mai 02, 2024, 12:04:21 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Henta bil opp av vatn, Tips???  (Lest 25090 ganger)
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #30 på: januar 13, 2010, 13:36:59 pm »

Kanskje det tilfeldigvis kan dukke opp litt forurensing og oljeutslipp fra disse bilene slik at det blir viktigere å få dem opp Gliser

Ganske interessant prosjekt, er jo kjempe gøy å se/finne slikt selv om det ikke nødvendigvis er så veldig fornuftig eller økonomisk lurt. Om man bruker dykker/kamera/ubåtbudsjettet på biler som allerede er på land så er det vel en sjans for litt mer suksess... Glad
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Norbeck
Seniormedlem
****
Innlegg: 375
Bosted: Nes i akershus



Vis profil
« Svar #31 på: januar 13, 2010, 14:47:28 pm »

stå på dette er jeg sikker på du klarer hvartfall en bil:)   stå på
Loggført

nesligaen vw klubb
Morten
VSN
Medlem
*****
Innlegg: 139
Bosted: Lierskogen


Vis profil

« Svar #32 på: januar 13, 2010, 14:55:24 pm »

Dette er kjempe bra !!!

Du burde kunne begrense søkeområdene dine ganske betraktelig:
  • Biler som ble satt på isen før denne gikk om våren var avhengig av "kjørbar" adkomt ut på isen, entren slept etter en traktor eller annen bil, eller kjørt for egen maskin. Dette betyr relativt slakt terreng ut i sjøen. Trolig gadd de ikke kjøre bilene lenger ut enn nødvendig, altså maks dybde 10 - 20 m, eller trolig maks 20  -50 m fra land og antagelig rett ut fra land.
  • Biler som ble dumpet om sommeren var nok avhengig av en bratt skråning ned fra en farbar veg med relativt brådypt vann rett utenfor.
Jeg ville tatt for meg et topografisk kart (kotekart) (det finnes noe som heter økonomisk kartverk i 1:5000 som burde være tilstrekkelig) og merket av alle aktuelle områder rundt vannet. Dette burde begrense søkeområdet betraktelig og trolig finner du 90 % av de dumpede bilene der. Jeg har selv hatt samme tanke som deg helt siden jeg første gang hørte om "Vråvatns-Sambaen", og har også dykket etter en 50-modell splitt tidligere (dog uten hell Glad).

Mange av bilene vil du trolig kunne se med ekkolodd da de nok ikke har sunket så veldig dypt ned i gjørmen. Etter å ha kartlagt de mest aktuelle områdene med ekkolodd kan du plukke ut de mest ansynlige "toppene" på bunnen herfra. Neste skritt da er nok dykking eller ROV, muligens ved hjelp av en eller annen magnetisk innretning (det går sikkert ann å lage noe selv til dette). På denne måten er jeg sikker på at du har nok å gjøre resten av livet, selv om du ikke greier å få opp mer en 30 % av bilene som ligger i vannet  Glad

Jeg ville være meget forsiktig å flagge dette som et miljøproblem overfor kommunen - resultatet blir da fort tildekking av hele sjøbunnen med sand og grus eller membran i stedet for å redde noe opp. Det er billigere miljømessig sett.
« Siste redigering: januar 13, 2010, 14:57:16 pm av Morten » Loggført
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #33 på: januar 13, 2010, 15:01:36 pm »

Det samme har skjedd hjemme hos meg. Spør noen eldre om de har bilder fra området på vinteren. Jeg så dette "fenomenet" på noen gamle bilder. Desverre ingen T1 eller T2 på bildene.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #34 på: januar 13, 2010, 15:39:01 pm »

En skal høre mye før øra detter av..... Enda godt Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #35 på: januar 13, 2010, 18:22:19 pm »

Takk for massse tips !!!!

Det virkar som ekkolodd er tingen, men eg kan sei litt om kva eg har planlagt til sommaren, Han som kontakta meg på pm, har eit kamra med 70meter kabel= det held lenge Glad Men han har og ein billigare sak enn ekkolodd,, to koparpinnar som bøyer seg nedover når det er stål under dei. Dette har fungert heilt ned på 140m vistnok! Dermed vert det veldig enkelt:

-Finna kart over høgdar i vatnet, og finna ut kor det var vanlig å setta bilane.
-Reisa til ca den plassen i båt, bruka kopardingsen og når den gjer utslag, sleppa ned kamraet og håpa på det besta Glad Glad

Og dette er biltema utgåva av eit ekkolodd etc til ein halv million, men burde funka veldig bra likavel Glad !

Morten, du kan jo dette, kanskje du veit om denne ROV greia har armar som kan styrast? Til å hekta på krok og tau på bilar.. men den koster vel 250tusen i timen å låne privat sikkert, så eg MÅ finna meg ein lur måte å få prisen ned på dette.. Dykking er nok tingen, spesielt vist det som Morten seier er rett, att det var mest vanlig å kjøyra bilane berre eit lite stykke utpå isen! Eg tenkte å kontakta ein dykkarklubb eller noko, dykkarskule kanskje, for dette er eit fint prosjekt for dykkarar Glad
Nokon som veit kor langt ned ein " vanleg dykkar" kan gå? er det ikkje ca 30meter?
Magnet ideen er ikkje dum, har lurt på om det går an å bruka elektromagnet under vatn, isåfall treng eg berre 1 dykkar som kan vera nede og geileida ein magnet, som vert heist ned frå ein krane som er plassert på ein båt, raft eller flåte som eg lagar sjølv, burde gå med noko stål og litt peng på bok!

Skal passa meg for å kalla dette eit miljøproblem dersom dei kan finna på å tømma sand.. men når det er sagt er det ingen ting som kan hindra meg i å gjennomføra detta! Kanskje dei finn ein eller an teoretisk grunn til att eg ikkje får lov, men praktisk nix..
Trur det er mulig å få støtte frå stat/komune om eg spør fint/masar mykje!

Men takk for alle råd og tips! Etter neste onsdag veit eg forhåpentligvis litt meir om kor hen og kva bilar eg kan finna
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
øystein
Medlem
***
Innlegg: 211
Bosted: vinje


Hvor gammel kan ei folkevogn bli?


Vis profil
« Svar #36 på: januar 13, 2010, 18:57:55 pm »

Luftbalong er litt greiare å bruke enn magnet trur eg.
Loggført
råddd
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: namsos


Vis profil

« Svar #37 på: januar 13, 2010, 19:04:04 pm »

I sverige ble det hentet opp en scania liten lastebil som hadde ligget i over 60 år i ferskvann.den var meget bra.helt utrolig bra.Tror artikkelen var i classic motor for 8-10 år siden.  Finn plasser som kan ha blitt brukt til dumping,bruk et bra ekolodd. konsentrer søket på dybder grunnere enn 40 meter.Da er det mulig for "vanlige"folk å dykke ned. Tistlo,sikten blir som regel bedre noen meter under overflaten...Ta kurs, 5-6 tusen.brukt utstyr 8-10 tusen.start søkingen,he,he.Gøy.
Loggført
bull
Seniormedlem
****
Innlegg: 324
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #38 på: januar 13, 2010, 19:07:56 pm »

He he,morsom lesning,en "vanlig dykker" går ned til 20 meter
Loggført
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #39 på: januar 13, 2010, 19:18:23 pm »

 Gliser Gliser
Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #40 på: januar 13, 2010, 19:30:30 pm »

Dette prosjektet blir det veldig morsomt å følge videre. Liker holdningen med at ingenting er mulig. Stå på!
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #41 på: januar 13, 2010, 19:39:15 pm »

Ja det er nok litt bilar som er henta opp av vatn, men det er vel likavel ikkje så mange som har tenkt å henta opp store mengdar som eg vil,, dette er jo topp moderne gammalbiljakt! For kva skal entusiastar gjera om mange år når skogane, låvane og alle andre kjeldar på bakkenivå er tømt for bilar!?! Jau då må dei down under, og der er det mykje å velga mellom Glad

Kanskje eg finn noko sånt i vangsen http://www.tv2underholdning.no/broom/rusten-og-fael-bud-fra-530-000-kroner-3097274.html Gliser

Men eg ser att eg skulle hatt meg eit dykkarkurs! Morro når det kjem noko vetigt ut av dykkinga, og ikkje berre fiskar.. og båtar...

Hølby: Ingenting er Umulig Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1302hoho
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Flatanger, Nord-Trøndelag



Vis profil
« Svar #42 på: januar 13, 2010, 19:42:23 pm »

Kansje det bør arangeres luftavkj. VW treff ved Vangsvatnet i sommer?!?  Glad
Loggført

VW T1 64mod
VW 1300 69mod
VW 1300s 73mod
ønsker seg T1 splitt

(o\!/o)    (o\!/o)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #43 på: januar 13, 2010, 19:44:50 pm »

(Vel det ER eit veterantreff der i sommar, men det har eg ikkej lov å sei her inni itilfelle det kjem maange folkevogner.. ) Fordi att det er eit veteranbiltreff for Alle bilar, OG fordi det berre er plass til 120,, men mulig det går bra likavel.. Er forøvrig norgesløpet det er snakk om..
« Siste redigering: januar 13, 2010, 19:49:54 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #44 på: januar 13, 2010, 19:46:03 pm »

 Hæ
Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
thøsen
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Sogndal



Vis profil
« Svar #45 på: januar 13, 2010, 20:47:48 pm »

Du må jo få opp bilane som ligg i Lønavatne og Vetlavatne og...Blunker
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #46 på: januar 13, 2010, 20:55:51 pm »

Jadå det er mange vatn å ta av! Myrkdalsvatnet ligg det jo ivertfall 1 bobla..

Kansje eg ska invistera i utstyr fyrst som sist, så tømmer eg alle vatn i landet for verdiar, og auksjonerar vekk det eg ikkej ska ha sjøl Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
eWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 515
Bosted: Hamar


think small


Vis profil WWW
« Svar #47 på: januar 13, 2010, 21:20:23 pm »

Har en kompis her i Ålesund som er dypvannsdykker,kan prøve å ta deg en prat med ham.Har masse utstyr også,har også blant annet filmet for Nat Geografic.Han kan dette.Har desverre ikke nret hans her.
Kan søke på Navnet hans sender Pm:)

Si ifra om dette blir realitet, for jeg vet hva jeg skal svare når det store spørsmålet alle stiller er; Hvor var du da Tistlo dro Hebmuller´n opp av vannet..Glad
Loggført

eWolf - Part of the AirWolfs crew


psssssst! AirWolfs er på Facebook!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #48 på: januar 13, 2010, 21:22:46 pm »

Når jeg leser dette, får jeg mer og mer lyst til å ta en bobletur med telt og sovepose til Voss i sommer  Gliser

Tror jaggu jeg skal høre mer med noen eldre i mine trakter og. Hører stadig om "i gamledager satte de jo bila på isen bare" Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #49 på: januar 13, 2010, 21:30:07 pm »

HEHE, det er nok ingen Hebmuller i vangsen desverre! Og det har det vel aldri vert i området nokon gong.. Men dei som veit om ein hebmüller i eit vatn for ta kontakt:)

Ellers så trur eg ikkje det er noko grunn til å samla store folkemengder frå heile landet til sommaren,, for sjølv om to mann sitt i robåt på eit vatn med kamra nedi, så er det vel få bilar som får sjå dagslyset iløpet av 2010, ivertfall!! Men gje meg nokon år,,
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Speedy67
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Ålesund


Vis profil

« Svar #50 på: januar 13, 2010, 21:31:39 pm »

Har en kompis her i Ålesund som er dypvannsdykker,kan prøve å ta deg en prat med ham.Har masse utstyr også,har også blant annet filmet for Nat Geografic.Han kan dette.Har desverre ikke nret hans her.
Kan søke på Navnet hans sender Pm:)


Skal snakke med ham jeg,vet han liker slikt.Skattejakt:)Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #51 på: januar 13, 2010, 21:49:45 pm »

Ja du må overtala han til att dette er bra greier! Men eg kan ikkej betala han timaløn som dypvatnsdykkar.. Må nesten gjera det på dugnad eller noko,, men han får lov å selga filmen til nat. geographic feks.. Glad

Vedlagt ligg 1. arbeidstegning av "båten " Kranen er toppen av ei gammal mast som ligg her heima einplass, så treng eg berre setta ein vinsj bakpå, med eindel vaier. Men eg må laga ei enkel ramma med noko strekkjern oppå som golv, og so treng eg mange tette plast dunkar som detta kan flyta på. Også bør det vera ein båtmotor på eller to, så ein får dette i sving. Bilar som kjem opp dei går rett opp, so kjem ein an flåte/raft(lik den med kran berre utan kran) bort til den med kran og parkerar rett under den sånn att bilen kan senkast ned på den, so kjøyrer den inn på land og tømmer lasta, ETC.

Det er ikkje verre Glad


*  (27.93 KB, 750x436 - vist 311 ganger.)
« Siste redigering: januar 13, 2010, 21:51:56 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1302hoho
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Flatanger, Nord-Trøndelag



Vis profil
« Svar #52 på: januar 13, 2010, 22:18:00 pm »

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/2800522/Bugatti-pulled-from-lake-after-73-years-to-be-sold-at-auction.html

Loggført

VW T1 64mod
VW 1300 69mod
VW 1300s 73mod
ønsker seg T1 splitt

(o\!/o)    (o\!/o)
1302hoho
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Flatanger, Nord-Trøndelag



Vis profil
« Svar #53 på: januar 13, 2010, 22:28:00 pm »

 Glad


* 800px-Autowrack.jpg (61.88 KB, 800x517 - vist 377 ganger.)
Loggført

VW T1 64mod
VW 1300 69mod
VW 1300s 73mod
ønsker seg T1 splitt

(o\!/o)    (o\!/o)
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #54 på: januar 13, 2010, 22:34:34 pm »

Dette begynner å ligne en episode av "Scrapheap challenge" på discovery...  Gliser  La oss si at du klarer å lokalisere noen lik som ikke befinner seg på så allt for store dyp... hva med å montere tilkoblinger for trykkluft på oljefat, fyll fatene med vann slik at de synker, stropp de fast til "bilen" ved hjelp av en dykker og start opp kompressoren som befinner seg oppe på den fine riggen din og fyll de med luft... vent til de stiger til overflaten og slep de inn til nærmeste "strand" for så å bare dra droget på land med traktoren. Enklere enn å tro at du skal klare å løfte en bil over vannflaten med den derre heisekran_bromm_saken... Blunker

Stå på Tistloo!
Loggført

Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #55 på: januar 13, 2010, 23:09:38 pm »

Tipper vrak kan se pene ut på bunnen, men er mye mer rotten når man får de opp.
http://www.jalopyjournal.com/forum/showthread.php?t=265502
Loggført

Shift Happens !
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #56 på: januar 13, 2010, 23:13:49 pm »

Saftsuse.. Nå tar`n helt av... Gliser Gliser

Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #57 på: januar 13, 2010, 23:17:05 pm »

Den porscho der varkje mykje att av nei! Men sjølv om mesteparten av det som måtte komma opp er vekkrusta, så er det jo fortsatt bedre med øreten rustvrak på bakken, enn i vatnet! Glad

Bjørnar: GODT tips! Må fundera meir på den ideen!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #58 på: januar 14, 2010, 08:06:54 am »

Ja det er nok litt bilar som er henta opp av vatn, men det er vel likavel ikkje så mange som har tenkt å henta opp store mengdar som eg vil,, dette er jo topp moderne gammalbiljakt! For kva skal entusiastar gjera om mange år når skogane, låvane og alle andre kjeldar på bakkenivå er tømt for bilar!?! Jau då må dei down under, og der er det mykje å velga mellom Glad
Kanskje eg finn noko sånt i vangsen http://www.tv2underholdning.no/broom/rusten-og-fael-bud-fra-530-000-kroner-3097274.html Gliser
Men eg ser att eg skulle hatt meg eit dykkarkurs! Morro når det kjem noko vetigt ut av dykkinga, og ikkje berre fiskar.. og båtar...
Hølby: Ingenting er Umulig Blunker
Ja denna bugattien og er vel heller urestaurerbar, dei endar opp som utsillingsobjekt og får dermed ein verdistatus av historia. når alle plater har vorte "netting" og alle skruar og boltehovud er krympa mange nommer av eiring og aluminiums delar i bilen er reduserte til det halve, alt interiøret er borte vekk...so treng ein 98% donorbil for å erstatta alt. Dette er grunn til at dette vert meir som show for meg, og synest derfor eg må bidra til å sjå dette frå virkeligheitssida også. Det er lett å knekkja rygg på enklare ting. -Sorry folks-.
Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #59 på: januar 14, 2010, 14:56:13 pm »

Det er flere planer om slike ekspedisjoner i Norge... For noen år siden fikk jeg pristilbud på denne her i den forbindelse:

http://www.carterbag.com/salvage.html

Med vegvesen-henger-kompressor på land og en lang slange - så er dette suverent den beste måten å løfte bilen(e) opp på så lenge antatt avstand fra land er mere enn en TelemarkSambaLastebilMedKran rekker. Når den så flyter rett under vannflaten...tauer/ror du den inn til den lokale båthengeravlastingsrampen...og tauer gullet opp med traktor.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!