mai 03, 2024, 05:15:50 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1915-oppsett - Blir ikke kvitt varmen!  (Lest 10962 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: mai 13, 2009, 13:30:06 pm »

Har noen erfarne motorbyggere her noen tanker om dette oppsettet?

- 94 mm syl.-sett (1915cc)
- DPR 69mm motvektsveiv
- DPR lettet svinghjul
-"Maksportede" originaltopper m. polerte og veldig åpne forbrenningskammer (ikke sveist) 35,5mm x 32mm (47,5 cc)
- 1 1/2 quiet pack eksos (EMPI)
- 2 x Weber IDF 36mm m. CB update kit
- 0,8 mm vendehøyde (1 mm kopper-shims)
- 10:1 i komp
- Engle 110
- 1,25:1 vippearmer
- Stempler, kryssbolter og råder vektjustert til 0,1 g.

Blir 98 oktan et must her?

Hva tenker dere om HK?

Kom gjerne med tips og deres mening om oppsettet mitt.
« Siste redigering: mai 24, 2009, 19:25:56 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: mai 13, 2009, 13:53:47 pm »

Forutsatt at du snakker om dobble 36mm (Trodde ikke det fantes CB upgrade til 36mm.. begynner på 40mm?)
Og bra sammensatt tror jeg du snakker om 80-100 hester.
Oppgraderer du til større ventiler, matchporter alt, tipper jeg du kan få 10-20hk til.
Kan ikke bygge motorer, men har lest meg opp litt fordi jeg holder på med samme oppsett.  Gliser
Eksosen holder til 2000cc med 41/37mm ventiler. (Har 38mm selv)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: mai 13, 2009, 13:59:08 pm »

Såvidt jeg kan se så blir kompen din 8,54:1 med dette oppsettet. Jeg hadde definitivt kjørt en tynnere kobbershim, eller helst bare droppet den og kjørt 1mm deckheight - noe som vil gi deg 9.24:1. Blir det originale ventiler i toppene?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 13, 2009, 14:18:55 pm »

CB sit kit passer 36 mm (IDF er ikke noe annet enn dobbelt), har kjørt mange kilometer med det allerede. Eneste som bør gjøres for at det skal få optimal flow er å kone ut spjellhuset under venturien der det ligger en kant siden kitet egentlig er for 40mm IDF. Jeg har negativ vendehøyde i utgangspunktet, så vi snakker 0,8mm effektiv vendehøyde med kobbershims på 1mm. Innsug er matchportet, samme med eksos. Tatt opp til rundt 35 mm ut av topp, og eggformede innsugsporter, sålangt det lar seg gjøre, hehe. Toppene har også fått polerte og sandblåste eksos- og innsugsporter. Eksoskanalen er maks utfrest, og "kule" rundt ventilstyring er fjærnet helt. Originale 35,5mm x 32mm ventiler. Iht. min hjemmelagde kompkalkulator og flere på nettet gir 0,8mm vendehøyde på 94mm borring og 47,5 cc i kammer en komp på 10,03:1.

Koselig at du svarer i tråden min Endre D. Har fulgt med på både Cheap'O-prosjektet og det noe dyrere prosjektet ditt (mildt sagt), og må innrømme at dette har vært en liten bidragsyter for meg til å prøve meg på et mer "kirurgisk" motorbygge der det meste skal måles, hehe.
« Siste redigering: mai 13, 2009, 14:36:32 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: mai 13, 2009, 14:43:54 pm »

CB sit kit passer 36 mm (IDF er ikke noe annet enn dobbelt), har kjørt mange kilometer med det allerede. Eneste som bør gjøres for at det skal få optimal flow er å kone ut spjellhuset under venturien der det ligger en kant siden kitet egentlig er for 40mm IDF. Jeg har negativ vendehøyde i utgangspunktet, så vi snakker 0,8mm effektiv vendehøyde med kobbershims på 1mm. Innsug er matchportet, samme med eksos. Tatt opp til rundt 35 mm ut av topp, og eggformede innsugsporter, sålangt det lar seg gjøre, hehe. Toppene har også fått polerte og sandblåste eksos- og innsugsporter. Eksoskanalen er maks utfrest, og "kule" rundt ventilstyring er fjærnet helt. Originale 35,5mm x 32mm ventiler. Iht. min hjemmelagde kompkalkulator og flere på nettet gir 0,8mm vendehøyde på 94mm borring og 47,5 cc i kammer en komp på 10,03:1.

Koselig at du svarer i tråden min Endre D. Har fulgt med på både Cheap'O-prosjektet og det noe dyrere prosjektet ditt (mildt sagt), og må innrømme at dette har vært en liten bidragsyter for meg til å prøve meg på et mer "kirurgisk" motorbygge der det meste skal måles, hehe.

Høres bra ut, og takk for det Glad. Nå ble regnestykket riktig og ja. 0,8 er jo spenstig det, største flaskehalsen her blir vel ventiler og gassere som er relativt små til det aktuelle motorvolumet. Utover det så ligner jo oppsette en del på Cheap'o motoren (bortsett fra at den er 1584cc). Har ikke bremset denne ennå, men kjører den til jobb hver dag og den er frisk som en fjellbekk  Gliser. (Togga testet hjulspinn på tørr asfalt med den her om dagen - null problem.)
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: mai 13, 2009, 15:04:36 pm »

Ville vurdert å skippe motvektsveiv og svinghjul fra DPR og brukt lettet originalt med 8 stifter i stedet. Originalveiva holder i lange baner hvis den er riktig balansert.

Ville også vurdert en annen kam og org utveksling i stedet for Engle 110 og 1,25 utveksling. Bugpack 4063 (tror jeg den heter, det er Bugpack kam med 296 graders durasjon og rimelig krappe ramper) er i allefall rå på en 1915.

Det du sparer på dette kan du kjøpe deg råere gassere og topper for etterhvert!!! Så har du 130 - 150 hk innen rekkevidde....
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 13, 2009, 15:27:46 pm »

Takker for gode svar. Delener er allerede innkjøpt og motoren er nesten ferdig, hehe. Det som var poenget var å lufte idéer om forbedringer og hva folk mener om oppsettet, og nå veit jeg jo hva jeg har å jobbe mot i så måte. Gasserene har jeg liggende fra før, og veit at de struper ned, for å si det sånn. Var derfor jeg anså det som et must med update-kitet for ikke å kvele motorens potensiale totalt (sikler etter 40 eller 45 dell'orto). Når det gjelder vendehøyden er den temmelig spenstig ja. Er kjørt et mock-up bare for å forsikre om at det ikke butter. Det som ev. tar knekken på motoren her er ventilflyt tipper jeg. Kjører Scat enkle forstærka fjærer som fulgte med et C35-kit jeg hadde liggende.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #7 på: mai 13, 2009, 17:02:24 pm »

Ville vurdert å skippe motvektsveiv og svinghjul fra DPR og brukt lettet originalt med 8 stifter i stedet. Originalveiva holder i lange baner hvis den er riktig balansert.

Ville også vurdert en annen kam og org utveksling i stedet for Engle 110 og 1,25 utveksling. Bugpack 4063 (tror jeg den heter, det er Bugpack kam med 296 graders durasjon og rimelig krappe ramper) er i allefall rå på en 1915.

Det du sparer på dette kan du kjøpe deg råere gassere og topper for etterhvert!!! Så har du 130 - 150 hk innen rekkevidde....


bugpack har sluttet å lage kammer, desverre. alternativet er WEB kam som er meget lik
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #8 på: mai 13, 2009, 17:10:38 pm »

da
« Siste redigering: november 27, 2011, 14:56:12 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 13, 2009, 21:40:33 pm »

Kult! Hva slags kam ville du brukt? tenkte som så at toppene mine ikke greier å levere nok til en kvassere kam, porta aldri så bra/mye.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: mai 13, 2009, 21:46:27 pm »

Race-Buggy, hva er bakgrunnen til at du anbefaler såpass voksen eksos på denne motoren?
Stor eller liten flens? Lang eller kort kollektor?
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #11 på: mai 13, 2009, 22:12:02 pm »

1 3/4 eksos er alt for stor til det oppsettet der....

Her snakker vi om engle 110 og 35,5-32... jeg kjører 1 3/4 og kort kollektor på min motor med fk 87 og 48-40 ventiler... har en 1 7/8 liggende som jeg skal teste for å få ro i sinnet, men er ikke sikker på at den gir meg noe mer...

Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #12 på: mai 13, 2009, 22:15:04 pm »

da
« Siste redigering: november 27, 2011, 14:57:00 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #13 på: mai 13, 2009, 22:19:29 pm »

da
« Siste redigering: november 27, 2011, 14:57:18 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: mai 13, 2009, 22:26:23 pm »

Race-Buggy, hva er bakgrunnen til at du anbefaler såpass voksen eksos på denne motoren?
Stor eller liten flens? Lang eller kort kollektor?

jeg bruker 1 3/4 merg (bugpack) med stinger = fri flyt. har også blitt anbefalt denne dimm av andre seriøse motor byggere

Ønsker man fri flyt da? Jeg tror du mister masse bunndrag med så stor eksos, og den står overhodet ikke i stil med ventilstørrelsen her.. Til sammenligning kjører jeg med 1-5/8 på min 2332.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #15 på: mai 13, 2009, 22:32:07 pm »

da
« Siste redigering: november 27, 2011, 14:57:45 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mai 13, 2009, 23:46:51 pm »

Jeg har en 2007 motor med 40 x 37 Steve Tims Stage 1 topper og Berg 1 1/2 tommer merged header med dual quiet pack - fk8 og IDA48 - En PERFEKT kombo.....0.75 på mila ved langkjøring og drar som et lokomotiv så lenge jeg holder gassen der inne på nesten alle gear og turtall....
« Siste redigering: mai 13, 2009, 23:54:20 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #17 på: mai 13, 2009, 23:50:33 pm »

da
« Siste redigering: november 27, 2011, 14:58:03 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: mai 13, 2009, 23:55:54 pm »

Yes - og en boxerfirer liker mottrykk i eksosen Glad

Jeg har en 2007 motor med 40 x 37 Steve Tims Stage 1 topper og Berg 1 1/2 tommer merged header med dual quiet pack - fk8 og IDA48 - En PERFEKT kombo.....0.75 på mila ved langkjøring og drar som et lokomotiv så lenge jeg holder gassen der inne....LANGT opp


ja du får mottrykket i eksosen tidlig med den merg dim
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: mai 15, 2009, 14:52:20 pm »

Her har vi jo en god diskusjon allerede! Tror mitt valg av eksos er kurant for mitt opopsett. Foreløpig har det dukket opp et annet stygt problem... http://www.vwnorge.no/index.php/topic,15297.0.html

Noen gode tips anyone?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #20 på: mai 15, 2009, 15:37:34 pm »

Jeg har en 2007 motor med 40 x 37 Steve Tims Stage 1 topper og Berg 1 1/2 tommer merged header med dual quiet pack - fk8 og IDA48 - En PERFEKT kombo.....0.75 på mila ved langkjøring og drar som et lokomotiv så lenge jeg holder gassen der inne på nesten alle gear og turtall....

Hei TomR

Ser du har 40x37 ventiler. De fleste jeg har sett bruker jo å ha større forskjell på ventilene. Hvorfor har du valgt disse??

Knut
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #21 på: mai 15, 2009, 16:54:55 pm »

da
« Siste redigering: november 27, 2011, 14:58:23 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: mai 20, 2009, 07:49:56 am »

Fikk satt inn motoren i går, og alt virker bra. Misstenker litt tenningsbank da motoren går veldig varm og hugger på starteren når den er skiekklig varm. Men siden jeg ikke har fått justert noe særlig ennå, så håper jeg det går seg til. Har jo 10:1 i komp på stock kjøling og 4 liter olje på blokka med dypsump.

Problemet nå er at motoren drar fra clutchen. Når jeg trår på litt på 2. gir og oppover, så vil motoren ruse opp og clutchen mister taket på svinghjulet. Har stock trykkplate og lamell (helt ny). Lamellen har hatt litt olje på seg på flaten mot svinghulet etter en tidligere simmerringslekasje, men jeg fikk tørket lamellen skikkelig med avfetting. Samme med trykkplate og svinghjul.

Noen forslag?

Ellers virker denne motoren frisk som bare satan!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: mai 20, 2009, 12:54:41 pm »

Andersen Racing bygger motor til meg med bittelitt kvassere oppsett. Han monterer stage 1 clutch. Aner ikke fabrikat eller spec, men tror du gjerne har passert hva clutchen er beregnet å kunne holde? (50hk)  ---og forresten.. du har slark på clutchkabel?  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Lars Rosenquist
Supermedlem
*****
Innlegg: 1098
Bosted: Tønsberg

Telefon 90148565


Vis profil

« Svar #24 på: mai 20, 2009, 13:16:14 pm »

Hei.
Med den motoren og de tingene du beskriver ,bytt til stage 1 clutch.
Slurer sikkert fint med standard plate denne Glad
Komplett med trykkplate og lamell, kr 2415.-
Lagervare .
Mvh Lars VW Veterandeler
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: mai 20, 2009, 20:30:59 pm »

Ja, har litt slakk på pedalen. Justert iht. Haynes.

Nå sliter jeg midlertidig med en motor så varm at skulle tro den stod opp fra Helvete. Tenningsbank sliter jeg også med... Når jeg kommer under ca. 1000 omdreininger mister jeg oljetrykket, enda jeg kjører med et oil pressure boost kit. Begynner seriøst å lure på hva som kan gjøre motoren min så utrolig varm... 95 oktan m. oktan booster (gir 98 oktan) kjører jeg med nå.
Noen idéer om den voldsomme varmen?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: mai 20, 2009, 20:59:59 pm »

for høy tenning kanskje
hørte du snakka om at den slo imot
Loggført
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: mai 20, 2009, 21:10:02 pm »

Hei.
Med den motoren og de tingene du beskriver ,bytt til stage 1 clutch.
Slurer sikkert fint med standard plate denne Glad
Komplett med trykkplate og lamell, kr 2415.-
Lagervare .
Mvh Lars VW Veterandeler

men da holder utløserlageret bare 50 mil hvis ikke gaffelen ryker
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: mai 20, 2009, 22:52:54 pm »

For høy tenning er det ikke. Kjører med rundt 10 grader. Jeg kan koble av koilen, og den hugger like jævlig og til tider er det som at den vil starte, du vet når hastigheten på starteren øker et lite sekund. Dette skjer som sagt når motoren er blitt skikkelig varm. Den er så varm at jeg ikke kan ta på reimskiva...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #29 på: mai 21, 2009, 10:15:14 am »

Hva slags viftehus og kjøleblekk bruker du? Og kan det tenkes at kompresjonen rett og slett er for høy? For mager blanding på gasserne kan også før til høyere temp. Har du tilgang på bredbåndslambda? bør ha rundt 14,7 deler luft pr. del bensin. Når du tester, ikke bli lurt av akspumpa, men prøv å måle under jevn belastning på forskjellige turtall.

Jeg holder en knapp på for mager blanding.

Og dailydriveren min ligger på 11,5 på lavt turtal med liten belastning, og rundt 17 med full åpning. Så den får for mye bensin i snitt, men blir heller ikke veldig varm...
Ulempen med med mager er at du kan brenne hull i stemplene. For feit, og du kan vaske vekk oljefilmen mellom stempelfjærene og sylinderveggen.
I 100km/t på 3.000 har jeg 14,3 på A/F.
« Siste redigering: mai 21, 2009, 10:19:31 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!