mai 03, 2024, 10:15:36 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hvilken olje.. merke..  (Lest 22347 ganger)
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #60 på: mai 06, 2011, 09:13:11 am »

Det viktigste er å skifte olje  Øyerulling , og Rikard, hvor kjøpte man fullsyntetisk 5-50 for 40 år siden ?  Gliser
Loggført

tlf: 40843606
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #61 på: mai 06, 2011, 09:19:08 am »

Det har funnets syntetisk olje i 80 år
Loggført

Speed is no substitute for direction
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #62 på: mai 06, 2011, 09:33:35 am »

 Glad


* DSC00078.jpg (94.99 KB, 640x480 - vist 242 ganger.)
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #63 på: mai 06, 2011, 09:37:08 am »

Leste en post om olje og fikk lyst på poppcorn... litt rart.
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #64 på: mai 06, 2011, 10:01:23 am »

Leste en post om olje og fikk lyst på poppcorn... litt rart.

Einar, du har mye og lære  Rekker tunge Jeg skal fortelle deg siden  Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #65 på: mai 06, 2011, 10:50:12 am »

Denne trådene blir litt splittet mellom dem som bare skal fylle olje på org bruks motoren og dem med nybygget motor..
Eg står enda på at redline 40wt (15-w40) ester racing olja er blant dem bedre å bruke på en ny trimma motor.

Men usikker på hvilken olje jeg skal pruke til kam innkjøring og hvilken til innkjøring av stempelringer osv...
Planen: redline esteren til kam innkjøring (med ekstra sppt)
castrol 20w50 classic til innkjøring
redline i all fremtid...

Hva synes dere?
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #66 på: mai 06, 2011, 11:34:24 am »

Tror det er en god plan. Bakdelen med esterolje er lang innkjøringstid, men det får man igjen på levetida på motoren. Ting blir innkjørt (= innslitt) raskere med mineralolje (følgelig også raskere utslitt...).

Motul ga ut disse tallene for hvor mye trykk olja tålte før du bryter oljefilmen (for over 20 år siden):
Mineralolje av god kvalitet        6-700 kg / cm2
Delsyntetisk Motul 3100           5 500 kg  / cm2   (delvis ester)
Fullsyntet Motul 300V             22 000 kg  / cm2  (esterbasert)

Regner med at andre ester-oljer ikke ligger langt unna.
Det må jo bemerkes at vanlige boblemotorer vil holde lenge med mineralolje og riktige oljeskift, men skal du opp i høyt turtall og mye hk, er det greit at olja tåler mer.

Personlig kjører jeg fortsatt mineral, av gammel vane, på min originale 30 hk. Men...
« Siste redigering: mai 06, 2011, 11:54:25 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #67 på: mai 06, 2011, 11:43:39 am »

Arbeidsherding av kammen kan fint gjøres med syntetisk olje.
Innkjøring av stempel ringer  bør gjøres med mineralolje, de skal slites inn fort for beste resultat (minst mulig blowby).

Når dette er gjort så kjører man syntet livet ut.

Det frarådes på det sterkeste å gjøre hele innkjøringen på syntet, da dette vil glassere delene i stedet for å slite dem til.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #68 på: mai 06, 2011, 13:28:23 pm »

Er da sånn å forstå att med esterbasert syntet olja so vil oljo vara lenger? eller er det fortsatt samme oljeskift intervaller som gjelder?
Eit bi-spørsmål, kor lenge pågår innkjøyring av ny kam? før ein bytter olje og fortsetter med innkjøyring av stempelringane
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #69 på: mai 06, 2011, 14:20:09 pm »

Olje inneholder molekyl lenker, i syntetisk er de ca 10 ganger lenger i mineral. Disse lenkene er hva som "bærer" i olja. Etterhvert knuses lenkene og de blir kortere å kortere... etter en lang stund har lenkene i synteten blitt redusert til like korte som i mineral. Dvs. syntetisk holder lenger, men siden den tar til seg akkurat like mye møkk som vanlig olje fortjener også den å byttes på like intervaller som dino oljen... synes jeg. 
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #70 på: mai 06, 2011, 14:57:08 pm »

Den nye, trimma motoren jeg har kjøpt derimot blir levert med "CFS 10W60"-olje. Har ikke peiling på hva slags olje det er eller om det er å få tak i i Norge, noen som vet? 

Interessant å lese at Englands beste og mest erfarne motorbygger benytter fullsyntetisk, esterbasert olje i sine motorer.

Mvh
BB

Eller kanskje han bare sitter på nett og leser hva alle synserne gjør rundt om i verden.. Og det de kule gutta bruker. Bruker han også.

Se på på Brad Penn olja.. Grønn og fin. Og med en gang verdens raskeste boble putter den olja på motoren sin. Var det mange andre VW drag nuts som gjorde det også  Gliser
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #71 på: mai 10, 2011, 12:49:21 pm »

Det viktigste er å skifte olje  Øyerulling , og Rikard, hvor kjøpte man fullsyntetisk 5-50 for 40 år siden ?  Gliser

Det har vært brukt det på den de siste 20 årene, når den var ny, var det sikkert ikke syntetisk på den  Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #72 på: mai 10, 2011, 12:53:08 pm »

 Gliser
Loggført

tlf: 40843606
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #73 på: august 20, 2011, 09:22:22 am »

denne siden har også gameldags mono grade olje til greie priser!

http://www.bikeracing4fun.com/default.asp?c=shop&cat=204&subcat=206&id=
Loggført

Vw 1302
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #74 på: august 22, 2011, 12:35:16 pm »

Som novise når det gjelder motorolje, hvilke betegnelser skal jeg se etter for å finne en ester-basert syntetisk olje? Antar at dette ikke er hyllevare på statoil? Eller er det slik at det kun er visse racing oljer fra mindre produsenter som leverer dette?
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #75 på: august 22, 2011, 18:45:22 pm »

Er nok de mindre produsentene som har det, blir for dyrt for de store å lage det. Esterbasisen er 6-8 ganger så dyr å lage olje av, i forhold til vanlig råolje. Derfor er de merkene jeg veit om nå, Motul, Miller og Silikolene.

Edit: glemte Redline.
« Siste redigering: august 22, 2011, 19:31:52 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #76 på: august 22, 2011, 18:55:00 pm »

Kommer ikke på andre enn Redline, dem har stort utvalg på ester oljer.
Loggført

max_mekker
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Nittedal


Vis profil

« Svar #77 på: september 08, 2012, 00:13:10 am »

Sitat
Motul ga ut disse tallene for hvor mye trykk olja tålte før du bryter oljefilmen (for over 20 år siden):
Mineralolje av god kvalitet        6-700 kg / cm2
Delsyntetisk Motul 3100           5 500 kg  / cm2   (delvis ester)
Fullsyntet Motul 300V             22 000 kg  / cm2  (esterbasert)

Hmm de verdiene virket veldig høye... Vi tok noen oljeprøver på diverse oljer for en stund siden.
Et eksempel er Castrol EDGE Professional TWS 10W-60 fikk vi en verdi på 433,3 kg/cm2. Dette er en bra motor olje !
Den høyeste verdien vi har i systemet på jobben er 966 kg/cm2 og denne oljen inneholder mange tilsettinger blant annet Mye molybden.

Hvis noe hadde en skvett med  motul, miller, silikolene eller redline liggende kunne jeg prøve å sendt med noen prøver neste gang vi sender til analyse i Sveits. Trengs ca 1 dl.

Er litt mer presist med en analyse Glad
Loggført
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!