mai 09, 2024, 21:23:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: IRS geometri/camber utfordringer!  (Lest 877 ganger)
Vegar
Juniormedlem
**
Innlegg: 52
Bosted: Løten



Vis profil
« på: april 01, 2012, 21:23:17 pm »


* IRS.jpg (30.13 KB. 418x397 - vist 92 ganger.)
Håper det er greit for tegner at jeg har "lånt" denne..


* image.jpg (29.37 KB. 259x194 - vist 141 ganger.)


Jeg har 1975 1303LS, og der er fjærplaten montert på innsiden av innfesting bærearm. Se bilde. Er dette vanlig? Ser at dette ikke stemmer med vedlagt tegning, og heller ikke med Bentley boka...

Før jeg startet resturering av bilen hadde jeg for mye negativ camber høyre bakhjul. Husker ikke hvor mye, men mer en "tillatt". Jeg fikk bilen godkjent med papirene på 4 hjuls kontrollen, men kontrollør bemerket avviket.

Bilen er nå demontert og på bunnplaten er det nå kun igjen bakstilling. Jeg finner ingen skjevheter eller lignende i bakstilling. Rørene for torsjonsfjær er rette på begge sider. Det er nye foringer i bærearmer. Med bunnplate "nivelert horisontalt" viser det seg 0,3 grader forskjell i camber mellom høyre og venstre side. Da er fjærplate i utslag mot stopper...

Jeg lurer på om noen har bra forslag på hvor jeg skal begynne å lete etter eventuelle feil eller skjevheter. Eller er det bare å montere isammen med endel nye biter for så å justere opp bakstilling på nytt?

Loggført

1303LS 1975
911 E 1972
1200DLX 1963
__________________________
99099178 eller vw1303ls@online.no
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #1 på: april 02, 2012, 08:51:27 am »

bærearmen din kan være skjev.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: april 02, 2012, 18:58:59 pm »

Er det likt spenn i fjærene?
Prøv å nivellere med spenn på fjærene. (som når bilen ruller)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: april 04, 2012, 01:35:25 am »

du kan jo skru av berearmen og flytta fjørplato til utsido og so montera igjen. kanskje da er kun da som skal til?
plato skal uansett ikkje vera på innsida. berearmen din er nok skifta i ettertid og montert under tidspress. med fjørplata på innsida so har du blandt anna ingen muligheit for å senka eller heva bilen, for du får ikkje flytta berearmen nok til å få slept av spennet i fjøra
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!