mai 03, 2024, 05:25:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Erfaringer med Div oljefiltere  (Lest 19658 ganger)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #30 på: september 21, 2010, 08:17:24 am »

Huff som dere er ute og sykler gutta Gliser

VARSKO HER

Filter, for å ta det først, HP1 fra Fram som er det standariserte fullflow filteret til vw er det man kan kalle ett hydraulikk oljefilter, og der kom varskoet, BB se og få deg ett skikkelig filter på motoren din. (CSP)
Vi bruker Fram HP1 filter fordi det er bergenet på mye olje og dermed god flow.

Overstrømningsventilen som sitter på så og si alle vanlige bilfiltre er der for å gi rask smøring ved kaldstart og for å sikre at det kommer olje forbi filteret når det er mettet!!! Dette vil si at når du starter opp en kald vw motor med det oljetrykket ei vw pumpe lager så flower all olja rett igjennom overstrømningsventilen og ikke en dritt gjennom filteret!!!
De billigste filtrene har så slapp fjær at denne ventilen åpner allerede ved ca 1 bar om jeg husker rett. Og ett filter med dårlig flow på kald olje vil dermed slippe forbi all olja så og si, skummelt syntes jeg, dette skjer ikke med de store filtrene.

Angående flow: lite filter er lik liten flow, stort filter er lik stor flow. Ett stort filter er dyrere men selvfølgelig bedre plass til dritt, dieselmotorer har stort sett filter som er store dette pga mye partikler i olja. Selv store filtre av dårlig kvalitet flower dårlig.

Filtrering: virker egentlig som det er umulig å finne ut hvordan filtreringsgrad filtrene har. Men syntetiske filtre som koster skjorta er tydeligvis best. Så kommer stålnetting eks CSP og så de beste papp filtrene.
« Siste redigering: september 21, 2010, 08:39:37 am av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #31 på: september 21, 2010, 08:20:18 am »

BB se og få deg ett skikkelig filter på motoren din

Det har jeg og iflg infoen i en av linkene så kommer Mahle ut på delt 2 plass. Men som et eksperiment så kommer jeg til å bytte tilbake til et HP1 filter for å se om jeg kan se et trykkfall.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #32 på: september 21, 2010, 08:26:51 am »

Jeg byttet fra Fram HP1 filter til Mahle filter til vannbokser, merket ikke noe forandring på trykket.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #33 på: september 21, 2010, 08:30:41 am »

hmm jeg tok feil der med en gang, filteret har overstrømingsventil Flau og tilbakeslagsventil... settingen er: 22psi på overstrømingsventilen.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #34 på: september 21, 2010, 08:30:47 am »


Det finnes i hvertfall andre mennesker der ute med en annen oppfatning enn den du sitter med angående Type 1-motorens "overlegne bra" oljesystem...
Du kan jo spørre rallybugs om hva han synes om systemets originale design. Han har jo kun bygget Type 1-motorer i 40 år...

Snakker vi her om en særdeles slakk lærekurve?

Nok en gang, jeg refererer til vippestellet, og at enkelte der ute har lagt mange timer med arbeid ned i forbedring for å få olja effektivt helt opp til toppdekslene.

Du får det til å høre ut som om det er en det en hemmelighet at den ene toppen har litt begrenset smøring sammenliknet med den andre. Dette lett kan løses med noen enkle knep og ca 15 minutters arbeid. Litt mer jobb hvis du skal bruke motoren i et fly.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #35 på: september 21, 2010, 08:41:04 am »

hmm jeg tok feil der med en gang, filteret har overstrømingsventil Flau og tilbakeslagsventil... settingen er: 22psi på overstrømingsventilen.

Er det 22 psi i trykkdifferanse før og etter filteret, eller er det påtrykt trykk?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #36 på: september 21, 2010, 08:41:11 am »

Der kom jeg altså med ett lite gjennomtenkt og altfor raskt innlegg, dessverre.
Dette skyldes at jeg har blitt livredd for dårlig filtrering i motoren i SAAB'n min.

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #37 på: september 21, 2010, 08:42:52 am »

hmm jeg tok feil der med en gang, filteret har overstrømingsventil Flau og tilbakeslagsventil... settingen er: 22psi på overstrømingsventilen.

Er det 22 psi i trykkdifferanse før og etter filteret, eller er det påtrykt trykk?

Det er om mottrykket i filteret kommer over 22psi/1,5bar. Det vil det normalt sett ikke gjøre i en varm motor med mindre filteret er for lite iforhold til oljeflowen eller at filteret er tett.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #38 på: september 21, 2010, 08:51:01 am »

Der kom jeg altså med ett lite gjennomtenkt og altfor raskt innlegg, dessverre.
Dette skyldes at jeg har blitt livredd for dårlig filtrering i motoren i SAAB'n min.


Er det ikke bedre å bytte bil istedenfor å bekymre seg?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #39 på: september 21, 2010, 09:07:54 am »

For å ta en kortversjon av Det jeg vet fra SAAB forum diskusjonen.
De små filtrene som ofte brukes på bensinmotorer idag, kan ansees å være for små for vårt kalde klima. Dette skyldes at oljen får for høy viskositet og dermed så høy motstand i filteret at overstrømningsventilen åpner. I tillegg så lager nyere lavtrykksturbo bensinmotorer ofte mye sludge pga tynne stempelfjærer som slipper forbi mye eksos men har liten tetteevne og derfor også glir lettere noe som igjen gir mindre bensinforbruk siden motoren går lettere rundt. Eksosen blander seg med olja i motoren og det blir koks. Denne koksen skal filteret ta unna og det klarer det bra, men hvor lenge? 10000km eller 30000km som er vanlig service intervall, olje skift bør gjøres oftere, men det blir visstnok ofte glemt.
Oljefilteret blir tett og filteret slipper forbi i overstrømningsventilen, uten noe for for varsel. Det er det jeg er redd for!! Derfor har jeg til nå kjørt ett filter som jeg har kjøpt på Torshov, Tecneco OL-40, dette er filteret som ofte brukes på 1,9tdi motorer fra vag.
Nå idag bruker jeg ett mahle filter fra mekonomen. OC67 det er tilsvarende og brukt på mye rå redskap. div Ferarri og Aston Martin V8 feks.
Jeg anser det viktigste til å være størrelsen på denne type papirfilter, stort nok så slipper det ikke olja forbi. for skal man gå lenger inn i materien så må man åpne hver filter og se på bygge kvaliteten. Jeg ønsker meg opptil flere CSP filtre som jeg anser for å være perfekt for å holde en koll på hva som skjer.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #40 på: september 21, 2010, 09:12:20 am »

Der kom jeg altså med ett lite gjennomtenkt og altfor raskt innlegg, dessverre.
Dette skyldes at jeg har blitt livredd for dårlig filtrering i motoren i SAAB'n min.


Er det ikke bedre å bytte bil istedenfor å bekymre seg?

Jepp men alle nye biler har bekymringer, dessuten er jeg lei av å betale en masse penger i rent tap når jeg bytter bil, SAAB'n har jeg nå byttet motor på siden den jævel'n havarerte som følge av nettopp dette vi prater om nå, og jeg har byttet ut snart alt av vanlige slite deler, den eneste dyre reparasjonen som kan komme er girkasse havari.
Dermed er dette en bl jeg kjenner godt(altforgodt) og det føles som ganske sikkert. Men at jeg liker'n nå kan jeg ikke si. Gliser
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #41 på: september 21, 2010, 09:43:04 am »

BB se og få deg ett skikkelig filter på motoren din

Det har jeg og iflg infoen i en av linkene så kommer Mahle ut på delt 2 plass. Men som et eksperiment så kommer jeg til å bytte tilbake til et HP1 filter for å se om jeg kan se et trykkfall.

Mvh
BB

Jeg ser at du har skaffet deg Mahle filter ja, er det stort? like stort som HP1 omtrent?
De fleste filtrene jeg har kommet over med riktige gjenger og skikkelig størrelse er til dieselmotorer.
Hva selgeren refererte til når han sa hydraulikk oljefilter lurer jeg litt på, kan man se forskjell utenpå? eller så han etter i en overgangstabell, isåfall er det ikke rart han kalte det for det, nesten alle de store filtrene med slik gjenge kan brukes i hydraulikk. Det står noe om HP1 i dokumentasjonen om at det har ekstra tykk konstruksjon for å tåle større ytre påkjenninger som  f.eks steinsprut.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #42 på: september 21, 2010, 09:47:38 am »

BB se og få deg ett skikkelig filter på motoren din

Det har jeg og iflg infoen i en av linkene så kommer Mahle ut på delt 2 plass. Men som et eksperiment så kommer jeg til å bytte tilbake til et HP1 filter for å se om jeg kan se et trykkfall.

Mvh
BB

Jeg ser at du har skaffet deg Mahle filter ja, er det stort? like stort som HP1 omtrent?
De fleste filtrene jeg har kommet over med riktige gjenger og skikkelig størrelse er til dieselmotorer.
Hva selgeren refererte til når han sa hydraulikk oljefilter lurer jeg litt på, kan man se forskjell utenpå? eller så han etter i en overgangstabell, isåfall er det ikke rart han kalte det for det, nesten alle de store filtrene med slik gjenge kan brukes i hydraulikk. Det står noe om HP1 i dokumentasjonen om at det har ekstra tykk konstruksjon for å tåle større ytre påkjenninger som  f.eks steinsprut.

Nei, Mahle OC47 filteret er langt mindre sammenliknet med HP1 filteret fra Fram.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #43 på: september 21, 2010, 09:52:20 am »

Kan jo være kjekt at det er mindre, når du har mye annet som tar stor plass Blunker, dessuten regner jeg med at du varmkjører litt før du river og sliter i maskineriet, og ikke blir det 30000km mellom oljeskiftene.
Men det hadde jo vært morsomt å se om du fikk samme lave oljetrykk med ett nytt HP1 filter ved en senere anledning.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #44 på: september 21, 2010, 09:56:47 am »

Som sagt dieselfiltre er mye brukt: Filteret til BB Mahle/knecht OC47
http://217.6.60.45/mahle/modules/mahleFilter/detail.jsp
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #45 på: september 21, 2010, 10:09:08 am »

Kan jo være kjekt at det er mindre, når du har mye annet som tar stor plass Blunker, dessuten regner jeg med at du varmkjører litt før du river og sliter i maskineriet, og ikke blir det 30000km mellom oljeskiftene.
Men det hadde jo vært morsomt å se om du fikk samme lave oljetrykk med ett nytt HP1 filter ved en senere anledning.

Jeg varmekjører alltid før jeg utfordrer og så langt er jeg inne på mitt 10`ende oljeskift på ca 45 mils kjøring. Hysterisk? Tja...men hva er en olje/filter kostnad i den store sammenhengen? Oljen blir kjørt igjennom et filter og sjekket for grums.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #46 på: september 21, 2010, 10:27:16 am »


Det finnes i hvertfall andre mennesker der ute med en annen oppfatning enn den du sitter med angående Type 1-motorens "overlegne bra" oljesystem...
Du kan jo spørre rallybugs om hva han synes om systemets originale design. Han har jo kun bygget Type 1-motorer i 40 år...

Snakker vi her om en særdeles slakk lærekurve?

Nok en gang, jeg refererer til vippestellet, og at enkelte der ute har lagt mange timer med arbeid ned i forbedring for å få olja effektivt helt opp til toppdekslene.

Du får det til å høre ut som om det er en det en hemmelighet at den ene toppen har litt begrenset smøring sammenliknet med den andre. Dette lett kan løses med noen enkle knep og ca 15 minutters arbeid. Litt mer jobb hvis du skal bruke motoren i et fly.

Mvh
BB

Hehe, mulig han har hatt en slakk læringskurve ja. Det kan ikke jeg gi deg noe godt svar på. Jeg bøyer meg ihvertfall i støvet av pur ydmykhet for de som har vært såpass lenge i gamet og som bygger såpass råe motorer - som holder!

Med "mange timer" mener jeg forsking og prøv/feiling, ikke selve arbeidet rundt modden - som sikkert er veldig enkel som du sier.

Du kan jo greie litt ut om at det er differanse mellom de to sidenes tilførsel, så kanskje vi uvitende får lært noe... Har det kanskje noe med at hovedgalleriet ligger på v. side i motoren? Altså lenger avstand/økt trykkfall opp til h. side?
Uansett bør ikke økt trykk gjøre skade på motoren i seg selv, og en får pressa godsakene godt runt inni der. That's for damn sure!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #47 på: september 21, 2010, 10:43:27 am »

Du kan jo greie litt ut om at det er differanse mellom de to sidenes tilførsel, så kanskje vi uvitende får lært noe... Har det kanskje noe med at hovedgalleriet ligger på v. side i motoren? Altså lenger avstand/økt trykkfall opp til h. side?


Javisst, jeg gjør det enkelt selvom det er nokså off topic i henhold til tråden her;

http://bobhooversblog.blogspot.com/search?updated-min=2007-05-01T00%3A00%3A00-07%3A00&updated-max=2007-06-01T00%3A00%3A00-07%3A00&max-results=10

Mvh
BB


Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #48 på: september 21, 2010, 10:50:12 am »

Du kan jo greie litt ut om at det er differanse mellom de to sidenes tilførsel, så kanskje vi uvitende får lært noe... Har det kanskje noe med at hovedgalleriet ligger på v. side i motoren? Altså lenger avstand/økt trykkfall opp til h. side?


Javisst, jeg gjør det enkelt selvom det er nokså off topic i henhold til tråden her;

http://bobhooversblog.blogspot.com/search?updated-min=2007-05-01T00%3A00%3A00-07%3A00&updated-max=2007-06-01T00%3A00%3A00-07%3A00&max-results=10

Mvh
BB

Stemmer bra det ja. Var denne artikkelen jeg kom over en gang i tiden. Bra stykke arbeid.
Var fint å se denne igjen.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #49 på: september 21, 2010, 22:32:35 pm »

Mykje intresang lesing i denne tråden!
Er det sånn å forstå att HP1 filteret berre er joks og fanteri ?? Har levd i go tru om att det er bra greier, men tydlegvis ikkje.. CSP sitt filter ser lovandes ut, nokon som veit kor lang levetid det har (kor mangen gongar kan ein vaska da opp igjen?)

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #50 på: september 22, 2010, 08:24:29 am »

Dere som vasker filter innsatsene, hvordan sikrer dere at dritt ikke flytter seg fra innløpside av filteret til utløpsside av filteret under vaskeprosessen?
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #51 på: september 22, 2010, 08:44:50 am »

Oljefilter er flotte greier, men at man kan diskutere så utstrakt BARE om hvor lett filteret slipper gjennom olja er helt fantastisk...
Det virker som de fleste hadde blitt mer fornøyd med en stump rør enn et filter.
Ankepunktet til Fram er byggekvaliteten og at de har brukt papp til ventilen...  når og hvis denne pappventilen feiler så er det når motoren er kall.... dette er det eneste tidspunktet motoren din er nede på originalmotor nivå når det gjelder oljerensing (!!). Det sier seg selv at et større filter slipper gjennom mer olje og dermed ikke er like begrensende. Skulle man tro.
Som China sier, det er bare i vaskbare filter den møkkete siden kommer i kontakt med den rene siden (når du vasker det) da kan møkka ende opp i motoren din likevel. De er laget for at man skal kunne analysere motoren på løpsmotorer. Egentlig er den letteste måten å fjerne koks fra olja å helle på god syntet olje.  

Svar til tmbryhn:
Jeg vet at du driver å bygger deg et navn tmbryhn og at du missliker skudd for baugen, men dette olje system greiene må jeg nesten svare på... ser ingen andre som gidder.

Jeg bøyer meg ihvertfall i støvet av pur ydmykhet for de som har vært såpass lenge i gamet og som bygger såpass råe motorer - som holder!

Bøy ivei, men om du skal referere til hva han gjør så bør det du gjør ha noe relevans til hva han faktisk gjør. Du gjør faktisk det motsatte av hva han gjør.
Les første innlegg her: http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1412.15

Her er noen stikkord fra hans tekst:
legg merke til at jeg har plugget utgangen til oljekjøleren
Normal praksis for de som ikke liker VW's "termostat", plugger du din? Nei.

jeg fjerner også den bakre reguleringsventilen i blokka( den under oljepumpa)
Her er du og han i linje, men av helt motsatt grunn.

dette resulterer i 2-2,5 kg oljetrykk på tomgang og 4,5 kg på full belastning
Dette er resultatet av å sende oljen direkte til hoved galleriet (ikke via de knøtt små kanalene til oljekjøleren), dvs fundamentalt motsatt av hva du gjør. ALL din olje går gjennom disse sugerørene.

oljen går da rett i registeret og ikke i ring med kjøleren
Her i klartekst.

samt at dette gir bedre kjøling på sylinder 3 og 4
En bonus av å ikke ha en varm oljekjøler i luftstrømmen til syl 3&4, med mindre du trekker slanger fra original plasseringen av kjøleren så har du ikke denne bonusen i din approach.

dette systemet vet jeg fungerer og råtrimma motorer holder uten problem
Kan ikke se at du kan overføre denne garantien til din løsning.

Men husk ikke over 5 kg oljetrykk , høyt trykk lager bare masse varme!!!
De fleste i VW miljøet vet at oljen er med på å kjøle motoren, likevel er folk av oppfattingen at kjempehøyt trykk bare er supert. Rallybugs vet andeledes.
En annen godt skult sannhet i dette miljøet er at oljepumpa ALDRI ALDRI lager trykk!!! Den lager bare flow... trykk kommer av motstanden til flow. Å kjøre enorme mengder inn i et sugerør kan leses av som et flott og høyt oljetrykk, sannheten kan være at flowen har gått kritisk ned. Trange kanaler kan produsere fint trykk (fint på måleren) men langt bedre er en stor mengde fritt levert i gode kanaler med en fungerende trykkregulator i enden. Trykkregulatoren til VW er en kjempefin sak, men den er dimensjonert for VW's oljepumper. Returhullet bør bores opp om man skal bytte til større drev i pumpa.
Hva er dette med varm olje da? Jo energien er konstant sier teorien (jeg velger å tro på det) Den energien du tilfører i flow omvandles til trykk av motstanden i kanaler og regulatorfjær, men når oljen rømmer ut fra lager og returhull på regulatoren så går trykket tilbake tilbake til 0. Trykk energien går da blant annet over i varme, dette er grunnen til at hydraulikk komponenter med innvendig lekkasje er glovarme.
VW's oljetrykkmåler sitter på helt feil plass, plasseringen den henger igjen fra da blokkene var "enkeltredusert".
Det eneste stedet der er interessant å se på trykket er rett FØR oljetrykk regulatoren ved svinghjulet.

Uansett bør ikke økt trykk gjøre skade på motoren i seg selv, og en får pressa godsakene godt runt inni der. That's for damn sure!

"That's for damn sure"?, tenk på at noen av de som ikke er så bevandret i dette her tar det du sier for god fisk. "I de blindes rike er de enøyde konger, de toøyde holder ikke til her inne.
 Hvilke godsaker er det olja presser rundt... ? Bare to stempler som blir flyttet av olje inni der.

JEG vet at dette er dine teorier, og ikke basert på 40 års erfaring. (Rallybugs gjør som alle andre "in the know")
Det er grunnen til å jeg gadd å svare i heletatt.

« Siste redigering: september 22, 2010, 09:04:36 am av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #52 på: september 22, 2010, 10:00:08 am »

Ja, vi har forskjellige måter å løse det på. Jeg vil ikke tukle altfor mye med det originale og liker å bruke std. Type 1-kjøler. Dog tror jeg du misser noen poeng her, JHU. Jeg har tross alt stått face-to-face med Vidar og diskutert dette - og vi ble temmelig enige med hverandre om akkurat dette temaet. Jeg veit at oljegangene opp til kjøleren er for tynne, men det sparer litt arbeid med drilling osv. og en slipper en del modding. Rallybugs pleier å plugge disse kanalene til og fra kjøler som du sier, det er helt korrekt.
Det han også liker å gjøre er å sette en T4-kjøler på hodet der originalkjøleren står i hundehuset. Gir jo den samme restriksjonen over syl 3 og 4. Det er bla. i denne løsningen jeg tar noe av min inspirasjon.
Jeg tror du referer til en tråd der han brukte en stand-alone-kjøler.
Han kobler denne med slanger fra oljepumpa rett inn i hovedgalleriet. Differansen bir vel kun at tverrsnittet i disse slangene er større = mindre motstand/lavere trykkfall = bedre flow!

Jada, jeg veit hva som forårsaker trykket Blunker. Og jeg har borret hullet og ventilsetet opp til 9mm ved reduksjonsventilen. Plugget "thermostaten" jo? Jeg har fjærnet hele sullamitten igrunn - det blir jo en selvfølgelig nødvendighet for modden min. Såfremt du refererer til fjæra/stempelet ved reimskiva som "thermostat".
Kort oppsummert så kjører jeg samme løsning som rallybugs, men med std.-kjøleren i hundehuset og bruk av std.-kanalene (som er sugerør ja, helt enig, og det "suger" virkelig!) istedetfor slanger med bedre tverrsnitt.

Jo, økt trykk gir bedre sirkulasjon, men at det krever energi er sant i og for seg. "Godsaker" = olja, nothing more, nothing less.

Folk må få lov til å tro og mene hva de vil. Det er ikke nødvendigvis rett og galt i denne verden, slik det virker som at du insinuerer i uttalelsen din. Selvsagt vil jeg reklamere for et system jeg synes fungerer bra!
Er det ikke slik med de fleste her på forumet? Øyerulling

For å sitere en uttalelse fra rallybugs i 1915-tråden min:
"Vidar kjører mange typer kjølere , men denne type 4 kjøleren satt inn på hode funker topp , og systemet er slik som Bryhn beskriver, JPM bruker også tilsvarende system ."

Jeg vil også sitere et utsang fra deg, JHU i samme tråden:
"Hvorfor kjøre slanger og risikere potensiel lekasje når kanalen ligger der klar fra starten av?
Jeg virkelig gjerne vite, går ikke en uke uten at jeg tenker på slikt... digger at du staker opp nye veier..." - Så er du kanskje ikke så stor motstander av systemet allikevel, JHU?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #53 på: september 22, 2010, 11:22:51 am »


Jo, økt trykk gir bedre sirkulasjon, men at det krever energi er sant i og for seg. "Godsaker" = olja, nothing more, nothing less.


Denne krever en forklaring, du mener at jo mere mottrykk, jo bedre sirkulasjon??

Det er mottrykket man leser av på et manometer.... eller som engelskmennene sier, resistance to flow,
noe som igjen på norsk betyr motstand mot gjennomstrømning...

tror du er på feil jorde her.. hvis du blinder av utløpet til filteret ditt går trykket "sky high" men du har ingen gjennomstrømning/sirkulasjon....  forklar den du...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #54 på: september 22, 2010, 11:33:03 am »

Høyt oljetrykk er i seg selv ikke nødvendigvis en god ting, det kan bety at feks oljekanaler er på vei til å tette seg.... eller andre ikke bra ting er i ferd med a skje.

Riktig oljetrykk deriomot er bra.... når man prøver og bedømme kvaliteten på filter ut fra oljetrykket i motoren er det så mange ukjente faktorer innvolvert at det hele bare blir vås...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #55 på: september 22, 2010, 11:34:53 am »

Bruk dette filteret , så går nok dette bra tilslutt.Og husk at for høyt oljetrykk bare lager en masse varme , 4,5 kg er ok på maks.

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1619
« Siste redigering: september 22, 2010, 11:40:09 am av rallybugs » Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #56 på: september 22, 2010, 11:35:25 am »

Jeg skriver litt feil her ja. Jeg tenker på at med en gitt resistans, så vil en kraftigere pumpe skape høyere trykk, right? Jo høyere trykk en får ut på målingen med den gitte motstanden, jo større kraft har en til å presse olja rundt i motoren.

Tenk deg ohms lov: U (trykket i systemet) = R (motstand i systemet) x I (mengde olje som strømmer i systemet)

Hvis pumpestørrelen øker, så vil den kunne trykker mer olje igjennom systemet, og vi får en høyere "I"
Øker R ytterligere får vi enda større U, altså høyere trykk, hvilket gir menng.

Det er jo ganske intuitivt å tenke seg at en stor pumpe flytter mere suppe enn en liten ved en bestemt resistans, eller hva?





« Siste redigering: september 22, 2010, 11:38:32 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #57 på: september 22, 2010, 11:35:43 am »

Dog tror jeg du misser noen poeng her, JHU. Jeg har tross alt stått face-to-face med Vidar og diskutert dette - og vi ble temmelig enige med hverandre om akkurat dette temaet.

Forklar gjerne poengene du mener jeg ikke har forstått.

Jeg veit at oljegangene opp til kjøleren er for tynne

Du vet sikkert også da at de trange kanalene er der så oljen ikke skal reise opp der når den er tykk? Det er en del av termostat designet. Husk avstikkeren til kjøleren er faktisk før termostaten stempelet, og er da pr def. alltid "på"


Det han også liker å gjøre er å sette en T4-kjøler på hodet der originalkjøleren står i hundehuset. Gir jo den samme restriksjonen over syl 3 og 4.

Hva han mener med det om 3&4 sylinderen er vanskelig å forstå om han IKKE mener i et viftehus UTEN doghouse. Der er det alpha og omega.
Selv kjører jeg doghouse vifte i et 30hk hus for mer liter på mindre plass.

Differansen bir vel kun at tverrsnittet i disse slangene er større = mindre motstand/lavere trykkfall = bedre flow!

Man bør nok ikke inskrenke på flow for å få trykk... ikke før forbruker i hvertfall.

Såfremt du refererer til fjæra/stempelet ved reimskiva som "thermostat".
Det er poenget med den ja, før var den å trykkregulator.

Kort oppsummert så kjører jeg samme løsning som rallybugs, men med std.-kjøleren i hundehuset og bruk av std.-kanalene (som er sugerør ja, helt enig, og det "suger" virkelig!) istedetfor slanger med bedre tverrsnitt.
Jeg synes det blir helt feil å si det er samme system, for du har ikke gevinstene hans. Men ja, lay-outen ligner.


Jo, økt trykk gir bedre sirkulasjon
Man kan ikke se flow utifra motstanden? Det går bare ikke.

Det er ikke nødvendigvis rett og galt i denne verden, slik det virker som at du insinuerer i uttalelsen din.

Om vi tar noen ting for gitt, som at VW hadde en viss kontroll på hva de drev med, så kan vi meget lett bedømme hva som er en bedre eller dårligere løsning.
Motorene er designet... det ble ikke kastet terning på løsninger og dimensjoner.
Men ja forskjellig folk legger vekt på forskjellige ting.

For å sitere en uttalelse fra rallybugs i 1915-tråden min:
"Vidar kjører mange typer kjølere , men denne type 4 kjøleren satt inn på hode funker topp , og systemet er slik som Bryhn beskriver, JPM bruker også tilsvarende system ."
Nøkkelordet er "tilsvarende", ring JPM og spør hva han synes om å stenge firefeltveien inn i olje gallerie for å bruke sykkelstien over seteren i stedet. Det er en grunn til at du er alene om den.

Jeg vil også sitere et utsang fra deg, JHU i samme tråden:
"Hvorfor kjøre slanger og risikere potensiell lekkasje når kanalen ligger der klar fra starten av?
Jeg virkelig gjerne vite, går ikke en uke uten at jeg tenker på slikt... digger at du staker opp nye veier..." - Så er du kanskje ikke så stor motstander av systemet allikevel, JHU?

Jeg kjører fullflow uten VW termostat/VWkjøler jeg, har gjort det siden 2003...
Du skal vite det at jeg gjør all min tenking utefor boksen, men jeg går inn når bevisene peker i den retningen.
Jeg er ikke imot nye tanker, men da må alt på bordet først. Og det er det jeg gjør i den tråden, jeg vil vite hva han har gjort for å få det til å funke.
Jeg tenkte at han hadde boret opp kanalene til en ok størrelse, før jeg skjønte at det bare var vanlig fullflow.
« Siste redigering: september 22, 2010, 13:39:02 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #58 på: september 22, 2010, 11:49:08 am »

Forumet manglar ein samletråd på forbedringar som kan gjerast på oljesystemet, med bilde og kvifor, kvifor ikkje og korleis
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #59 på: september 22, 2010, 11:55:54 am »

Forumet manglar ein samletråd på forbedringar som kan gjerast på oljesystemet, med bilde og kvifor, kvifor ikkje og korleis

Tråden du savner er her:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4919.0.html
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!