VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Engedal vw67 på januar 31, 2012, 18:36:07 pm



Tittel: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67januar 31, 2012, 18:36:07 pm
Har kjøpt meg en '67 1500 som jeg har tenkt å forhåpentligvis bruke som bryllupsbil.
bobla ble kjøpt i september 2011, har nå fått ribba den godt og fått litt oversikt.

Jeg lager denne tråden for å vise dere prosjektet mitt, og for å få gode tips og råd! :)
PS: jeg er en nybegynner i forum og slikt, så dere får gi meg tips! :)


Ting som må gjøres:
- overhaling av motoren(bytte slitedeler)
- gå over alle bremsene, skifte det som må skiftes
- sveise noe hull i gulv
- ny tektyl
- bygge om til 12v?
- bredda orginalfelger
- senking?
- lakkering selvfølgelig
- stereo
- lydisolering
- nye stoler
- nytt ratt
++

her er noen bilder av gliset mitt:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

[attachment=6]

[attachment=7]




Tittel: Sv: Mitt vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Erlend / bug66januar 31, 2012, 18:42:47 pm
Nice med '67 1500 :-)

Skjedd noe muffins med bildene dine!


Tittel: Sv: Mitt vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67januar 31, 2012, 18:55:39 pm
hmmm... ser om jeg får fikset det :)


Tittel: Sv: Mitt vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67januar 31, 2012, 19:02:31 pm
der fikk jeg det til, men de ble litt små? kunne ikke ha mer enn 150kb


Tittel: Sv: Mitt vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67januar 31, 2012, 19:30:20 pm
er som sakt nybegynner på veteranprosjekter, så jeg vet ikke helt hvilken rekkefølge jeg bør jobbe i?
og hva som er viktig å huske på av diverse. har du noen generelle prosjekttips?

åsså lurer jeg på hvilken fargekode du har på di boble? er slik farge jeg også kunne tenke meg ser du! :)



Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Erlend / bug66januar 31, 2012, 22:49:51 pm
Ikke lakk før sveis  ;D

Lag deg en liste over alt du skal gjøre og kjøpe inn..



Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 01, 2012, 16:42:24 pm
Hei igjen,
noen som vet hva som bør skiftes av slitedeler i motoren? har stått i garasje i ca 20år, sviver fint når jeg først får start på den :)

åsså er det kun eksos fra det ene røret, vet noen årsaken? :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Erlend / bug66februar 01, 2012, 16:51:38 pm
Prøv å ta en komp.test på sylindrene.
Tilstand på motor kan sjekkes med endeslakk, oljeforbruk etc

Eksos kan skyldes tett rør, eller fullstending ihjelrustet potte!


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 01, 2012, 19:30:55 pm
okei :) får se hva jeg får til :)
men fjerne karosseriet fra understellet, er det en omfattende jobb?
tenker det er lettere å få oversikt og slikt og lettere å jobbe :)



Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 01, 2012, 20:01:02 pm
tips folkens? ser ut til å være lite aktivitet :P
trenger sårt tips! :P

hva bør jeg gjøre?

litt info:
bobla har stått i farsund i over 20år i garasje, hentet den på henger, men den svei utrolig fint :)
0 bremser og håndbrekk.
forrige eier har sveist i to plater under, en ved batteri og en høyre framme.
bobla står nå i sirevåg på jæren og venter på å bli skrudd på.
har ikke kompressor, og har lite el-verktøy å bruke.
har demontert skjermer, dashbord, interiør, panser, bakluke.

alle pakninger må byttes, hvor er det billigst?
er det bra me nye karrosserideler? har hørt brukt er best?

trenger nye dekk og felger, tenker bredda orgnialt :)
tenker også på senking, hva må jeg ha?


håper på å få bobla klar til 25.aug, da jeg skal gifte meg :)
så må snart få fortgang på ting :)

setter som sakt veldig stor pris på tips! :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: janpotetfebruar 01, 2012, 20:05:20 pm
ta å sjekk ut f.eks  www.vwveterandeler.no (http://www.vwveterandeler.no)

gode priser og god hjelp å få. kan lønne seg å ringe dit om du har mye spm ang evt deler du trenger.  litt for lett å slå seg løs i nettbutikken.   :D


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 13, 2012, 19:51:04 pm
va lite aktivitet her ja :P trenger tips folks! :P

har begynt å sandblåse dørene nå, fungerer bra, men hva bør de behandles med?

noen som vet om tennplugger, fordelerlokk, og tenningskabler må være til rett volt? 6 eller 12v?
skal bygge om til 12v.

noen som kjenner til at det kommer kun eksos fra det ene røret?

setter stor pris på svar! :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlofebruar 13, 2012, 20:13:10 pm
du spør om deling av karosseri, det er grei skuring, med mindre kanalane er sveist i golvet. skru laus alle boltar under, + innerskjermane bak + under tanken framme + speedometerwire + 4boltar under baksetet + ledningar og slangar ned til bremsesylindar, og fjern motoren og ta av ledningar under baksetet som går frå ramma til kaross. so er da berre å røska opp. ein i kvar ende går fint, men jo fleire jo lettare.

av nye karosserideler er da ofta mykje drit. kva treng du? noko får du tak i i go kvalitet, andre ting er bedre å laga sjølv
senking framme er tradisjonelt sett puma forstilling eller heima sveist senkeforstilling. ved moderat senk samt behalda komforten so er senkespindlar vegen å gå. bak kan du senka og heva etter eigen fantasi ved å justera på torsjonsfjøra.
da mesta av deler får du hjå unneberg.no spør etter katalog til bobla. vw veterandeler, hotshop og dalhems er ogso alternativ til forhandlarar.

har motoren stått lenge - byt olja og rens silen. tenningsdeler går om ein an på 6/12volt sidan dei oppererar med ganske mykje høgare spenning. og er potto di rosta og fel so kan da tetta seg inni ho. evt kun enderøyret som har grodd igjen. byt eksosen helst
behandling av sandblåste deler: bruk 2komp grunning, og ikkje vent for lenge. bart metall sug til seg fukt ganske kjapt. er da kaldt må du bruka varmepistol å varma vekk kondens før lakking ivertfall


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 13, 2012, 22:13:38 pm
takk for tipsa :)
dette gir meg go inspirasjon :)

av deler trenger jeg bl.a:
- panser
- en del chromlister
- fangere framme og bak
- stigbrett
++

er myyye annet jeg trenger :)
lurer på hvor mye det koster til slutt dette prosjektet mitt :) blir spennende å se!


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlofebruar 13, 2012, 23:03:10 pm
Den typen karosserideler er da igrunn ingen meining med å kjøpa nytt, til redusert kvalitet og høg pris, når dette er lagervare i mange av landets vw garasjar. eg kan ivertfall tilby panser, kromlister og trulig ogso fangarar og sikkert ein go del av da andra du manglar


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 14, 2012, 07:39:20 am
åja! d hadde vært kjempebra! sender deg en liste senere i dag om hva jeg trenger av deler. så gir du beskjed hva du har og hva du skal ha for det :) hvor bor du egentlig? ;)

ha en fin dag! :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 14, 2012, 22:58:17 pm
her er noen av delene jeg trenger, så får du skrike ut om hva du har som jeg kan få kjøpt av deg :)

-  de fleste pakninger(rundt panser, dører(kompett) alle vinduer osv)
- panser
- chromlist panser
- emblem panser
- håndtak panser
- vindusheiser
- Innertrekk x4
- gulvtepper
- racing ratt
- dynamo 12v
- coil 12v
- laderelee 12v
- relee som sitter bak speedometer i 12v
- fangere x4
- bremseklosser, skiver, calipper fremme
- bremsetrommel, sko bak
- stigbrett
- chromlistclips sider


ja, dette var noe av det jeg trenger, sikkert litt rotete men du får se om du har noe liggende :)
hadde vert topp! :)

hvor bor du forresten?


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlofebruar 14, 2012, 23:05:58 pm
eg har ivertfall:
- panser
- chromlist panser (litt usikker, men sannsynligvis)
- emblem panser
- håndtak panser
- vindusheiser
- Innertrekk x4(kanskje. kjem anpå farge)
- dynamo 12v
- coil 12v
- laderelee 12v
- relee som sitter bak speedometer i 12v
- fangere x4 (skal du ha 4støtfangara på bilen din?:) har i beste fall eit par.)
- bremseklosser, skiver, calipper fremme (ja men ikkje nytt)
- bremsetrommel, sko bak (ikkje nytt, men kan evt dreia trommel for deg
- chromlistclips sider (har nokon)

bur på voss i hordaland. skal austover etterkvart, men eg kan ogso senda ting. forumexpressen er ogso behjelpelig med frakt.


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 14, 2012, 23:12:28 pm
hmmm.. mye bra :)
har du forresten noen bredda orginaldekk? :) 4 bolts

hvilken farge og kvalitet er dørtrekka?

noe skade i panser?

fin chrom? lister, fangere,

kan du gi meg en pris på dette:
- panser
- chromlist panser
- emblem panser
- håndtak panser vis d ser bra ut
- vindusheis x1
- Innertrekk x4
- dynamo 12v
- coil 12v
- laderelee 12v
- relee som sitter bak speedometer i 12v
- fangerpar
- chromlistclips sider

kanskje det hadde vert fint med noen bilder av de forskjellige delene? lettere å se da :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 14, 2012, 23:30:08 pm
ja skal nok bare ha to fangera ;) en liiide trykkleif der ja (nybegynner)

hehe :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlofebruar 14, 2012, 23:31:39 pm
bredda orginalDEKK slit du nok litt med å få tak i:)

men me kan ta detta på pm , so slepp me laga so mykje rot i tråden din her


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 15, 2012, 06:20:41 am
okei, lurt ;) send meg en pm du ;)

ha en fin onsdag! :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 16, 2012, 20:18:46 pm
har sendt deg en pm ;)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: H-1835februar 16, 2012, 21:12:05 pm
Dette blir vel flott.. Som Tistlo sier passe på at det er rett tempratur. Når du lakker / grunner..
Stå på, sommeren nærmer seg..  Få den kjørbar først. De tøffe tinga kommer etterhvert..
Lykke til..


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 16, 2012, 22:08:29 pm
ja d blir veldig spennende! idag har jeg jobbet me dørene. fått sveist rust og pusst en del :) fornøyd me dagens arbeid!

bobla skal lakkeres hos noen som kan det :) så jeg pusser og sparkler bare ;)

takk for tips! bare å komme me kommentarer :)

legger snart ut flere bilder :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 16, 2012, 22:10:25 pm
ja d blir veldig spennende! idag har jeg jobbet me dørene. fått sveist rust og pusst en del :) fornøyd me dagens arbeid!

bobla skal lakkeres hos noen som kan det :) så jeg pusser og sparkler bare ;)

takk for tips! bare å komme me kommentarer :)

legger snart ut flere bilder :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 22, 2012, 21:09:07 pm
Hei Igjen! :)

noen som har forslag til en lur arbeidsrekkefølge?
det står lenger oppe hva som skal gjøres med bilen :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 22, 2012, 21:24:52 pm
Her er noen flere bilder :

[attachment=1]
før

[attachment=2]
etter
her har jeg fjernet kabler og stash(i håp om å ha kontrol på dem)

[attachment=3]
her er venstre side av gulvet, dette er noe fettligt, vanskelig å gjøre rent, noe tips? er det rust?
hva kan jeg gjøre her?

[attachment=4]
slik ser det ut på andre siden :) tørt  og fint

[attachment=5]
under Bensintanken, noe gammelt, kan dette tektyleres? lite slark i armer og foringer og slikt :)
hva bør gjøres?

[attachment=6]
her har jeg demontert døra, ALLE pakninger og stash må nytt!
mye rust på dørene, men di er nå sandblåst, sveist og snart grunnet :)
trenger en liste om alle pakninger og alt jeg trenger til dørene :)
kan jeg isolere noe inni døra?



nå ble det mye her, men håper noen kan komme me tips og råd! :)
Dette liker jeg, jeg kommer framover! :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 22, 2012, 21:28:59 pm
vis dette ble rot, så bare spør :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlofebruar 22, 2012, 23:11:34 pm
arbeidsrekkefølge er vel igrunn berre å begynna i ein ende og jobba seg over bilen. men sidan du har tilgang på sandblåsing so ville eg ha delt bilen, tatt av forstillling og gir(få boltar) og sandblåst bunnplato. deretter lakka den skikkelig. plokka sund forstillingen tømma den for gammal gris. sandblåsa og lakkera deler og setta saman med nye foringar og sånt. kontroller berekuler før du begynnar og byt dei om da må til. byt da som måtte vera dårlig av lager og sånt. få sandblåst bremsedeler og lakker da og sett på plass med nye bremseband og sylindara og røyrer. girkasso kan du reingjera og lakkera. ilag med akslingane. byta mansjettar og utløysarlager og olja sjølvsagt. so e bonnplato di igrunn klar og ser ny ut.
karosseriet ville eg ha sandblåst under, og i innerskjermane og evt baki under bakruto+ motorrom og store delar av bagasjerommet framme. ikkje sandblås dei store utvendige flatene pga fare for at da slår seg. sveis da som dokkar opp og få på noko god grunning under og overalt. sprayboks er ikkje tema og tectyl skal du ikkje bruka på noko som helst, med mindre det er rustfritt og med heil lakk. puss og lakker karosseri, sleng da på bunnplato igjen med ny pakning og tettestoff mellom. sleng på nyoppussa skjermar og deler og begynn å skru på andre deler. kjøp nytt da mesta av pakningar, og fiks intriøret alt etter stand. kanskje du treng nytt taktrekk? kanskje setane må trekkast opp? eller bruk da som da er.
du får kjøpt komplette sett med nye pakningar til dørene. kontakt unneberg bil og få ein katalog. då har du alt du treng og gode skisser og bilder samtidig.
feita på golvet ser ut som restar frå asfalt mattene som har vert dar. men golva ser ellers reddbare ut. orginale golv er bedre enn nye


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: RIN94februar 23, 2012, 00:03:54 am
Ser bra ut dette her! Kommer langt med bare god arbeidsmoral! :-)

Med tanke på isolering i døra di, så ser jeg lenger oppe i tråden din at du har skrevet lyd isolering, ver litt forsiktig med hvor mye du kommer av dette i dørene, da denne isoleringa kan bli litt tung, og de gammle dørhengslene er ikke for sterke!

Vil følge denne tråden videre! Forsett i samme tempo så får du en bra bryllups bil! :D


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlofebruar 23, 2012, 00:53:10 am
er vel ikkje overhengane fare for att døra dett av om den går litt opp i vekt ?? men for all del ikkje bruk noko isolering som trekker fukt. då vert ikkje døra di gammal. hugs gode dreneringshol i botn. og spray gjerne inn noko hulroms voks i bunn av døra no som den er rustfri


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: BeetleBugfebruar 23, 2012, 07:38:39 am
Spennende prosjekt og bilen ser bra ut. Jeg liker også at du har et mål med bilen, bryllupet.

Du kan restaurere og du kan over-restaurere. Forskjellen er at du beholder bilen og historien ved å restaurere og du "mister" bilen ved å over-restaurere. Forsøk å behold så mange av de originale delene som overhodet mulig, sveis med originaldeler eller hvis det ikke er mulig så bruk kvalitetsdeler, flekklakker, puss og gnikk på dine originale deler istedenfor å kjøpe repro. Bytt slitedeler med kvalitetsdeler osv osv.

Ta steg for steg og lykke til! Hold oss oppdatert.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: scardeepfebruar 23, 2012, 15:05:57 pm
Ut i fra bilder du viser så er det vanskelig å seat noen steder du må sveise. Bilen ser veldig bra i utgangspunkt!

Jeg brukte bobla mi som bryllupsbil og angra ikke på det 8) Vi hadde egen sjafør og for å ha litt bedre plass tok vi pasasjer sete ut for å ha mulighet å sitte sammen bak (lettere å komme inn og ut...)

Lykke til videre!


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: OTOfebruar 23, 2012, 15:10:41 pm
Hvorfor skal du bygge om til 12V? Det må da være bortkastet energi?


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: BeetleBugfebruar 23, 2012, 15:12:15 pm
Det må da være bortkastet energi?

 :D


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 26, 2012, 18:53:17 pm
hey! noen som har tips til hvordan å få løs mutteren på tromlene bak?
 sitter heeelt bom fast! :p


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Gullikfebruar 26, 2012, 19:13:19 pm
De sitter noe inn i H...  ja , men de er normale høyregjenger. De skal sitte med 35kg/m eller ca 350Newton/meter Så du kan tenke deg hvor mye krefter du trenger for å løsne dette med en 30-40cm lang nøkkel. hvis vi for enkelhets skyld sier 33cm nøkkel blir det 3x35kg=105 kg
Pluss at det sikkert har satt seg litt i tilleggg dersom det ikke har vært demonterte på lenge.
En sånn "slagnøkkel" og sleggehammer er nok et greit hjelpemiddel


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlofebruar 26, 2012, 19:35:03 pm
kjøp denne: http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=9338&sendingsmetode=3&betalingsmetode=4&skip_sending=false&restordrebehandling=2&henvisningskode=0 og deng til med slegga, hammar eller da som må til. sender deg føresten ein mail snart me delebilder


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: RIN94februar 26, 2012, 21:03:05 pm
jeg ble så forbanna til slutt etter og ha prøvd mye rart, at jeg tok hele bakstillinga og satte den i skrutvinga og satte på et 2" 1,5m rør og dro til hva jeg hadde, den løsna da!  :D


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 26, 2012, 22:17:07 pm
takk for mye bra tilbakemelding! da blir jeg mer gira!
 liker at folk gir tips og hjelper til! :)

nå har jeg begynt me bremsene. demontert calippere osv, tenker jeg skifter det meste av bremser :)
ja den trommelmutteren satt godt, men skal få tak i noe å få denga den løs til slutt!
gleder meg til å komme videre, legger ut flere bilder snart :)

ang. bremseskiver: kan jeg få tak i skiver til min modell med 5 bolts bare av å skifte skiva? fatter?
ser at vis jeg skal få tak i bredda orginalfelger bør jeg ha 5bolts :)

prekest!


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 26, 2012, 22:19:52 pm
Ang. 12 volt så tenker jeg at d kan være lurt vis jeg skal ha noe særs anlegg i bilen :)
også blir d litt bedre styrke i lysene slik at folk kan se i dagslys om jeg skal til venstre eller høyre ;)
eller?


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: OTOfebruar 26, 2012, 22:29:27 pm
Ang. 12 volt så tenker jeg at d kan være lurt vis jeg skal ha noe særs anlegg i bilen :)
også blir d litt bedre styrke i lysene slik at folk kan se i dagslys om jeg skal til venstre eller høyre ;)
eller?

Ja, skal du legge lista høyt er det lurt med 12v på anlegg, men hos meg selv går det i en aux utgang med ipod og ledning rett i høytalere.. :) Tenk på det før du går i gang. Jeg ser ikke lenger noen grunn til å bygge om til 12 v. :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 26, 2012, 23:20:35 pm
nei ser den litt. men er av en med over middels interesse for bilaudio.
men kan veldig godt være jeg kjører på med 6v i førsteomgang og i bryllupe
åsså tar meg tid etterpå senere å bygge om til 12v ;)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 28, 2012, 22:09:32 pm
kan jeg få tak i skiver til min modell med 5 bolts bare av å skifte skiva? fatter?
ser at vis jeg skal få tak i bredda orginalfelger bør jeg ha 5bolts? :)













Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlofebruar 29, 2012, 00:01:47 am
du får kjøpt komplett skjevebremse sett frå csp. dette kostar jo pengar. ein god del av dei og. vist da berre er pga felgane so kan eg jo opplysa deg om at da ikkje er noko større sak å få tak i bredda 4bolts felgar enn 5 ;) men bedre bremsar er bedre bremsar..likavel trulig overkill om du ikkje skal opp i motorsize


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67februar 29, 2012, 16:48:34 pm
okei, da får jeg prøve å få tak i bredda med 4 bolts :)

noen som vet om noen forresten? :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 01, 2012, 22:38:22 pm
noen som vet om de har bremsedeler til min 1500 på meca? :) får.goe rabater der ser du :)

 
nå fikk jeg slipt og pusset litt på dørene i dag, men hva kan jeg behandle med inni døra der jeg ikke.kommer til å få slipt vekk rusten? og hvilken sparkel er best å bruke? :)

joey ;)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 08, 2012, 14:36:41 pm
hey!
nå er bremsesko,sylindere og monteringssett komt heim! endelig fått mine første deler til bobla!

ang. hjulbuene på bilen, hva kan jeg behandle de med? vanlig svart tectyl som ikke er seig?
noen som har go erfaring med noe behandling?

åsså ang bremserør. når jeg tråkker på bremsepedalen kommer det kun luft og litt veske ut venstre fremme, er dette tette rør eller tett hovedsylinder? bør røra byttes ut uansett? :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: H-MEKmars 08, 2012, 17:04:30 pm
åsså ang bremserør. når jeg tråkker på bremsepedalen kommer det kun luft og litt veske ut venstre fremme, er dette tette rør eller tett hovedsylinder? bør røra byttes ut uansett? :)
Kan spare penger på mye forskjellig, men bremser er ikke en av de tinga. Jeg vet ikke hvor gamle delene dine er, men er du i tvil så skift slanger og rør når du først er i gang.
Slanger kan svelle ut innvendig og bli tette, men fortsatt se hele ut utvendig.


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlomars 08, 2012, 20:12:18 pm
ikkje bruk tectyl på innerskjermane med mindre da er heeilt rustfritt under. ellers er voksbasert bedre enn asfalt basert, mike-sander.no er eit bra alternativ


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 09, 2012, 08:39:59 am
blir nok nytt stuff te bremsene ja, men hvordan er det å skifte rør fra hovedsylinder fremme til bak?

asfalt basert er det slik du smører på et fint underlag? eller kan d smøres rett på det gamle laget, ligger litt slik slitt asfaltgreier på ser du, men begynner å dekke av og ser ikke så fint ut :)

er ikkje alltid lett det der med rust, hva som.bør gjøres og ikke gjøres :p

takk for responsen! :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Erlend / bug66mars 09, 2012, 08:43:41 am
blir nok nytt stuff te bremsene ja, men hvordan er det å skifte rør fra hovedsylinder fremme til bak?

asfalt basert er det slik du smører på et fint underlag? eller kan d smøres rett på det gamle laget, ligger litt slik slitt asfaltgreier på ser du, men begynner å dekke av og ser ikke så fint ut :)

er ikkje alltid lett det der med rust, hva som.bør gjøres og ikke gjøres :p

takk for responsen! :)

Du bytter ALT av bremserør, inkludert inne i bilen på en lørdag, om du har alt klart..

Jeg byttet på en kompis sin bil, hadde verktøy til å lage krage på rørene, brukte de gamle koblingene og brukte en lørdag ca. med noen pils i hånda :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 09, 2012, 22:33:22 pm
okei. hvordan er det praktisk å skifte røra mellom hovedsylinder og bak? :)

ang skjerme, har en ny skjerm og 3 gamle, di gamle er ganske skjeve men håper jeg klarer å rette dem, hvordan er nye skjermef forhold til brukte?


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Erlend / bug66mars 09, 2012, 22:38:10 pm
okei. hvordan er det praktisk å skifte røra mellom hovedsylinder og bak? :)

ang skjerme, har en ny skjerm og 3 gamle, di gamle er ganske skjeve men håper jeg klarer å rette dem, hvordan er nye skjermef forhold til brukte?

ut med seter og tepper. bare å dra ut gammelt rør og legge nytt


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 11, 2012, 19:06:21 pm
Nå har jeg tenkt litt:

vis jeg tenker å få ferdig bilen til bryllupet må jeg nok endre litt i planene. ;)

jeg tenker å beholde gulvet på karosseriet og behandle det jeg kan uten å ta det av.
har kjøpt noe lakk som kan smøres på hjulopphengsdeler, bærermer osv.
tenker å gjøre bremsene ferdig med nytt av det meste, få gang på en liten overhaling av motor med bytte av tenndeler og div.

så tenker jeg å få alle løse karosserideler sandblåst og grunnet.
deretter montere opp 6v anlegget + legge opp til senere lydanlegg med kabler under tepper osv.
så vil jeg lakkere gulv og slikt innvendig selv(trenger tips)
 så få start på bilen og at den sviver greit og bremser blir iorden.

deretter få den oppå en tilhenger å få den på lakkering.
mens den er på lakk kan jeg få tak i resten av deler jeg trenger

så begynne med montering når den kommer tilbake.

så blir den forhåpentligvis noe lunde klar og fin til 25.august.
så kan jeg neste vinter demontere karosseri fra gulv og gjøre noe drastisk med gulvet + bygge om til 12v med flott anlegg osv.
vil jeg kunne klare å beholde lakken og karosseriet fint vis jeg gjør dette? :)


hvordan høres dette ut folkens? helt banalt ut eller go plan?
trenger gode tips og råd til det meste, har litt mangel på motivasjon og nå i det siste! :P


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Hetlandmars 11, 2012, 23:56:28 pm
Kanskje greit å ta med starter og hvis du skal bygge om til 12V ;)

Mvh Petter


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlomars 12, 2012, 00:05:57 am
trur planen din er bra eg!
skal nok fint klara å behalda lakken ved splitting av bilen, men når du gjer nettopp da so pleier siste rest av rust å dukka opp, det er derfor greitt å få bukt med all utvendig rust før lakkering. tenker då på feks rundt skjerminnfestinga og nede langs kanalen, som er utsatt. men reknar ikkje med du lakkar over rusta heller:) det som dokkar opp når du deler den bør isofall ikkje gå ut over lakken
går fint  å kjøyra med 6volts startar på 12v anlegg, må berre ikkje kjidna for lenge i slengen so han går varm og brenner opp innvendig


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 12, 2012, 07:30:11 am
stemmer ;) ja blir nok bra, skal få tatt alt jeg klarer av rust på karosseriet i denne omgang :)
har et veldig ønske om å ha den på dagen ser du ;)

men gulvet og veggene inni bilen, hva kan jeg gjøre der? pusse,grunne og lakke?

tror du/dere at det er nødvendig å gjøre noe mer me motoren en å bytte tenndeler og filter? den sviver veldig greit nr den først starter :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 12, 2012, 17:36:53 pm
hey hey!

HASTE HASTER! holder på å bestille deler på unneberg, hvordan vet jeg hvilke type hoved bremsesylinder jeg skal ha?
og noen som vet om skivebrems fremme er orgnialt på 67'??


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Erlend / bug66mars 12, 2012, 17:41:08 pm
valgfritt mellom 1 og 2 krets etter hva jeg vet.


min har 1 krets

lett å se på beholderen, 1 slange ned til pumpe=1 krets


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 12, 2012, 17:42:45 pm
det er 2 slanger fra beholder?
hva må jeg ha? 2 krets? er det kun 1 og 2 krets som er forskjellen?


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Erlend / bug66mars 12, 2012, 17:46:15 pm
113-611-015/BD


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 12, 2012, 17:50:58 pm
takk! :)

kommer opp en med ATE og en uten? stor prisforskjell


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Erlend / bug66mars 12, 2012, 17:52:30 pm
jeg kjøpte vanlig,


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 12, 2012, 18:10:21 pm
okei, kjempegreier! :) då va det i handlekurven :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 12, 2012, 18:32:23 pm
enda et kjapt spørsmål:

forskjell på 8/67-7/72 og 8/66-7/67? årsmodell


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlomars 13, 2012, 22:46:07 pm
7 og 8 er månaden i det året. og vw hadde modellskifte i august = 8. så 8/67 betyr 68modell bobler. så den fyrste er 68 til 72 og den andre er kun 67 (67modellen har ganske mykje "one year only" deler)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 14, 2012, 23:15:27 pm
okei,veldig greit å vite! :)

idag fikk jeg ca pris på sparkling pussing og heillakkering av bobla, ca 30.000kr + -
da blir d gjort helt proff fra binn av, alt jeg skal gjøre er å rette evt dkader og andre ting.
passer fint for meg som er lærling som bilskadereperatør :)

så er jeg på storjakt etter skiver, kalippere, klosser og gromler :) veldig forskjellig pris rundt omkring :(
og selvfølgelig er jeg etter bredda orginalfelger/dekk med 4x130 :D

jaja, slik ligger jeg ann pr dags dato ;)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlomars 14, 2012, 23:24:44 pm
restaurerte tromlar har eg til 200kr stk. og brukte kaliprar til rundt 100kr stk(må demonterast og smørast opp att)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 20, 2012, 19:16:10 pm
har sendt deg en mail Tistlo ;)

dere andre: 
hvordan fynker det med luftfilter, ser det er mange forskjellige.
jeg har slik med olje i bunn, betyr dette at jeg ikke kan sette på slik kun luftfilter?
hva kan jeg ha på min bil?

ang isolasjon/tetning i dører så finner jeg ikke det på unneberg, den plastikken som var bak dørtrekket, hvor får jeg tak i det? evt andre lødninger?

:)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 20, 2012, 21:58:44 pm
hva er forskjell på 20past 8 og 10 past 8 på kromring på hovedlykter?


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: 91167coupemars 20, 2012, 22:55:36 pm
Spennende prosjekt og flott bil ( ;))! Vedr 6V/12V, jeg har i min 67 1500 det orginale 6V anlegget og det funker jo forsovidt greit (har nytt Bosch batteri) men det er ikke mer enn det må være. Dårlig lysblant annet og vil jo skape problemer ved stereo montasje. Jeg ville ha bytta til 12V når du først har motor og viskermekanismen ute. Få tak i lik dynamo og lik regulator under sete som du har bare i 12V så ser det jo orginalt ut. Viskermotoren også samt alle de 2-3 releene og pærer. Starteren, som nevnt tidligere, har jeg tidligere brukt i flere år på 12V, går fint.

Skal du ha ferdig bilen til i sommer så ikke demonter for mye, motor ville jeg bare gått over med nye pakninger og en service hvis den virker ok. Innvendig ville jeg ikke lakkert hvis det ikke var absolutt nødvendig. Jeg syns gammel lakk som er ok ofte ser bedre ut enn nylakkert.
 
Vedr felger så er det jo noe å velge mellom hvis det gamle boltmønsteret beholdes. Jeg holder vel en knapp på sprintstars med riktig sølv/sort detaljering fremfor breddede org felger, men de er jo forholdsvis dyre. Alternativt kan du jo kjøpe skiver og tromler med Porscheboltmønster og gå for Fuchs replica felger eller få tak i 5,5 stålfelger fra Porsche som heller ikke er så dyrt (men kan være litt vanskelig å finne..)

Luftfilter, det gamle oljebadfilteret funker vel greit, ville like gjerne beholdt det fremfor et "custom" filter hvis resten av motoren blir orginal.

Ratt, skal man bytte ut orginalratt så vær litt selektiv vedr. type og størrelse. Kan ofte se litt feil ut med for moderne og lite ratt, men her er det jo mange meninger. Jeg syns Nardi trerattene er fine, de blir laget nye (repro) og syns de passer fint inn i en VW, gjerne i 15".

Lykke til videre!


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 21, 2012, 07:35:05 am
ja mye å tenke på ;) får se hva jeg får tid til :) har lyst å ha noe å gjøre neste vinter også :)
skal rense og vaska bilen godt innvendig i helga :)

hvor kan jeg få kjøpt brukende isolasjon? og hvilken tykkelse? :)

men et spørsmål: går det ann å bare sette på spacere med 5bolts som en overgang fra 4-5 bolt? har såå lyst på oginale felger med slike puppeformet kapsler, og etter som jeg har sett er det kun 5bolt på disse?


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: 91167coupemars 21, 2012, 08:57:47 am
Man kan nok få spacere med overgang, men da bygger felgen for mye ut og det er sjelden ønskelig. De gamle kapslene passer fysisk på de felgene du har (hvis jeg ikke husker feil), selv om det ser litt rart ut da de er litt større. Lån en gammel kapsel og prøv.

Hvis du ikke skal trimme motor så går det jo alltids å sette på tromler foran og bak fra 66 modell. Må også da skifte spindler foran fra en 66 modell (evt 67-70 mod med tromler?). Men skivebremser er jo det beste og jo det som er litt spesielt med 67 1500. Men mange vil jo ha de gamle felgene, f.eks 356 replica felger med "puppe" kapsler som gir et klassisk uttrykk. Org 4-bolt felg som sitter på 67 og nyere er jo ikke akkurat sexy. da skal man i såfall ha en super orginal bil og helt rett fargekombinasjon på felgene (sort/hvit).

Isolasjon (asfaltmatter) får man kjøpt på de fleste bilrekvisitabutikker, de har lim på baksiden, men man må være nøye med å rense/vaske godt der de skal sitte. Pass på og ikke monter så de blir vannsamlere når kondensvann renner den langs dørsiden på innsiden. Evt fug med noe vannfast (teck 7 eler sikaflex) på toppen av asfaltmatta så vann ikke kan komme på innsiden.


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 21, 2012, 11:55:33 am
ikke bare bare dette me felger :p
andre type felger som kan være fine på mi boble?

hvor tykke asfaltplater snakker vi om? går d ann å bryke slike lyddempingsplater fra biltema? eller er de for tykke? :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: 91167coupemars 21, 2012, 14:30:51 pm
Empi 8-spoke er også en mye brukt alufelg og som jeg har sett for salg til et par tusenlapper, greie felger til en billig penge og passer rett på 4-bolt. Jeg kommer til å kjøre Fuchs på min da jeg har noen liggende, 5,5" foran og 6" bak og med 155x15 og 165x15 (smalt og høyt og klassisk). Se på bilder av maaange biler så får du et inntrykk av forskjellige hjul, thesamba.com er en god start, der er nok de fleste biler med de fleste hjul representert.

Vet ikke hvor tykke asfaltmattene er, 3-4 mm? De skal jo bare dempe klangen i de store stålflatene og trenger ikke å dekke hele døra. 


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 23, 2012, 08:34:20 am
klarte å blåse hull midt på døra, skulle sandblåse, noe jeg fant ut i etterkant.ikke var bra midt på døra :p sveiste igjen hulle men ser den har slått seg litt vrang. fåf ikke rettet det ut. bør jeg anskaffe meg en.ny dør?

begynner å kjenne tia mi renner litt ut til bryllupet :s


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: RødeBaronmars 23, 2012, 08:49:38 am
Skaff ny dør, kjapt trygt og billig.

Har du blåst hull i døra var det nok rust der.


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: 91167coupemars 23, 2012, 09:50:39 am
Ergelig... De irginale lydmattene lan danne en vannsamler og da starter det..

Få tak i en annen dør, men husker ikke om du må ha 67 mod eller kan bruke 65-67? Vindussveiv mekanismen er vel litt annerledes på 67 mod.


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 23, 2012, 12:08:18 pm
ja er nok best det. brukge en del tid pø den døra men men.. :) håpe på å få tak i ei dør uten særs rust :)

hvem var det som sa d ikke var lurt ø lakkere gulv inni? hva kan jeg spraye gulvet med?  :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlomars 24, 2012, 02:24:33 am
ikkje bruk sprayboks på golvet, bruk maling. fortrinnsvis industrimaling vist du har tilgang på da, eller kjøyr safe og kjøp arcanol frå jernia og ha i litt owatrol i 1strøket og so legger du på minst 3 strøk over heile golvet,


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Servicevognamars 24, 2012, 09:33:28 am
Hei. Moro med bryllypsprosjekt. Har selv fiksa opp en 67 modell. Den blir bryllupsbil den 24.august! Stå på videre, og lykke til!


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 24, 2012, 12:54:19 pm
åja, fint å hørra at du er ferdig da, heldig du :)

nå har jeg satt av denne lørdagen te bobla, men har mistet motivasjon! :(
vet ikke helt hva jeg skal gjøre og ser plutselig mørkt på ting.
trenger sårt noen råd og veiledning vis dette skal gå til 25.august.
evt om jeg skal gå så langt ned at jeg må finne en annen bil til bryllupe :(

men noen spørsmål:
- hva skal jeg gjøre med hjulbuene? behandles med? slipes helt ned?

- hva bør konkret gjøres med motoren for å ha en stooor service?

- hva bør jeg gjøre med gulvet inni inkludert under bakseter?
ser han har sparklet en del hull i gulvet som har sprukket opp igjen.

- hva bør skiftes av hjuloppheng? har ikke merket noe som helst slark noen plass til nå.

- ang skjermene, når jeg prøver dem på for å se passformen så er de gankse vridd og sjeve, ser di har noen sprekker her og der også, lønner det seg med helt nye skjermer eller brukt?



vet dette ble litt mye spørsmål og jeg ser jeg har ikke lagt ut bilder på lenge! men håper dere kan hjelpe meg litt for jeg begynner å få litt kalde føtter!
satser på å få lagt inn noen bilder i slutten av dagen idag :)

joachim :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlomars 24, 2012, 16:42:35 pm
ser ingen grunn til å mysta motivasjonen med detta prosjektet! da er jo vår og då må jo motivasjonen vera på topp??

hjulbuar: skrap vekk tectyl med ei malingskrape. er tectylen seig so må du bruka varmepistol og varme den opp litt og deretter vaska reint med bensin,diesel,whitesprite eller anna etterpå. so reiser du på biltema og henter ut nokon roterande stålbørster for vinkelslipar, kjøp dei som er flate, ikkje dei høge,dei tar ikkje so godt. so bruker du desse og pussar reint alle plassar der da er antydning til rust, samt går lett over den gamle lakken ellers for å matta den ned. er da rusthol so må du kappa ut rusta og sveisa inn nytt stål.
etterpå so malar du innerskjermane med arcanol iblanda litt owatrol olja som nevnt over her.

motorservice:
du bør skifta alt av tenningsdeler: tennpluggar, pluggkablar(kjøp kvalitets bosch), fordelarlokk,rotor,stift og kondensator.
juster ventilane og byt pakningar i ventildekselet.
oljeskift naturligvis.
sjå til att alle kjøleblekk er tilstades og att motorromspakningen er heil.
lek motoren mykje olja? isofall bør du vurdera å plokka ut heile motoren for å skifta simring bak svinghjulet + ta av toppane og skifta pakningar på støtstongrøyrene. og er du komt so langt bør du vurdera å byta stempelringar. du kan jo måla kompressjonen med måleklokka frå biltema.
forgassaren treng sikkert ein rens. plukk den ned, vask den i kokande vatn med sitronsyra i. børst av den og blås reint med trykkluft gjennom alllt av borringar etc. samme med dyser. monter saman med overhalingsett. bytt kun dei delane som er dårlige.

golv inni bilen: dersom du ikkje skal dela bilen, so er det ikkje noko serlig å sandblåsa(som er da besta) då bør du heller basera deg på å pussa reint med vinkelslipar og roterande stålbørste. so går du over med flappdisk veldig lett, tilslutt. so sveiser du det som må sveisa og deretter malar du som nevnt med arcanol

hjuloppheng: støtdemparar har ein tendens til å verta utsletne. dersom du skubber bilen ned skal den dempa bevegelsen med ein gong - ikkje spretta fleire gongar etterpå. byt isofall dei. ellers må du kanskje skifta mansjettar på girkassa om dei lek olja?
framme kan du sjekka etter slark i styringa. når hjula står rett fram skal du ha maks 25mm slark. er da meir kan du trulig justera da ned ved å stramma inn på styresnekka. ta av eit lok frammi brønnen på venstre sida og skru laus låsemutteren på toppen. so strammar du inn med eit skrujern forsiktig og stopper AKKURATT når du kjenner motstand, ikkje lenger. so snører du fast låsemutteren igjen. på samme rattstammo må du sjekka att gommikoblingen mellom snekka og stamma ikkje er sprukken. lekker styredemparen olja so bør du skifta den. for å sjekka slark i berekulene må du heisa opp bilen og bruka eit maskinsprett og løfta og pressa i berearmane frå spindelen. det skal ikkje vera noko slark. vist da er, so må du byta berekulene. då må armane av og kulene pressast ut og nye pressast inn. til dette treng du ei verkstadpressa. sjekk ellers att foringar og sånt er tett rundt berearmar og hugs å pressa i ny greas på forstillingen. 
ein an ting er hjullager. du kjenner slark ved å jekka opp hjula og ta tak på kvar sida av dekket og rista att og fram. skal ikkje kunna kjenna noko slark. framme kan slarken trulig justerast inn, men bak må du byta lager.

skjermar: er dei vridd eller skjeive er da vel berre åbruka litt handamakt og vri dei tilbake. er ikkje mykje som skal til. sprekker og sånt kan lett sveisast og da er absolutt vert arbeidet, for nye skjermer er av utrulig dårlig kvalitet. du har mykje igjen for å fiksa dei orginale.

vart no eit langt og kronglete svar detta, men håpa da var te hjelp


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 24, 2012, 17:49:22 pm
kjempehjelp! utrolig godt å få litt tips, er jo første gang jeg restaurerer så...
tusen takk!

har idag skrapt rent alle hjulbuer med go hjelp av fattern ;)
eller vaskt og skrapt godt inni bilen.

ang motoren så svetter den litt fra motoren, men håpte at eg kan ta dette i etterkant av bryllupet, hva mener du til det? den sviver fint og slik, men bytter selvfølgelig tenndeler, olje osv.


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlomars 24, 2012, 22:31:15 pm
korhen svetter motoren olje då? inni oppå blokka eller under rundtomkring? dersom da ikkje er mykje so er da jo ingen krise uansett


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 25, 2012, 00:53:11 am
under overalt sånn ca :)
skal feilsøke litt mer når jeg får bilen på hjul og det elektriske oppe å går :)

ellers, her er litt av dagens arbeid :)

[attachment=1]
skrapt og skrapt for å få vekk gammel tectyl
tok lang tid men fikk gjort en del :)

[attachment=2]

[attachment=3]


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlomars 25, 2012, 01:05:41 am
innerskjermane dine ser usedvanlig bra ut. skal ikkje mykje innsats til for å få desse på stell! der du manglar muttrar so funkar da greitt å skru ein mutter innpå ein bolt, og ta tak i bolten med ei sjølvgripstong. so held du mutteren innom kantan på karosseriet og punktar den einplass. so justerar du så bolten står rett i forhånd til plato. og punkter fleire plassar heilt til det er tett. bør helst bruka orginal 4kanta mutter men går an med vanlig og dersom du ikkje har


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 25, 2012, 01:18:18 am
hmm.. lurt tips, tenkte litt på de plasse jeg kommer til å bare rett og slett sette en bolt, og en skive på innersiden :) enkelt og greit :)

men se litt her:

[attachment=1]

her har jeg skrapt rent og fått vekk det meste av gammelt hår og gummiplater.
hva hiver jeg på her for å få det fint?
evt noen spesielle type lydisolasjonsfolie du er kjent med?


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 31, 2012, 19:27:06 pm
da har jeg vært i Marnardal å handlet en gooo del deler :)
bl.a skiver, tromler, felger, pakninger, dørtrekk, gulvteppe ++++


men se her: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Smeltefolie-bitumen-4-stk-369213/
er dette noe jeg kan bruke som plater under teppe og i sidene og under baksete?  :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Vw1302smars 31, 2012, 19:59:34 pm
De platene fungerer veldig greit ;)

Veldig enkle å legge med varmepistol ;D


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 31, 2012, 23:09:14 pm
de blir ikke for tunge? ser de skriver at platene har stor egenvekt?

må jo tenke litt på vekta og, hehe :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 31, 2012, 23:35:42 pm
 har kjøpt meg 5,5" orginalfelger.
så skal jeg ha puppeforma kapsler til 4 bolts felger,

hvilke dekk bør jeg ha?
innpress på ET25

skal også lakkere felgen, hva vil se kulest ut? fargen lik bilen eller røde felger, kapsler og hvit kant på gummien?
:)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67april 04, 2012, 19:20:22 pm
Noen som hadde lyst å hjelpe meg med tips? Brukte hammerlakk og malte frenre kant av gulv der hovedsylinder er, fynka bra!

eller ble et deler til over 16.000, så har litt å gjøre fremover, begynner snart å monteret nye bremser, men fikk bare et rørsett til en 1302, noen som vet om dette passer eller er det vanskelig å få til? :)

er i tyskland nå, noen som vet om boble/vw dele butikker her? :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Cheronapril 04, 2012, 19:40:35 pm
Hvor i Tyskland er du?


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistloapril 04, 2012, 23:10:17 pm
til under baksetet: fjern alt av hår og drit, rust pusser du reint og evt sveiser om da er hol, og so kan du jo mala heile greia med arcanol frå jotun. dette er bedre enn hammarlakk pga att hammarlakk vert steinhardt, og på ein bil av tynnplate vil da vera ein viss fleksing  i platene og du vil på sikt oppleva att hammarlakken sprekker og rust utviklar seg bak.. arcanol er mykje seigare og fleksibel
har du kjøpt deler til 16tusen so bør du ha ein heil del å gjera på ja!


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67april 08, 2012, 13:45:08 pm
er arcanolen seig når den har tørket?
kan isolasjonsplater legges rett på før det har tørket da?


 



Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67april 08, 2012, 13:49:15 pm
[attachment=1]

malte her med hammerlakk for å se hvordan det var. håper det blir bra :)

[attachment=2]

her kan dere se at det har vært en skade i bilen(Høyre side), er dette noe jeg MÅ skifte eller klarer jeg meg uten? kan jo være noe skeivheter her og der.

[attachment=3]


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67april 14, 2012, 21:15:02 pm
har tenkt litt på fargevalg nå.

tenker på pearl white hovedfarge og en slags mørk gråfarge som en sidefarge.
samme mørk gråfarge på felgene.

hvordan høres dette ut?
blir noe slikt: [attachment=1]


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: RIN94april 14, 2012, 23:03:52 pm
Hørres ut til og bli en bra fargekombo det  ;)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67april 20, 2012, 20:50:46 pm
på lørdag er planen å begynne på montering av nye bremser :)

noen tips?


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67april 22, 2012, 17:28:05 pm
da var det komt på helt nye bremserør, hovedsylinder, bremsesylinder bak, bremsesko osv :)

men oppdaget når jeg skulle begynne på skivene at jeg hadde fått feil hjullager!
lagrene så helt like ut men da jeg målte indre diameter på det innerste lageret var det ca 2mm for stort.
så det stoppet opp litt der.
men får gang på å ringe han jeg kjøpte dem av å sendt de tilbake.

en annen ting var å stramme til mutteren utpå trommelen, noen som har et triks der?
fikk ikke strammet den nok til at splinten fikk plass i hullet. håndbrekket holdt ikke nok igjen.
evt montere ferdig bremser fremme å sette den ned på hjula for så å stramme til? :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: RIN94april 23, 2012, 07:53:31 am
Goe greier dette her! :-) var det grei skuring og legge opp alt av bremser og rør? Skal til og gjøre dette selv snart ser du ;-)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: scardeepapril 23, 2012, 08:45:53 am

en annen ting var å stramme til mutteren utpå trommelen, noen som har et triks der?

Det med å stramme mutteren har jeg sett et triks der du tar en f.eks. vinkelprofil i stål og borer to hull slik at to bolter av hjul festing kan skrus igjennom. Fest profilstål stag slik at ene enden ligger/peker mot bakken og du får en slags arm som bremser trommel nor du strammer inn mutteren. Håper jeg husker det riktig og at det var forståelig :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: scardeepapril 23, 2012, 13:20:38 pm
Legger en slags tegning for lettere visualisering  ;)

(http://i1139.photobucket.com/albums/n549/scardeep84/scarbug/Diverse/tegning.jpg)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67april 23, 2012, 21:23:05 pm
det var jo egentlig ganske enkelt ja ;)
skal se hva jeg får til å lage :)

men skal mutteren strammes helt fast? vil ikke trommelen sitte fast da eller?
hadde en liten diskusjon om dette på jobb ser du.


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistloapril 23, 2012, 23:21:30 pm
mulig eg har nevnt da før men denne her sparar deg for masssse slit når du skal av og på med trommel: http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=9338&sendingsmetode=3&betalingsmetode=1&skip_sending=false&restordrebehandling=1&henvisningskode=0
bolten skal sitta GODT. dvs du skrur/banker heilt til den ikkje går lenger og so tar du litt ekstra heilt til du treffer på opningen gjennom akslingen så du får satt i splinten.

da er ikkje koniske lager så du låser ikkje akslingen når du snører


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67april 26, 2012, 14:24:25 pm
På tirsdag skulle jeg gjøre ferdig bremsene,

Fremme:
her fikk vi montert skiver, helt nye kalippere og bremseslangene koblet til sylinderen.
der var det bare ytterkoppen som ikke ville på pga låsebolten er litt for "stor" hvilken type bolt skal det være der egentlig?


Bak:
men jeg så det lå en del olje bak med bakakslingen.
oljen hadde komt ut fra akslingen, gjennom lageret og ut i trommelen.
det luktet og virket som girolje.

jeg åpnet opp for å se nærmere, men da jeg tok av trommelfeste(4bolter) rant det mye olje ut, pakningen bak trommelfeste var morken og ødelagt.
men hva skjer?

kjøpte nye lagre bak, i den nye pakningen lå det et lager, ytterpakning og to forskjellige simmerringer. men kunne ikke finne de gamle simmerringene, hvor ligger disse?

så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre?
skal det være olje i akslingen for en slags smørning?
evt hvor kan jeg tette at det renner ut?
er jo IKKE bra å ha olje i trommelen, det ødelegger jo bremseskoene på sikt.
må jeg av med hele akslingen?

fikk av ytre delen av lageret + kulene ved hjelp av vinkelsliper og hammermakt :) men indre del sitter igjen på akslingen som dere kan se på bildene.

hjelp hjelp!

legger ved noen bilder så det blir lettere å forstå, men her trenger jeg sårt tips og hjelp.

[attachment=1]

[attachment=2]
her ser dere indre delen av lageret sitter igjen.

[attachment=3]

[attachment=4]
her er deler av lageret som jeg fikk ut.

[attachment=5]

[attachment=6]
her er resultatet fremme, men ytterkoppen mangler.

:)



Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67april 26, 2012, 15:37:50 pm
fikk høre fra Beetlebug at det skulle være olje i akslingen.
og vis jeg monterte det riktig ville det ikke lekke ut i trommelen.

men hva er det som gjør at det lekker? kun den ytre pakningen?
tips til hvordan å få ut den delen av lageret som sitter igjen inni der? :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67april 26, 2012, 19:48:06 pm
ingen som vil kommentere? :) please?


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistloapril 27, 2012, 01:17:31 am
eit godt tips er jo att  om du hadde hatt ein verkstadmanual so hadde du ikkje trengt å spurd om da:)

sjå her: http://store.oldvws.com/PartDiaImages/bug_Rear_Axle2.png øverst der so ser du korleis ting sitter.
ja da er olja i akslingane, den kjem frå girkassa og skal smørja lagera. for at da ikkje skal renna ut iolja under arbeid må du jekka opp akslingen sopass att den er over vater, altso den må vera mindre enn 180graders vinkel.. vist du skjønner

og for meg so ser da ut som du har fått ut lageret, er ikkje noko meir enn da du har tatt bilde av. ellers har du ei hylsa på akslingen. bak der finn du eine o-ringen. den store o-ringen skal vera rundt mot simringshuset. og simringen er den som held oljo vekke frå bremsane. so den må du byta. bank ut dan gamle og bruk den til å pressa inn den nye i ei skrustikka. du må finna ei fjøl eller noko til  å begynna med, og so treng du noko anna so du får simringen heilt på plass. hugs skjevo før simringen.
tips til lagerfjerning. snitt deg to solide spor på kvar sida av ytterringen og plasser ein to arma ters på akslingen, med ei tvinga over tersarmane. so skrur du ut lageret. evt bruk skrujern,spitt og litt slit. EVT lagerutrekkar frå biltema:) eller lag ein utrekkar sjølv



Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67april 27, 2012, 05:22:52 am
takk, men nå har mesteparten av olja ronna ut.
prøvde å jekke den opp men hele bilen følgte med.
hvor fyller jeg på olje igjen? :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: scardeepapril 27, 2012, 07:08:57 am
Du fyller inn i girkassa, tipper jeg ;) Og når du jekker opp så jekker du bare akslinger, ikke girkassa eller bil - det er litt viktig :) Jeg har erfaring bare med IRS men tipper at akslingene burde du kunne løfte med hånd opp slik at de peker litt oppover.
Bli ferdig med hele jobben og etterfyll olja da!


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistloapril 27, 2012, 10:21:04 am
ja du må berre jekka opp rett på akslingen til den er over vater. men oljo bør du uansett byta, so du kunne berre ha tappa av kasso.
oljo fyller du på ein plugg rett inn i sido på girkasso


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67april 27, 2012, 11:02:29 am
Okei, bilen står nå på 4 bokker, og når jeg prøver å løfte under akslingen følger bare hele bilen med :S
kansje noe stiv fjærgang? noe som kan gjøres med det? :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: BeetleBugapril 27, 2012, 11:19:43 am
Du fyller ikke på olje før du har montert begge akslene/tromlene igjen. Ingen vits å forsøke å heve akselen.

Tips: kjøp en bok/manual som Tistlo skriver over her. Da slipper du å bruke så mye tid på å spørre på nett, tid som du kan bruke på å skru istedenfor.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67april 27, 2012, 13:41:05 pm
ja, tenkte å kjøpe det :) men hvor får jeg kjøpt?


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistloapril 27, 2012, 17:55:45 pm
her er ein manual eg på da varmaste kan anbefala til din bil: http://www.amazon.com/Volkswagen-Beetle-Karmann-Official-Service/dp/0837616468/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1335545667&sr=8-2
inneheld stort sett alle svar du trenger utover prosjektet


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67april 27, 2012, 18:07:38 pm
takk,
off, engelsk.... jaja :P ikkje min sterke side men..


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistloapril 27, 2012, 19:02:35 pm
norsk verkstadmanual til boble er nok desverre ikkje so godt å komma over, trulig lettast å skriva den sjølv isofall :)



Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mai 03, 2012, 17:41:37 pm
då kom endelig hjullageret ut!
så nå er det bare montering igjen :P

hva må smøres og hva på passes på med montering?
vil ikkje gjør noe gale nå som jeg har slitt og slitt! :)



Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mai 04, 2012, 11:01:07 am
skal til å montere hjullager på lørdag så hadde vert fint med noe tips/veiledning :)

annyone?


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Roy Grellandmai 04, 2012, 13:21:12 pm
hva med å følge rådet om å skaffe seg en bentley eller haynes-manual ;)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mai 04, 2012, 14:59:40 pm
jo skal få tak på det, men rekker det ikke til imorgen ;)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mai 09, 2012, 17:30:34 pm
her har dere bilder av di gamle lagrene + simmerringer og o ringer.

ved siden av ligger det nye jeg har kjøpt.
hvor skal den store oringen være?
mangler jeg noe?

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

[attachment=6]

[attachment=7]


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlomai 09, 2012, 22:08:11 pm
ser ut som du har da du trenger. den store o ringen ligger rundt lageret.

har du ein delekatalog er da ofta sprengskisser der


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mai 16, 2012, 06:18:11 am
da fikk jeg montert hjullagera i går, så nå er det bare å krysse fingrene på at det ikke lekker når jeg fyller olje igjen ;)

nå er planen å få den på hjul og få fraktet den til jobb, der jeg kan sveise rust og div.

godt med litt fremskritt!
ser at dekke står en smule i vinkel, vil dette rette seg opp etter litt kjøring?


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mai 18, 2012, 06:28:01 am
så det i ettertid at jeg ikke fikk slått simmerringen helt nedi, mangler ca 2-3mm kanskje?
har dette noe å bety? må jeg ta det av igjen og slå simmerringen lengre nedi, fikk den absolutt ikke en eneste millimeter lengre inn :S



Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlomai 18, 2012, 07:26:00 am
bruk den gamle simringen og legg over den nye. so legger du ein liten treklosse som ikkje er stort større enn simringen over og so tar du alt saman i ei skrustikka og skrur til den nye simringen er komt heilt på plass. og hugs stålskjeva som skal ligga inni før simringen


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mai 18, 2012, 08:59:19 am
okei, så da bør jeg ta det av igjen og skru det lengre inn?
hva kan skje galt vis det ikke står helt inni?

takker for svar! :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlomai 18, 2012, 09:16:35 am
vist pakkhuset er skrudd skikkelig på plass so er da nok ikkje so mykje galt som kan skje, du får nesten sjå om da er tett ved å bruka da sånn..men eg ville nok ha skrudd da av att og fått simringen heilt på plass. er ein god ide å bruka permatex på pakningane til pakkhuset og.


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mai 18, 2012, 10:04:59 am
da får jeg gjøre det på lørdag.
tenkte også å fylle opp me transakselolje igjen.

hvor får jeg kjøpt det? har de på meca mon tro?
noen som har akkuratt hvilken type jeg bør ha og hvor mye?

:)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Erlend / bug66mai 18, 2012, 10:09:16 am
da får jeg gjøre det på lørdag.
tenkte også å fylle opp me transakselolje igjen.

hvor får jeg kjøpt det? har de på meca mon tro?
noen som har akkuratt hvilken type jeg bør ha og hvor mye?

:)

Kjøp på biltema


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mai 18, 2012, 11:23:48 am
kan denne brukes?
http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-SAE-80W90-36978/

hvor mye trengs?

bare bruke en trakt når jeg fyller?


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mai 18, 2012, 12:56:11 pm
holder det med 2 liter?


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlomai 18, 2012, 13:25:55 pm
da går 2.5liter på kasso. men da held nok med 2liter med mindre du har gått inn for å drenera den skikkeleg.
du kan bruka den oljetypen der ja. og so treng du ein slange til trakta, pga att du skal inn vannrett og da er dårlig plass. men eg bruker ein tut på flasko sånn att du kan trykka oljo rett inn, utan trakt.


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mai 21, 2012, 19:02:01 pm
idag var planen å fylle på ny olje, fikk tappa ut den gamle, men da jeg skulle helle i ny, fikk jeg ikke opp påfyllingskruen! ikke i det hele tatt, prøvde mange måter men den sitter fast..........

noen tips?
får liksom ikke fyllt på olje før den er løsnet :P

nå er det bare å satse på at mansjettene ikke sprekker når jeg setter bilen på hjul igjen etter 5mnd på bukker :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Tistlomai 21, 2012, 20:39:08 pm
17mm unbrako. skal gå med ein vanlig unbrakonøkkel + noko å tre innpå i enden. men da besta er å kjøpa seg ei unbrako pipa og bruka ein latmansarm til å løysa den med.


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mai 22, 2012, 06:09:58 am
Nemlig det jeg har gjort ser du, har både lang og kort 17mm unmbrakopipe, med skralle og latmansarm.
merklig.....
har smørt den litt opp så får håpe den løsner i kveld :)

ha en go dag! :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mai 24, 2012, 06:15:00 am
I går fikk jeg senket bobla ned på hjula etter lang tid på bukker, var nok godt for hu :)

det var en lettelse :)

fikk ikke strammet mutteren bak helt inn til at splinten gikk gjennom, men skal ikke kjøre med den enda så det holder nok en stund :)
nå blir det å få tak i en Biltralle og frakte den bort på jobb for å starte å sveise!
ting går litt sent men men... :) 


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 03, 2014, 18:59:07 pm
Hei!
på tiiiide å oppdatere litt!

ser det er alt for lenge siden jeg har lagt ut noe i denne tråden.
planen var jo å ha bilen som bryllupsbil, som mange har fått med seg, men den planen gikk i dass. men jeg fikk giftet meg og lever lykkelig gift den dag i dag :)

men tilbake til bobla!
har fått restaurert alle skjermer og dører til å bli noen flotte orginale deler :) maaange timer i retting og krymping og banking! men det gikk til slutt.
fant også ut at frontpartiet var ennå litt skjeivt, og måtte byttes, så dette ble gjort i en ferie på 3 dager :)

har også fått finrettet hele bilen, sparklet der det måtte til. sprøytet fyller og finsparklet igjen. for så nå for ca 1 uke siden pusset ned fyller og lakket bobla i en flott orginal SAVANNAH BEIGE farge! :) meeeget fornøyd.

så nå blir det å få bilen hjem å begynne på det kjekke arbeidet! :)
bildet og film kommer! :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 03, 2014, 22:32:24 pm
FILM KOMMER :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 14, 2014, 17:43:54 pm
Nå er filmen fra lakkeringa ferdig! håper noen ser den og koser seg :) go helg!

http://youtu.be/ek9Nc2wdiZM


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 10, 2015, 14:51:40 pm
[attachment=1]


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Jesper1201mars 10, 2015, 15:36:20 pm
Meget pen bil :)


Tittel: Sv: Engedals vw 67 1500 prosjekt
Skrevet av: Engedal vw67mars 10, 2015, 16:18:58 pm

[attachment=1]