mai 03, 2024, 10:40:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Avsporinga av tråd "ny 1835 selgs"  (Lest 8769 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #30 på: november 29, 2008, 12:12:57 pm »

lengden og diameter hører sammen
større diameter =lengre rør for å opprettholde samme "frekvens"



hmmm kan det stemme da?

Frekvensen henger jo sammen med bølgelengden, og det er vel snakk om når en "node" treffer enten gassspjell eller åpen luft, for å treffe et "sweet spot" Det er jo helt uavhengig av diameteren.  Men i forhold til det volumet som motoren suger luft i fra når ventilen åpner, henger jo diameter og lengde sammen.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #31 på: november 29, 2008, 12:30:39 pm »

når det gjelder resonans av luft i bl.a rør , så stemmer det att  går man opp i diameter så må man opp i lengde for å opprett holde samme frekvens.
tenker du på "stående bølger"? ? det er vel noe annet.

når det gjelder de lange innsugs røra på bobla med gasser i enden , så er vel ikke dette den mest effektive løsningen når det gjelder utnyttelse av benzinen.
sikkert som blir nevnt att det blir relativt mye dråper som ikke forbrennes like effektivt, hvis de blir forbrent i det hele tatt.
dette er vel en av  flere  faktorer til att en boblemotor ikke akkurat bruker lite benzin.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #32 på: november 29, 2008, 12:35:03 pm »

Diamter på rør har sammenheng med fart. Farten avgjør jo frekvensen den pendler med, gitt lengden.



Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #33 på: november 30, 2008, 02:07:59 am »

lengden og diameter hører sammen
større diameter =lengre rør for å opprettholde samme "frekvens"

hvordan det er med oktaver /2. og 3. harmonisk etc vet jeg ikke ,men regner med det samme skjer her.

dvs resonans ved 1500-3000-6000 eller noe i den duren.

god poeng med rørdiameter, men hvordan er med de harmoniske, er de like kraftige? og hvordan blir det med varmevekslingen mellom omgivelsene og drivstoffet når røret er så langt, blir det forringelse av kvaliteten på drivstoffet i en eller annen form?

Ser ikke noe poeng i å sammenligne med det orginale rørene, de er ikke akkurat optimalte, er vel en grunn til at okrasa gjorde som de gjorde.

Eneste poenget med å sammenligne med orginalt er at det orginale har på en måte funka noenlunde greit med tanke på lengden, på eks antall millioner biler, og at det plutselig skulle være trøste å bære meg med dråpedannelser og alskens uhumskheter når det ble satt på en dobbel gasser på "nesten" samme sted, da røra da plutselig blir "for" lange til at dette skal kunne fungere. Det var vel egentlig det jeg prøvde å formidle Gliser Uansett, i ca. 90% av alle tilfeller der feil oppstår, er det brukerfeil / monteringsfeil / oppsettsfeil i bildet, og ikke direkte delene eller dems kontruksjon det er noe galt med.  Blunker


Hovedårsaken til at det plutselig ikke funker lenger er vel at disse dobbelgasser-satsene ikke har forvarming + at det går større mengde bensin gjennom samme lengde rør. Sikkert ikke uten grunn at 75 mod 1600 motor og nyere har dobble forvarmings-rør, dvs. at ing. hos V.A.G fant ut at det er greit med ekstra forvarming av innsugsrør.
På feks tidlig 80-talls golf,passat osv. så sitter det en el-varmer i innsug som varmer opp innsuglufta inntil motor blir driftsvarm og dette er i tillegg til vannkanaler som går i innsug som holder innsuget varmt når kjøleveske er driftsvarm.  Dette finner du selvsagt ikke på noen boble, og ingen av de settene jeg har sett til bobla har det vært noen form for el-forvarming på... 
Har selv kjørt Golf 1 med to-trinns gasser der denne el-forvarminga ikke var koblet til, resultatet var at den ikke gikk på tomgang osv. når den var kald. Når el-forvarminga ble koblet til gikk den helt fint på tomgang uansett temp. Så det er nok ikke lengden på røra, men heller klima her til lands kombinert med at disse satsene er bergnet på varme california-dager...  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #34 på: november 30, 2008, 09:56:07 am »

lengden og diameter hører sammen
større diameter =lengre rør for å opprettholde samme "frekvens"

hvordan det er med oktaver /2. og 3. harmonisk etc vet jeg ikke ,men regner med det samme skjer her.

dvs resonans ved 1500-3000-6000 eller noe i den duren.

god poeng med rørdiameter, men hvordan er med de harmoniske, er de like kraftige? og hvordan blir det med varmevekslingen mellom omgivelsene og drivstoffet når røret er så langt, blir det forringelse av kvaliteten på drivstoffet i en eller annen form?

Ser ikke noe poeng i å sammenligne med det orginale rørene, de er ikke akkurat optimalte, er vel en grunn til at okrasa gjorde som de gjorde.

Eneste poenget med å sammenligne med orginalt er at det orginale har på en måte funka noenlunde greit med tanke på lengden, på eks antall millioner biler, og at det plutselig skulle være trøste å bære meg med dråpedannelser og alskens uhumskheter når det ble satt på en dobbel gasser på "nesten" samme sted, da røra da plutselig blir "for" lange til at dette skal kunne fungere. Det var vel egentlig det jeg prøvde å formidle Gliser Uansett, i ca. 90% av alle tilfeller der feil oppstår, er det brukerfeil / monteringsfeil / oppsettsfeil i bildet, og ikke direkte delene eller dems kontruksjon det er noe galt med.  Blunker


Hovedårsaken til at det plutselig ikke funker lenger er vel at disse dobbelgasser-satsene ikke har forvarming + at det går større mengde bensin gjennom samme lengde rør. Sikkert ikke uten grunn at 75 mod 1600 motor og nyere har dobble forvarmings-rør, dvs. at ing. hos V.A.G fant ut at det er greit med ekstra forvarming av innsugsrør.
På feks tidlig 80-talls golf,passat osv. så sitter det en el-varmer i innsug som varmer opp innsuglufta inntil motor blir driftsvarm og dette er i tillegg til vannkanaler som går i innsug som holder innsuget varmt når kjøleveske er driftsvarm.  Dette finner du selvsagt ikke på noen boble, og ingen av de settene jeg har sett til bobla har det vært noen form for el-forvarming på... 
Har selv kjørt Golf 1 med to-trinns gasser der denne el-forvarminga ikke var koblet til, resultatet var at den ikke gikk på tomgang osv. når den var kald. Når el-forvarminga ble koblet til gikk den helt fint på tomgang uansett temp. Så det er nok ikke lengden på røra, men heller klima her til lands kombinert med at disse satsene er bergnet på varme california-dager...  Blunker

Du er nok inne på noe der, men som sagt, brukerfeil Blunker
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #35 på: november 30, 2008, 16:03:56 pm »

hvordan trur du draget i en 1835 med en senter montert gasser blir i en så "tung" bil som en buss? tengte da på isteden får den litt "late" 2 literen til type4

jeg trur jeg hadde gått opp til 1915 da,for en buss er jo en god del tyngre enn boble og buggy.

hvorfor ikke bare tune opp den t4 motoren du har?
tune opp den motoren vil jeg ikke, får overhaldt den i fjor sommer med alt av nytt lager å pakninger å ringer. type4 motoren går veldig fint den, men har lyst på litt bunndrag, å har en 1835 som jeg skal frisere litt på. er vel litt mere turtallsvillig denne motoren i fårhåld til en org. 2 L type4? eller er det helt feil? det sitter åsså en midtmontert gasser
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #36 på: november 30, 2008, 16:17:47 pm »

hvis du skal ha bunndrag skal du ikke bygge turtallsvillig motor. de har som regel dårligere bunndrag
Da bør du gå for volum.
sterkere motor i bunn. stort volum(2.0l) og en "melomsløv" kam + litt frisering av topper og større gassere
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #37 på: november 30, 2008, 16:26:27 pm »

har ikke opna den 1835 enda, så du ville gått får å frisert den type4`n litt.? 1800 topper eller porta-høvla de org.? eller sat inn 1835`n ? med tanke på drag i bakker å kanskje en liten forbikjøring hvis det byr seg
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #38 på: november 30, 2008, 16:31:20 pm »

Hadde nok aldri satt inn type1 motor i en bil som har type4. Da måtte det ha vært noe helt værst..
Trenger ikke koste skjorta å få litt mer liv i en 2liter..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #39 på: november 30, 2008, 17:33:53 pm »

Hei.

Jeg har prøvd meg med en stk midtmontert dobbel Weber 40 (ekte weber ). Jeg fikk problemer med at bensinen ble dråpformet selv om jeg brukte forvarming, tror at dette er vanskelig å få til i norge pga   tempraturen og høy fuktighet. Tror ikke dette har med riktig dysing man kan få dette til å funke sånn tålelig men da med et høyt bensin forbruk. Mye enklere å bruke to gassere.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #40 på: november 30, 2008, 18:09:12 pm »

eller innsprut.  Gliser ett spjeld der gasser står. og dyser i innsuga ved inntaket til toppene.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #41 på: november 30, 2008, 20:06:36 pm »

omtrent slik:  Gliser


* innsug.jpg (158.42 KB, 611x533 - vist 173 ganger.)

* innsug2.jpg (168.46 KB, 610x484 - vist 154 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #42 på: november 30, 2008, 20:08:55 pm »

teorien bak dette opsettet er at de lange innsugsrøra skal flytte denne ram-effekten ned i turtallsområdet, og som det sies lenger opp, så burde ikke dråpeproblemene være så store siden dysene sitter ute ved toppen.

Har også en teori på forholdet mellom volum i hver "runner", sylindervolumet og plenum-volumet, men det holder jeg for meg selv til jeg ser om dette i det hele tatt funker Glad
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #43 på: november 30, 2008, 20:43:27 pm »

har ikke opna den 1835 enda, så du ville gått får å frisert den type4`n litt.? 1800 topper eller porta-høvla de org.? eller sat inn 1835`n ? med tanke på drag i bakker å kanskje en liten forbikjøring hvis det byr seg

....eller turbo. Du har vel tilgang til rør og er flink med sveis Martin? Glad Da får du guffe i T4-en din.
Loggført

Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #44 på: november 30, 2008, 21:03:23 pm »

men med lengre turer med combi camp etter til venersborg, kan det vel bli en smule varmt baki der? eller? har en god turbo på hånda so nesten ikke erbrukt. men så er det dette om jeg kan sette denne rett på T4`n da?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #45 på: desember 01, 2008, 10:21:57 am »

Diamter på rør har sammenheng med fart. Farten avgjør jo frekvensen den pendler med, gitt lengden.

Det vi snakker om her er lydbølger, såvidt jeg vet er lydens hastighet konstant... uansett størrelsen på rommet (røret)
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #46 på: desember 01, 2008, 10:54:04 am »

Som de fleste kjenner til gir en dobbel forgasser på midten høyere forbruk enn selv original forgasseren.
Mitt spørsmål går på HVORFOR det er en så dårlig løsning...  min mistanke går mot dråpedannelser

Har mer tro på at dette dårlige ryktet skyldes at flere av dem som kjøper ett slik "kit" bare setter det på og kjører avsted, uten å dyse om eller justere annet enn tomgangen, med følgende svar når vedkommende blir spurt om han har dyset om og justert forgasseren - " Bilen går jo, hvorfor skal jeg gjøre noe med gasseren da??" Gliser

mye sant i det du skriver her ja, måtte dyse føre jeg fikk det til og fin justere

Når bilen gikk på 0,6 så må man kunne si det fungerte bra ja... Sjokkert Hæ
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #47 på: desember 01, 2008, 13:54:04 pm »

Diamter på rør har sammenheng med fart. Farten avgjør jo frekvensen den pendler med, gitt lengden.

Det vi snakker om her er lydbølger, såvidt jeg vet er lydens hastighet konstant... uansett størrelsen på rommet (røret)

Er det ikke gassen som snur og vender?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #48 på: desember 01, 2008, 14:13:51 pm »

Nei. Ikke i følge boken "Scientific Design of Exhaust & Intake Systems" som kan anbefales om man har tungt for å sovne.

Det er luften som komprimeres som en lydbølge, dvs det er ikke en mengde luft som går som en heis opp og ned, det er energi som går "gjennom" luften...
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #49 på: desember 01, 2008, 14:22:12 pm »

Og hva gjør denne lydbølgen i følge den boken? Hvordan er den med på å øke hestene i stallen? Lydbølgen må jo påvirke gassen den går i, og dermed er man over til gassblandingen igjen. Ref understående

Matter in the medium is periodically displaced by a sound wave, and thus oscillates. The energy carried by the sound wave converts back and forth between the potential energy of the extra compression (in case of longitudinal waves) or lateral displacement strain (in case of transverse waves) of the matter and the kinetic energy of the oscillations of the medium.

Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #50 på: desember 01, 2008, 14:39:23 pm »

Den komprimerte bølgen snubler inn i forbrenningsrommet når døren åpnes... og vips er det mer luft der inne en det man kunne forvente...
Ullent svar? Javisst... men gi deg i kast med den boken så kan du forklare det bedre for folket...
Grunnen til at jeg tok den frem i gjen på lørdag var dette med størrelsen på røret, som ikke jeg ikke hadde funnet noe om i den boken, og ikke fant jeg det på Lørdag heller... men jeg får lese mer og se...
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #51 på: desember 01, 2008, 15:38:43 pm »

Lydbølgen inneholder jo ikke luft, men overfører energi til lufta.
Og hvis lufta følger den gode gamle loven om volumkonstans (Q = vol /sekund = Areal x hastighet) så må jo diameteren ha noe å si. Syntes det hørtes merkelig ut, men jeg har jo forenklet ned til beinet også.

Høres ut som en bok som kurerer søvnproblemer ja Glad
Loggført
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!