mai 11, 2024, 23:27:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VW Bay Window 72  (Lest 1270 ganger)
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« på: oktober 07, 2014, 19:08:47 pm »

En kompis i Sverige selger en tøff bay, se under for info og link til bilder:

http://www.blocket.se/gavleborg/Vw_Bay_window_56267142.htm?ca=5&w=1

Hej.
Nu är det dags för nytt projekt och Bayen behöver då avyttras.
En trevlig buss som har tagit mig många mil de senaste två somrarna, och med många timmar nedlagda.

Ska försöka skriva ner de mesta så det inte blir några större frågetecken.
Det är då en 72ans Bay, orginal är den vit men var sjukt sunkig så den är sprayad med ett lager färg för att den ska slita till sig själv eller om man vill få fram org färg eller liknande. Men den vita under var ej org och såg som sagt riktigt dålig ut.

Det sitter en 2.0L insprutare fast med förgasare, motorutrymmet är rensat på alla onödiga kablar och nylackat. Då byttes alla luftslangar till tank, samt alla soppaslangar, soppafilter, och alla andra slangar som sitter till motor.
Elektriskt pump, uttag för campingström men som idagsläget ej är ikopplat då detta var tanken att dras om.
Men delarna för att koppla in det igen tillsammans med ett skiljerelä finns, enbart nya kablar behövs samt campingbatteri.
Under soffan bak sitter en säkringsplint för strömmen in i bussen samt till diskho och kylskåp.

Då jag hade tänkt bygga ny inredning i bussen i vinter så tog jag ur kylen och diskhon i sommar för att få mer plats.
Detta följer givetvis med vid köp, bara koppla in igen. Ser lite stökigt ut nu då jag lät alla kablar ligga buntade i en rulle.
Annars är det en fast soffa, nedfällbart bord plus enkel sittdel bakom förarstol så att man kan bädda om. Sover väldigt bra två stycken. Finns lagomt med bara förvaring i.

Walkthru fram, nybyggda hjulhus som är lite omdesignade och höjda 6cm. Där sitter man i ett par Fiat 127 stolar som i dagsläget ser ut som skit då dessa skulle kläs om i vinter. Men man sitter väldigt bra i dom. De är ombyggda för att passa i bussen och tippfunktion är sparad.
Växelspaksförlängare sitter i, några hål lagades i hyttgolvet fram och sedan målades. Stereo och brandsläckare finner man fram också.
Just nu fungerar bara en dörrhögtalare, sitter två högtalare bak samt en 12" bas. Spelar bra, lätt 240 raggar varning..

I våras byttes även framrute listen samt nedre hörnen samt hela nedre delen av rutramen. Batterihyllan byttes också.
Det som är kvar att göra för att få den helt rostfri är tröskeln under skjutdörr ska bytas, plåt till detta medföljer.
Sedan är en plåt mot tröskel framför höger bakhjul bortkapad av någon tidigare ägare för påbörjad lagning.
En sån plåt är beställd, men ej fått den än. Men den ska givietvis följa med vid köp.
Annars är de några hål man lappar igen på vänster tröskel.

Hjulhusen har fått ny tjock underredsmassa samt är hela bussen rost/oljebehandlad under i vår.
Kapade och svetsade notchningar i ram fram + bak, monterade Franke justerbara svärd, konverterade om till 5x205 bultmönster trummor bak från CE. Bytte drivaxeldamasker samt renoverade hjullagrena.
Förra sommaren byttes bromsband och lagrena fettades om i framvagnen, som är en kortad splitbuss framvagn med droppade spindlar.
Trumbromsar med stora bultmönstret.

Ett tag tillbaka så bytte jag vänster styrleder och styrstag för besiktningen.
Fick även tvåa på att bromsslangarna låg emot styrstag, så då tog jag och svetsade om fästena för bromsrören/bromsslangarna till trummorna fram och bytte då även bromsslangarna, även nya bromsslangar från bromsvätskebehållaren till hbc.
Tidigare ägare bytte alla bromsrör.

Så nu är den nybesiktad sen ungefär 1-1.5månad tillbaka.

Har även haft problem med gängpaj i blocket för oljevärmaren som jag försökt åtgärda på olika vis i omgångar.
Varje gång byttes oljan i motor, efter 3 försök satte jag i helicoils och nu håller de tätt.
Däremot trycker den ur sig lite någon annanstans ifrån. Har ej undersökt denna men ser ut att kunna vara ifrån oljepåfyllning in till blocket?!
I övrigt går motorn bra, lite lite fett kanske.
Lådan fungerar som den ska, troligen behövs ett oljebyte då den kan susa lite lätt vid långfärdskörning.

Nya fälgar monterade början på sommaren och däcken har bra med mönster kvar.
Sitter även korta gasdämpare bak för att motverka att motorn slår i marken.
Även nytt avgassystem för iår, men det har fått smaka lite tyvärr. Dock enbart ljuddämparen, och vid denna höjd så sker det bara ibland när man åker över vägbulor. För de mesta går det bra, bara man tar de lugnt.

Kan höja den en bit inför försäljning om köpare vill.
Finns en hel del mer att skriva.
Men fråga om det är några frågetecken.

( kabelstegen och fläkten på instrumentpanelen ingår ej )
Pris: Med Sprintstars 76.000 sek eller högst bud.
Utan Sprintstar på typ 2 splitbuss 15" fälgar 71.000 sek eller högst bud.

Vi börjar med mailkontakt.
Bussen står i Söderhamn.

På länken finner du lite blandade bilder.
Säg till om du saknar bild på något så ordnar jag detta.
http://s1096.photobucket.com/user/spaanheden/library/Bay%20-72

Mvh Sebastian


Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!