mai 03, 2024, 12:38:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nybygging av 1915 :)  (Lest 7735 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« på: mai 24, 2010, 18:25:40 pm »

har nå en 1641 men klarer ikke la vær å bygge større Rekker tunge blokk får jeg på torsdag, men trenger litt hjelp til planlegging av specs

planen;

-AS blokk
-1915cc mahle sylindere og stempler
-orginale dp topper som blir max portet, fresing av nye seter o.l
-009 fordeler med elektronisk innmat
-44 idf gassere
-elektronisk balansering av roterende deler
-vektjustering av råder
-kanskje lettet svinghjul
-fullflow med filter og kjøler (muligens liten kjøler fra en motorsykkel)


hvem har tips om kam?
tenkte litt på; web109? pros and cons?

vet at 94mm sylindre kommer som enten stroker eller ikke, men fins de med tykkere vegger?

noe annet på listen som skriker etter å byttes?

kom gjerne med info Glad

Skal bygge selv, lære og kose meg.. men maskinering settes vekk Osteaktig

bug66 / Erlend
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

surfer56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand


+4792817564


Vis profil
« Svar #1 på: mai 24, 2010, 18:29:54 pm »

Følger spent med Glad
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 24, 2010, 18:31:21 pm »

Følger spent med Glad

kommer nok prosjekttråd når jeg begynner Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: mai 24, 2010, 18:38:15 pm »

Mahle har nok bare én tykkelse på 94mm settet. Skal være tykt nok. Litt kortere kjøleribber, men pass på å slipe bort støpekanter slik at luftstrømmen ikke stoppes av de.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 24, 2010, 18:39:15 pm »

Mahle har nok bare én tykkelse på 94mm settet. Skal være tykt nok. Litt kortere kjøleribber, men pass på å slipe bort støpekanter slik at luftstrømmen ikke stoppes av de.

notert Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 25, 2010, 10:58:38 am »

Så du hadde slengt inn et innlegg på The Samba også. Jeg har jo ennå ikke fått prøvd 109-kamen, da denne også skal inn i min 1915 etter hvert. Lillebroren Web 110 har jeg kjørt med en stund nå, og den er det godt spark i! Med 4 ekstra grader på durasjonen og enda bedre løft tror jeg du får et heftig drag i motoren din, og sikkert mere enn godt nok bunndrag siden du går litt opp på slagvolumet.

Blir spennende å sammenlikne de to motorene etter hvert når de kommer til liv, serlig siden jeg også vil kjøre std.-topper på min.

Husk å porte "riktig" og ikke nødvendigvis "max" uten at du går opp i ventilstørrelse på toppene dine.

Lykke til! Så gleder jeg meg til å se litt fra byggingen når du setter igang.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 25, 2010, 11:10:37 am »

Så du hadde slengt inn et innlegg på The Samba også. Jeg har jo ennå ikke fått prøvd 109-kamen, da denne også skal inn i min 1915 etter hvert. Lillebroren Web 110 har jeg kjørt med en stund nå, og den er det godt spark i! Med 4 ekstra grader på durasjonen og enda bedre løft tror jeg du får et heftig drag i motoren din, og sikkert mere enn godt nok bunndrag siden du går litt opp på slagvolumet.

Blir spennende å sammenlikne de to motorene etter hvert når de kommer til liv, serlig siden jeg også vil kjøre std.-topper på min.

Husk å porte "riktig" og ikke nødvendigvis "max" uten at du går opp i ventilstørrelse på toppene dine.

Lykke til! Så gleder jeg meg til å se litt fra byggingen når du setter igang.

igangsetting skjer vel i sommer Glad

skal prøve å holde toppene org i størrelse, for å se hva som skjer med høyere fart i toppene.. mer trykk på mindre ventier blir høyere fart gjennom ventilene Glad

maskinering tar nok jee seg av ettergvert (uten at han er spurt) men ordner seg nok Glad

første steg er jo å splitte blokken, rengjøre og lære meg innmaten..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 25, 2010, 12:34:17 pm »

Høres veldig fornuftig ut av deg. Ta ting med ro og lær deg hvordan ting skal henge sammen inni der. Ta bilder underveis, f.eks. hvilke vei rådene stod på veiva osv. Husk kontrollmåling av råder og veiv, og annet som ev. skal gjenbrukes. Blokka regner jeg med skal linjeborres. Det er tross alt i disse tallene en finner ut om motoren er hel og fin eller klar for skroten.

Jeg tror høyere hastighet over ventilen er ønskelig, fordi at jo større differanse en får i hastighet etter ventilsetet, dess mer turbulens og en jevnere fylling av forbrenningskammeret vil en oppnå. Det er utrolig hva en kan få ut av std.-topper som er korrekt bearbeidet.
Digger hvis du går for 109-kamen! Blunker

44-gassere altså? Hva slags halsringer snakker vi om?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 25, 2010, 13:14:26 pm »

Høres veldig fornuftig ut av deg. Ta ting med ro og lær deg hvordan ting skal henge sammen inni der. Ta bilder underveis, f.eks. hvilke vei rådene stod på veiva osv. Husk kontrollmåling av råder og veiv, og annet som ev. skal gjenbrukes. Blokka regner jeg med skal linjeborres. Det er tross alt i disse tallene en finner ut om motoren er hel og fin eller klar for skroten.

Jeg tror høyere hastighet over ventilen er ønskelig, fordi at jo større differanse en får i hastighet etter ventilsetet, dess mer turbulens og en jevnere fylling av forbrenningskammeret vil en oppnå. Det er utrolig hva en kan få ut av std.-topper som er korrekt bearbeidet.
Digger hvis du går for 109-kamen! Blunker

44-gassere altså? Hva slags halsringer snakker vi om?


halsringer er ett tema som jeg må lese meg opp i gitt Glad begynner kanskje med 32mm (skyt meg hvis jeg er på bærtur)

har to sett med dp topper så bruker det beste av settene.. bearbeider kanskje begge Blunker muligens en med høyere komp??

web109 er etter idé fra racebuggy, men kanskje en web121, gir vel ett bedre moment under 6k rpm?

bilder blir det mye av..

arbrom blir i kjelleren (bor i blokk) der boden skal bygges om med ordentlig benk og godt med lys Glad

hjelp trengs sikkert utover så alt er positivt Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 25, 2010, 14:18:01 pm »

Hehe, racebuggy gir seg ikke med Web-kamene sine nei... Osteaktig

Mindre gassere! Jeg skal kjøre 36 på min 1915, m. 32mm-halsringer. Veit ikke om en får 32 til å passe i 44-gassere, men det kan nok noen andre komme med innspill på. Hvorfor ikke større? Hva er grunnen når ventilen struper igjen på 32,5mm? Stiller du deg slike spørsmål innser du fort hvorfor store gassere på en motor med std.-topper er en "no-brainer"

Right?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 25, 2010, 14:25:29 pm »

Hehe, racebuggy gir seg ikke med Web-kamene sine nei... Osteaktig

Mindre gassere! Jeg skal kjøre 36 på min 1915, m. 32mm-halsringer. Veit ikke om en får 32 til å passe i 44-gassere, men det kan nok noen andre komme med innspill på. Hvorfor ikke større? Hva er grunnen når ventilen struper igjen på 32,5mm? Stiller du deg slike spørsmål innser du fort hvorfor store gassere på en motor med std.-topper er en "no-brainer"

Right?

er ikke ventilene 35,5 og 32 på eksos?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: mai 25, 2010, 14:26:53 pm »

nå datt jeg av litt her.. mener du at alle burde forstå at det er smart med store gassere på en original-motor, eller det motsatte?

"No-brainer is a term used to denote a problem that allegedly has a very easy solution obvious to all"

Så det er mulig du mente det motsatte, nemlig at store gassere på en motor med std.-topper er "no-no" Blunker
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mai 25, 2010, 19:15:01 pm »

er ikke ventilene 35,5 og 32 på eksos?

Indre diameter over ventilsetet til innsugsventil er 32,5 mm, og det er vel det som er en veiledende faktor mtp. flow-potensiale.

Rart det med at ordlyd ikke kommer frem på et internettforum. Blunker Setningen kom ut litt feil ja. Med "Hvorfor ikke større?" mente jeg vel heller noe som "Hvorfor en ikke skal ha større gassere på en motor med små ventiler? Jo, fordi:"
Jeg er selvsagt også av den oppfatning at st000re (44 mm og 48 mm)-gassere er way overkill på std.topper.
Derav: "No-brainer" Blunker
« Siste redigering: mai 25, 2010, 19:20:18 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #13 på: mai 25, 2010, 19:19:22 pm »

så doble 40mm eller doble 36mm gir bedre flow? vil ikke undertrykke i toppene suge mer bensin ned hvis gasserne har større potensiale til å sende bensin?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: mai 25, 2010, 19:26:04 pm »

Vil du ha mer bensin, eller mer bensin og luft? Det er dysene dine som styrer bensinpotensialet. Gasseren har et flowpotensiale i hvor mye luft den klarer å strømme igjennom seg bassert på tverrsnittet. Bensinen blir kun tilsatt blandingen over sprederen eller under spjelet (hovedkrets kontra tomgangskrets). Hvis toppene med de små søte ventilene ikke greier å flowe mer enn en hviss mengde, hvorfor skal en da ha store forgassere som jobber på lavgir med å levere blandingen? Jeg klarer ikke få dette til å stemme Hæ

Jeg sier ikke at en 36-gasser gir bedre eller mere flow, men at den gir mer riktig flow mtp. gasshastighet fra toppen av gasseren og helt ned til ventilen.

Hastigheten endrer seg over tverrsnittet. Du vil oppnå enda mer laminær og jevn strømning hvis du har gasser og halsring i nesten sammen størrelse, istedenfor å gå fra 32mm (halsring) over til 44mm (spjelstørrelse) som er planen din for øyeblikket.

Jeg ser i alle fall ikke poenget med monstregasser når ventilsetet er den begrensende faktoren din. Alt bør høre sammen: Gasser, halsring, og ventilstørrelse.
« Siste redigering: mai 25, 2010, 19:35:10 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #15 på: mai 25, 2010, 19:28:09 pm »

er ikke bare flow, men også gasshastighet som teller. Øker man arealet eller tverrsnittet om du vil, reduseres gasshastigheten, noe som heller ikke er optimalt. Poenget er å finne den rette balansen mellom flow og hastighet.

tenk også på at stammen på en ventil kommer i fratrekk på det effektive tverrsnittet gassen "ser" på vei gjennom toppen.

det er mye erfaring ute blant vw-folket ang hva som funker og hva som ikke funker, men det er ikke mange som virkelig har forsket og testet på disse tingene, så det er nok en del synsing ute og går også.

Håper flere kan dele av sine erfaringer, da dette er særdeles interessant lesning Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #16 på: mai 25, 2010, 19:29:40 pm »

simultanposting, men det ser ut som vi var stort sett enige Glad
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: mai 25, 2010, 19:32:25 pm »

Kunnne ikke vært mer enig! Det med hastighet er helt klart en viktig faktor. Og jo større hastighet en har over halsringen, jo lettere kommer bensinen opp igjennom blanderøret, og dette kan tolkes som "god respons på gassen" Blunker. Jeg har min filosofi rundt dette bassert på enkel fysikk, men folk får mene hva de vil såklart. For de som ikke har lest seg totalt mette på tall og annet piss, så har jeg greid ut om hva jeg mener om akkurat dette i 1915-tråden min.

Jeg kunne tenkt meg å prøve å bremse en motor med forskjellige gassere og halsringstørrelser bare for å få det konstatert. Kanskje 1915-motoren blir testbenken? Blunker

Dog, intill videre, så holder jeg på sundt bondevett og sier som så: "Ingenting er bedre enn det svakeste leddet!"
« Siste redigering: mai 25, 2010, 19:34:20 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #18 på: mai 25, 2010, 19:40:34 pm »

siste setning der er viktig! gassere er vel ikke per dags dato bestemt, men etter litt lesing nå vender jeg nesen nedover Blunker

counterweighted veiv? hvorfor? hvorfor ikke? trenger ikke mer enn 6K RPM så da må vel vektjustert og elektronisk balansert org veiv funke?

lettet svinghjul hjelper motoren å komme opp i turtall raskere men til hvilken pris? ligger jo en del moment og energi i svinghjulet når man slipper gassen.. får man mindre motorbrems?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: mai 25, 2010, 19:49:55 pm »

Jeg liker tenkemåten din. Du er analytisk. Fortsett med det! Blunker

Jeg betalte 200 kr. for å få mitt lettet. Jeg for min del trenger ikke tregheten i svinghjulet som du snakker om for å få det seige "snekke-svivet" på tomgang som er typisk for Bobla. Motoren vil ikke ha momentet der nede uansett med 109-kamen. Da er det morsommere å ha en litt "potent" motor slik at en kan kødde litt med riskokerne i lyskryssa (du eier sikkert noen av dem også! Gliser)
Dessuten går du mer inn i den noget mer rebelske aldersgruppen. Jeg ville dreid av litt gods...

Jeg har gått for motvektsveiv fra DPR til min 1915. Koster kun 170$, men igjen, budsjettet bestemmer. Jeg trekker min 1600-motor til 6500 på 1.giret til stadighet, og ellers rundt 6000. Har gått bra til nå. Kun ballansert std.-veiv i den. Nå har den kun gått et par tusen tipper jeg, så jeg kan ikke uttale meg om holdbarheten ennå. Det får tiden med utstrakt missbruk vise.

Noen snakker om at VeiWa flekser uten motvekter rundt 5500. Dette vet ikke jeg nok om, men her er det nok ting som rådelengde, forbrenning og sylindertrykk som spiller inn også. Kanskje noen vise menn kan komme med litt input her?
« Siste redigering: mai 25, 2010, 19:52:09 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: mai 25, 2010, 19:56:04 pm »

Flow og hastighet knyttes sammen av arealet - hvor mye "luft" volumet inneholder bestemmes tilnærmet av absoluttrykket og volumet gjennom ideell gassloven.

Motorens moment er jo bestemt ganske enkelt av forbrenningstrykket.
Effekten er et resultat av hvor fort motoren produserer moment = turtall.

Økt moment kommer jo primært av en ting - økt mengde luft/bensin som kan antennes og gjøre arbeid ved ekspansjonen eller bedre utnyttelse av eksisterende mengde . Derav er enkleste måte å øke mengden det å øke slagvolumet samt kompresjonen.

Fyllingsgrad er verre. Motoren klarer jo bare å produsere et visst undertrykk på innsugsslaget, noe som er akilleshælen til en sugemotor.
Overladning - turbo - gir en mye bedre fyllingsgrad. Men siden de fleste av oss har fortsatt en forkjærlighet for sugemotoren så blir det om å gjøre å redusere tap primært. Samt at man har et et ekstra triks med å tilpasse motoren til å puse best på det turtallet en ønsker.

« Siste redigering: mai 25, 2010, 20:11:16 pm av JTWE » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: mai 25, 2010, 19:58:32 pm »

Svinghjulsmassen er en energibank - hverken mer eller mindre. Effekten til motoren endres ingenting ved forandring av massen til svinghjulet. Det som forandres derimot er hvor tungt/lett motoren får lov til å forandre turtall.

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #22 på: mai 25, 2010, 19:59:47 pm »

tror jeg fikser opp VeiWa som du så fint kalte den først jeg Osteaktig holder nok lenge den.. med nye lager og pakninger rund baut kommer nok dette til å¨svive fint Blunker

regner med at jeg kjører orginal bensipumpe med forgreining.. funker for meg nå med doble så funker vel senere og Glad
burde vel få boret opp svinghjul og veiv til 8 pins? er dette kun for sikkerhet?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: mai 25, 2010, 20:04:28 pm »

Samt at man har et et ekstra triks med å tilpasse motoren til å puse best på det turtallet en ønsker.

Ja, kunne ikke du fortalt oss litt om resonanseffekten? Du bruker så mange deilige ord! Minner nesten litt om meg selv det der, men ikke i like stor grad, hehe Blunker

God lesing. Kort og godt en fin og analytisk oppsummering av det vi har diskutert sålangt.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: mai 25, 2010, 20:12:00 pm »

tror jeg fikser opp VeiWa som du så fint kalte den først jeg Osteaktig holder nok lenge den.. med nye lager og pakninger rund baut kommer nok dette til å¨svive fint Blunker

regner med at jeg kjører orginal bensipumpe med forgreining.. funker for meg nå med doble så funker vel senere og Glad
burde vel få boret opp svinghjul og veiv til 8 pins? er dette kun for sikkerhet?

Jeg kjører std.-bensinpumpe på to dobble. Sjekket trykket med et manometer i paralell mellom pumpa og gasserne. Fint trykk. Ellers kan du legge flere pakninger oppå hverandre under pumpa for å redusere trykket.

Jeg kjører 8-stift på 1915-veiva mi, og jeg vil anbefale deg det samme. Som JTWE snakket om, så vil dreiemomentet øke med slagvolumet, og dette dreimomentet må omsettes fra veiva til gearkassen via lamellen din. Økt dreiemoment vil gi større skjærkrefter på stiftene dine. Kraften vil jobbe mot et dobbelt så stort areal med 8 stifter, og styrken vil vel i teorien dobbles. Hva disse stiftene EGENTLIG tåler av moment (=skjærkrefter) skal jeg ikke uttale meg om, fordi jeg har ikke tall å gå utifra, men igjen, "sundt bondevett" Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Fredrik S.
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: Mogreina


Vis profil

« Svar #25 på: mai 25, 2010, 20:19:22 pm »

Vedrørende størrelse på forgasser er det mange teorier. Dog er det ikke alltid teori og praksis henger i hop...

Jeg kjøpte i sin tid en 1835 fra en bil på huggeren. Fant aldri ut hva slags specs det var på motoren, men hadde av toppene og kunne konstatere at det var portede originaltopper med originale ventiler og vippearmer. Motoren kom med 2 stk fine 40mm dellorto og fungerte bra. Men etter en stund ville jeg ha på de fine 48 IDA gasserene som sto på hylla. I følge ekspertene skulle dette bli helt overkill og ukjørbart.

Jeg tok derfor med meg motoren til Andre Karlsen og fikk hjelp av han og Kjell Aaen til å bremse motoren. For å gjøre en lang historie kort bremset vi først motoren med 40mm-gasserene. Da bremset den 112hk, hvilket jeg var fornøyd med. Husker ikke moment, men tror det var rundt 165nm.

For moro skyld ville jeg også bremse den med 48mm-gasserene. Vi manglet litt dyser, så de ble dyset med litt ymse. Tror jeg hadde 37mm halsringer. Resultatet var 127hk og 186nm. Konklusjonen får noen andre trekke, men det er hvertfall min erfaring...
Loggført

Mvh
Fredrik Sørlie

"If it doesn't take me to heaven - I'll drive it straight to hell!"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #26 på: mai 25, 2010, 20:21:19 pm »

Vedrørende størrelse på forgasser er det mange teorier. Dog er det ikke alltid teori og praksis henger i hop...

Jeg kjøpte i sin tid en 1835 fra en bil på huggeren. Fant aldri ut hva slags specs det var på motoren, men hadde av toppene og kunne konstatere at det var portede originaltopper med originale ventiler og vippearmer. Motoren kom med 2 stk fine 40mm dellorto og fungerte bra. Men etter en stund ville jeg ha på de fine 48 IDA gasserene som sto på hylla. I følge ekspertene skulle dette bli helt overkill og ukjørbart.

Jeg tok derfor med meg motoren til Andre Karlsen og fikk hjelp av han og Kjell Aaen til å bremse motoren. For å gjøre en lang historie kort bremset vi først motoren med 40mm-gasserene. Da bremset den 112hk, hvilket jeg var fornøyd med. Husker ikke moment, men tror det var rundt 165nm.

For moro skyld ville jeg også bremse den med 48mm-gasserene. Vi manglet litt dyser, så de ble dyset med litt ymse. Tror jeg hadde 37mm halsringer. Resultatet var 127hk og 186nm. Konklusjonen får noen andre trekke, men det er hvertfall min erfaring...
Teorien er vel at mindre forgassere skal gjøre den mer kjørbar /mer dreimoment lavere på turtallsregisteret. Hvordan var forskjellen der?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #27 på: mai 25, 2010, 20:22:50 pm »

Vedrørende størrelse på forgasser er det mange teorier. Dog er det ikke alltid teori og praksis henger i hop...

Jeg kjøpte i sin tid en 1835 fra en bil på huggeren. Fant aldri ut hva slags specs det var på motoren, men hadde av toppene og kunne konstatere at det var portede originaltopper med originale ventiler og vippearmer. Motoren kom med 2 stk fine 40mm dellorto og fungerte bra. Men etter en stund ville jeg ha på de fine 48 IDA gasserene som sto på hylla. I følge ekspertene skulle dette bli helt overkill og ukjørbart.

Jeg tok derfor med meg motoren til Andre Karlsen og fikk hjelp av han og Kjell Aaen til å bremse motoren. For å gjøre en lang historie kort bremset vi først motoren med 40mm-gasserene. Da bremset den 112hk, hvilket jeg var fornøyd med. Husker ikke moment, men tror det var rundt 165nm.

For moro skyld ville jeg også bremse den med 48mm-gasserene. Vi manglet litt dyser, så de ble dyset med litt ymse. Tror jeg hadde 37mm halsringer. Resultatet var 127hk og 186nm. Konklusjonen får noen andre trekke, men det er hvertfall min erfaring...

dette beviser at "regelen" alltid har unntak..


har en onkel som jobber på LazyBoys (Harley) der enkelte av motorene i prinsippet er like som bobla's (støtstenger, topper uten kam inni seg, luftkjølt, likt ant ventiler pr sylinder etc etc..) han tviholder på at trimmede harleyer er lettere å tune med mindre gassere, men at man får ut mer så lenge man bruker mer tid på større gassere..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: mai 25, 2010, 20:23:28 pm »

Morsom lesing, og fin historie. Eneste jeg savner er tall på hva slags halsringer som satt i 40mm-gasserne. Klart, satt det 28mm-halsringer der, så ser jeg effektøkningen, helt klart!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #29 på: mai 26, 2010, 16:37:45 pm »

Her var da mykje lererik informasjon! forsett sånn Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!