mai 03, 2024, 13:48:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Volks-Air kompressor?  (Lest 11483 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #60 på: februar 17, 2010, 22:25:18 pm »

Jau får prøva å skifta brytaren på geben,, den er jo forøvrig begynt å verta ødelagt.. må klakka til boksen for att det skal verta kontakt.. seier litt om kvaliteten.
Skaffar luna til innkjøpspris, muligens beha og. skal forska opp nokon prisar.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #61 på: februar 17, 2010, 23:27:10 pm »

Mange meiningar ja!

Billig det er frå 0 til 5000 og dyrt er over 5000. Den wee kompressoren er for dyr, men igrunn akkuratt det eg kunne tenkt meg!

Traktorkompressor vert nok ALT for mykje bal ja, er jo ikkje alltid att traktoren startar heller Øyerulling

MEN eg har lert noko nytt om den startbrytaren! Eg veddar 1 delebil på att om eg hadde skaffa ein startbrytar i kvalitet så hadde Gebe kompressoren starta i minusgrader og! Merkar veldig forskjell, om eg sett den rett i stikkontakten eller om eg har ein 25meter skjøyteledning, er det antydning til meir motstand i kretsen, så er den håplaus å få start, Spesielt når det er kaldt.

Uansett så ser eg att eg kjem til å slita med den gebe tingen framover.. for eg kjem ikkje til å finna ut kva eg skal gå for, ellers har eg jo heller ikkje nok pengar liggande til ein kompressor endå... Får ynskja meg ein til neste jola trur eg! Glad
Og det kan Umuleg! vera noko problem å få montert noko sikkerheitsventil på den volksairen..

Jeg plukket ikke opp problemet med bryteren, men bruker du en lang og tynn skjøteledning så vil det pga motstanden i kablen oppstå et spenningstap pga høy startstrøm på motoren. Det blir en slags mykstarter...

« Siste redigering: februar 18, 2010, 08:26:19 am av perpioneer » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #62 på: februar 17, 2010, 23:43:05 pm »

Mykstart, betyr det att det ikkje vert bedre med ein ny brytar??

Eg er avhengig av skjøyteledningen,, har ikkje innlagt straum i garasjen, endå..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sveins Autohaus
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted: Bergen

Canpro AS


Vis profil

« Svar #63 på: februar 17, 2010, 23:53:33 pm »

Må ha min 2,5mm2 kabel på 16A kurs.
Billig skjøteledning er ofte tynnere merkelig nok...

Er sikkert lovlig med mindre enn 2,5mm2 i friluft, men blir nok litt spenningstap
Loggført

'64 Dobbelkabiner
'73 1303S
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #64 på: februar 17, 2010, 23:57:22 pm »

Hmm, har ikkje sjekka kvadraten på kabelen, men reknar med den er mindre enn 2,5 sidan den er av typen billig...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #65 på: februar 18, 2010, 08:58:05 am »

Blir den for lang og tynn vil du ikke ha nok spenning igjen til å starte....
Loggført
Helgenen
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Singapore


Vis profil

« Svar #66 på: februar 23, 2010, 08:11:08 am »

Hei igjen,

Bygde som sagt en slik Volksair-kompressor for en del år siden og har sikkert benyttet den 200 timer eller noe så langt.  Min hovedmotivasjon var også mangel på 3-fas strøm samt at dette var et litt kuult prosjekt i seg selv (faktisk ganske gøy å lage noe slikt samt å få det til å fungere - man trenger en helg eller noe på hele prosjektet).  Hvis jeg regner sammen alle utgifter jeg har hatt til Volksair-kompressoren sammenlignet med kostnadene med å sette bort sandblåsing av større deler til andre tror jeg helt klart at jeg går i et betydelig pluss.  Driftsutgifter er minimale - en 20-liters kanne med bensin holder til en god del timer med sandblåsing.

Volksair-kompressoren er lett å starte og etter noen minutter på tomgang (hvor luften bare slippes rett ut gjennom en vanlig 1-toms kuleventil som kjøpes på Biltema eller noe) så er det tut og kjør med mer enn nok luft til all mulig amatør-sandblåsning.  Det finnes ingen intelligent turtallsregulering på Volksair-kompressoren - etter varmkjøring (fremdeles med avluftingsventilen åpen) så justerer man bare turtallet opp til 3000 omdreininger eller noe og lukker ventilen.  Litt avhengig av hvor mye luft man bruker etc. så kan man jo justere gasspåpdraget slik at motoren ikke går for fort eller sakte (meget lett å finne ut av dette).

Opp- og nedrigging er jo i hovedsak fjerning av sand og annen rydding så forskjellen totalt sett på hele sandblåsejobben med en elektrisk eller Volksair-kompressor er ikke betydelig.  Har laget et understell med hjul til min kompressor slik at den er meget lett å flytte rundt om kring.

Problemet med Volksair-kompressoren er at luften er veldig varm når den forlater kompressoren.  Jeg har ikke trykktank og dette gjør sikkert ikke ting bedre.  Har hatt et par "interessante" slangebrudd som følge av høy lufttemperatur.  Har nå løst problemet på en grei måte ved å la utløpsrørene for luften gå en ekstra gang under kompressoren slik at kjøleluften fra motoren kjøler disse ned.  Dette har løst problemet for min del. Er alikevel på vakt med hensyn på slangebrudd - en slange som ryker med en litt tung kobling i enden er ikke ufarlig.  Kommer tilbake til Norge en kort tur i mai og kan godt sende dere noen bilder av kompressoren da (dere kan da se hvordan den ekstra luftkjølingen er løst etc.).

Som en oppummering vil jeg si at en slik Volksair-kompressor er en artig sak å lage - hvis man ikke liker slik mekking og har glede av prosjektet i seg selv bør man finne en annen løsning.  Virker til å være billig i drift - ser mange er opptatt av bensinpriser etc. men dette er vel små kostnader når man sammenligner med utgifter til sand, grunning og lakk som nødvendigvis går med i samme slengen når man sandblåser noe.  Jeg mener forøvrig at Volksair-kompressoren er rimelig uegnet til noe som helst annet enn sandblåsning på grunn av støy etc.

Hilsen Helge(nen).
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #67 på: februar 23, 2010, 12:08:24 pm »

Her kom det fram mye viktig info.

Ser ut til at dette er en fin og grei sak når man først har fått det til å fungere.
Trengs det kaldere luft kan jeg komme med ett forslag, det kastes stadigvekk gamle kompressorer på skroten, av typen stor industrikompressor, disse har vanligvis en stor luftkjøler, få tak på en sånn og monter denne sammen med Kompressoren, og hiv på ei vifte, da blir lufta kald og god. Husk at kjøleren må tåle mer enn maks arbeidstrykk på kompressoren!

Og hvis du går for denne løsningen Tistlo, husk å la kompressoren slippe av litt luft hele tida slik at ikke lufta blir stående for lenge stille inne i sylinderen når den ha nådd maks trykk.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #68 på: februar 23, 2010, 18:08:47 pm »

TAKK for masse go info, Helge(nen) !!!!

Eg skal bruka den til meir enn sandblåsing, men eg kan ikkje sjå for meg att støy er noko problem!? Med jallaeksosen som medfølger støyer det nok, men orginal eksos då?? Då er det jo berre som å høyra ei vanlig bobla gå,, og dei bråker jo ikkje! Evt montera quietpack effektanlegg, bråkar endå mindre

Ellers er eg heilt øvebevist om att eg kjem til å gå for eit sånt sett, med eller utan fellesbestilling og på tross av sikkerheitsadvarslar! Mykje kan gå galt, men somoftast ikkje,, kjem til å ha allskens ventilar av typen HMS så det skal gå bra.. men eg er for augnablinken blakk, so detta prosjektet lyt venta på seg til sommaren..
Men eg ser fram til bileter frå deg Helge,  Glad Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!