VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: king.oslo på juli 02, 2010, 17:46:38 pm



Tittel: LavT giriet 1302?
Skrevet av: king.oslojuli 02, 2010, 17:46:38 pm
hei! :)

jeg har en 1302 fra 1971. AB motor, men helt umulig å si om det er den orginale motoren.

Jeg kjører ikke bilen over 80kmt fordi jeg synes det høres ut som den er på så høyt turtall. Jeg ser ofte bobler kjøre i 100, og jeg lurer på om girkassa mi er ekstremt lavgiret. Er det sansynlig at det sitter en annen girkasse i min bil enn normalt, som er lavere giret?

Måter jeg kan undersøke dette videre?

Mvh,
Marius


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: cmijuli 02, 2010, 17:48:00 pm
Min har jeg stadig opp i over 100, det er ikke noe problem med turtall eller noe, det er riktig nok 1302s, men vet ikke om det skal være så stor forskjell jeg...


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: cato®juli 02, 2010, 18:10:24 pm
Tipper begge har orginalkasser , men  det er relativt stor forskjell på 3.88 og 4.37 utveksling som de respektive bilene deres har.


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Tistlojuli 02, 2010, 19:12:58 pm
har du feks 1200 girkassa vil du få stort turtall om du har større motor enn 1200(då spesielt med 1600) finner du girkassekoden so finn du fort ut kva kassa du har


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: cato®juli 02, 2010, 19:50:34 pm
har du feks 1200 girkassa vil du få stort turtall om du har større motor enn 1200(då spesielt med 1600) finner du girkassekoden so finn du fort ut kva kassa du har

1302 med 1200 kasse ? :o

Turtaller er vel det samme om du har 1200 motor eller 2300, ved en gitt hastighet med samme utveksling ? :P

Er det forskjell på sluttutveksling 1200 og 1300 kasse?  :o


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Tistlojuli 02, 2010, 19:57:56 pm
Tenker då på om det har vert skifta kassa ein gong i tida, og att 1200 kassa var den som stod nermast..og vart montert.

I ghiaen er da orginal 1200 kassa men 1600 motor. ligg du då i 80 so er da sikkert 5 tusen omdr. nesten umulig å kjøyra fortare pga att da e so enormt turtal.
i impulsen er da orginal 1300 kassa og 1600 motor, der girar eg til 3. i 70-80 og kan dra den laangt over 100 på 4 giret


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: nkjuli 02, 2010, 20:29:32 pm
Hvis du har 5000 omdr. i 80 så har du glemt å gire til høygir.   Nyere 1200 kasser har samme utveksling som 1300  - 4.37 og det nok ikke stor forskjell på de eldre heller.
Det har da aldrig hvert noe problem å kjøre gamle 30 hestere i 80-90 og over 100 også
Husk at lav profil på dekka går ut over giringa.  Jeg prøvde 185/65 på min 1300 og det ble alt for lav giring.   


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: cato®juli 02, 2010, 22:03:54 pm
Er nok på tide å skifte gir på ghia'n, ja


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Påljuli 02, 2010, 22:44:55 pm
Jeg skviser inn et spørsmål til de lærde her; 3,88 er den sluttutvekslingen jeg ofte leser modifiserte kasser har, også std 1300S kasse, om jeg ikke tar feil. Jeg er ute etter kasse som gir lavt turtall i høy fart. Vil da 4,37 utveksling være bedre for meg? Gitt at man sammenligner med samme hjuldiameter. Motoren min er en 2,1 liter T4


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: raaenjuli 02, 2010, 22:48:57 pm
Jeg skviser inn et spørsmål til de lærde her; 3,88 er den sluttutvekslingen jeg ofte leser modifiserte kasser har, også std 1300S kasse, om jeg ikke tar feil. Jeg er ute etter kasse som gir lavt turtall i høy fart. Vil da 4,37 utveksling være bedre for meg? Gitt at man sammenligner med samme hjuldiameter. Motoren min er en 2,1 liter T4
motsatt, du skal ha 3,88.


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Påljuli 02, 2010, 22:57:59 pm
Jeg skviser inn et spørsmål til de lærde her; 3,88 er den sluttutvekslingen jeg ofte leser modifiserte kasser har, også std 1300S kasse, om jeg ikke tar feil. Jeg er ute etter kasse som gir lavt turtall i høy fart. Vil da 4,37 utveksling være bedre for meg? Gitt at man sammenligner med samme hjuldiameter. Motoren min er en 2,1 liter T4
motsatt, du skal ha 3,88.

Ok, thank you. Er det jeg har i den kassa som skal inn i bilen.


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Tistlojuli 02, 2010, 23:09:24 pm
Hvis du har 5000 omdr. i 80 så har du glemt å gire til høygir.   Nyere 1200 kasser har samme utveksling som 1300  - 4.37 og det nok ikke stor forskjell på de eldre heller.
Det har da aldrig hvert noe problem å kjøre gamle 30 hestere i 80-90 og over 100 også
Husk at lav profil på dekka går ut over giringa.  Jeg prøvde 185/65 på min 1300 og det ble alt for lav giring.   

dei fleste av gira er ibruk, ogso 4giret:)
Eg tenker att ein 30 hestar vil ha eit roligare turtal i stor fart enn med ein 50 hestar feks, men vist da cato seier stemmer so veit eg ikkje kva som gjer da med turtalet.. slepp ivertfall gira so mykje, kan kjøyra i bratte bakkar på 4 giret utan problem etc. men får snart 1300s
Ghiaen har org. dimensjon på dekka og impulsen har lavprofil..


Men no har eg sabotert denna tråden for deg, king.oslo.. beklagar.. men ta å sjekk girkassekoden. den står under girkassa mot front av bilen, på eit flatt område, ikkje rett under kassa, ikkje på sida men midt i mellom. hugsar ikkje kva sida da var men da finn du ut. skrap vekk driten og noter deg nr


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Formula Veejuli 03, 2010, 07:54:02 am
Med min 1300S har jeg 3.000 i 100. (Har litt større rullediameter og) har utskrift som sier 5500 i 175.


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Kjell Roarjuli 03, 2010, 09:09:14 am
Hvilken dekkdimensjon har du bak?
Øk rulleomkretsen, og du får lavere turtall.


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: king.oslojuli 03, 2010, 10:22:05 am
Hvor finner jeg girkassekoden, og hva skal den se ut som hvis den er 4,37 og hvis den 3,88?

Mvh,
Marius


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: jubalubajuli 03, 2010, 11:45:20 am
Tror automat kassa og manuell kassa til 1302'en skal ha de samme utvekslingene. De har den samme utvekslingen på girene, men differensialen er annerledes.
Biler med 1300 motor hadde 4.375, og biler med 1600 motor hadde 4.125.
Står litt forskjellig om utveksling og koder et stykke ned på den siden her.

http://www.vw1302.de/start/tec/tec.html


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: fatzyjuli 03, 2010, 22:20:30 pm
Tja, 1302 med 1300-motor har en oppgitt toppfart på 125 km/t, mens S-en med 1600-motor kan presses opp i hele 130 km/t, så den store forskjellen er det ikke. Med automatkasse 5 km/t mindre. Dekkdimensjon påvirker farta, kan nok bli litt lurt der (hva har du). Sjekk med turteller og GPS.


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: PålSjuli 04, 2010, 01:12:14 am
Utvekslingstallet sier hvor mange omdreininger motoren gjør pr. omdreining på hjulene ved sluttutveksling,altså i 4.Gir. Har du 3,88:1 så gjør motoren færre omdreininger enn ved 4,37:1, og dermed får du lavere turtall i alle hastigheter.


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: cato®juli 04, 2010, 08:33:27 am
Utvekslingstallet sier hvor mange omdreininger motoren gjør pr. omdreining på hjulene ved sluttutveksling,altså i 4.Gir. Har du 3,88:1 så gjør motoren færre omdreininger enn ved 4,37:1, og dermed får du lavere turtall i alle hastigheter.

Ikke helt riktig, siden 4. gear ikke er 1:1, men ofte 0,89 :1, (forskjellige utvekslinger finnes orginalt) men prinsippet er rett.


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: king.oslojuli 04, 2010, 13:19:17 pm
Er det korrekt at http://www.vw1302.de/start/tec/tec.html sier at 1302S kasse har tilnærmet lik utveksling som 1302 / L? Vil det si at jeg heller burde få meg større hjul, siden skifte girkasse ikke vil endre noe?

Skal jeg dermed gå ut ifra at min 1302 kasse har lik utveksling på 4 giret som 1302S kasse, og at det ikke er noen vits å skifte? Er vw1302.de til å stole på?

Takk for deres tid ! :)

Mvh,
Marius


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Jærvajuli 04, 2010, 13:30:30 pm
har du feks 1200 girkassa vil du få stort turtall om du har større motor enn 1200(då spesielt med 1600) finner du girkassekoden so finn du fort ut kva kassa du har

1200-kasse har han uansett ikke, den passer ikke i en 1302 med irs bakstilling da 1200 har pendelaksler.


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: cato®juli 04, 2010, 13:59:32 pm
Er det korrekt at http://www.vw1302.de/start/tec/tec.html sier at 1302S kasse har tilnærmet lik utveksling som 1302 / L? Vil det si at jeg heller burde få meg større hjul, siden skifte girkasse ikke vil endre noe?

Skal jeg dermed gå ut ifra at min 1302 kasse har lik utveksling på 4 giret som 1302S kasse, og at det ikke er noen vits å skifte? Er vw1302.de til å stole på?

Takk for deres tid ! :)

Mvh,
Marius
Giringen på hvert gir er lik, men sluttutvekslingen er forskjellig.

1302 s har 4.12 ( jeg trodde  at den også hadde 3.88) Din 1302 l har  4.37. men det er en grunn til det, antagelig blir en 1300 litt lat med 3.88 utveksling. Men det er bare å trimme litt det...


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: cato®juli 04, 2010, 14:01:32 pm
har du feks 1200 girkassa vil du få stort turtall om du har større motor enn 1200(då spesielt med 1600) finner du girkassekoden so finn du fort ut kva kassa du har

1200-kasse har han uansett ikke, den passer ikke i en 1302 med irs bakstilling da 1200 har pendelaksler.

prøvde også å forklare Tistlo det, men vet ikke om det nådde frem...


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Tistlojuli 04, 2010, 17:20:52 pm
Tenkte ikkje heilt klart :-[


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: PålSjuli 04, 2010, 22:57:35 pm
Gikk ut ifra at 4.Gir var 1:1 ja,eller "direkten" blandt John Wayne's supportere  :D At det er overgir gjør jo saken enda mere levelig, om det er 0,89:1 og utveksling ut på hjula er 3,88:1 blir jo resultatet 3,45:1  :) Og rulleomkretsen er jo heller ikke å forakte for å holde turtallet nede.


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juli 05, 2010, 09:36:46 am
Nå kan det vel være at det sitter ei anna utveksling i kassa enn det er orginalt eller at den ble bestilt med noe annet.
Men uansett så er det så liten forskjell mellom 3.88 og 4.37 at det høres ikke ut som 5000omdreininger på den ene og 1500 omdreininger på den andre. forskjellen i faktiske omdreininger er , hvis du med 3.88 kjører i 100km/t og har ett turtall på 3000omdr så for å kjøre tilsvarende hastighet med 4.37 har du 3375omdr.

Så høres det veldig ille ut å kjøre i 100km/t er det nok noe annet som er galt.


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Anders Røsåsenjuli 05, 2010, 17:22:39 pm
Alle gamle folkevogner har litt turtall ja i 100 ;D Men slapp av, ingen ting farlig i og kjøre i 100.
Selv synes je det er passe med 100-110 sånn ca, motoren tåler litt turtall :)

Det er vel litt forskjell på 1200-1300 girkasse, men kjørte selv med en 1200 på 1300 girkasse og det gikik fint det :) 1200 er en seig motor så den drog, litt tung i motbakkene men slettes itte umulig og kjøre med :)


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Rikardjuli 05, 2010, 20:38:20 pm
Nå, skal det vell sies at det er veldig individuelt hvordan man oppfatter "mye" turtall!


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Panjuli 05, 2010, 22:19:43 pm
Min 1300 singelport har topphastighet 120 km/t og max levelig turtall rundt 4000 o/min. Enkel hoderegning tilsier at 90 km/t er ca 3000 o/min, 100 nesten 3400. Og den turtallsforskjellen på 400 omdreininger er særdeles merkbar rent lydmessig sett. Det går fra brumming til brøling.


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Kjell Roarjuli 05, 2010, 22:43:00 pm
Hvis du så supplerer med ett bråkete eksosanlegg, blir jo lyden forsterket... ;)


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Rocket-Racingjuli 05, 2010, 23:05:50 pm
Jeg kjører 15.000 km hver sommer, mye på motorvei, med 1600 motor og 1200 kasse. Har riktignok litt høyere bakhjul enn originalt, men det er ikke få ganger i løpet av sesongen den ligger i 100-110 i 6-7 timer i strekk. No prob.


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: king.oslojuli 06, 2010, 11:35:56 am
Hei,

Takk for mange gode svar! :)

Jeg skal reparere eksoslekkasjen min og begynne å måle turtallet mitt. 3400 er ikke så ille. Men høres mer ut som 5000 fra der jeg sitter.

Takk for deres tid.

Mvh,
Marius


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: king.oslojuli 15, 2010, 21:45:56 pm
Nå har vi målt 3200rpm ved 100kmt på 4.gir. Hvor mye sliter dette over lengere tid på en luftavkjølt motor?M


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: RødeBaronjuli 15, 2010, 22:01:23 pm
oppoverbakke eller nedoverbakke?


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Panjuli 15, 2010, 22:03:55 pm
Turtallsmessig skal ikke dette være noe problem på en ellers frisk og sunn motor. Originalt garanterte fabrikken at topphastighet var det samme som høyeste marsjhastighet.


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: king.oslojuli 15, 2010, 22:08:00 pm
oppoverbakke eller nedoverbakke?

klarer bare 100 på flat mark og nedoverbakke.M


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: Panjuli 15, 2010, 22:09:59 pm
Høres ikke helt riktig ut. Min 1300 fra 1968 med 40 HK (og dønn original utveksling) klarer 130 på nåla på en god dag med litt hjemlengsel.


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: LOBOjuli 16, 2010, 00:12:48 am
Hva er utvekslinga på en 54mod? Samme som en 60-talls 1200?
Filmet min her en dag. Orginal girkasse. Høyt turtall, men den er jo laget for å tåle det.

Her kjører jeg i 80 (litt feil på speedometer) ;D Man hører vel at den har mer å gi?

http://www.youtube.com/watch?v=KA4AYzni7QY


Tittel: Sv: LavT giriet 1302?
Skrevet av: jubalubajuli 16, 2010, 01:00:49 am
Ovalen skal ha noe sånt, hvis vi våger og stole på internettet:

1st gear     3,60 :1     
2nd gear    1,94 :1     
3rd gear     1,22 :1    
4th gear     0,82 :1
Reverse      4,63 :1