at han ikke fikk bilen opp på bukken pga skjørtene som dekker ganske masse.
13  Forum / Problemløseren / Sv: Papierer for bredde kit, trenger for å få BT stempel. på: juli 26, 2011, 09:46:33 am
Nå som jeg har en mangel lapp, kan jeg ta med meg denne når jeg har tatt de ting som er notert ned, så få den godkjent slik. Dvs at de ikke ser over andre ting, som sagt bredde og ratt ble ikke notert ned i kontrollseddelen.
14  Forum / Problemløseren / Sv: Papierer for bredde kit, trenger for å få BT stempel. på: juli 26, 2011, 09:09:32 am
Huff, ja måtte nok ha en slags dokumentasjon for å få den gjennom EU kontroll. Verkstedet ønsket ikke å få en reprimande fra politi om jeg skulle bli stoppet i trafikken pga modifisert bredde på bilen.


Med det sagt i kontroll seddel er ikke dette notert ned. Ei rattet som jeg har montert. Jeg måtte også ha TUF papirer på mitt momo champion ratt, pga ratt diameter måtte også være stemplet inn i vognkort. Som heller ikke ble skrevet ned i seddel. Jeg var ganske sikker på at det ikke skulle være noe problem da jeg ser veldig mange kjøre rundt med disse små VW sports-rattene. Men kan jo hende han ikke ble så glad da han ikke klarte å få den opp på bukk pga skjørtene var for lave for bukken som var ledig på verkstedet.
15  Forum / Problemløseren / Papierer for bredde kit, trenger for å få BT stempel. på: juli 26, 2011, 08:00:29 am
Hei!



På jakt etter papirer til ett bredde sett jeg har montert på bilen. Om jeg ikke tar feil så bredder kittet 4,5cm. Bilde av kittet kan ses under:





Vet ikke hva det heter eller hvem som har produsert det. Håper det finnes en løsning på dette Glad


Mvh
j0achim
16  Forum / Problemløseren / Sv: Skrenser på ett hjul skal på EU Kontroll. på: juli 26, 2011, 00:08:01 am
Takker og bukker for svarene så langt, skal uansett ordne seg, har en del kompiser som er mekanikere så en av de skal kunne etter godkjenne den uansett. Har heldigvis ikke noen alvorlige feil på den, forruten at den svetter litt olje, men hva kan en forvente av en dame på 42 Blunker
17  Forum / Problemløseren / Sv: Skrenser på ett hjul skal på EU Kontroll. på: juli 25, 2011, 23:39:35 pm
Er ganske sikker på at vognkortet ligger i en kompis sin boble, da han tok med seg alle koffertene "old style stash" da han dro på ferie for noen dager siden.
18  Forum / Problemløseren / Sv: Skrenser på ett hjul skal på EU Kontroll. på: juli 25, 2011, 23:32:12 pm
aaah er ganske sikker på hva den flip bryteren er under kontroll panelet kommer av nå ja, en tidligere eier som har lekt elektrikker, som ikke var helt klok og forstå seg på.



Hvor mye har vognkort å si? (forøvrig står ikke bilen i mitt navn enda, noe jeg ga beskjed om når jeg bestilte time)



Må nesten også nevne at en av de tigligere eierne har klar å bøye rattstammen, noe som gjør at trekkspillet nede på stammen tar borti den lille rør tutten under bensin tank som gjør en får en rar "hakking" når bilen står på bukk :/ Har ny stamme liggende men er litt usikker på hvordan jeg trekker den ut, trekkspillet går ikke gjennom røret så slik jeg forstår det må den ut forrfra.
19  Forum / Problemløseren / Sv: Skrenser på ett hjul skal på EU Kontroll. på: juli 25, 2011, 23:11:07 pm
Gikk så vidt over bremsene, og det virker som det hjalp litt.


Men, jeg klarer ikke finne vognkortet! Og jeg klarte heller ikke å få fløyte til å fungere da den bare fløyter konstant når jeg kober den til Trist gikk over all kabling for fløyte uten hell. Klarte å resonere meg frem til at kabel som skal lede strøm har konstant spenning når bilen er i gang (som var svart og gul og gikk inn i sikrings panelet), noen som vet om kabel som skal gå fra rattet er brun, samme som alle gjordings kabler i bilen?
20  Forum / Problemløseren / Sv: Skrenser på ett hjul skal på EU Kontroll. på: juli 25, 2011, 15:11:25 pm
Ja det var høyre hjul som skrenset, skal dog nevnes at bilen ikke trekker til noen av sidene under vanlig nedbremsing. Så jeg antar at det ikke er noe problem? Som sagt er planen og heve bilen litt, da hjul tar nå borti lykt på innside av skjerm ved full sving, noe jeg har hørt betyr 2'er feil. Så monterer jeg orginale dempere, siden senke demperene er nå så høyt som de kommer.



God ting at jeg gikk over batteriet her for noen dager siden å fikk laget meg en trebitte som kiler det fast under festet. Var eldre batterier større? Har et nå standard størrelse batteri men det var 1-2cm smalere enn feste anordningen.
21  Forum / Problemløseren / Skrenser på ett hjul skal på EU Kontroll. på: juli 25, 2011, 14:12:29 pm
Hei,


Skal på EU kontroll imorgen, og har ett lite problem, bilen skrenser bare på ett hjul forran. (puma forstilling med skivebrems)


Har luftet bremsesystem 2 ganger. Kjørt gjennommed veske slik at den har fått skikkelig farge.


Noen gode idèer hva jeg kan gjøre?



Eventuelt tips til hva jeg burde huske til kontrollen?  Tenker da type "reserve hjul", "varsel trekant" osv osv...

Dette er det jeg kommer på i slengen:
*Gå over alle lys.
*Skjekke at alle dekk har skikkelig mønster.
*Reflex vest.
*Varsel trekant.
*Montere ny fløyte da gammel er ødelagt.
*Heves til å møte krav om 11 cm bakke klaring. ( litt tektyl over stramme mutter så jeg slipper å sveise, håper det går bra Blunker )



Mvh
j0achim
22  Forum / Problemløseren / Sv: Hvor kjøpes Oljefilter, håper på raskt svar. på: juli 20, 2011, 07:53:00 am
Har faktisk 2 HAYNES håndbøker, men klarte ikke finne oljemengde.


Igjen takk for alle innspill Glad
23  Forum / Problemløseren / Sv: Hvor kjøpes Oljefilter, håper på raskt svar. på: juli 19, 2011, 23:51:56 pm
Takker for alle svar, var selv litt usikker på om det var oljefilter ja, for jeg åpnet lokket og så litt rundt men klarte ikke finne noe, men antok det var gjemt en plass Glad


Men lurte på en ting til hvor mye girolje skal fylles på girkasse?
24  Forum / Problemløseren / LØST: Hvor kjøpes Oljefilter. på: juli 19, 2011, 13:43:21 pm
Hei!



Skal bytte oljefilter i boblen, men er lit usikker på hor jeg får tak i nytt, blir det da unneberg bil / vw veterandeler / lignende sider... eller kan jeg ta en tur på en butikk ala bilextra etc å få tak i nytt filter?

(er det forskjell på olje filtrene til boble?)



Mvh
j0achim
25  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Ring/skive til trykkplata ala "Kennedy pressure plate" på: juli 12, 2011, 09:16:05 am
Opp, beklager er bare litt utålmodig, siste delen jeg er på jakt etter for EU kontroll  Glad



Fikk tak i en trykkplate 200mm med ring for en billig penge.
26  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / LØST: Ring/skive til trykkplata ala "Kennedy pressure plate" på: juli 10, 2011, 15:38:22 pm
Hei!



Er på jakt etter ring som man monterer på trykkplate ala "Kennedy pressure plate" (skal montere 1600 på en 1300 kasse og eksisterende clutch og trykkplate er så og si ny som er hoved grunn til at jeg helst ønsker å slippe utlegg på 1800 for ny clutch / trykkplate)


Bilde under av skiven jeg er på jakt etter:





Mvh
j0achim
27  Forum / Problemløseren / Sv: Girkasse 1600 AS motor på en 69' 1300 på: juli 10, 2011, 13:33:48 pm
Så dvs en får ikke kjøpt "skive" løs som en setter på eksisterende clutch? Lamell/trykkplate som er montert på motoren pr idag er brukt kansje noen par mil da fremdeles tekst som er skrevet over lamell er fullt lesbar. Og generelt ser ut som den har aldri vært brukt før.
28  Forum / Problemløseren / Sv: Girkasse 1600 AS motor på en 69' 1300 på: juli 09, 2011, 22:16:25 pm
Tenkte jeg skulle prøve å bytte svinghjul, hehe men fyyyy så bolten sitter på begge motorene, samt har jeg ingen god måte å holde igjen svinghjulet på. Lirket inn noen stenger her og der men uten noen videre hell, laget meg en latarm på halvannen meter med noen rør men bøyde røret før jeg klarte å få løs bolten, har lest Torque-master er hva jeg burde bruke.


Bolten er vel ikke skrudd inn lings?



SveinT vet du om den skiven er mulig å få kjøpt løs? Ser unneberg selger "Kennedy trkkplate" som har en slik skive monter dog de er litt utenfor mitt busjett nå for øyeblikket.
29  Forum / Problemløseren / Sv: Girkasse 1600 AS motor på en 69' 1300 på: juli 09, 2011, 15:15:51 pm
Da må jeg nok se om noen på forumet har en slik ring til overs de kan selge.
30  Forum / Problemløseren / Sv: Girkasse 1600 AS motor på en 69' 1300 på: juli 09, 2011, 09:23:46 am
Ok, dvs at trykkplate går overens med hverandre?
Sider: [1] 2
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!