mai 16, 2024, 12:51:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Regler for teknisk kontroll (55' mod)  (Lest 1578 ganger)
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« på: november 29, 2012, 22:51:48 pm »

Hei

Lurer på om man "må" ha varmepotter koblet opp for varmeapparat på visning av en 55' buss på teknisk på BT, hørte at man ikke måtte ha dette på pre 1960 biler? Vil gjerne montere en keramisk varmevifte i stedet for varmepotter, som uansett ikke funker nevneverdig bra på en gammal buss... Gliser

All info tas i mot med takk...
Loggført

mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 29, 2012, 22:55:40 pm »

ja det er et krav Blunker
kravet er nok du må ha god sikt, derfra må du ha varme på ruten for å få bort dugen.
men biler rega før 31/12 1959 er jo ikke Eu nå men kommer nok det da.
« Siste redigering: november 29, 2012, 23:15:25 pm av mags » Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #2 på: november 29, 2012, 23:10:24 pm »

Hvis du har "nyere type" varmepotter (som brukt på sene 1200 og større motorer) og rørene frem til førerplassen er tette fungerer det som bare det!
Eneste grunn til at bussen min ikke blir varm er at jeg ikke har skillevegg bak forsetene.

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 29, 2012, 23:18:25 pm »

Så lenge du har trekantruter så er det ikke et krav med varmepotter. Det er kun krav til tilstrekkelig ventilasjon og det er akkurat det trekantrutene er til for, evt en varmevifte.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 30, 2012, 10:10:34 am »

Hei

Lurer på om man "må" ha varmepotter koblet opp for varmeapparat på visning av en 55' buss på teknisk på BT, hørte at man ikke måtte ha dette på pre 1960 biler? Vil gjerne montere en keramisk varmevifte i stedet for varmepotter, som uansett ikke funker nevneverdig bra på en gammal buss... Gliser

All info tas i mot med takk...

Fra Krav til kjøretøy: http://lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html

§ 31-3. Vindu på bil

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for biler som ikke omfattes av § 31-2. 

2. Frontvindu skal være av laminert glass. Andre vinduer skal være av laminert eller herdet glass. Vindu – unntatt frontvindu – som skal brukes som nødutgang skal ikke være av laminert glass. Innvendig vindu og takvindu kan være av plast. 

        Den som fremstiller bilen for godkjenning skal fremlegge bevitnelse fra kjøretøyfabrikanten om at frontvindu oppfyller kravet i § 31-1 nr. 4. Slik bevitnelse kreves ikke dersom glasskvaliteten fremgår av glass- eller kjøretøyfabrikantens merking på eller i glasset. 

        Sikkerhetsglass og rutemateriale som tilfredsstiller direktiv 92/22/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 2001/92/EF (er e-merket) anses å oppfylle bestemmelsene i dette nr. og i § 31-1. 

3. Bil med frontvindu skal ha effektiv vindusspyler og motordreven vinduspusser med minst to hastigheter og som på effektiv måte pusser tilstrekkelig del av frontvinduet. Bil som tilfredsstiller kravene i direktiv 78/318/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 94/68/EF, anses å oppfylle disse kravene. 

4. Lukket bil med frontvindu skal ha effektiv defroster. Bil som tilfredsstiller kravene i direktiv 78/317/EØF anses å oppfylle dette. 

5. Bil skal ha solskjerm av tilstrekkelig størrelse foran førerplassen. 
Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: november 30, 2012, 11:06:01 am »

Biler skal oppfylle de kravene som gjaldt på bilens registreringstidspunkt. Det er derfor ikke sikkert at dagens kjøretøyforskrift er relevant for dette spøsmålet. Du må sjekke hva som var påkrevet i 1955....
Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 30, 2012, 11:37:43 am »

pussefille....
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 30, 2012, 12:01:01 pm »

Ovalen min er godkjent uten varmepotter, jeg kjenner til flere biler som er godkjent uten også.
Dette er ikke et problem.
Dagens kjøretøyforskrift er IKKE tilbakevirkende.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 30, 2012, 19:09:19 pm »

Ovalen min er godkjent uten varmepotter, jeg kjenner til flere biler som er godkjent uten også.
Dette er ikke et problem.
Dagens kjøretøyforskrift er IKKE tilbakevirkende.


Takk, det var det jeg ville høre... Gliser
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 30, 2012, 20:27:26 pm »

Men kontrolløren måtte påpeke at de ikke var koblet til. Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!