mai 15, 2024, 11:11:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: oktanvalg  (Lest 6545 ganger)
BIG-74
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Steinkjer



Vis profil
« på: mai 29, 2008, 22:27:29 pm »

hva er egentlig den riktige oktanen for bruk på T1? og hva er forskjell på 95 og 98 oktan?
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 29, 2008, 22:57:05 pm »

En orig. boble-motor har fantastisk lav komp og kan kjøres på jet 92 oktan, men en bør ha blytilsetning pga. ventiler/seter..
Unødvendig med 95 eller 98 oktan..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: mai 30, 2008, 07:42:35 am »

Litt avhengig av motor, dette.

En 1200 eller 1300 fra 60-tallet klarer seg fint med 87-oktan, mens en 1500 vil ha minimum 91 oktan. Senere motorer på 70-tallet er kanskje litt mer kresne, men ingenting som er i handelen idag har for lavt oktantall.

Jeg fyller 98 oktan selv, men det er fordi det har vært enklere å få justert tenninga skikkelig da - det hender at gamle motorer blir litt sære.

Blyerstatning er en god ide, uavhengig av oktantall.
Loggført
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: mai 30, 2008, 08:35:50 am »

Blyerstatning...er det noe regel for mengde på denne? Pleier å gi frøkna en skvett når jeg tanker, men aner lite om hvor mye/lite hun skal ha....
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #4 på: mai 30, 2008, 08:57:41 am »

mengde står vel på flasken med bly erstantning... antal liter på tanken..
Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #5 på: mai 30, 2008, 09:24:34 am »

Blyerstatning...er det noe regel for mengde på denne? Pleier å gi frøkna en skvett når jeg tanker, men aner lite om hvor mye/lite hun skal ha....

Jeg kjøpte på Statoil og fikk en hendig doseringsflaske hvor du bare skviser riktig mengde opp i øvre del av flaska (som har ml-streker), og så er det bare å helle i tanken.  1:1000, dvs. 1 ml pr. liter bensin.
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: mai 30, 2008, 09:44:43 am »

Blyerstatting er fint om du trekker mye henger, eller lar bilen ellers få slite tungt.
Loggført

Speed is no substitute for direction
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #7 på: mai 30, 2008, 09:53:35 am »

For hva det er verdt, jeg snakket med en fyr som hadde nær ødelagt en motor i veteranbilen sin (ikke VW) fordi han over lang tid hadde vært rundhåndet og brukt for mye blyerstatning. Å helle i mer enn anbefalt er visstnok ikke så bra for motoren, så det kan være greit å være nøye og bruke flasker med "innebygget" målebeger.
Loggført

1969 Militær-buss
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: mai 30, 2008, 10:36:36 am »

Ups...kanskje bedre med for lite enn for mye? Skjerpings loves.......
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #9 på: mai 30, 2008, 10:49:39 am »

Litt avhengig av motor, dette.

En 1200 eller 1300 fra 60-tallet klarer seg fint med 87-oktan, mens en 1500 vil ha minimum 91 oktan. Senere motorer på 70-tallet er kanskje litt mer kresne, men ingenting som er i handelen idag har for lavt oktantall.

Min 71 1300 DP skal ha minimum 91 oktan den og. Tenkte kanskje det var "amerikanske" oktan, men når jeg tenker meg om står lappen på tysk...
Loggført

Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #10 på: mai 30, 2008, 12:14:49 pm »

Kjenner en som har Volvo PV. Den gikk ikke når han brukte blyerstattning! bilen gikk ujevnt og stoppet, når han kuttet ut å bruke blyerstattning, gikk den som en drøm =)


har selv en orginal 1600 baki min, Er det 98 oktan som er det "beste"?
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #11 på: mai 30, 2008, 12:15:29 pm »

Man kan ikke nødvendigvis si at en 1300 fra 60-tallet klarer seg med 87 oktan, det kommer helt ann på hvilken fortenning du kjører på. Tipper de fleste biler som er laget når man fikk kjøpt 87 oktan ikke lenger kan gå på det, uten å justere tenningen drastisk.
Motorer blir ikke laget til en spesiell oktan......
« Siste redigering: mai 30, 2008, 17:34:42 pm av Tony China » Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #12 på: mai 30, 2008, 13:38:19 pm »

Motorer blir ikke laget til en spesiell oktan......

Hva mener du egentlig med det? Selvsagt blir ikke motorer laget for å kjøres på f.eks 95 oktan og ingenting annet, men alle motorer har minimumskrav hva oktantall angår. Lav oktan kombinert med høy kompresjon vil aldri fungere, samme hvor mye man stiller tenninga.

87 oktan i USA og 87 oktan i Europa er to forskjellige ting pga forskjellig oktan-skala, men bruker man den samme normen for å måle oktan i Europa idag som før, er 87 oktan fortsatt 87 oktan.
Loggført
Tele-75
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Alta



Vis profil
« Svar #13 på: mai 30, 2008, 15:03:37 pm »

Hvorfor blyerstaning på gamle kjøretøy?

Bly blei ikke vanlig i bensina før på 60tallet når vi fikk mere høykomprimerte motorer, for å ungå tenningsbank når det bli merekomp og høyere oktan i bensina.

Har aldri brukt blyerstatning på noen av mine kjøretøy som er fra 1954 til 1975.
På min gamle BSA som jeg har hatt fra lenge før blyet forsvant fra bensina igjen, og den har ikke jeg merket annen forskjell en en reinere motor uten masse blyavleiringer i forbrenningskamret og ventiler.

Mulig andre har andre erfaringer, men min mening er at lavkomptimerte motorer behøver ikke blytilsetting.
Loggført

Lykkelig eier av en vw transporter 75mod og en 94mod lang Caravelle med 2,5l bensin og automat

Tidligere VW

Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1973
Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1969
Vw transporter campingbil       1600cc 1971
Vw 411 stasjonsvogn             1700cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1974
Vw boble                              1200cc 1961   
Vw boble roadster prosjekt      1600cc 1971
Vw transporter syncro  1,9 bensin       1989
Vw caravelle               2,1 bensin       1988
Muligens et par transportere som jeg har glemt + 5-6 passater/audi 80, 2 K70 og en haug med andre biler og kjøretøy.
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #14 på: mai 30, 2008, 17:33:28 pm »

Motorer blir ikke laget til en spesiell oktan......

Hva mener du egentlig med det? Selvsagt blir ikke motorer laget for å kjøres på f.eks 95 oktan og ingenting annet, men alle motorer har minimumskrav hva oktantall angår. Lav oktan kombinert med høy kompresjon vil aldri fungere, samme hvor mye man stiller tenninga.

87 oktan i USA og 87 oktan i Europa er to forskjellige ting pga forskjellig oktan-skala, men bruker man den samme normen for å måle oktan i Europa idag som før, er 87 oktan fortsatt 87 oktan.

Det jeg mener er at når trådstarter spør hvilken oktan er riktig for bruk på T1, er ikke det lett å svare på. Den bensinen som var i handelen den gangen får man ikke kjøpt lenger, og motoren kan tilpasses 92, 95 og 98 oktan, ved blandt annet og justere fortenning. Det blir liksom som å spørre: hvor langt er et tau? Ikke så enkelt å gi et presist svar på.
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #15 på: mai 30, 2008, 18:21:03 pm »

Hvorfor blyerstatning? Fordi blybensin var vanlig fra 1930-tallet av, om ikke enda tidligere. Lav eller høy kompresjon har ikke så mye med saken å gjøre - en gammel motor som ikke har herda ventiler og ventilseter kan få ødelagt disse delene etter veldig få km uten bly(erstatning). VW-motorene som har topper i lettmetall er nok mer motstandsdyktige enn motorer uten lettmetallstopper, men det var først innpå 70-tallet at de begynte å lage motorer spesifikt for å tåle blyfri bensin.

Blyet ble i begynnelsen riktig nok tilsatt bensina fordi det ga høyere oktantall og dermed bedre kontroll over tenningstidspunkt/tenningsbank etterhvert som bilmotorer fikk høyere kompresjon. Men det viste seg at blyet også hadde en annen effekt - det la seg som et belegg på ventiler og ventilseter, og beskytta disse mot mikrosveising. Idag forhøyes oktantallet på andre måter, men har ikke motoren herda ventiler og ventilseter, trengs det fremdeles noe som kan beskytte disse - derav blyerstatning.

Ellers er jeg fullstendig enig i at riktig oktantall til ei Boble kan være noe individuelt, spesielt nå som motorene gjerne har gått en stund og har rukket å bli litt humørsyke. 92 oktan kan funke fint på én motor, mens en annen som er litt mer kranglete på tenninga kanskje blir enklere å få til å gå bra på 98. Motoren i Bobla mi for eksempel, skal ha 7,5 grader fortenning etter boka, men det kan man bare glemme i praksis.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #16 på: mai 30, 2008, 19:15:43 pm »

Motoren i Bobla mi for eksempel, skal ha 7,5 grader fortenning etter boka, men det kan man bare glemme i praksis.

Utdyp gjerne.

Godt å se deg tilbake, Tony!  Blunker
Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #17 på: mai 30, 2008, 19:36:31 pm »

Dette med blyerstatning er det mange meninger om, men det er som Pan sier, det forhindrer bla. mikrosveising. Når det er sakt kan man fint kjøre en gammel motor uten blyerstatning hvis den ikke kjøres veldig hardt. Mikrosveising forekommer først ved veldig høy belastning på motoren. Har selv kjørt med gamle støpejernstopper fra 60 tallet og blyfritt i mange tusen km helt uten problemer. Når motoren ble åpnet var det ingen tegn til unormal slitasje på ventilene eller setene.

Jo lavere oktan verdi jo mere tennvillig er bensinen, da må man ha mindre fortenning for å treffe med "eksplosjonen" på toppdødsenter. Høy oktan verdi gir mindre tennvillighet, da må gnisten/tenningen komme tidligere (større fortenning) for at "eksplosjonen" skal treffe toppdødsenter. Det var den forenklede versjonen.....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #18 på: mai 30, 2008, 20:04:36 pm »

Og med tanke på at Boble-motoren på landevei store deler av tiden blir kjørt i øvre fjerdedel av turtallsregisteret...

På bilen min er fordeleren sikkert litt sliten - for noen år siden måtte diverse jordingskontakter loddes. Dette kombinert med alt annet som slites på en slik gammel motor, pluss at moderne bensin er moderne bensin, gjør at 7,5 graders fortenning resulterte i en praktisk talt ukjørbar bil. Her må det justeres på gehør og etter hva som rett og slett funker best i trafikken.
Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #19 på: mai 30, 2008, 20:08:44 pm »

Og med tanke på at Boble-motoren på landevei store deler av tiden blir kjørt i øvre fjerdedel av turtallsregisteret...


Høyt turtall er ikke det samme som høybelastning  Blunker og så har bobla lettmetalls topper med løse ventilseter av høy kvalitet. Det er bare å dundre å kjøre med blyfritt.
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #20 på: mai 30, 2008, 20:09:08 pm »

Nei at man kanskje ikke kan følge verkstedmanualen til punkt og prikke om man har en utslitt eller defekt motor trenger man jo ikke være Sherlock for å skjønne...  Øyerulling
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #21 på: mai 30, 2008, 21:06:46 pm »

Høyt turtall er ikke det samme som høy belastning, nei - men det hjelper ikke Glad

Det pussige er at motoren i Bobla mi ellers er i temmelig så god form (har tross alt ikke gått 120000 km engang) - kompresjonen er som den skal være, oljeforbruket er ytterst lavt etter at simmeringen ble bytta, endeslakk er det lite av, bensinforbruket er eksemplarisk lavt. Men tenninga har til tider vært et sant helvete å få til riktig - somregel kreves det noen med lang erfaring med bilen for å få det til skikkelig.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #22 på: mai 30, 2008, 21:21:18 pm »

og så har bobla lettmetalls topper med løse ventilseter av høy kvalitet. Det er bare å dundre å kjøre med blyfritt.

Har alle boblemotorer det? På Ghian min som har ombygget 1300 er jeg ikke så nøye med blyerstatning, men på brannbilen som har originalmotor med bare 22.000 km på tellern bruker jeg blyerstatning for jeg tenker at på den er trolig topper og ventilseter etc som er originale fra 1969. Skal dog sies at jeg glemte å bruke blyerstatningen fra Kautokeino til Oslo - 2200 kilometer - og det gikk jo bra det også. Kanskje det bare er overtro, men jeg innbiller meg at det er en billig forsikring å helle oppi noen dråper ventilsetebeskytter når jeg tanker siden motoren er original.
Loggført

1969 Militær-buss
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #23 på: mai 30, 2008, 23:33:12 pm »

EspenX, buss motoren din er nok mye mer utsatt for mikrosveisng enn det en vanlig boblemotor er siden den må slite en god del mer for føden.

Pan, jeg vil tro at også din motor vil gå på 7,5 grader for tenning. Men siden det er litt slinger i valsen på motoren din bør du dytte veiva helt inn på endeslakken og holde rotoren mot den retningen den kommer fra slik at slakken ikke spiller deg et puss.
Eller sier du at motoren går BEDRE slik du stiller den enn den ville ha gjort på kjipere bensin?

VW sa i 71 at joda, toppene våres kan nå kjøres på blyfri....   men spørsmålet er HADDE de endret noe, eller var det bare et PR jippo for å følge etter resten av verdens bilprodusenter som faktisk måtte endre sine støpejern topper for å få det til.
Dette er bare ett spørsmål fra min side... folk med delelister kan avkrefte om toppene fikk nytt delenummer på dette tidspunktet...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #24 på: mai 31, 2008, 08:05:29 am »

Det lille som var av for stor endeslakk har blitt shimsa opp, men det har ikke hatt noen stor effekt på hva som blir best tenningsjustering. Så det er nok mer kombinasjonen av sikkert litt slitt fordeler (som sagt måtte jordingskontakter loddes for noen år tilbake - den varierte nemlig fortenninga helt av seg selv mens motor gikk på tomgang uten at det var falskluft noe sted eller noe annet galt), og at moderne bensin er en noe annen cocktail enn det som var i salg i 1968.

Skulle forresten gjerne tatt en ørliten tenningsjustering etter forrige bytte av stift - bilen går veldig fint, men er blitt litt dau i aksellerasjonen og i motbakker i forhold til hva den var før stiften ble bytta. De fem åra jeg har eid bilen, har jeg fått all anledning til å merke hva småforskjeller på tenningsjustering kan ha å si for hvor "skarpt" bilen reagerer på gasspedalen Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!