mai 07, 2024, 23:13:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Engedals vw 67 1500 prosjekt  (Lest 29574 ganger)
RIN94
Medlem
***
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø



Vis profil
« Svar #30 på: februar 23, 2012, 00:03:54 am »

Ser bra ut dette her! Kommer langt med bare god arbeidsmoral! :-)

Med tanke på isolering i døra di, så ser jeg lenger oppe i tråden din at du har skrevet lyd isolering, ver litt forsiktig med hvor mye du kommer av dette i dørene, da denne isoleringa kan bli litt tung, og de gammle dørhengslene er ikke for sterke!

Vil følge denne tråden videre! Forsett i samme tempo så får du en bra bryllups bil! Osteaktig
Loggført

1300 - 68mod
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #31 på: februar 23, 2012, 00:53:10 am »

er vel ikkje overhengane fare for att døra dett av om den går litt opp i vekt ?? men for all del ikkje bruk noko isolering som trekker fukt. då vert ikkje døra di gammal. hugs gode dreneringshol i botn. og spray gjerne inn noko hulroms voks i bunn av døra no som den er rustfri
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #32 på: februar 23, 2012, 07:38:39 am »

Spennende prosjekt og bilen ser bra ut. Jeg liker også at du har et mål med bilen, bryllupet.

Du kan restaurere og du kan over-restaurere. Forskjellen er at du beholder bilen og historien ved å restaurere og du "mister" bilen ved å over-restaurere. Forsøk å behold så mange av de originale delene som overhodet mulig, sveis med originaldeler eller hvis det ikke er mulig så bruk kvalitetsdeler, flekklakker, puss og gnikk på dine originale deler istedenfor å kjøpe repro. Bytt slitedeler med kvalitetsdeler osv osv.

Ta steg for steg og lykke til! Hold oss oppdatert.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #33 på: februar 23, 2012, 15:05:57 pm »

Ut i fra bilder du viser så er det vanskelig å seat noen steder du må sveise. Bilen ser veldig bra i utgangspunkt!

Jeg brukte bobla mi som bryllupsbil og angra ikke på det Kult Vi hadde egen sjafør og for å ha litt bedre plass tok vi pasasjer sete ut for å ha mulighet å sitte sammen bak (lettere å komme inn og ut...)

Lykke til videre!
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #34 på: februar 23, 2012, 15:10:41 pm »

Hvorfor skal du bygge om til 12V? Det må da være bortkastet energi?
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #35 på: februar 23, 2012, 15:12:15 pm »

Det må da være bortkastet energi?

 Osteaktig
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #36 på: februar 26, 2012, 18:53:17 pm »

hey! noen som har tips til hvordan å få løs mutteren på tromlene bak?
 sitter heeelt bom fast! :p
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #37 på: februar 26, 2012, 19:13:19 pm »

De sitter noe inn i H...  ja , men de er normale høyregjenger. De skal sitte med 35kg/m eller ca 350Newton/meter Så du kan tenke deg hvor mye krefter du trenger for å løsne dette med en 30-40cm lang nøkkel. hvis vi for enkelhets skyld sier 33cm nøkkel blir det 3x35kg=105 kg
Pluss at det sikkert har satt seg litt i tilleggg dersom det ikke har vært demonterte på lenge.
En sånn "slagnøkkel" og sleggehammer er nok et greit hjelpemiddel
« Siste redigering: februar 26, 2012, 19:15:44 pm av Gullik » Loggført

Seaside VW Klubb
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #38 på: februar 26, 2012, 19:35:03 pm »

kjøp denne: http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=9338&sendingsmetode=3&betalingsmetode=4&skip_sending=false&restordrebehandling=2&henvisningskode=0 og deng til med slegga, hammar eller da som må til. sender deg føresten ein mail snart me delebilder
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RIN94
Medlem
***
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø



Vis profil
« Svar #39 på: februar 26, 2012, 21:03:05 pm »

jeg ble så forbanna til slutt etter og ha prøvd mye rart, at jeg tok hele bakstillinga og satte den i skrutvinga og satte på et 2" 1,5m rør og dro til hva jeg hadde, den løsna da!  Osteaktig
Loggført

1300 - 68mod
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #40 på: februar 26, 2012, 22:17:07 pm »

takk for mye bra tilbakemelding! da blir jeg mer gira!
 liker at folk gir tips og hjelper til! Glad

nå har jeg begynt me bremsene. demontert calippere osv, tenker jeg skifter det meste av bremser Glad
ja den trommelmutteren satt godt, men skal få tak i noe å få denga den løs til slutt!
gleder meg til å komme videre, legger ut flere bilder snart Glad

ang. bremseskiver: kan jeg få tak i skiver til min modell med 5 bolts bare av å skifte skiva? fatter?
ser at vis jeg skal få tak i bredda orginalfelger bør jeg ha 5bolts Glad

prekest!
Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #41 på: februar 26, 2012, 22:19:52 pm »

Ang. 12 volt så tenker jeg at d kan være lurt vis jeg skal ha noe særs anlegg i bilen Glad
også blir d litt bedre styrke i lysene slik at folk kan se i dagslys om jeg skal til venstre eller høyre Blunker
eller?
Loggført
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #42 på: februar 26, 2012, 22:29:27 pm »

Ang. 12 volt så tenker jeg at d kan være lurt vis jeg skal ha noe særs anlegg i bilen Glad
også blir d litt bedre styrke i lysene slik at folk kan se i dagslys om jeg skal til venstre eller høyre Blunker
eller?

Ja, skal du legge lista høyt er det lurt med 12v på anlegg, men hos meg selv går det i en aux utgang med ipod og ledning rett i høytalere.. Glad Tenk på det før du går i gang. Jeg ser ikke lenger noen grunn til å bygge om til 12 v. Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #43 på: februar 26, 2012, 23:20:35 pm »

nei ser den litt. men er av en med over middels interesse for bilaudio.
men kan veldig godt være jeg kjører på med 6v i førsteomgang og i bryllupe
åsså tar meg tid etterpå senere å bygge om til 12v Blunker
Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #44 på: februar 28, 2012, 22:09:32 pm »

kan jeg få tak i skiver til min modell med 5 bolts bare av å skifte skiva? fatter?
ser at vis jeg skal få tak i bredda orginalfelger bør jeg ha 5bolts? Glad











Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #45 på: februar 29, 2012, 00:01:47 am »

du får kjøpt komplett skjevebremse sett frå csp. dette kostar jo pengar. ein god del av dei og. vist da berre er pga felgane so kan eg jo opplysa deg om at da ikkje er noko større sak å få tak i bredda 4bolts felgar enn 5 Blunker men bedre bremsar er bedre bremsar..likavel trulig overkill om du ikkje skal opp i motorsize
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #46 på: februar 29, 2012, 16:48:34 pm »

okei, da får jeg prøve å få tak i bredda med 4 bolts Glad

noen som vet om noen forresten? Glad
Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #47 på: mars 01, 2012, 22:38:22 pm »

noen som vet om de har bremsedeler til min 1500 på meca? Glad får.goe rabater der ser du Glad

 
nå fikk jeg slipt og pusset litt på dørene i dag, men hva kan jeg behandle med inni døra der jeg ikke.kommer til å få slipt vekk rusten? og hvilken sparkel er best å bruke? Glad

joey Blunker
Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #48 på: mars 08, 2012, 14:36:41 pm »

hey!
nå er bremsesko,sylindere og monteringssett komt heim! endelig fått mine første deler til bobla!

ang. hjulbuene på bilen, hva kan jeg behandle de med? vanlig svart tectyl som ikke er seig?
noen som har go erfaring med noe behandling?

åsså ang bremserør. når jeg tråkker på bremsepedalen kommer det kun luft og litt veske ut venstre fremme, er dette tette rør eller tett hovedsylinder? bør røra byttes ut uansett? Glad
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #49 på: mars 08, 2012, 17:04:30 pm »

åsså ang bremserør. når jeg tråkker på bremsepedalen kommer det kun luft og litt veske ut venstre fremme, er dette tette rør eller tett hovedsylinder? bør røra byttes ut uansett? Glad
Kan spare penger på mye forskjellig, men bremser er ikke en av de tinga. Jeg vet ikke hvor gamle delene dine er, men er du i tvil så skift slanger og rør når du først er i gang.
Slanger kan svelle ut innvendig og bli tette, men fortsatt se hele ut utvendig.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #50 på: mars 08, 2012, 20:12:18 pm »

ikkje bruk tectyl på innerskjermane med mindre da er heeilt rustfritt under. ellers er voksbasert bedre enn asfalt basert, mike-sander.no er eit bra alternativ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #51 på: mars 09, 2012, 08:39:59 am »

blir nok nytt stuff te bremsene ja, men hvordan er det å skifte rør fra hovedsylinder fremme til bak?

asfalt basert er det slik du smører på et fint underlag? eller kan d smøres rett på det gamle laget, ligger litt slik slitt asfaltgreier på ser du, men begynner å dekke av og ser ikke så fint ut Glad

er ikkje alltid lett det der med rust, hva som.bør gjøres og ikke gjøres :p

takk for responsen! Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #52 på: mars 09, 2012, 08:43:41 am »

blir nok nytt stuff te bremsene ja, men hvordan er det å skifte rør fra hovedsylinder fremme til bak?

asfalt basert er det slik du smører på et fint underlag? eller kan d smøres rett på det gamle laget, ligger litt slik slitt asfaltgreier på ser du, men begynner å dekke av og ser ikke så fint ut Glad

er ikkje alltid lett det der med rust, hva som.bør gjøres og ikke gjøres :p

takk for responsen! Glad

Du bytter ALT av bremserør, inkludert inne i bilen på en lørdag, om du har alt klart..

Jeg byttet på en kompis sin bil, hadde verktøy til å lage krage på rørene, brukte de gamle koblingene og brukte en lørdag ca. med noen pils i hånda Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #53 på: mars 09, 2012, 22:33:22 pm »

okei. hvordan er det praktisk å skifte røra mellom hovedsylinder og bak? Glad

ang skjerme, har en ny skjerm og 3 gamle, di gamle er ganske skjeve men håper jeg klarer å rette dem, hvordan er nye skjermef forhold til brukte?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #54 på: mars 09, 2012, 22:38:10 pm »

okei. hvordan er det praktisk å skifte røra mellom hovedsylinder og bak? Glad

ang skjerme, har en ny skjerm og 3 gamle, di gamle er ganske skjeve men håper jeg klarer å rette dem, hvordan er nye skjermef forhold til brukte?

ut med seter og tepper. bare å dra ut gammelt rør og legge nytt
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #55 på: mars 11, 2012, 19:06:21 pm »

Nå har jeg tenkt litt:

vis jeg tenker å få ferdig bilen til bryllupet må jeg nok endre litt i planene. Blunker

jeg tenker å beholde gulvet på karosseriet og behandle det jeg kan uten å ta det av.
har kjøpt noe lakk som kan smøres på hjulopphengsdeler, bærermer osv.
tenker å gjøre bremsene ferdig med nytt av det meste, få gang på en liten overhaling av motor med bytte av tenndeler og div.

så tenker jeg å få alle løse karosserideler sandblåst og grunnet.
deretter montere opp 6v anlegget + legge opp til senere lydanlegg med kabler under tepper osv.
så vil jeg lakkere gulv og slikt innvendig selv(trenger tips)
 så få start på bilen og at den sviver greit og bremser blir iorden.

deretter få den oppå en tilhenger å få den på lakkering.
mens den er på lakk kan jeg få tak i resten av deler jeg trenger

så begynne med montering når den kommer tilbake.

så blir den forhåpentligvis noe lunde klar og fin til 25.august.
så kan jeg neste vinter demontere karosseri fra gulv og gjøre noe drastisk med gulvet + bygge om til 12v med flott anlegg osv.
vil jeg kunne klare å beholde lakken og karosseriet fint vis jeg gjør dette? Glad


hvordan høres dette ut folkens? helt banalt ut eller go plan?
trenger gode tips og råd til det meste, har litt mangel på motivasjon og nå i det siste! Rekker tunge
Loggført
Hetland
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: STAVANGER



Vis profil
« Svar #56 på: mars 11, 2012, 23:56:28 pm »

Kanskje greit å ta med starter og hvis du skal bygge om til 12V Blunker

Mvh Petter
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #57 på: mars 12, 2012, 00:05:57 am »

trur planen din er bra eg!
skal nok fint klara å behalda lakken ved splitting av bilen, men når du gjer nettopp da so pleier siste rest av rust å dukka opp, det er derfor greitt å få bukt med all utvendig rust før lakkering. tenker då på feks rundt skjerminnfestinga og nede langs kanalen, som er utsatt. men reknar ikkje med du lakkar over rusta heller:) det som dokkar opp når du deler den bør isofall ikkje gå ut over lakken
går fint  å kjøyra med 6volts startar på 12v anlegg, må berre ikkje kjidna for lenge i slengen so han går varm og brenner opp innvendig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #58 på: mars 12, 2012, 07:30:11 am »

stemmer Blunker ja blir nok bra, skal få tatt alt jeg klarer av rust på karosseriet i denne omgang Glad
har et veldig ønske om å ha den på dagen ser du Blunker

men gulvet og veggene inni bilen, hva kan jeg gjøre der? pusse,grunne og lakke?

tror du/dere at det er nødvendig å gjøre noe mer me motoren en å bytte tenndeler og filter? den sviver veldig greit nr den først starter Glad
Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #59 på: mars 12, 2012, 17:36:53 pm »

hey hey!

HASTE HASTER! holder på å bestille deler på unneberg, hvordan vet jeg hvilke type hoved bremsesylinder jeg skal ha?
og noen som vet om skivebrems fremme er orgnialt på 67'??
Loggført
Sider: 1 [2] 3 4 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!