mai 16, 2024, 16:15:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Senket splittbuss - Stabstag foran og bak?  (Lest 2017 ganger)
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« på: desember 02, 2011, 16:51:46 pm »

Jeg har en splittbuss med flippede spindler foran og CE sitt IRS kit bak, EarlyBay nav og bremser bak, CSP skivesett foran (senket ca 8 cm rundt om). Den fungerer og "håndterer" bra, bortsett fra ved litt aktiv kjøring i svingene (f.eks. ved kjøring på Reve-banen på Jæren...). Der dukker liksom det ytre forhjulet ned i svingen og det indre bakhjulet "dukker opp", dvs begynner å spinne. Jeg har ikke noe stabstag hverken foran eller bak.

Jeg kunne sikkert forska i dette på nettet og funnet masse lure løsninger, men jeg er litt lat, så jeg spør derfor om det er noen som har erfaring med dette: Hvilken løsning fungerer best mht stabstag bak på en splittbuss (gjerne med irs)? Og for den saks skyld: Hva fungerer best foran?

Takknemlig for tips fra splittbuss-folket  Blunker

Mvh
Svein Lysø i Bergen
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
roarrag57
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #1 på: desember 02, 2011, 17:56:22 pm »

senke mer er trikset  Blunker
da blir den stivere Glad

har selv irs men min er stiv og fin.
har t2d dempere

 Glad
Loggført

bumblebee
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #2 på: desember 02, 2011, 18:37:15 pm »

Jeg syns høyden på min er perfekt som den er. Skal jeg senke mer så må jeg korte forstillinga, og det ser både helt kål ut, og gir dårligere kjøreegenskaper.

Hva ga du for T2D-demperne? Er de justerbare?
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: desember 02, 2011, 20:08:19 pm »

Jeg har ikke noe stabstag hverken foran eller bak.

Her er feilen. Glad
Loggført

Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #4 på: desember 02, 2011, 22:51:30 pm »

Løsningen er nok å bytte ut bilen med min, så skal jeg finne ut av det. Du skal få slippe bryet...

Eller bare montere stab stag selv da..
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: desember 02, 2011, 23:03:09 pm »

Må ikke finne på å ta imot denne bilen, den er direkte farlig hvordan den alltid prøver å kaste passasjerene ut passasjer døra! Gliser
Men over på det andre, få tak i stab stag, det er det som vil hjelpe mest her.
Loggført

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #6 på: desember 03, 2011, 03:33:40 am »

Skjønner at stabstag er løsningen, Dalland, men hvis du/dere leser spørsmålet mitt i første post, så er det: Hvor/hva og på hvilken måte? Det har vel aldri vært stabstag bak på disse, og jeg kan ikke huske at det var det foran heller? (begynner å bli en stund siden jeg demonterte greiene nå...
« Siste redigering: desember 03, 2011, 12:31:14 pm av Solan » Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: desember 03, 2011, 18:06:55 pm »

ingen stabstag orginalt nei
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #8 på: desember 03, 2011, 18:33:20 pm »

ingen stabstag orginalt nei

Er nok feil Tistlo. Stabstag ble levert på -67 modellene.
Litt usikker på om det var option året før?

Solan:
Foran så er det fler som leverer stabstag likt det orginale. Dette festes og ser tilnærmet likt ut som for boble.
Både kieftenklok og CSP selger.
(Det orginale er visstnok 18,5mm i følge en tråd på thesamba, men hva de repro er vet jeg ikke.)
Angående funksjon så sier de hvertfal på thesamba at det er stor forbedring på std.-høyde busser hvertfal.

Bak har jeg ikke funnet noe, men om du kan bruke det for IRS boble kan jo kanskje noen svare på?

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: desember 03, 2011, 21:29:46 pm »

Jeg har stabstag fra en 66 foran på min 61 buss, og det gjør underverker.
Jeg vil tro det løser hele problemet ditt.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #10 på: desember 04, 2011, 03:24:36 am »

Takker for hjelp, folkens!

Et par ting jeg da lurer på:
· 18,5 millimeter (antar det er diameter) hørtes da veldig tjukt ut?
· @Jon Hroar: Er din 61-modell senka?

Nå har jeg funnet ut en del ved å lese på theSamba, der de absolutt anbefaler stabstag framme for bedre veiegenskaper i svinger Glad

· Noen som har et originalt stabstag foran til pre-68 buss liggende og slenge...?
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #11 på: desember 04, 2011, 09:14:20 am »

JHU


* jhu.jpg (52.39 KB, 601x350 - vist 140 ganger.)
Loggført
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #12 på: desember 04, 2011, 10:03:23 am »

Takker for hjelp, folkens!

Et par ting jeg da lurer på:
· 18,5 millimeter (antar det er diameter) hørtes da veldig tjukt ut?
· @Jon Hroar: Er din 61-modell senka?

Nå har jeg funnet ut en del ved å lese på theSamba, der de absolutt anbefaler stabstag framme for bedre veiegenskaper i svinger Glad

· Noen som har et originalt stabstag foran til pre-68 buss liggende og slenge...?

Diameter, ja.
Er EverettB (Administrator på thesamba) som skrev 18,5mm.
En annen refererte til deleboka hvor det visstnok står at ambulanser har 18mm og resten 16mm.
Forøvrig så ser jeg at de som selges repro er 7/8" - altså 22,2mm.  Glad
(Cip1 selger forøvrig Empi sin utgave som er noe rimeligere en CSP sin)

Til sammenligning så er vel de forsterkede stabstagene som gjerne selges til balljoint boble 3/4" - altså 19mm.

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #13 på: desember 04, 2011, 10:34:18 am »

JHU

Lurer på når vi får se den på veien igjen...  Ikke langt unna sånn jeg vil ha en buss.. om jeg noen gang får meg en.. 
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #14 på: desember 04, 2011, 11:20:51 am »

Feit som fy den der. Håper å se den på veien snart men tviler på at den noen gang får smake asfalt igjen. eller hva sier du jon hroar?  :-)
Loggført
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #15 på: desember 04, 2011, 18:31:54 pm »

Får legge ut et bilde av min også, da:


*  (67.01 KB. 650x423 - vist 130 ganger.)

Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!