mai 06, 2024, 13:01:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Verksted for Boble Cab 73 mod  (Lest 3959 ganger)
hawaiianbeeatle
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: oslo


Vis profil

« på: juni 10, 2008, 07:46:43 am »

Hei,

Jeg har en VW Boble cab 73 mod som ikke kom igjennom EU kontroll i fjor. Har lyst til å få den igjennom i år så fort som mulig, men vet ikke om noe prisgunstig og bra verksted jeg kan kjøre den til her i Oslo. Er det noen som har erfaring med et godt verksted?

mvh
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: juni 10, 2008, 11:12:39 am »

Hva fikk den mangel på?
Enklere å gi noen tips når man vet dette.
Loggført
hawaiianbeeatle
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: oslo


Vis profil

« Svar #2 på: juni 10, 2008, 12:16:02 pm »

Hadde en liten oljelekkasje, mer en 30% forskjellig bremselengde på bakhjulene, bilbeltene var litt slarkete og rullet dårlig, og de mente at jeg hadde en bremseveske lekkasje. Bremseveskelekkasjen har blitt sjekket hos en bilmekkaniker. Han mente at den ikke har det, men å uansett sjekkes. Tok EU-godkjenningstesten på SNAP-drive Sandvika. Finnes det et bedre sted å ta testen?

Takk for hjelpen,
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: juni 10, 2008, 16:07:23 pm »

Hadde en liten oljelekkasje, mer en 30% forskjellig bremselengde på bakhjulene, bilbeltene var litt slarkete og rullet dårlig, og de mente at jeg hadde en bremseveske lekkasje. Bremseveskelekkasjen har blitt sjekket hos en bilmekkaniker. Han mente at den ikke har det, men å uansett sjekkes. Tok EU-godkjenningstesten på SNAP-drive Sandvika. Finnes det et bedre sted å ta testen?

Takk for hjelpen,

Bilverksteder i Oslo/Bærum? Hmm... Tipper det er like sannsynlig at du finner en kyndig mekaniker her på forumet som kunne tenke seg å skru litt. Men uansett er det greit med tydelig beskrivelse, gjerne med bilder. Mange flinke folk her som kan hjelpe til med å stille diagnosen, og da er man jo et stykke på vei. F eks:


Hvor er oljelekkasjen? Er den midt under og i front av motoren, er det kanskje behov for å skifte simring. Da må du ut med motoren. Er den ved sylindrene er det kanskje behov for å bytte støtstangrør? Eller kanskje den bare lekker på et "billig" sted, f eks i pakningen rundt oljelokket under motoren? Lurt å vaske motoren grundig under for å få lokalisert hvor det drypper.

Slarkete bilbelte - du får tak i brukte her på forumet (pass på at du får riktig type - det er ikke alle sedanbeltene som går inn i en cab pga andre braketter - ta bilder)

Bremseproblemene bak er kanskje bare en justeringssak eller behov for å bytte bremsesylindre/bremsebånd. Ingen stor eller dyr jobb egentlig.

Bremsevæskelekkasjen - vet du hvor den er? Gummislangene ved reservoaret/hovepumpa, eller et av bremserørene eller en av bremseslangene?


Mht EU-kontroll er det i følge ryktene nesten bedre å bruke Biltilsynet for tiden. Har brukt to forskjellige verksteder til nå, og de er avsindig prikete. Det er strammet inn overfor verkstedene, som mister autorisasjonen hvis de er for lempfeldig. Dessuten tjener de penger på å påpeke feil. Tror ikke det spiller noen rolle hvor du går, men NAF er kanskje OK også?
Loggført
hawaiianbeeatle
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: oslo


Vis profil

« Svar #4 på: juni 11, 2008, 21:43:17 pm »

Takk for tipsene. Skal legge ut noen bilder.

Så forresten at det rant ut olje rett under motoren (oljelokket). Kjøpte en pakkning, og skal prøve å sette den på selv. Hvis dette ikke fungerer må jeg sansynligvis sette få noen andre til å se på det.

Når det gjelder bramseveske-lekkasjen ser det ikke ut som det er noen lekkasje. Bilen har stått 1 år, og det har ikke rent ut noe bremseveske fra beholleren forran under panseret.

Men når det kommer til forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel, (større enn 30% av høyeste verdi): Bak, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Er dette noe man må prøve seg fram på?

Skal se etter en bilbelte rulle til 73 mod cab på forumet. Men er det noen som vet om man kan smøre de gamle slik at de går lettere? Glad
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: juni 11, 2008, 22:01:47 pm »

1) Vask motoren og undersiden grundig med avfetting/varmt vann og høytrykk. En ren motor er fint både når du skal diagnostisere, reparere og kontrollørene blir litt vennligere stemt som regel.

Den pakningen du beskriver midt under motoren er oljesilen og tappelokket. Dette taes av ved hvert oljeskift. Så kjøp inn olje også, går 2,5 liter på motoren, og ta oljeskiftet.

Bremsevæske: vanskelig å si. Den vanlige testen er jo å trykke hardt på pedalen og kjenne etter om det siger etterhvert. I tillegg burde det ved lekkasje være mulig å finne fersk bremsevæske et eller annet sted etter du har pumpet mange ganger, og nivået i beholderen vil synke naturlig nok.

Bak: her burde du nok ta av tromler og ta en kikk. Ofte vil det være greit å skifte bremsesko, bremsepumpe (da må du ofte også bytte ytterste røret), og smøre opp justerskruene og å rense trommelen. Så justere riktig og kjøre det inn og etterjustere. Brekket justeres for seg selv ved håndbrekket inni bilen. Du sa ikke hva som var feil på av driftsbrems og håndbrems. Husker ikke hva kravet er for de enkelte.

Beltene: ikke ta opp disse! Da har du en solid jobb foran deg med å pakke fjærene på plass igjen... Og du vil at disse skal virke når de trengs. Kjøpt brukte fine belter eller nye. Viktig at de er montert riktig for å rulle riktig, samt at du kan trekke dem helt ut, låse dem der og vaske over dem med en fuktet klut.


Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: juni 12, 2008, 05:57:23 am »

Vær obs på at veggen som hovedbremsesylinderen er festa til er dobbel. Her kan det lekke ut store mengder bremsevæske inne i dobbeltveggen uten at det er synlig lekkasje noe åpenbart sted. Fuktig gummibelg inne i bilen der armen til bremsepedalen går gjennom torpedoveggen, er et tegn på at hovedsylinderen er gåen. Men det er ingen katastrofe å måtte bytte.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #7 på: juni 13, 2008, 08:13:41 am »

... Er det noen som har erfaring med et godt verksted?


Hadde nettopp bilen til EU hos et lite verksted som heter Rykkinn Bil AS.

Der jobber det en meget hyggelig bilmekaniker med lidenskapene og kunnskapene i orden! Han har selv en trimmet T1 for stripekjøring og en split T2. Hvis du først skal på verksted for å få fikset ting, så er det nok viktigst at mekanikeren har rette kompetansen. Han her har skikkelig peiling, og vil kunne hjelpe deg. Typisk et bra sted for ny EU, ihvertfall.

-jf
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!