VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: -Marius- på mars 15, 2012, 19:57:06 pm



Tittel: Hmmm
Skrevet av: -Marius-mars 15, 2012, 19:57:06 pm
Er det noe vits å bruke standard 1200 kasse på en frisk 1915?  Kommer det til å holde en liten stund?

Hilsen en spørrende Marius


Tittel: Sv: Hmmm
Skrevet av: nikmars 15, 2012, 20:20:59 pm
Det kommer til ULE fælt. Inn med 1300S kasse.Funker som f.... Bare spør Alien


Tittel: Sv: Hmmm
Skrevet av: -Marius-mars 15, 2012, 20:40:47 pm
Det er så dyrt Steinar:). Men helt klart dét beste.


Tittel: Sv: Hmmm
Skrevet av: H-MEKmars 15, 2012, 20:42:14 pm
Sette på større bakhjul for å kompensere for utvekslingen på kassa... ;)


Tittel: Sv: Hmmm
Skrevet av: BeetleBugmars 16, 2012, 10:35:47 am
For alle som hater det laaaange mellomrommet fra 3 til 4de gir på en 1300S kasse så vil en 1200 kasse fungere helt utmerket. Bedre aks + mer turtall = en deilig kombinasjon.

1300S kasse er for turkjørere! 


Tittel: Sv: Hmmm
Skrevet av: OTOmars 17, 2012, 00:12:24 am
1500 kassa er jeg mest fornøyd med. Passer rett inn og har bra utveksling.


Tittel: Sv: Hmmm
Skrevet av: Jeemars 17, 2012, 10:16:35 am
Holder du deg unna rivstart og harde giringer vil den holde i sånn ca 40 år til.

Det er ikke nok moment i en 1915 til å ødlegge noe ved normal kjøring. Men om du prøver.. kan du ta livet av den på 10 sekunder  :D


Tittel: Sv: Hmmm
Skrevet av: -Marius-mars 17, 2012, 10:26:31 am
Tusen takk. Var et slik svar jeg ville ha:)


Tittel: Sv: Hmmm
Skrevet av: H-1835mars 17, 2012, 12:17:06 pm
Du vil bli fort lei 1200 kassa.. Er ikke noe stas å kjøre med den i denne med motoren.  Som nik sier den uuuler fælt.. "1500" er et billig alternativ...


Tittel: Sv: Hmmm
Skrevet av: Reielmars 17, 2012, 23:15:59 pm
Jeg har kjørt med 1200 kasse fra 1957 i mange år med motorer fra 1600 til 1915 og har aldri hatt noe problemer med det. Holder i massevis så lenge du holder deg unna leken med svarte streker på asfalten.

Gjelder bare å vite hvor grensen går henn ;D Kjempefin å kjøre på tur med også, med bakhjul som måler 205/65-15.... ;)


Tittel: Sv: Hmmm
Skrevet av: Tistlomars 18, 2012, 00:32:31 am
Peltor radioklokker er ikkje dumt å handla inn når du skal på langtur;)


Tittel: Sv: Hmmm
Skrevet av: Kjetilmars 18, 2012, 00:45:28 am
Peltor radioklokker er ikkje dumt å handla inn når du skal på langtur;)

Feil innstilling! Hva med å nyte boxer`n som synger bak der?  ::) :P


Tittel: Sv: Hmmm
Skrevet av: Rocket-Racingmars 18, 2012, 01:15:08 am
Som Jee sier, det er moment som dreper kasser ikke hester på høyt turtall. En 1915 er normalt sett ikke noe momentmonster og en 1200-kasse vil holde fint til gatebruk uten rivstarter osv. Turtallet ved landeveiskjøring blir høyere enn med 1500- eller 1300S kasse, men ikke høyere enn på en originalbil med 1200 motor  ;)
Som nevnt over har også høyden på bakhjula ganske mye å si for utvekslingen. Kjører selv med 1200-kasse og bakhjul som er en del høyere enn originalt. Riktignok med 1600 motor, men turtallet blir det samme. Aksvennlig nedenfra, trivelig turtall til vanlig bruk, greit nok i 120 på motorveien.
Når det er sagt, med 1200 kasse tenker jeg på '61 og nyere tunnelkasser. De delte 50-talls kassene er veikere og annerledes giret.