mai 03, 2024, 11:01:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Idéer til turbo grenrør  (Lest 14920 ganger)
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #30 på: desember 22, 2011, 13:40:02 pm »

BB: har du flere bilder av dette oppsettet, eller link til byggetråd?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #31 på: desember 22, 2011, 13:42:48 pm »

Jeg har hele tiden tenkt at jeg skulle ha luftfilteret inne i motorrommet, men bokse det inn slik at det kun trekker kald, frisk luft. Det blir ganske varmt inni motorrommet også. Regner med at vifta får nok luft ved å sette noe i mellom på låsen sånn at lokket ikke ligger helt inntil. Synes standoffs er litt 80talls.. Hvis ikke så kunne man hatt noe ekstra lufting ut under bakskjermene. Ser for meg at det blir nye filtervasking på meg som bruker bilen regelmessig (også på vinteren) hvis jeg skal ha filteret under bilen.

Med lokket igjen og alle deksler på plass, på en kald høstkveld så målte jeg 50 grader i motorrommet. Stands off oppe slipper kun varm luft ut men tilfører ikke kald luft. Å åpne luka i nedre kant derimot slipper kald luft inn men kun så mye som slipper ut.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #32 på: desember 22, 2011, 13:45:24 pm »

BB: har du flere bilder av dette oppsettet, eller link til byggetråd?

Nei. Var det deg jeg pratet med på SCC som gikk sammen med SveinT?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #33 på: desember 22, 2011, 13:51:00 pm »

BB: har du flere bilder av dette oppsettet, eller link til byggetråd?

Nei. Var det deg jeg pratet med på SCC som gikk sammen med SveinT?

Nei, jeg fikk bensintanktrøbbel, så jeg kom meg ikke innover..
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #34 på: desember 22, 2011, 14:03:24 pm »

Sånn lagde Porsche grenrøret sitt når dem skulle ta ut mye effekt og ikke kjøre 100 tusenvis av km:


* Porsche.jpg (141.21 KB. 800x600 - vist 351 ganger.)


-BB-

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #35 på: desember 22, 2011, 14:42:14 pm »

det designet til DRD så jo greit ut (kunne vært interessant med bilde fra undersiden), men hvorvidt de er ok å handle med vet jeg ikke.

Jeg så for meg luftfilter også ved siden av girkassa, evt med noen skjold for å beskytte mot direkte vannsprut

BB: Det er jo snakk om å lage selv her, så hvordan de forskjellige leverandørene skårer i forbrukerundersøkelser er ikke viktig for meg. Men greit å vite.

Jeg har hele tiden tenkt at jeg skulle ha luftfilteret inne i motorrommet, men bokse det inn slik at det kun trekker kald, frisk luft. Det blir ganske varmt inni motorrommet også. Regner med at vifta får nok luft ved å sette noe i mellom på låsen sånn at lokket ikke ligger helt inntil. Synes standoffs er litt 80talls.. Hvis ikke så kunne man hatt noe ekstra lufting ut under bakskjermene. Ser for meg at det blir nye filtervasking på meg som bruker bilen regelmessig (også på vinteren) hvis jeg skal ha filteret under bilen.

Jeg skal ha motoren inn i en Ghia, så for meg er standoffs helt uaktuelt, men har fundert litt på å lage noen inntak bak skiltet som mer eller mindre blir usynlig, men mesteparten av den lufta blir jo sugd inn i vifta, så det er vel ikke noe problem å bli kvitt den skulle jeg tro.

Ang dette med å lage selv, så lurer jeg litt på hva som er beste metoden... Jeg er absolutt ikke noen rev på sveising, men hva slags sveising er det som funker best? Jeg har bare erfaring med MIG, men er skeptisk til om jeg klarer å lage tette/gode nok sveiser. Er det en mulighet å kutte og punkte sammen selv, og så få en ekspert til å gjøre helsveisinga?

Hva med rør/bend, hva er planen å bruke ?
Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #36 på: desember 22, 2011, 15:14:47 pm »

Vedlagte bilde viser en fyr som er ca like god til å sveise som meg;)
Men jeg har tenkt at hvis jeg kapper opp bendene slik at jeg har mulighet til å slipe på innsiden også, så bør det jo funke.
 Crappy utseende dekkes jo av bandasjen:) I tillegg bør jeg jo bli flinkere etterhvert Sjokkert
Jeg har også tilgang på rørbøyer som kan ta de bøyene som ikke er altfor skarpe. Håper jeg kan lage et par J-tubes med den. Det går vel evt an å lage/kjøpe en mandrel som passer til røret jeg skal bruke sånn at det ikke kollapser når jeg bøyer.

Jeg kommer i alle fall til å forsikre meg om at det ikke ligger sveiseperler inne rørene som kan komme i turboen.


* highqualityturbomanifold.jpg (44.25 KB, 550x410 - vist 378 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #37 på: desember 22, 2011, 19:02:15 pm »

da tør jeg stikke hodet frem og påstå at jeg er et lite strå vassere... men ikke mye Blunker
Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #38 på: desember 22, 2011, 19:57:59 pm »

Jeg har hele tiden tenkt at jeg skulle ha luftfilteret inne i motorrommet, men bokse det inn slik at det kun trekker kald, frisk luft. Det blir ganske varmt inni motorrommet også. Regner med at vifta får nok luft ved å sette noe i mellom på låsen sånn at lokket ikke ligger helt inntil. Synes standoffs er litt 80talls.. Hvis ikke så kunne man hatt noe ekstra lufting ut under bakskjermene. Ser for meg at det blir nye filtervasking på meg som bruker bilen regelmessig (også på vinteren) hvis jeg skal ha filteret under bilen.

Med lokket igjen og alle deksler på plass, på en kald høstkveld så målte jeg 50 grader i motorrommet. Stands off oppe slipper kun varm luft ut men tilfører ikke kald luft. Å åpne luka i nedre kant derimot slipper kald luft inn men kun så mye som slipper ut.

-BB-

Men når motoren går er det vel undertrykk i motorrommet? Så den lufta som er der går inn i vifta og ut varmeboksene og evt inn luftfilteret og ut eksosen? Og i åpningen rundt motorlokket vil det da bare komme luft inn. Hvis ikke så er det vel ikke noe poeng i mere luftinntak. Eller tar jeg feil?
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #39 på: desember 22, 2011, 20:52:40 pm »

Det her må vel være det ultimate luftkjølte beistet av en bilmotor : 1560 hk og 1620 nm.(hadde vært morsomt og visst hva tallene hadde blitt med datasprut og mer moderne turboer...  Øyerulling  )

0-322 km/t på 9,7 sek er bra tall på en bil i 1973 som kunne kjøres i timesvis, her er lite utklipp :

For 1973, the 917 came out of the garage with a new 5.4 Liter turbocharged powerplant, which at mild boost developed 1,100 bhp, and at full boost sprung 1,560 bhp, it was now called the 917/30.

The 917 was in fact virtually unbeatable, anywhere, at anytime in the world. It becam so unfair, such an all-out rout on the track, that the 917 was banned for competition in 1974. The "authorities" re-wrote the rule books to effectively bar turbochargers completely from yet another series. With the 917 having no where else it could race, it retired.

Eller som testsjåføren til Porsche sa da han kom inn til pit etter første prøverunder : "for´ ett drag....  jeg kjennte ikke forskjell på 3. gir og 5. gir..."


* Porsche917Turbo1109163873.jpg (58.9 KB, 700x491 - vist 240 ganger.)
« Siste redigering: desember 22, 2011, 21:01:05 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #40 på: desember 22, 2011, 20:57:51 pm »

Vedlagte bilde viser en fyr som er ca like god til å sveise som meg;)
Men jeg har tenkt at hvis jeg kapper opp bendene slik at jeg har mulighet til å slipe på innsiden også, så bør det jo funke.
 Crappy utseende dekkes jo av bandasjen:) I tillegg bør jeg jo bli flinkere etterhvert Sjokkert
Jeg har også tilgang på rørbøyer som kan ta de bøyene som ikke er altfor skarpe. Håper jeg kan lage et par J-tubes med den. Det går vel evt an å lage/kjøpe en mandrel som passer til røret jeg skal bruke sånn at det ikke kollapser når jeg bøyer.

Jeg kommer i alle fall til å forsikre meg om at det ikke ligger sveiseperler inne rørene som kan komme i turboen.

whow det var sveisen sin  Sjokkert

er vel en fordel å sveise turbo manifold med gass eller tig ?!   ikke mig som legger i gjenn masse ''løse deler'' inni eksos manifolden
sveise perler og migg tråd gjør vel kort prosess på en turbo  Sint
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #41 på: desember 22, 2011, 21:00:34 pm »

så da punkter jeg det sammen, så ordner unneberg resten?  Blunker
Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #42 på: desember 22, 2011, 23:04:27 pm »

så da punkter jeg det sammen, så ordner unneberg resten?  Blunker

husk god tilpassing, store glipper = ruker på insiden  Sint

vi har vel snakket om noe sveising tidligere også  Kult

blir nåkk litt i verkstedet i romjula, sammen med jentene, Marte driver å ribber konf. presangen  Gliser
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #43 på: desember 22, 2011, 23:18:51 pm »

jepsi pepsi, har noe alu-saker liggende her Glad

Håper jeg får litt Ghia-tid i romjula Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #44 på: desember 23, 2011, 00:38:29 am »

Skal du bygge eksosrør i alu?  Øyerulling
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #45 på: desember 23, 2011, 19:13:57 pm »

bakgass er absolutt tingen om du skal få til bra sveiser på eksosrøyrer. og tig er vel å anbefala

Kald luft? kva med eit hol i midten av trekanten mellom taklinja og lista som ledar kald luft inn til motorrommet?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #46 på: desember 28, 2011, 11:31:33 am »

Da har jeg fått rørbøyer i hus, og erfaringen så langt er at man i alle fall må ha rør som passer til bakkene ellers blir det bare krøll.. Rekker tunge
Skal få tak i noe 1 1/2 og 1 1/4 rørbiter for å teste. Rørbøyeren var fra biltema. Tilbakemeldingene fra bilformuet.no er at mange har hatt god suksess med å bruke denne rørbøyeren, så det er vel bare å prøve seg frem.
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #47 på: desember 28, 2011, 12:05:30 pm »

lykke til!  Tynnveggede eksosrør og Biltema rørbøyer er ikke beste kombinasjon.... Kjøp deg ferdigbøyde rør, og spar deg for mye tid og  Gråter
Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #48 på: desember 28, 2011, 15:55:53 pm »

lykke til!  Tynnveggede eksosrør og Biltema rørbøyer er ikke beste kombinasjon.... Kjøp deg ferdigbøyde rør, og spar deg for mye tid og  Gråter

Jeg har tenkt å bruke rør med litt tykkelse på veggene og håper det går bedre, men det er klart det hadde vært bedre å ha en sånn en:

Loggført
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #49 på: desember 30, 2011, 22:53:36 pm »

Her kjøper jeg rørdeler til custom eksos (hvis jeg må handle i Norge):

http://vangbo.no/index.php?route=product/category&path=583_89_297




Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #50 på: desember 31, 2011, 00:09:07 am »

Hvordan blir det å sveise de rørene som "overlapper" sånn? For det bør vel være tett med turbo?
Loggført
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #51 på: desember 31, 2011, 00:34:26 am »

Hvordan blir det å sveise de rørene som "overlapper" sånn? For det bør vel være tett med turbo?

For min del kjøper jeg de som kalles unibend, uten flens.  Gode emner i bra kvalitet, samt helsveist med TIG = tett.

Tistlo hadde et godt poeng med bakgass ( dvs fylle argongass inne i rørene mens man sveiser på utsiden) for å få sveisen
pen også på innsiden.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #52 på: desember 31, 2011, 01:00:14 am »

og hvor får man tak i gode røremner? Gjennom dere på Norwegian Hammerworks?
Loggført
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #53 på: desember 31, 2011, 03:23:03 am »

og hvor får man tak i gode røremner? Gjennom dere på Norwegian Hammerworks?

Nei, kjøp heller direkte på Vangbo ( ligger på Kløfta)

Link: http://vangbo.no/index.php?route=product/category&path=583_89_297_303
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #54 på: desember 31, 2011, 15:58:03 pm »

Ahlsell har og da aller mesta av røyrdeler i alle mulige variantar. må vel ha firma for å handla der, men dei fleste kjenner vel nokon..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #55 på: januar 05, 2012, 15:20:52 pm »

Godt nytt år.

Hvordan går det med eksosbyggingen? En ting vi ikke har diskutert er pulssplitt eksos. Det mener jeg er noe du burde ta med i planene dine:


* twinscroll_OEM_1.jpg (59.17 KB. 512x1145 - vist 256 ganger.)


-BB-

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #56 på: januar 05, 2012, 15:49:16 pm »

Det blir mye lettere å lage slikt med mandrell bøyde rør, for da har rørene samme diameter samme hvor du kapper de.
Må si jeg stusset på at han kaller bøyeren i videoen for mandrell bøyer for jeg kan ikke se noe tegn til indre støtte der?
Loggført

Speed is no substitute for direction
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #57 på: januar 05, 2012, 22:14:09 pm »

Fant ut at den rørbøyeren fra biltema er lik en billigsak som på diverse forum blir kalt "tube kinker". Den kan bøye tykkveggede rør opp til 15/20 grader ganske greit. Min far brukte den til å bøye dragene på treningssulkier til hester og funket den fint til. Eksos funket den ikke til. Jeg har en kamerat som eier Thomic AS i arendal, de driver og lager tanker og røropplegg i alu og rustfritt stål. Jeg lager mal i tre og får bøyd et der. Da blir det kun sveis i flensene.
Jeg kommer til å sveise en firkantet flens der rørene møter hverandre, så kan kollektoren byttes og endres etter behov.

@BB: Må jeg ikke ha et annet eksoshus på turboen for at det skal bli twinscroll? Dette kan jeg ikke noe særlig om..
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #58 på: januar 16, 2012, 19:30:54 pm »

Her er en til , men med et mere ryddig design. Denne burde jo gå an å snu også, for å få turboen rett ved siden av girkassen.

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=461512

Hvor hadde du planer om å ha luftfilteret Grelland?
¨


finnes de bilder fra dette grenrøre . på under siden av motor?
Loggført
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!