mai 03, 2024, 10:18:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt..  (Lest 14656 ganger)
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #30 på: januar 09, 2013, 18:15:27 pm »

Må si meg ganske enig med Roy her. Vis det er den fremtoningen du har her du også har brukt mot Biltilsynet forstår jeg godt at du sliter.  Uansett hva du kommenterer så er ikke ydmykhet det første jeg tenker. De skrivene Som Møller leverte før var på personlig henvendelse.  Disse ble utskrevet med navn, altså et personlig dokument.
Du må ha oppdrett rimlig drittsekk hvis du ikke får godkjent 1600 istedet for 1500....

Det er lett å skylle på biltilsynets manglende kompetanse, men ofte er det forbukeren som også må gå i seg selv.

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
Gubben til Tulla
Medlem
***
Innlegg: 112
Bosted: Arendal


En orginal bil er et greit restaurerings objekt.


Vis profil
« Svar #31 på: januar 09, 2013, 19:39:40 pm »

Selvsakt bruker man samme fremtoning som nå ved første kontakt med bt Marius..
Man gjør ikke det vet du.
Svaret jeg fikk fra møller var også etter personelig kontakt,først pr telefon og deretter en skriftelig henvendelse pr mail.Men det skinner jo tydelig igjennom som andre også har påpekt at Møller ikke bryr seg siden det ikke gir nye penger i kassa.

Har man levd en stund og holdt på med bil nesten like lenge så vet man veldig godt at man ikke skal som du sier opptre som en drittsekk når man har med de bevingede og gjøre.

Men noen bedrevitere har alltid en oppfattning av at øvrigheta ALDRI kan gjøre noe feil og at det da nødvendigvis må være forbrukeren.Problemet er at bt har veldig lett for og glemme at de faktisk er et service organ for folket og ikke motsatt.
Loggført

Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #32 på: januar 09, 2013, 20:21:51 pm »

Må si meg ganske enig med Roy her. Vis det er den fremtoningen du har her du også har brukt mot Biltilsynet forstår jeg godt at du sliter.  Uansett hva du kommenterer så er ikke ydmykhet det første jeg tenker. De skrivene Som Møller leverte før var på personlig henvendelse.  Disse ble utskrevet med navn, altså et personlig dokument.
Du må ha oppdrett rimlig drittsekk hvis du ikke får godkjent 1600 istedet for 1500....

Det er lett å skylle på biltilsynets manglende kompetanse, men ofte er det forbukeren som også må gå i seg selv.

Mvh Marius

nei. trynefaktor kan ikkje brukast sidan regelverket er akkuratt da samme uansett person eller humør. MEN problemet er jo att trynefaktor er da som gjelder i praksis for tvil tilsynet. heile biltilsynet begynner å verta ein stor vits med all ansvarsfråskrivelsen dei har for seg. men sånn har jo mange andre service-instanser blitt her i landet og..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #33 på: januar 11, 2013, 11:17:59 am »

Leste noe tidliger.

Er det snakk om en kortet bil?
Buggy?
Da har du antagelig samme problem som meg? Motorbytte skal ikke godkjennes....

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,50885.0.html

Jeg har fått godkjent 1600 i en 1500 Buggy, men dette er en saksbehandlingsfeil, og skulle ikke ha blitt godkjent.
« Siste redigering: januar 11, 2013, 11:20:16 am av Bobletrond » Loggført
Gubben til Tulla
Medlem
***
Innlegg: 112
Bosted: Arendal


En orginal bil er et greit restaurerings objekt.


Vis profil
« Svar #34 på: januar 11, 2013, 17:30:37 pm »

Mulig det,men de pratet om for stor effekt og volum økning til den bilens understell.
Men skal de virkelig være vrange så blir bilen vist med en orginal 1500 for så og på trass montere inn 1600 motoren etterpå,men da med 200+ hk.
Så får de heller bare sitte dær og suge på tommelen og trøste seg med at de har enda en gang vært vanskelige og ufornuftige.
Ja dette er også en kortet 1500 fra 1967 importert fra Sverige.

* Nytt bilde 7.jpg (132.3 KB. 640x480 - vist 270 ganger.)

Loggført

Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #35 på: januar 14, 2013, 11:30:23 am »

Mulig det,men de pratet om for stor effekt og volum økning til den bilens understell.
Men skal de virkelig være vrange så blir bilen vist med en orginal 1500 for så og på trass montere inn 1600 motoren etterpå,men da med 200+ hk.
Så får de heller bare sitte dær og suge på tommelen og trøste seg med at de har enda en gang vært vanskelige og ufornuftige.
Ja dette er også en kortet 1500 fra 1967 importert fra Sverige.
[ Vedlegg ]

SFOOR har vel bestemt seg for at motorbytte i Buggy ikke skal kunne utføres.
Ut fra de skriv jeg har fått så kan du ha en effektøkning av motoreffekten på inn til 12-15% uten at det anses som triming og må godkjennes. Ut fra dette kan du fint sette inn en 1600, men siden du endrer ccm skal det godkjennes og føres inn i vognkortet. Du skal kunne få godkjent største motoren som bilen orignalt er levert med uten noe problem, hvis du kan dokumentere at stivhet i karosseri og bremser/oppheng er det samme som på bil med større motor. Det er her problemet ligger, du kan ikke dokumentere stivheten i karosseriet på en ombygget bil (Buggy). Ok, bilen er helt lik en 1300S, og buggyen kunne ha blitt bygget på en 1300S, så det kan gå å bevise.

Mvh

Trond
Loggført
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #36 på: januar 14, 2013, 12:15:26 pm »

Jeg har i flere år prøvd å komme BT i god tale mtp godkjenninger, men det er så vrangt og tungrodd at man til slutt blir utslitt (det er sikkert meningen også) - så jeg har gitt opp! Har vært helt på toppen, men det hjelper lite uansett hvor konstruktiv og hyggelig man er.. En av de høye herrer sa til og med at det er opptil den enkelte kontrollør å bestemme utfallet av en godkjenning v ombygging. Det hadde ingen ting å si om det fra før var godkjent ett (eller flere) 100% identisk(e) kjøretøy. Go figure..!!
Det svaret alene gjorde at jeg mistet all tiltro til Statens Vegvesen..og delvis også andre statlige instanser.

Selvfølgelig er det mange solskinnshistorier, også selvopplevde, men av og til kan man begynne å lure på hva slags tulleinstans man har med å gjøre..
Loggført
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #37 på: januar 18, 2013, 00:07:22 am »

men hvordan stiller BT seg til skikkelig trim, bruk av bremser med TÛV-papirene i orden etc. jeg sendte inn søknad for omlag en måned siden om effektøkning og økning av sylindervolum (2275ccm) med effekt opp tom 160hk. og refererte til Kerschers bremsesett med TÛV-papirer på nettopp 160hk. er det noen som har vært borti lignende godkjenning nylig?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #38 på: januar 18, 2013, 00:14:49 am »

Hva mener du med refererer til?

Jeg trodde du måtte ha bremsene, og papirene før du søkte..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #39 på: januar 18, 2013, 12:41:26 pm »

Hva mener du med refererer til?

Jeg trodde du måtte ha bremsene, og papirene før du søkte..

jeg trodde bremsene også måtte søkes om å få bruke? min tankegang her er at jeg har lite lyst å legge så mye penger i bremser og så sier BT at det ikke er godt nok til effektøkningen. er jeg helt på villspor nå? har jo hørt om et par saker her der BT ikke har gått med på Kerscher sine bremser ved trim og økning av sylindervolum
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #40 på: januar 18, 2013, 13:40:10 pm »

Hva mener du med refererer til?

Jeg trodde du måtte ha bremsene, og papirene før du søkte..

jeg trodde bremsene også måtte søkes om å få bruke? min tankegang her er at jeg har lite lyst å legge så mye penger i bremser og så sier BT at det ikke er godt nok til effektøkningen. er jeg helt på villspor nå? har jo hørt om et par saker her der BT ikke har gått med på Kerscher sine bremser ved trim og økning av sylindervolum

Bremsene kommer meg bekjent med TÜV godkjenning direkte til kun din bil. Så da må man vel ha papirene for å kunne søke?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #41 på: januar 22, 2013, 19:48:31 pm »

Det hjelper lite når organene/organisasjonene som skal HJELPE de som driver med ombygging har nøyaktig samme innstilling og måte å svare på som BT.....

Jeg har også fått svar som er direkte feil, og som kun er lettvinte avvisninger av ombygginger jeg vet er mulig å få godkjent. Dette gjaldt både effekt og andre saker, selvmordsdører feks. (Dette skal man få godkjent med el-lås som slår inn i fart, men ble blankt avvist som umulig) Angående effekt i boble var svaret at det var ikke behov for mer enn 100 hk. i den..... Øyerulling Noe mer var umulig å få godkjent til tross for oppgradering av bremser osv....selv om dette var TUV-godkjent for inntil 160 hk.

Har også opplevd å få skrevet inn TUV-godkjent (med papirer) senkesett til 1303  i vognkortet kun i høyden bilen ble vist i.....Da er det kjekt å bruke tusenvis av kroner på coilovers. Hver gang høyden skulle justeres måtte man inn til ny visning.

Det virker som om TUV er uinteressant, og at alt avhenger av hvem man treffer på.......er man uheldig er papirer, dokumentasjon, andre godkjente biler osv null verdt. HELT forbanna utrolig.....

Ombygging handler jo ikke om hva man trenger, men om ting man definitivt ikke trenger. Ellers hadde man kjørt originalbil.... Gliser
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #42 på: januar 23, 2013, 23:19:05 pm »

Old bugs are always "hunted"  Øyerulling


* Tja....jpg (78.38 KB, 550x412 - vist 279 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7131
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #43 på: januar 23, 2013, 23:28:22 pm »

Hva mener du med refererer til?

Jeg trodde du måtte ha bremsene, og papirene før du søkte..

jeg trodde bremsene også måtte søkes om å få bruke? min tankegang her er at jeg har lite lyst å legge så mye penger i bremser og så sier BT at det ikke er godt nok til effektøkningen. er jeg helt på villspor nå? har jo hørt om et par saker her der BT ikke har gått med på Kerscher sine bremser ved trim og økning av sylindervolum

Bremsene kommer meg bekjent med TÜV godkjenning direkte til kun din bil. Så da må man vel ha papirene for å kunne søke?

Kontakt Kerscher og hør med de. I mitt tilfelle tilbød de seg å sende papirene først, slik at jeg kunne søke, for så å bestille bremsene dersom søknaden ble godkjent. Var ikke noe problem. Det lokale biltilsynet her krevde ikke TuV-papirer med henvisning til min bil spesifikt; for dem holdt det med det generelle papiret fra Kerscher.
Loggført
Lars Rosenquist
Supermedlem
*****
Innlegg: 1098
Bosted: Tønsberg

Telefon 90148565


Vis profil

« Svar #44 på: januar 24, 2013, 06:33:03 am »

Her er en tråd dere har glemt gutta .
Det er ikke nødvendig  vise frem TUV på noe som helst på biler før 1971,  krav til det kom etter 1971 . Må jeg gjenta denne her?   
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,11417.0.html
Se nede på side  6 :
"Da er det en gledens dag. Gliser
Bilen er godkjent idag,med ALLE ombygginger i vognkort.
Skivebremser foran/ bak,senket med  smalnet forstilling, Puma adjusters,og flippa spindler.
Boble gearkasse,straight axle kit.
Og 1915 motor,med doble gassere.Python eksos.
Lang prosess, men verdt det .

Lars
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7131
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #45 på: januar 24, 2013, 08:07:15 am »

Du oppsummerer jo med at det var en lang prosess uten tuv-papirer. Jeg sier ikke noe på det. Eneste jeg sier er at med tuv-papirer var det en  eldig enkel og grei prosess i mitt tilfelle.
Loggført
Gubben til Tulla
Medlem
***
Innlegg: 112
Bosted: Arendal


En orginal bil er et greit restaurerings objekt.


Vis profil
« Svar #46 på: januar 25, 2013, 11:28:02 am »

SFOOR gir seg ikke de,1500 motor og orginale hjul skal bilen ha eller blir den ikke godkjent.Men da skal de få det som de vil de.Iallefall i 1 time til den er vist og godkjent.
Så om noen har en 1500 motor komplett som sviver til en veldig billig penge eller til låns for visning er jeg veldig taknemmelig.
Orginale hjul er også ønskelig,helst vinter dekk siden det er så hvitt ute for tiden.
Så blir heller godsaker montert når norske plater står på bilen.
Loggført

Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #47 på: januar 25, 2013, 20:35:50 pm »

ser dei forskjell då? kan ikkje du berre setta inn ein motor og sei da er 1500? eller slår dei opp motornr for å kontrolera?? om den har 5hester for lite eller for mykje Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Gubben til Tulla
Medlem
***
Innlegg: 112
Bosted: Arendal


En orginal bil er et greit restaurerings objekt.


Vis profil
« Svar #48 på: januar 25, 2013, 20:58:38 pm »

De slår opp motor nummeret.
Så har noen en gåen 1500 blokk liggende så er ikke et nummerbytte heller usansynelig.
Loggført

Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #49 på: januar 25, 2013, 21:08:55 pm »

De slår opp motor nummeret.
Så har noen en gåen 1500 blokk liggende så er ikke et nummerbytte heller usansynelig.

Ettersom nummeret er slått inn i blokka trenger du vel ikke en ny blokk... Bare å frese bort nummeret å slå inn ønsket nummer etter en "H".
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Gubben til Tulla
Medlem
***
Innlegg: 112
Bosted: Arendal


En orginal bil er et greit restaurerings objekt.


Vis profil
« Svar #50 på: januar 25, 2013, 22:06:48 pm »

nei jeg bytter ikke blokk.trenger bare et 1500 motornummer.
Loggført

Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #51 på: januar 25, 2013, 23:55:27 pm »

Det som er problemet med BT er at ingne som vil ta noe ansvar. selv om du har masse papirer og alt ser bra ut, så vil de ikke stå ansvarlig. og vis du er så heldig og får det godtkjent så skal en annen avdeling i BT overprøve de andre.

En gammel kollega av meg kjøpte en Chevy silverado 6.6 duramax som han søkte ombyggings gutta på risløkka om å bygge om til Artic. fikk ett ja,
leverte bilen, de skar bort innerskjermer og div. (fint med rammebil) monterte heving,bredding, dekk og trimming. bilen ble godkjent og han 100k fattigere.
Han sparer opp litt penger og kjøper kufanger og skal bare ha skrevet det inn i vognkortet. viser den på BT mysen, men nei da det var jo ikke så lett.
Da de skulle begynne og overprøve ombyggings avdelinga. og mente at denne var ulovlig modifisert og måtte settes tilbake i standard utførelse.
etter mye papir og mye snakk med mysen og risløkka ble bilen ikke godkjent før Saferec på Gjerdrum fikk godt over bilen og sagt at Artic gjorde en god nok jobb.(vi jobber i bergingsbransjen så da bruker vi de godkjente ombyggingsverkstedene vi kjenner)

Sjangseløst å bygge noe i Norge og få det godkjent.  skjønner hvorfor folk små trimmer og gjør ting med bilen sin uten å godkjenne det.
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!