mai 07, 2024, 07:10:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva slags boble bør jeg kjøpe?  (Lest 2534 ganger)
tangosierra
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« på: august 14, 2012, 19:58:48 pm »



Hei!

Jeg har alltid ønsket meg en boble av den gamle typen, og nå har jeg endelig mulighet til å kjøpe en.
Hvilken bør jeg velge?
Tenker på årstall og type? hvem er det laget flest av? mtp reservedeler osv...

  Glad
Loggført
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #1 på: august 14, 2012, 20:00:27 pm »

Kjøp ei som funka! Gliser
Loggført

TURBO
Gjest
« Svar #2 på: august 14, 2012, 20:17:34 pm »



Hei!

Jeg har alltid ønsket meg en boble av den gamle typen, og nå har jeg endelig mulighet til å kjøpe en.
Hvilken bør jeg velge?
Tenker på årstall og type? hvem er det laget flest av? mtp reservedeler osv...

  Glad

Kommer jo litt an på hva du liker,å ikke minst budsjett Glad

Står jo en fin en her;
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36115792
« Siste redigering: august 14, 2012, 20:19:43 pm av Ingar » Loggført
tangosierra
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: august 14, 2012, 20:20:17 pm »

er det slik at alle bobledeler passer om hverandre på de gamle boblene?
Loggført
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #4 på: august 14, 2012, 20:27:57 pm »

Før 67 hadde jeg valgt. liggende lykter
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
BOBLI
Supermedlem
*****
Innlegg: 756
Bosted: ØRSKOG



Vis profil
« Svar #5 på: august 14, 2012, 20:37:47 pm »

Kjøp ei som er fritatt EU  Gliser
Loggført

73 1303S GL

73 T2 DOKA
+4748273889
Tidligere biler;
52 T1,54 T1,62»Herbie»65-68-69,T1,78Sika,T3Camper,T2Delux
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 14, 2012, 20:40:15 pm »

Du velger den bilen du liker best selv. Alle de ulike modellene har jo sine fordeler og bakdeler, men alle er utolig morsomme små biler.
Er jo også lurt å velge etter hvor mye/lite arbeid du har lyst på, og hvor mye man er villig til å betale.

Når det gjelder reservedeler så er det en del ting som passer omhverandre, og massevis av deler som overhodet ikke passer om hverandre.
Er gjort tusenvis av små store endringer på bilene gjennom årenes løp.
Men nesten uansett hvilken modell du velger så er det som regel ganske greit å få tak i deler både nytt og brukt.

Hvis du har lyst til å kikke litt nærmere på de ulike modellene så kan du jo ta deg en tur på SCC til helga (hvis Gardermoen ikke er altfor langt unna).
Der er det mildt sagt mye artig å se.
« Siste redigering: august 14, 2012, 20:43:11 pm av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: august 15, 2012, 09:55:14 am »

Kopierer innlegget mitt fra den andre tråden din jeg:

Antall produsert og tilgang på reservedeler synker etter hvor gammel bilen er. De kan grovt sett deles i følgende kategorier:
1938-1953: Delt bakrute, ofte kalt "split" (fra split-window), og mange andre sjeldne førkrigs-bobler.
1953-1958: Oval bakrute, ofte kalt "oval".
1958-1967: Større, mer firkantet bakrute. 1967 modellen må nevnes spesielt, da den er "one year only", med noen spesielle deler som kun ble levert det året, fordi VW skulle gå over til 12 V elektrisk anlegg.
1968-: Enda større bakrute, overgang til 12V elektrisk anlegg (alle før 1968 har 6V). Overgang fra liggende til stående lykter, alle etter '67 har stående lykter, inkludert 1302 og 1303.  

I 1971 ble en spesialmodell kalt 1302 introdusert. Denne hadde blant annet større bagasjerom fremme, og en annen type forstilling enn de andre boblene (McPherson forstilling med fjærer). I '73 ble denne erstattet av 1303, som lett kan gjenkjennes på den buede frontruten.

Jeg kan ikke si alt for mye om de eldste boblene, men vet i alle fall at deletilgangen til alt etter 1967 (og antageligvis også '58-'67) er meget god, og omtrent alt fås kjøpt nyprodusert eller NOS ("new old stock", dvs. originale deler produsert når bilene var nye, som har ligget på hylla siden den gang).

Antall biler produsert synker som nevnt når du går bakover i tid, mens prisene øker. Det aller gjeveste for mange er en split, og det viser igjen i prisene. For 15-20 000 får du en grei bruksboble av nyere årgang ('68-), men du må nok litt opp i pris skal du ha noe eldre i bra stand. Jeg har hatt både 1302 og en '67, og likte begge bilene veldig godt. Det viktigste er at den er bra mtp. rust, og at det tekniske/elektriske er i god stand. Få gjerne med en som kjenner til bobla om du skal på visning, så kan han vise deg typiske rustfeller. Bilene er veldig enkle å skru på, så det krever ingen forkunnskaper å holde de på veien (så lenge du slipper å sveise rust), så lenge du er litt nevenyttig og lærevillig.

PS: Før 1960 kan du oppleve at prisene gjør et hopp, da det ikke kreves PKK ("EU-kontroll") på biler eldre enn 1960, slik at mange vil ha disse for å ha stor motor i bobla uten å måtte godkjenne den.
« Siste redigering: august 15, 2012, 10:20:16 am av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
tangosierra
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: august 15, 2012, 10:28:24 am »

Takker alle for svar!
Målet er at bobla skal være så original som mulig, så jeg får se hva det blir til.
Er det slik at dere kjøper deler fra feks sør-amerika? siden den ble produsert der helt opp i 2000-tallet?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: august 15, 2012, 11:42:06 am »

Delene produseres mange steder, men det finnes flere norske forhandlere av VW-deler. De jeg kommer på i farten er Unneberg Bil, Hot Shop og Dalhems (finner ingen oppdatert nettside for sistnevnte).
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 15, 2012, 15:31:17 pm »

Finner mye fint her også:
http://www.paruzzi.no/

Også er det jo alltids noen her på forumet som har noen deler liggende.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!