mai 02, 2024, 08:53:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Splittbussprosjekter fra USA  (Lest 2491 ganger)
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« på: januar 31, 2008, 00:07:35 am »

Som det har vært nevnt før - USA har gunstig $-kurs (på 5,47) og fortsatt en god del splittbusser. Sammenlign dette tilfeldige utvalget med hva du finner her hjemme. Legg så til frakt med henting og container på ca. 15000 (røft anslått) og mva på begge deler. Kommer sikkert noen kroner i tillegg... og så begynner jobben med å sette de i stand.

California 1960 pickup med safariruter til $5000 (ca 27350.- + 15000 = 42350.- * 1,25)= 53000.-

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=553851

Oregon 1957 panel til $6000 (ca. 33000.- + 15000 = 48000.- *1,25) = 60000.-

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=507989

Ohio 1967 buss til $1600 (ca. 8750.- + 15000 = 23750 *1,25) = 29700.-

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=562896

Ohio 1966 Westfalia camper til $6200 (ca. 34000.- + 15000 = 49000 *1,25) = 61250.-

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=562753

Virginia 1958 15 vindus buss til $2600 (ca. 14200.- + 15000 = 29200 *1,25) = 36500.-

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=555663

Min konklusjon er at transporten og staten gjør det lite lønnsomt å hente hjem prosjekter fra USA.  Kanskje biler som er ferdig restaurert?
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #1 på: januar 31, 2008, 09:19:23 am »

Den konklusjonen er jo ikke verdt fem sure sild, så lenge vi ikke har noen biler til salgs her hjemme. (les splittbuss)

Siste bilen som ble lagt ut til overveielse var en rusten 11w til 60000,- og da konkluderer jeg med at vi begynner å bli grådige her hjemme og at bilene, spesielt prosjekt er billigere i USA hvor det er et hav av prosjekter å ta av.

Start import!

Loggført

Member #1 /Spliths venner
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 31, 2008, 09:45:40 am »

Det kommer garantert flere splitter for salg her hjemme, ingen grunn til frustrasjon! Dessuten har det vært flere biler i tilsvarende stand for salg i det siste halvåret/året som har gått for rundt halvparten, så denne siste er ikke egentlig representativ - det er fortsatt billig her. Deluxebusser ligger nok noen tusen over vanlige paneler, men det er naturlig.
Flott om vi får importert litt biler fra USA, men både deler og arbeid er mye dyrere her hjemme, så det vil antagelig svare seg å få de fikset der borte. Eller av skikkelige proffer i England:
http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?t=35703&postdays=0&postorder=asc&start=0
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #3 på: januar 31, 2008, 12:09:16 pm »

Det kommer garantert flere splitter for salg her hjemme, ingen grunn til frustrasjon!

Hva baserer du den påstanden på?
Loggført

Member #1 /Spliths venner
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 31, 2008, 12:29:31 pm »

Hva leter du etter?
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #5 på: januar 31, 2008, 13:04:02 pm »

Hva leter du etter?

Jeg liker tanken din men ser ikke grunnen til at det plutselig skulle dukke opp mange splittbusser for salg.
De aller fleste følger parolen: "har du skaffet deg en splittbuss, ta godt vare på den for det blir ikke fler"!

Selvsagt, dersom det stadig blir importert og pusset opp biler vil det nok også bli fler til salgs fra tid til annen, men ikke noen drastisk økning ville jeg tro da det ikke virker som noen eksplosiv økning av antall splittbusser i miljøet. Dette er kun min oppfatning, men del gjerne av deg med hva du sitter med av informasjon Glad

Loggført

Member #1 /Spliths venner
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: januar 31, 2008, 13:16:59 pm »

Kan bare håpe at prisene øker kraftig her i Norge. Slik at folk kan restaurere biler of få igjen noe av pengene.
Loggført

Speed is no substitute for direction
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #7 på: januar 31, 2008, 14:05:17 pm »

Da vil sikkert flere importere også Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #8 på: januar 31, 2008, 14:52:11 pm »

Kan bare håpe at prisene øker kraftig her i Norge. Slik at folk kan restaurere biler of få igjen noe av pengene.

Helt enig, men trenden idag viser at de fleste sitter på bussene sine uansett pris...
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: januar 31, 2008, 15:26:42 pm »

Unnskyldningen man stadig hører når noen har eksportert en gammel VW er at det blir importert like mange, og det kan kanskje stemme det. Vi sender ut skogsvrak og biler med litt for mye rust for en nordmann. Og så tar vi inn de billigeste "kule" modellene vi finner, det går i Ghia og cab... og da skel helst lakk jobben være gjort, man tar ikke inn prosjekt må vite. Så går det en  måned og så er hele bilen revet i filler pga juks med pop og glassfiber. Det skjer nok ikke altlid, men det er oftere enn du vil tro.

Vi eksporterer de ærlige rustne bilene, og importerer u-ærlige biler fulle av sparkel og shit. It's the circle of life.  Kult   
Loggført

Speed is no substitute for direction
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 31, 2008, 16:50:36 pm »

Unnskyldningen man stadig hører når noen har eksportert en gammel VW er at det blir importert like mange, og det kan kanskje stemme det. Vi sender ut skogsvrak og biler med litt for mye rust for en nordmann. Og så tar vi inn de billigeste "kule" modellene vi finner, det går i Ghia og cab... og da skel helst lakk jobben være gjort, man tar ikke inn prosjekt må vite. Så går det en  måned og så er hele bilen revet i filler pga juks med pop og glassfiber. Det skjer nok ikke altlid, men det er oftere enn du vil tro.

Vi eksporterer de ærlige rustne bilene, og importerer u-ærlige biler fulle av sparkel og shit. It's the circle of life.  Kult   
Det med sparkel og shit er i alle fall ikke sjelden, en god kamerat av meg har kjøpt "fin" 03 cab i Tyskland og endt opp med et sørgelig kapittel rustsveising, det meste må tas og jeg er redd det kommer til å koste både skjorten og litt til... Er visstnok en som tar dette "på si" men likevel.
Arbeid i Norge er dyrt hos proffer, men når amatører gjør jobben samvittighetsfullt og gjerne mer korrekt enn et karrosseriverksted, så er det etter min mening bedre. Men ingen (eller svært få) kan gjøre dette for å leve av.

Skulle gjerne sett at vi hadde klart å tatt vare på flere norske biler og i tillegg økt bestanden med biler som har en sjanse til å komme på veien - men det innebærer nok at kjøperne må belage seg på å hugge dypere inn i kontoen enn i forhold til bobler. Det er nok noen som har sendt ut biler som vi norske entusiaster ikke har villet betale for, verken i innkjøp eller for å få i stand. Da har vi oss selv å takke etter min mening, men det har vi diskutert før. De fleste selgerne er nok mer opptatt av å få igjen utleggene og at bilen skal bli fikset opp enn å bli rik - blir de tatt vare på i utlandet er det bedre enn at de råtner helt opp i skauen her.

Det finnes jo biler rundt om, f.eks. har raaen en panel som han har hatt stående i lengre tid. Aksepterer du (du blir nesten pukka nødt til det!) at du må skifte gulv og bjelker under, pluss doglegs og litt ymse, så kan du få flere kandidater. Dessverre er det flere som er lei av "pruterne" som nærmest oppfatter seg som godhjertede om de fjerner "driten". Den må en faktisk dra lenger ut på landet med, der finnes skogsvrakene fortsatt. Angående tips, så tror jeg det er greiest om du forteller (gjerne på PM om det er bedre) hva du er ute etter og hvilken prisklasse. Jeg vet om et prosjekt som muligens blir solgt, men om det blir salg kommer igjen an på hva folk er villige til å by. Det handler igjen om å få tilbake utlegg og anstendighet fra interessenter.

Så finnes det jo også flere salgskanaler enn vwnorge... I klubbene rundt om er det alltid noen som vet om noen, så lenge en ikke er kresen bør en kunne komme over noe. Det er tross alt 40 år siden de gikk ut av produksjon og dette er stort sett arbeidsbiler. Type2 har vel alltid vært litt for spesielt interesserte, nå er forskjellen at prisene har steget men mulighetene til å sette de i stand (produksjon av deler etc.) er bedre enn på veldig lenge.
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #11 på: januar 31, 2008, 20:25:49 pm »

  
[/quote]
Angående tips, så tror jeg det er greiest om du forteller (gjerne på PM om det er bedre) hva du er ute etter og hvilken prisklasse. Jeg vet om et prosjekt som muligens blir solgt, men om det blir salg kommer igjen an på hva folk er villige til å by. Det handler igjen om å få tilbake utlegg og anstendighet fra interessenter.

Så finnes det jo også flere salgskanaler enn vwnorge... I klubbene rundt om er det alltid noen som vet om noen, så lenge en ikke er kresen bør en kunne komme over noe. Det er tross alt 40 år siden de gikk ut av produksjon og dette er stort sett arbeidsbiler. Type2 har vel alltid vært litt for spesielt interesserte, nå er forskjellen at prisene har steget men mulighetene til å sette de i stand (produksjon av deler etc.) er bedre enn på veldig lenge.
[/quote]

Hvis det er meg du svarer her, så har jeg nå biler nok men takk for omtanken!

Vet dessuten hvordan jeg skal gå frem for å finne vrak Blunker

Planen nå er i beste http://www.skuls.no -stil å sparkle og lakkere opp skogsvrak for eksport til england Blunker Man kjenner flere som har kjøpt katta i sekken desverre, og som verste eksempel har vi såkalte california-biler som nærmest uten unntak er fulle av "bondo". Hvis "pimp my ride" representerer typisk amerikansk oppussing av biler så forstår man hvorfor bilene vi får derfra er så dårlige. Makan til muring av bil skal man lete lenge etter!


Loggført

Member #1 /Spliths venner
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #12 på: februar 01, 2008, 00:35:42 am »

Tror det er langt mellom de gode restaureringene i USA, ja! Så lettvint og enkelt virker det som, alt for å tjene noen "quick bucks". Kanskje fordi de bare kan plukke seg en ny når den kreperer?

Engelskmennene har jo blitt lurt i noen år de også, akkurat som alle nordmenn som har handlet amcars siden 30-årsregelen kom (var det ikke i 84?). Virker som om de nå helst går for original lakk og heller litt patina, og satser på restaureringer hjemme, der de har kontroll med hva som gjøres. Med så mange dyktige spesialfirma og med så mange splitter i omløp har de nå muligheten til å kjøpe kvalitet, og de som farer med fusk og fanteri skal være heldig for å dra et stunt. Tror "hjemmerestaureringer" nok er veien å gå for oss her også. 

Misforsto deg litt, BT, sorry - trodde du var på jakt etter splitt, men du har nok du også ja? Blunker Jeg har altfor mange prosjekter selv også, men splittbussen min skal jeg kose meg med når så langt kommer! Den skal beholde mest mulig av patinaen sin, og kun gjøres noe med der det MÅ gjøres noe. Og det skal gjøres etter beste evne - og dokumenteres skikkelig! I øyeblikket sitter jeg riktignok med to splitter, men den som må ut blir ikke annonsert når den skifter eier... Den går for riktig pris til rett kjøper og jeg tjener ikke noe på den.
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 02, 2008, 00:17:07 am »

Den konklusjonen er jo ikke verdt fem sure sild, så lenge vi ikke har noen biler til salgs her hjemme. (les splittbuss)

Siste bilen som ble lagt ut til overveielse var en rusten 11w til 60000,- og da konkluderer jeg med at vi begynner å bli grådige her hjemme og at bilene, spesielt prosjekt er billigere i USA hvor det er et hav av prosjekter å ta av.

Start import!


Kan vel bare tilføye her at istedenfor å sutre om at folk har blitt grådige,så er det vel best å hoppe ned a gjerde når et ok prosjekt dukker opp.Den bussen du sikter til hadde nok blitt solgt for 45000kr ,hvis noen hadde fått ut fingern.
Den ble dyrere etter at den andre de hadde gikk for 60 000kr,og man er vel ikke dummere enn å prøve å få mest mulig!! Blir etter min mening tett!! å si at folk er grådig fordi de setter en pris DU ikke er villig til å betale!
Loggført

Alt MÅ ned!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!