november 10, 2024, 21:34:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 75 76 [77] 78 79 ... 151
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 1117153 ganger)
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2280 på: januar 13, 2016, 12:48:56 pm »

Vi har vel veiv liggende på lager Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2281 på: januar 13, 2016, 13:03:48 pm »

Vi har vel veiv liggende på lager Blunker

Det tvilte jeg ikke på i ett sekund Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2282 på: januar 19, 2016, 17:20:16 pm »

Fått inn litt mer snacks Glad

* 20160119_154558.jpg (57.43 KB. 800x450 - vist 451 ganger.)

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2283 på: januar 19, 2016, 20:57:04 pm »

 Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2284 på: januar 21, 2016, 01:06:21 am »

 Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser
Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2285 på: januar 22, 2016, 13:44:28 pm »

Ellers så er "ny" veiv klar for kontrollmåling på benken, og hvis alt ser ok ut, så går den til avbalansering snart. Har vært nedsyltet på jobb de siste dagene, så jeg har ikke rukket å få sendt avgårde kammen til sjekk, men det er på gang.

Tror jeg angrer på at jeg ikke løsnet svinghjulsboltene mens motoren satt sammen... Men jeg får det nok fra hverandre håper jeg.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2286 på: januar 30, 2016, 22:44:51 pm »

Den nye veiva ser bra ut så vidt jeg kan se så da må jeg finne en smart måte å få løs svinghjulsboltene fra den gamle på når den ligger på benken og ikke står i blokka...

Ellers har jeg puslet litt med den hydrauliske clutchen:

* 20160130_160614.jpg (75 KB. 800x450 - vist 416 ganger.)

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2287 på: januar 31, 2016, 00:07:01 am »

Den nye veiva ser bra ut så vidt jeg kan se så da må jeg finne en smart måte å få løs svinghjulsboltene fra den gamle på når den ligger på benken og ikke står i blokka...


hva slags bolter har du brukt?
kan  vel ikke sitte så fælt
flere måter å få av de på
muttertrekker
montere ett vinkeljern eller noe tilsvarende på svinghjulet som mothold
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2288 på: januar 31, 2016, 00:18:03 am »

Org bolter. Neida jeg fikser det nok. Vinkeljern er nok løsningen
« Siste redigering: januar 31, 2016, 12:40:58 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2289 på: februar 08, 2016, 10:14:51 am »

veiva med alle (forhåpentligvis..) roterende deler er avlevert for inspeksjon og avbalansering, og kammen er i Sverige for kontroll, så nå er det litt "waiting game" her.

Noen som har anbefaling på ventilfjører mens vi venter? JPM anbefaler "OTEVA90 dubbla" så det er vel kanskje et klokt valg?
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #2290 på: februar 09, 2016, 11:13:15 am »

Sikkert lurt å kjøpe ventilfjører fra Johannes ja. Ellers er CB650 visstnok helt like (går det rykter om).
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2291 på: februar 11, 2016, 13:37:38 pm »

Kikket litt på disse fjørene fra CB, og her er litt data:

* spring.jpg (40.75 KB. 757x510 - vist 357 ganger.)


Hvis disse er de samme som JPM sine, så er det ganske stor prisforskjell i alle fall...

Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2292 på: februar 11, 2016, 14:29:23 pm »

Logmech selger også oteva75 fjærer til betydelig bedre pris.
Vanskelig å finne info om jpm sine fjærer men han selger to typer gjennom csp hvor den hardeste er litt hardere enn den hardeste til logmech.
Har selv logmech sine med jpm kam og løftere og stålstenger og null flyt, men jeg dro den aldri lengre enn til 7500 rpm.

http://logmech.se/produkter/motor/ventiltillbehor/
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2293 på: februar 11, 2016, 20:23:15 pm »

takker, ser lovende ut
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2294 på: februar 12, 2016, 12:13:52 pm »

Kveldsstemning på solkysten en februarkveld Glad


* bil ting inge.jpg (31.3 KB, 800x533 - vist 343 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2295 på: februar 15, 2016, 00:52:19 am »

Veiva er i meget kyndige hender, og alt er sjekket og funnet i orden før avbalansering:

* veiv.jpg (76.7 KB. 800x450 - vist 398 ganger.)

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2296 på: februar 15, 2016, 10:48:16 am »

Veldig godt at høre!  Kult
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2297 på: februar 15, 2016, 12:08:38 pm »

 Gliser
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2298 på: februar 15, 2016, 15:32:27 pm »

Motoren min er mer ferdig enn din, men bilen min mangler mye. Satser du og på å bli "klar til sesongen"?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2299 på: februar 15, 2016, 19:23:09 pm »

Ja det ble så lite kjøring i fjor at jeg satser på å få brukt den mye i sommer. Er ikke så mye som MÅ gjøres på selve bilen, men en del ting som BØR gjøres...

Det jeg må ha på plass er
-hydraulisk clutch (alle deler er på plass, må få ut fingeren og få montert clutchpumpa gjennom torpedoen foran
-Ny girkasse (Den står ferdig malt og lekker på benken, bare å fylle på olje)
-Få inn motoren (Kammen er visstnok ankommet JPM, men ikke fått dommen ennå...)

Så det er ikke så mye som må på plass Blunker

Men lista over det jeg bør gjøre er lenger:

tørrsump
nye seter
hjul
generelt fikse interiøret (litt mye hummer og kanari der nå...)
 
« Siste redigering: februar 15, 2016, 20:01:13 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2300 på: februar 15, 2016, 20:02:21 pm »

og motoren er "ferdig" i den forstand at jeg ghar hatt den sammen flere ganger. Det er litt måling og sjekking for å verifisere at alt er ok når veiva kommer tilbake, men resten med topper etc skal være ganske bolt-on
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2301 på: februar 16, 2016, 00:44:40 am »

Da har jeg fått melding om at veivpartiet er godt innafor fabrikkstoleranser etter avbalansering, så da hjelper det Blunker
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2302 på: februar 17, 2016, 11:16:42 am »

Jeg er nesten ferdig selv  Glad
Mangler bare div sensorer på motor
Bygge om gaffler til 91 med 930cv
Montere 091 kasse
Kappe til og dreie nye 300M aksler(lange splines, trenger nytt spor for c-klips)
Nye 930 stubaksler, lager, skiver, dekk og felger
Alt elektrisk til motor, sensorer og pumper
Alt av intercooler, rør, radiator, tank og pumper
Alt av bensintilførsel og retur
Feste av bakskjermer med Dezus fester
Hydraulisk clutch med justering av sluring på launch
Alt av oljekjøling og filter
Forsterkning av fjærplater, torsjon og dempere
Lage/montere rør mellom gaffel, veltebur og støtdempertårn
Fylle på alle oljer, kjøre inn kam og mappe motor med påfølgende justeringer.

Hmm.. er visst litt igjen allikevel..  Øyerulling
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2303 på: februar 17, 2016, 19:27:30 pm »

hehe, skummelt når man lager en liste og ser alt på en gang Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2304 på: februar 22, 2016, 21:09:46 pm »

Fikk en times tid i garasjen i kveld med eldstemann som assistent Glad

Tenkte vi skulle ta ut girkassa, så guttungen satte seg inn for å skru løs giroverføringa, men siden han har begynt å øvelseskjøre, så måtte han tørrgire litt. Så utbrøt han Dæven, den var god å gire  Gliser Gutten begynner å få sans for gamle biler (med bug-tech girspaker..)

Så etter litt knot er den gamle girkassa ute, og det er på tide å gjøre litt rent under her:

* girbox.jpg (80.51 KB. 800x450 - vist 385 ganger.)


Jeg hadde verken verktøy til giroljepluggen eller olje, så jeg må ut på shoppern en tur før jeg kan montere den nye kassa.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2305 på: februar 22, 2016, 21:19:46 pm »

Har også tatt en litt lang lunchpause i dag, og fikk hentet nybalansert veivparti i Drammen, så nå næremer det seg montering av motor også Glad
« Siste redigering: februar 22, 2016, 22:39:27 pm av grelland » Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2306 på: februar 23, 2016, 00:08:55 am »

Jeg er nesten ferdig selv  Glad
Mangler bare div sensorer på motor
Bygge om gaffler til 91 med 930cv
Montere 091 kasse
Kappe til og dreie nye 300M aksler(lange splines, trenger nytt spor for c-klips)
Nye 930 stubaksler, lager, skiver, dekk og felger
Alt elektrisk til motor, sensorer og pumper
Alt av intercooler, rør, radiator, tank og pumper
Alt av bensintilførsel og retur
Feste av bakskjermer med Dezus fester
Hydraulisk clutch med justering av sluring på launch
Alt av oljekjøling og filter
Forsterkning av fjærplater, torsjon og dempere
Lage/montere rør mellom gaffel, veltebur og støtdempertårn
Fylle på alle oljer, kjøre inn kam og mappe motor med påfølgende justeringer.

Hmm.. er visst litt igjen allikevel..  Øyerulling
Dette fikser dere lett. Regner med å se dere på Bug camp med vårklare biler  Blunker
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2307 på: februar 23, 2016, 08:51:36 am »

Fikk oppdatering fra KCR nå, han ligger et par uker etter.. Venter på polishing parts at Weddle.. (Jeg skal fremdeles vinne den 100 lappen Kalle)
Du Grelland, er T2 eller 930 knuter du bruker? Måtte du tilpasse mye på de gaflene?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2308 på: februar 23, 2016, 09:05:43 am »

Jeg bruker T1 knuter, men modda gaflene når jeg bygde bilen for å kunne bruke 930 knuter. Jeg kutta et kryss, banka det litt ned, og sveiset igjen. Skal være plass til 100mm knuter men har aldri prøvd Glad
« Siste redigering: februar 23, 2016, 09:40:45 am av grelland » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2309 på: februar 23, 2016, 09:27:18 am »

Fikk oppdatering fra KCR nå, han ligger et par uker etter.. Venter på polishing parts at Weddle.. (Jeg skal fremdeles vinne den 100 lappen Kalle)

 Kysser
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: 1 ... 75 76 [77] 78 79 ... 151
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!