mai 03, 2024, 16:14:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte av motor i Buggy, ikke lett. Vegvesenet forsøker alt for å kunne si NEI  (Lest 12799 ganger)
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« på: januar 10, 2013, 10:45:54 am »

Vil dele min opplevelse på søking av bytte av motor i Buggy.

Jeg har altid sagt at jeg er forkjemper av å kjøre med godkjent bil og få endriner innført i vognkoret.
Har nå forsøkt å sammarbeide med Vegvesenet (Biltilsynet) etter største evne, men har bare blitt motarbeidet, og møtt med svaret NEI, NEI, NEI...
De har bestemt at bytte av motor i Buggy ikke skal godkjennes, saken er avgjort der.
Skal legge ut historien og saksgangen her, med kopi av dokumenter, og svar.
Historien startet med søknad sendt i oktober 2011, og jeg fikk nå endelig avslag i Januar 2013.
Loggført
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #1 på: januar 10, 2013, 10:51:29 am »

Her kommer først søknaden.
* Soknad.pdf (35.71 KB - lastet ned 397 ganger.)

* Soknad.pdf (35.71 KB - lastet ned 397 ganger.)
Loggført
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #2 på: januar 10, 2013, 11:11:46 am »

Så etter noen telefoner og venting kom første avslag.
* Svar soknad.pdf (142.2 KB - lastet ned 649 ganger.)


Som forventet, AVSLAG.
Her var det flere egne tolkninger av regler og god fantasi.

Jeg kontaktet advokat i KNA og ble anbefalt å klage. Mente at de måtte henvise til Norske regler og han var enig med meg at motorbytte ikke var oppbygging.
Søkte om utvidet klagefrist, 3 uker var litt liten tid, fikk det innvilget og klage ble sendt i januar 2012.

* Svar soknad.pdf (142.2 KB - lastet ned 649 ganger.)
Loggført
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #3 på: januar 10, 2013, 11:35:56 am »

Etter en del mail, og spørsmål til KNA advokat og lokalt Vegvesen, ble klage utarbeidet og sendt inn.

Fikk via KNA advokaten bekreftet at SFOOR hadde gått ut med anbefaling om at 15kw/100kg egenvekt bil var anbefalt kunne godkjennes. Fikk også kopi av møtereferat der dette var behandlet av SFOOR og bestemt at også kunne benyttes på Boble.

Min klage:
* Klage 1-2.pdf (113.1 KB - lastet ned 224 ganger.)
* Klage 2-2.pdf (108.97 KB - lastet ned 274 ganger.)

* Klage 1-2.pdf (113.1 KB - lastet ned 224 ganger.)
* Klage 2-2.pdf (108.97 KB - lastet ned 274 ganger.)
Loggført
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #4 på: januar 10, 2013, 11:59:12 am »

Tiden gikk, og svar på klage kom fra lokalt Vegvesen i slutten av Februar 2012.

Svar:
* Svar klage.pdf (135.53 KB - lastet ned 494 ganger.)


Klagen ble ikke tatt til følge og saken gikk nå videre til Vegdirektoratet.

Tiden gikk og etter flere purringer fikk jeg bekreftet at saken skulle behandles i August 2012.

Tiden gikk, i september startet jeg å purre på saksbehandler, han svarte ikke på mail eller tlf. Saksbehandler fikk jeg ikke tak i, fikk utallige tilbakemeldinger fra hans sjef og andre på avdelingen at han skulle ta kontakt. Ringte 1 gang i uka fra September til desember 2012. I slutten av november kontaktet jeg Sivilombudsmannen, han presset på og saken skulle nå behadles så fort saksbehandler kom fra ferie (uke 46). Tiden gikk og det ble jul. Sendte så purring på mail til saksbehandler om at hvis svar ikke kom innen starten på 2013 så ville jeg på ny kontakte sivilombudsmannen.

Fikk så svar/endelig AVSLAG på søknaden i Januar 2013.

Er nå i dialog med advokaten i KNA om vi skal kjøre saken videre. Avslaget får jeg ikke endret, men jeg kan få avklart om de har brukt lovene riktig.

Bobletrond

* avslag4.pdf (114.31 KB - lastet ned 269 ganger.)

* avslag4.pdf (114.31 KB - lastet ned 269 ganger.)
* Svar klage.pdf (135.53 KB - lastet ned 494 ganger.)
« Siste redigering: januar 10, 2013, 20:20:29 pm av Bobletrond » Loggført
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #5 på: januar 10, 2013, 12:04:47 pm »

Tar kommentarer

Trond
« Siste redigering: januar 10, 2013, 20:22:00 pm av Bobletrond » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 10, 2013, 12:05:49 pm »

Hva med å få en uttalelse fra et godkjent bilverksted? Det er jo et alternativ. Merkelig at det skal være så vanskelig.
Skal lese litt på dette du har lagt ut i kveld, for dette er interessant!

Sitat
Fikk via KNA advokaten bekreftet at SFOOR hadde gått ut med anbefaling om at 15kw/100kg egenvekt bil


Det tilsier at jeg kan i prinsippet få godkjent 140hk i min boble Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #7 på: januar 10, 2013, 12:23:11 pm »

Hva med å få en uttalelse fra et godkjent bilverksted? Det er jo et alternativ. Merkelig at det skal være så vanskelig.
Skal lese litt på dette du har lagt ut i kveld, for dette er interessant!

Sitat
Fikk via KNA advokaten bekreftet at SFOOR hadde gått ut med anbefaling om at 15kw/100kg egenvekt bil


Det tilsier at jeg kan i prinsippet få godkjent 140hk i min boble Gliser

Reglene for 15kw har endret seg hele veien i prosessen. Først ble det sagt at dette var kun tiltengt Am.car med ramme, men papirene advokaten i KNA henviste til sa ikke at det var spesifisert mot noe. Som dere ser i mitt svar i søknaden så har det dukket opp en ny formulering: biler med (solid) ramme.

Men i møtereferatet fra SFOOR som jeg fikk står det :
Sak 7/2011 AmCar ønsker en mer individuell fastsettelse av effektgrensen, med  
                   mulighet for en høyere effekt enn 15 kW/100 kilo. Saken ble  
                   diskutert men konklusjonen var at SFOOR sin effekt grense står  
                   fast.
                   Effektgrensen vurderes individuelt men med en øvre grense på  
                   15 kW/100 kilo. Egenvekten skal være reell.
                   15 kW/100 kilo gjelder inntil videre bare for kjøretøy med ramme  
                    produsert før 1. januar 1971.
                    Før vi kan fastsette maksimaleffekt for VW Boble må vi få noen  
                    flere opplysninger rundt hastighetsbegrensning. I forhold til  
                    motoreffekt og dreiemoment kan vi se til vår praksis rundt/for  
                    rammebiler.
                    Vi ser å kunne godkjenne Rod med kompressor/turbo. Ladetrykket  
                    må imidlertid være reelt. Ladetrykk, turbotype, dreving og  
                    kompressortype må registreres i bilens vognkort. Det vil også være  
                    nødvendig med en effektmåling.
                    Kanskje vi ved ombygging til eksempelvis Hot Rod med ”stor”  
                    motor bør vurdere om bilens lysutrustning bør være etter dagens  
                    krav, eksempelvis E-merket eller tilsvaren

Som dere ser er det ikke fastsatt maks effekt for boble, men det er for motoreffekt vist til reglene for rammebil som er 15kw/100kg. Ut fra NAF advokaten sin uttalelse var det ikke i rundskrivet referert til noen type bil, ramme var ikke nevt, kun bil fra før 71 uten typegodkjenning.
« Siste redigering: januar 10, 2013, 12:37:54 pm av Bobletrond » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 10, 2013, 12:28:46 pm »

Slik jeg tolker denne saken er hel problemet at det er søkt om motorbytte. Om det er en transporter motor eller en Ford motor spiller antagelig ingen rolle. Det burde vært søkt om kun effektøkning, for da kunne de ikke dekket seg bak reglene som gjelder ombygning/oppbygging.

Lag en ny søknad hvor du søker om å trimme eksisterende motor istedet.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #9 på: januar 10, 2013, 12:34:25 pm »

Slik jeg tolker denne saken er hel problemet at det er søkt om motorbytte. Om det er en transporter motor eller en Ford motor spiller antagelig ingen rolle. Det burde vært søkt om kun effektøkning, for da kunne de ikke dekket seg bak reglene som gjelder ombygning/oppbygging.

Lag en ny søknad hvor du søker om å trimme eksisterende motor istedet.

Ny søknad er under utarbeidelse, nå blir det søkt om trimming av original VW T1 motor, med kubikkøkning og turbo :-)
Men dette vil nok også falle under oppbygging skal du se.....
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 10, 2013, 12:55:48 pm »

Slik jeg tolker denne saken er hel problemet at det er søkt om motorbytte. Om det er en transporter motor eller en Ford motor spiller antagelig ingen rolle. Det burde vært søkt om kun effektøkning, for da kunne de ikke dekket seg bak reglene som gjelder ombygning/oppbygging.

Lag en ny søknad hvor du søker om å trimme eksisterende motor istedet.

Ny søknad er under utarbeidelse, nå blir det søkt om trimming av original VW T1 motor, med kubikkøkning og turbo :-)
Men dette vil nok også falle under oppbygging skal du se.....

Lykke til i alle fall Glad
Og takk for at du deler dette med oss. Mye å lære av disse søknadene/klagene og svarene.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #11 på: januar 10, 2013, 12:59:56 pm »

Slik jeg tolker denne saken er hel problemet at det er søkt om motorbytte. Om det er en transporter motor eller en Ford motor spiller antagelig ingen rolle. Det burde vært søkt om kun effektøkning, for da kunne de ikke dekket seg bak reglene som gjelder ombygning/oppbygging.

Lag en ny søknad hvor du søker om å trimme eksisterende motor istedet.

Ny søknad er under utarbeidelse, nå blir det søkt om trimming av original VW T1 motor, med kubikkøkning og turbo :-)
Men dette vil nok også falle under oppbygging skal du se.....

Det står jo at de ikke kan godta økt sylinderstørrelse, så der ligger det jo en begrensning allerede (om det er relevant og noe som faktisk er nedskrevet i regelverket?). Men det står ingen ting om slaglengde så vidt jeg kunne se?  Blunker
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 10, 2013, 13:03:41 pm »



Sitat
Fikk via KNA advokaten bekreftet at SFOOR hadde gått ut med anbefaling om at 15kw/100kg egenvekt bil


Det tilsier at jeg kan i prinsippet få godkjent 140hk i min boble Gliser

Og jeg kan ha 240hk i bussen!! Og den har jo strengt tatt ramme også Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #13 på: januar 10, 2013, 13:10:22 pm »

Slik jeg tolker denne saken er hel problemet at det er søkt om motorbytte. Om det er en transporter motor eller en Ford motor spiller antagelig ingen rolle. Det burde vært søkt om kun effektøkning, for da kunne de ikke dekket seg bak reglene som gjelder ombygning/oppbygging.

Lag en ny søknad hvor du søker om å trimme eksisterende motor istedet.

Ny søknad er under utarbeidelse, nå blir det søkt om trimming av original VW T1 motor, med kubikkøkning og turbo :-)
Men dette vil nok også falle under oppbygging skal du se.....

Det står jo at de ikke kan godta økt sylinderstørrelse, så der ligger det jo en begrensning allerede (om det er relevant og noe som faktisk er nedskrevet i regelverket?). Men det står ingen ting om slaglengde så vidt jeg kunne se?  Blunker
Det som går på volum/kubikk er noe de har hentet fra Sverige, det er jo avkreftet i svaret fra Vegdirektoratet at ikke er gyldig. Jeg tolker det dit at så lenge det er en VW boble T1 motor så er det ikke motorbytte og derav oppbygging. Men de vil nok vri at all endring av motor ut over originalt vil gi oppbyggingsavgift.
Loggført
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #14 på: januar 10, 2013, 15:23:25 pm »

Nå skal vel det sies at 15KW/100kg bil er etter all sansynlighet laget med tanke på å kunne begrense HK i en HotRod, i bobla har de vel funnet ut at gir en motsatt virkning, derfor er betegnelsen bil med ramme kommet inn. Dette for at reglen ikke skal kunne brukes for trimming, men for å begrense effekt.
Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #15 på: januar 10, 2013, 15:27:57 pm »

Utrolig for et molbo-land vi bor i...  Trist

Ser stadig flere gode grunner til å la være å sende søknad...   Rekker tunge
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Tomaso
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Harstad/Fjelldal


61 L380 T1


Vis profil
« Svar #16 på: januar 10, 2013, 15:31:23 pm »

Ser du skrev i klagen din at saksbehandler selv har boble med innkortet bunnplate, glassfiber speedsterkarosseri og 112 hk transportermotor... "morsomt".
Klarer de da ikke å se galskapen i dette? Uansett hvilke regler de mener som gjelder må det kunne kunne være mulig å gi disp fra de reglene de tror gjelder da det er snakk om to biler som i prinsippet er like?
Loggført
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #17 på: januar 10, 2013, 15:41:46 pm »

Ser du skrev i klagen din at saksbehandler selv har boble med innkortet bunnplate, glassfiber speedsterkarosseri og 112 hk transportermotor... "morsomt".
Klarer de da ikke å se galskapen i dette? Uansett hvilke regler de mener som gjelder må det kunne kunne være mulig å gi disp fra de reglene de tror gjelder da det er snakk om to biler som i prinsippet er like?

Kan vel si det slik at saksbehandler ikke likte at bilen hans ble dratt inn, ble ganske "ampert" etter dette. Han ville ikke gi noen kommentarer på mail eller tlf etter dette. Det var trolig en grunn til at det ikke var han som behadlet klagen.
Jeg mener vel at reglene er vel like for oss begge. Og jeg kan ikke se at det har skjedd endringer i reglene etter at hans bil ble bygget.
« Siste redigering: januar 10, 2013, 15:45:34 pm av Bobletrond » Loggført
Tomaso
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Harstad/Fjelldal


61 L380 T1


Vis profil
« Svar #18 på: januar 10, 2013, 15:47:50 pm »

Hehe, ja tenker han ikke likte at bilen hans ble dratt inn Gliser

Angående 15kw/100kg bil, så står det ikke noe om ramme i denne høringen. Det står ramme/bærende konstuksjon. Slik jeg tolker høringen har det ikke noe å si om bilen har ramme eller selvbærende karosseri?
http://amcar.no/files/bilpolitisk/offentlige%20høringer/høring%20amatørbygd%20kjøretøy.pdf
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #19 på: januar 10, 2013, 15:58:02 pm »

Mener at reglene er endret siden han bygget sin Speedster (på 90 tallet ?), etter endring skal det nå ikke være mulig å få godkjent en kitcar som den han har men tror ikke dette har så mye med effekt å gjøre.

Hans Speedster ble etter det jeg har blitt fortalt bygget etter reglene som gjaldt den gang den ble bygget, inkl motor og bremser. Den har vel kärcher bremser godkjent til 160 hk mener jeg. Den har også mye av boblekarosseriet på fremdeles og karosseriet er støpt over.

Den har 112 HK motor men det er det jo mange andre også som har fått godkjent.

Blir uansett spennede å se om du får til noe eller om andre får godkjent noe etter 15kw regelen.
« Siste redigering: januar 10, 2013, 16:11:04 pm av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: januar 10, 2013, 16:38:26 pm »

Enkelt, kort inn en 1300s og sett på samme plastbalja og du er i mål...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #21 på: januar 10, 2013, 16:52:31 pm »

Mener at reglene er endret siden han bygget sin Speedster (på 90 tallet ?), etter endring skal det nå ikke være mulig å få godkjent en kitcar som den han har men tror ikke dette har så mye med effekt å gjøre.

Hans Speedster ble etter det jeg har blitt fortalt bygget etter reglene som gjaldt den gang den ble bygget, inkl motor og bremser. Den har vel kärcher bremser godkjent til 160 hk mener jeg. Den har også mye av boblekarosseriet på fremdeles og karosseriet er støpt over.

Den har 112 HK motor men det er det jo mange andre også som har fått godkjent.

Blir uansett spennede å se om du får til noe eller om andre får godkjent noe etter 15kw regelen.
Det er endret regler som går på bygging av kitcar, ikke kjøretøysforskriften, men defenisjoner på hva som godtas. Men reglene for oppbygging i kjøretøsforskriften var like da som nå. Det vil si reglene de bruker for å si at motorbytte i min bil er oppbygging. Bytte/endring av karosseri, innkorting av bunnplate og motorbytte gir oppbygging. Det er likt for begge biler og kjøretøyforskriften var helt lik da.

Nå skal det også sies at jeg har forsøkt å få til en dialog og spurt etter hva som kan godkjennes eller kreves.
Har spurt om råd og hjelp, men svaret er NEI.

Synes jo det er veldig rart siden han har bygget sin bil med denne motoren og sitter i SFOOR lokalt at han har den holdningen. Jeg har spurt om de kan sette HK begrensning, størrelses begrensning eller vektbegrensning på motor.

Har spurt om det er bremsene som må endre eller om jeg må montere TuV bremser. Ikke noe av dette har jeg ikke fått svar på. TuV bremser fikk jeg faktisk beskjed om at jeg ikke kunne bruke fordi Buggy ikke var beskrevet i godkjenningen. Forsøkte å ringe han, men alt uten nytte. De hadde tydelig bestemt i Stavanger at i Buggy skal man ikke få bytte motor.

Trond
« Siste redigering: januar 10, 2013, 20:11:27 pm av Bobletrond » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #22 på: januar 10, 2013, 18:35:19 pm »



Sitat
Fikk via KNA advokaten bekreftet at SFOOR hadde gått ut med anbefaling om at 15kw/100kg egenvekt bil


Det tilsier at jeg kan i prinsippet få godkjent 140hk i min boble Gliser

Og jeg kan ha 240hk i bussen!! Og den har jo strengt tatt ramme også Blunker
Hvis vi driter i å vise de kan vi ha så mange hestekrefter vi bare vil! Gliser

Kult at du deler dette med alle, Trond.
Det er tydlig at det er veldig vanskelig å få godkjent en bil med en annen motor.
Litt moro å se at de må jobbe litt for penga de tjener også. Stå på!

Men hvorfor dette skulle være et problem skjønner jeg ikke.
Satt litt på spissen:
Du har jo et stort problem om motoren som sitter i bilen nå raser og ikke lar seg reparere. Hva gjør man da? Må man dytte bilen? Kan jo ikke bytte motor i en buggy...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #23 på: januar 10, 2013, 18:51:28 pm »

Hadde ikke FormulaVee noe av samme problemer med sin roadster og turbomotor?
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #24 på: januar 10, 2013, 20:01:53 pm »

Nå skal det sies, jeg er ikke sur på selve avslaget. Hadde de bare kommet med en god begrunnelse: F. eks Motoren blir for tung, derimomentet blir så stort, fordi bilen ikke har den originale stivheten må det begrensen, eller en annen fornuftig utredning, beregnet eller begrunnet rett mot  klar en lov.

Jeg har faktisk lagt en del tid i dette og har forsøkt å lese regler og innhente informasjon og hjelp.
Det som gjør meg sur er holdningene og interessen for å hjelpe som jeg er blitt møtt med. Det er ingen som har interesse eller tørr å ta ansvar. De har faktisk full murlighet til å dømme selv. Saksbehandler kunne ha sammenlignet min bil med sin, og sagt at siden min trolig har svaker styrke enn hans kan vi godkjenne inn til f. eks 100hk. Hvis jeg har kommet med argumenter så er jeg kun blitt besvart med motargumenter.

Jeg diskuterte faktisk bruken av de Svenske reglene med saksbehandler etter første avslaget, når jeg spurte om hvor i reglene/lovene han kunne henvise til at Svenske regler skulle brukes, var svaret: slik er det. Jeg forsøkte å argumentere ut fra lovdata, men ble avbrutt med: du kan ikke tolke reglene som du vil. Da hadde jeg lest rett avskrift av lovdate sine paragrafer. Da blir man ganske fortvilet. Har sendt flere spørsmål knyttet til tolkning av reglene, flere av henvendelsene har jeg ikke fått svar på.

Har snakket med flere ansatte i Vegvesenet og Vegdirektorater for å tolke regler og lover, og for å få svar på spørsmål. Det er kun et fåtalls personer jeg har fått noe skriftlig fra oh halvparten av det jeg har fått skriftlig har ikke hatt noe med spørsmålet eller saken å gjøre. Har jeg fått noe muntlig så er de usikkre og må snakke med andre før de kan gi endelig svar, neste gang så har de endret meining og standpunkt eller jeg er blitt besvart med at jeg må sende en søknad.

Jeg forstår godt at folk kjører med "ulovlige" biler eller ikke gidder å forsøke å få endringer godkjent.

Til info har jeg bevist valgt å ikke henvise til navn, jeg er ikke ute etter å henge ute enkeltpersoner.
« Siste redigering: januar 10, 2013, 20:32:58 pm av Bobletrond » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #25 på: januar 10, 2013, 20:25:01 pm »

<Nå har jeg bare skummet igjennom det du har lagt ut, men sa de ikke at den fortsatt skulle sees på som en '67 1500?

TÜV-bremser så søker du om motorombygging?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #26 på: januar 10, 2013, 20:38:31 pm »

<Nå har jeg bare skummet igjennom det du har lagt ut, men sa de ikke at den fortsatt skulle sees på som en '67 1500?

TÜV-bremser så søker du om motorombygging?

Argumentet for TuV bremser var at de ikke er godkjent fordi bilen er innkortet og ikke har originalt karosseri, er en Buggy. Papirene viser til VW1500, men ikke VW 1500 som er ombygget til Byggy.....
Nå har de vel ikke sagt at jeg ikke kan oppgradere bremsene, men jeg kan ikke bruke dette for å argumentere for, eller bruke det som godkjenning for mer HK.

FormulaVee fikk vel godkjent TuV bremser på en roadster fordi papirene på roaster godkjenningen sa at bilen var stivere enn en VW Cab som var oppført i TuV papirene.
« Siste redigering: januar 10, 2013, 20:43:03 pm av Bobletrond » Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #27 på: januar 10, 2013, 20:43:38 pm »

<Nå har jeg bare skummet igjennom det du har lagt ut, men sa de ikke at den fortsatt skulle sees på som en '67 1500?

TÜV-bremser så søker du om motorombygging?

Var da fryktelige greier dette her da!  Må si med enig med Erlend her. Kjøp ett TÜV godkjent bremse-sett til 67 mod 1500 og sett det på  og VIS BILEN DIN PÅ ET HELT ANNET BILTILSYN.

Var selv i dialog med biltilsynet på Jessheim og dem ble halvsure med en gang dem
 hørte ordet effekt-økning, så ringte jeg biltilsynet på Kongsvinger og dem sa at hvis jeg hadde TÜV-godkjent sett så var det bare å ta med bilen og få det godkjent.

Tror jeg må få onkelen min til å ta frem vognkortet han har på en 1303 på 80-tallet  , hvor det står at den er godkjent med 429 hk!  Kult
(Riktignok ble dette gjort med Teknologisk institutt sine beregninger, den gang de fikk lov til å rettlede biltilsynet i slike saker.)
Ellers vet jeg at Lindvall har fått godkjent Caravellen sin nå med drøye 1100 hk var det vel, men han gikk veien om TÜV i tyskland da.

Nei, det enkleste er nok å kjøpe et bremse-sett med TÜV og vis den et sted dem ikke har sure oppstøt.  Osteaktig

Da mener jeg et sted hvor du ikke nevner noe om at bilen er kortet i det hele tatt og bare viser til vognkortet ditt som sier at det er en VW1500.
Jeg mener å huske at jeg så en kopi av et vognkort hos Hotshop for lenge siden hvor det var en buggy som var godkjent med 90 hk motor eller rundt der da kun med std. skivebremser foran.
« Siste redigering: januar 10, 2013, 20:50:19 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #28 på: januar 10, 2013, 20:45:31 pm »

Aha.

Jeg ville uansett satset på noe med TÜV godkjenning..

Det skal ikke være noe problem å få min "vanlige" 67 1500 godkjent med 160hk, bur, bremser og dekk..

Jeg må bare begynne Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #29 på: januar 10, 2013, 20:54:52 pm »

Aha.

Jeg ville uansett satset på noe med TÜV godkjenning..

Det skal ikke være noe problem å få min "vanlige" 67 1500 godkjent med 160hk, bur, bremser og dekk..

Jeg må bare begynne Gliser
TüV går nok greit på original bil...
Bur står godt beskrevet i det ene vedlegget jeg fikk med i avslaget, skal gå greit hvis bilen skal ha drag lisens eller løpslisens.
Loggført
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!