mai 04, 2024, 11:17:43 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Stem på det du syntes er så langt du kan strekke deg. 3 stemmer pr pers.
Orginal, uten tidsriktig ekstrautstyr. - 27 (9.7%)
Orginal, med det man selv måtte ønske av tilgjengelig tidsriktig utstyr inkludert felger. - 66 (23.8%)
Orginal kaross men med egne modifiseringer uten å kappe og sveise om selve karosseriet. Herunder senking, større motor etc. - 99 (35.7%)
Samme som over bare med bytte av motor til motor fra annet bilmerke, f.eks wankel eller subaru ol. - 17 (6.1%)
Helt egne løsninger uavhengig av om dette innebærer store modifiseringer av karosseriet. f.eks Custom - 41 (14.8%)
Modernisering ala TurboHaraune sin 13003 med Subaru motor og Porsche girkasse sammen med masse innovative løsninger - 27 (9.7%)
Stemmer totalt: 140

Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ekte entusiast? Hva liker/godtar du? Avstemning! Avstemning ferdig!  (Lest 6595 ganger)
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #30 på: februar 04, 2010, 23:08:25 pm »

Fant ingen aktuelle alternativ, eg.. Eller så orkar eg ikkje å gjere meg opp ei meining..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #31 på: februar 04, 2010, 23:10:14 pm »

Fant ingen aktuelle alternativ, eg.. Eller så orkar eg ikkje å gjere meg opp ei meining..
X2 men fin underholdning slike tråder... Øyerulling
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #32 på: februar 04, 2010, 23:22:47 pm »

Jeg jukset og klikket på alternativet jeg skulle ønske at jeg var...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #33 på: februar 05, 2010, 00:13:41 am »

Sorry. Er blitt for gammal til å la meg provosere av sånt som dette

Dette er min mening, det var ikke et spørsmål, så det er ikke så nøye om folk svarer.
Vi befinner oss på et diskusjonsforum. Pleier å dukke opp svar selv om man ikke har stilt spørsmål..
Det er nok "for" ekstremt å bry seg om donorbiler...  skal slutte med det (offentlig) Insinuasjoner tatt fra eget hode. Ikke ekstremt i det heletatt etter min mening. Fortsett gjerne.


« Siste redigering: februar 05, 2010, 00:18:20 am av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #34 på: februar 05, 2010, 01:41:29 am »

Teknisk sett er alle her inne entusiastar! Utan so har dei ingenting her å gjera, ettersom dette er eit forum for luftkjølt-vw-entusiastar(om eg ikkje har missførstende noko)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #35 på: februar 05, 2010, 09:25:27 am »

Men jeg er av den oppfatningen at et noenlunde komplett funn med lite rust, uansett alder, bør bevares på en slik måte at det er mulig å sette bilen tilbake til slik den var når den ble funnet.
Jeg, som Håkon "Oval57," mener at man selger ikke unna en masse av bilens orginale deler for å spare plass, jeg er nok ikke så nøye som Håkon, er forstillinga så rusten at den må sveises en masse på så er det bedre å finne en annen som er lik, men er delene enkelt reddbare så syntes jeg man burde spare på dem slik at man ved senere anledning kan komplettere bilen igjen.

Morsom tråd, og jeg leser den entusiastisk som entusiast eller Fusentast.

Det er morsomt å bli brukt som eksempel, men jeg vil bare presisere at jeg ikke har sveiset noen forstilling (med unntak av på jordebilen). Jeg mener ikke at man skal sveise på slike vitale deler om det er fare for sikkerheten.

Jeg har svart på de 3 øverste, da jeg kanskje en gang i fremtiden kan vurdere å sette inn Porschemotoren som står i kjelleren, men det skjer nok ikke med de bilene jeg har nå, til det er de for u-tukla. Jeg setter grensen ved tak-kapping, og deling av hele biler.
Her om dagen ble jeg så entusiastisk at jeg ringte en Zwitter-eier jeg kjenner og lurte på hvordan det går med bilen (ikke han, men bilen). Det er en bil jeg gjerne ville ha kjøpt, men nå restaureres den. Bilen er på høyde med Knechten sin Zwitter med tanke på Zwitter-detaljer. Vedkommende restauratør har dessverre ikke de beste rådgivere, og befinner seg innenfor 90-tallets tankegang når det gjelder restaurering. Han fikk bl.a. tips om at "25-hestere er det ingen som bruker". Etter en lang prat blir taktrekk, seter og trekk, tepper, bunnhalvdeler, original-lakk og alt annet bevart! Han restaurerer den slik at den blir rustfri og god, men beholder det opprinnelige. Han var svært glad for mine innspill, og skulle gå i tenkeboksen. Tenk om jeg har "reddet" en Zwitter i fra å miste sitt særpreg. Jeg brukte Knechten sin Zwitter som eksempel. Påstand; selv om den bilen er senket litt foran, har andre stoler og bredere bakhjul og felger, er den mer original enn den nyrestaurerte Zwitteren han parkerer ved siden av på treff. Den nyrestaurerte har oval-listverk, også rundt vinduer, taktrekk i fra TMI, setetrekk i fra den lokale møbelsnekkeren - og svigermors sykunnskaper (og hun har aldri jobbet i Wolfsburg), for høye hjertebaklys, ny tenningslås, tepper i fra Teppeland og lyspærer i fra Lampeland osv.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #36 på: februar 05, 2010, 12:28:09 pm »

Det er mye for å få frem meningene til 6volt gutta jeg lager en slik tråd:-) Jeg er absolutt åpen for at folk gjør som de vil med bila sine, men jeg vil at folk med biler som har igjen en masse av sin historie ikke skal rive ned og kaste all denne historien ved å restaurere bilen til slik den var før noen fikk satt sitt personlige preg på den. Det er viktig at folk setter sitt personlige preg på bila sine, hvis ikke folk gjør det så blir det som å gå rundt i ei  nybil brosjyre. Det er ikke veldig moro.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #37 på: februar 05, 2010, 12:40:02 pm »

For meg holder det ikke at eieren at en bil har klart å lete frem noe orginalt ekstra utstyr og satt på dette på den nyrestaurerte orginal bilen sin, som er full av nye kina og usa deler. Det som gir meg noe er de bila som skiller seg ut på en god måte. Og for meg går det an å gjøre det på denne måten i nesten alle stilarter. Men det er selvfølgelig ett spørsmål om smak.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #38 på: februar 05, 2010, 13:07:23 pm »

Men jeg ser nesten aldri to ganger på en strøken, helt original bil på treff…..uavhengig om det er en 1951 eller en 1971. Jeg ser etter biler som har levd et synlig liv og fortsatt har merker etter det, eller en bil hvor eieren har gjort sitt for å gi den en egen stil. Og da spiller det ingen rolle om det er en Cal-look, custom eller vintage speed…alt er gøy.

Aldri si aldri. Så en absolutt strøken 1950-modell på treff en gang. Nyoverhalt 25-hester, strøkent interiør, osv. Men det lå en historie bak. Var et litt eldre ektepar som eide bilen, og under restaureringa hadde kona sydd nytt interiør til bilen - setetrekk, taktrekk, paneler - i stoff som lå så nært opp mot det originale som det var mulig å komme. Mannen hadde til og med klart å få tak i nye friksjonsdempere til bakakselen, i stedet for å konvertere til teleskopstøtdempere... Slikt synes jeg er gøy.
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #39 på: februar 05, 2010, 13:11:22 pm »

Mange meninger der ute. Og det er sikkert stas med en "skabbette" bil med alle de "riktige" orginale delene inntakte, men særlig pent er det sjeldent. Nei takke meg til en ordentlig restaurert bil og da helst hvor "alle" de orginale delene som kunne reddes er reddet og repro deler er holdt til et minimum....
Hvorfor jeg selv kjører rundt i en skabbette bil med de fleste riktige delene på (minus forstilling, ratt og hjul) er fordi jeg ikke har funnet middler i kassa ennå til å ta bilen ordentlig. Jeg syntes "skabbette" bil var kult i begynelsen, men etter noen år med bilen i samme skrøpelige forfatning kjenner jeg lysten er stor for å kunne sette seg i noe som er rent og pent. Og da spiller det ingen rolle for meg om det setetrekka er fra TMI eller Wolfsburg. Og jeg tviler vel på om bilen får lavere markedsverdi med et nytt interiør som ligner litt på det gammle enn med et gammelt som er greit men med litt huller her og der. Jeg synes hullet i setet er plagsomt og stygt og greier derfor ikke helt å se helt hvilken historie det prøver å fortelle meg. Hvis hullet i det hele tatt prøver...derimot så klør det jævlig..... Og hvor stas er det med en gammel bulk som man kansje ikke vet historien bak? Da er det jo bare en bulk?...

Kansje tiden er inne for å klassifisere oss entusiaster også? Vi har jo cal-look, resto-look osv osv...... Hvorfor ikke putte eierene av disse bilene inn i ulike "båser" også? Feks: 6volt's entusiast (fanatiker) som ikke bryr seg om det er pent bare det er orginalt i hans/ hennes øyne, entusiast som grisesenker bilen sin, race entusiast, entusiast som restaurerer bilen til "som ny orginalstand".......... finnes sikkert flere båser vi kan stenge oss inne i Glad

God helg.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
DVS-RACING
Medlem
***
Innlegg: 146
Bosted: Sørumsand



Vis profil
« Svar #40 på: februar 05, 2010, 16:19:23 pm »

Ser ikke helt koblingen mellom entusiasme og hva man gjør med en bil eller velger å la den se ut. Avstår fra stemming...
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #41 på: februar 05, 2010, 18:34:44 pm »

Her er du inne på noe veldig vesentlig Stian...
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #42 på: februar 05, 2010, 22:34:22 pm »

Der kom det første svaret som egentig er riktig i sin helhet:)  en ekte entusiast er den som lar folk gjøre som de vil med bila sine. Og det mener nok de aller fleste også heldigvis. Ja vi prøver nok å lure folk i den retningen vi selv liker best. Men vi behøver ikke si at noen ikke er skikkelig entusiast hvis vi ikke er enig i det den andre gjør.
Det er det som er det essensielle og som jeg merker meg dessverre ofte fra de som går opinal bil og syntes alle andre ødelegger bila sine ved å senke litt.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #43 på: februar 05, 2010, 22:39:54 pm »

Det er flere som stadig vekk gir velmenende hint om at folk bør senke og få tak i noen kule Felger å ha på bilen sin, men da er det nesten aldri snakk om at eieren ødelegger bilen sin om an velger det ene eller andre.  Derfor ja folk gjøre som dem vil. Kom med hint og vink og gode meninger. Men slutt å si at man ødelegger bilen sin. Var man være på orginal delene som er vettu å redde på er alt bortsett fra lakken reddbart.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #44 på: februar 05, 2010, 23:14:19 pm »

Jeg fikk ei rusten bunnplate og et dårlig karosseri levert på døra.     Og ja jeg har ødelag en orginal bil som alt var ødelagt fra før når jeg fikk den.    Med breiere skjermer og 17" felger 1300s kasse og 1776 motor. Kansje bedere om jeg klemte denna bilen enn å få den på veien igjen. Ikke at det går inn på meg når folk sier jeg ikke er entusiast, Jeg trøster meg med at denna bilen kom på veien igjen, i motsetning av hva han som skulle orginal restæurere denna bilen hadde fått til, mest sansynlig aldrig kommet på veien igjen.
Bedre å få flest mulig på veien, en å hetse di som ikke gjør som deg Blunker
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #45 på: februar 05, 2010, 23:16:51 pm »

Det som kjennetegner vw-miljøet vårt, er mangfoldet.
Det som kanskje gir litt feil vekt her på forumet, er at de fleste som har ei original boble de er fornøyd med, og som tusler og går, ikke frekventerer her så ofte/aldri.

De som skal bygge om, de har mye nytte av forumet. Derfor vil det bli relativt mye modifiserte bobler, og lite originale her på forumet, i forhold til antall biler som tusler og går rundt i Norge. Ikke alle drar på treff, fellesturer m.m., men de har ei vanlig boble de trives med. De er hverdagsentusiaster, rett og slett.

Personlig synes jeg det er forskjell på senking og senking. Jeg kan ikke tenke meg å gjøre noe mot bobla mi som gjør den dårligere å kjøre. Så for meg er lett senk ok, mens grisesenk og trillebårforstilling var bare kult første gang jeg så det. Siden jeg har gammel Citroën som bruksbil, er det bare å kjøre hydraulikken i nederste hakk, og kjøre noen få meter, for å skjønne at det ikke er rekti. Fytterakkern!
Så hvis noen er fristet til å grisesenke bobla, lån en Citroën og prøv først... Blunker

Eller ei boble som ligger på bakken.
Gud er hard mot de harde...

Men nå er jeg glad i å kjøre boble, jeg da.
« Siste redigering: februar 06, 2010, 11:43:57 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #46 på: februar 05, 2010, 23:18:30 pm »

Eller kanskje vedkommende har fler biler, alltid skummelt å dra alle over en kam  Blunker



"Om en businessmann med null interesse for bil kjøper en perfekt originalbil fordi det er en god investering"

Håper det er fler enn meg som kaller dette WANNABEenthusiast
[/quote]
[/quote

Det sa saken ingenting om... men om så hadde vært tilfelle kunne man kutta ut Wannabe Gliser
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
FUSENTAST
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted:


Trønder i eliksir


Vis profil
« Svar #47 på: februar 05, 2010, 23:20:34 pm »

.
« Siste redigering: februar 07, 2010, 17:58:39 pm av FUSENTAST » Loggført

SCREWDRIVER #1
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #48 på: februar 05, 2010, 23:26:42 pm »


Morsom tråd, og jeg leser den entusiastisk som entusiast eller Fusentast.
tepper i fra Teppeland og lyspærer i fra Lampeland osv.

HEY....6 vollta!!  Don`t drag me into da shait....will ja..?
[/quote

Dant ya lakk at me man, ai aint steil yar twelwe valts:D
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #49 på: februar 05, 2010, 23:28:31 pm »


Håper det er fler enn meg som kaller dette WANNABEenthusiast
[/quote]
[/quote

Det sa saken ingenting om... men om så hadde vært tilfelle kunne man kutta ut Wannabe Gliser
[/quote] sier hu som ikke har orginal nr, og har planer om å trimme en 30hk og putte i sin ellers så orginale bil
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #50 på: februar 06, 2010, 15:50:27 pm »


Håper det er fler enn meg som kaller dette WANNABEenthusiast
[/quote

Det sa saken ingenting om... men om så hadde vært tilfelle kunne man kutta ut Wannabe Gliser
[/quote] sier hu som ikke har orginal nr, og har planer om å trimme en 30hk og putte i sin ellers så orginale bil
[/quote


Nei nei nei Thoresen:) Her har du misforstått litt. 30 hk skal UT av bilen, og INN skal en 34 hk som kun en kjenner vil kunne se ikke er originalmotoren. 30 hk kom fra en taka 58 mod da origmotoren skar seg i 76. Denne har fungert helt greit, bortsett fra varmepotter uten innhold. Og så har den jo gnagd litt i sjela med en helt feil motor i bil.
Og når det gjelder regnr.... Se en annen tråd under snikk-snakk.

God Helg
« Siste redigering: februar 06, 2010, 16:29:13 pm av vw1961 » Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!