april 18, 2024, 02:58:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 9
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Polen restaurering av Crew cab 65 mod  (Lest 132126 ganger)
t2-Splitwindow
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Voss



Vis profil
« på: april 22, 2013, 12:02:21 pm »

Har vurdert i lengre tid å få Crew Cabben min resturert i Polen då mi eiga fritid ikkje strekker til. Har hatt kontakt via mail med fleire Polske firma. Eit søk på google så dukker det opp nok av polske firmaer som er klare for å lure kroner ut av lommene til godtruende nordmenn.
I håp om at eg sjølv ikkje blir lurt for ein bunke tusenlapper og lokkar andre forummedlemmer, vil eg vente med å legge ut namnet på firmaet som eg enda opp med.
Eg hadde bestemt meg for Polen rep, men tilfeldigvis kom eg i prat med ein arbeidskoleg i n-sjøen som har fått rest. fleire amerekanske "flak" med godt resultat. Han er sjølv mekanikkar og eg trur (håpar) han veit kva han snakkar om.

Kontakt vart oppretta med min nye Polske "venn" og etter nokre mailar fekk eg tilsendt eit kontraktforslag. Den var delt inn i 5 delbetalingar. Etter kvart som arbeidet vert ferdigstilt, skal det betalast inn plz.

 Det er som følger:
1) demontering av bil
2) sandblåsing
3) karosseriarbeid
4) lakkering
5) montering og test køyring
Ingen betaling før bilder er sendt på utført arbeid.

Alle deler som han må kjøpe inn får eg fyrst ei liste på og betaler inn før han bestiller varer.

Alt ialt virkar kontrakta veldig grei for min del. (trur eg  Sjokkert )

Morgonen 3 jan var Crew cabben stroppa fast på tralla til Tistlo og tanken var full på oljebrennaren min. Avgåre gjekk det Glad

Det var ikkje fritt for at eg ikkje hadde sommarfuglar i magen då eg reiste. Det var ca 1800km kvar veg.



Reiseruta er som følger:
 
Avreise torsdag frå Voss kl 08:00. Ferje frå Ystad kl 22:30 på kvelden. Med ein stopp på Svinesund for litt papirarbeid.


Det gjekk ca 1l på mila med Crew Cabben på hengaren og litt under 0,8 med tom hengar heim igjen.


Voss-Ystad ca 1000 km.

Når me (hadde med meg ein arbeidkamerat frå n-sjøen) paserte Svinesund var det motorveg heile vegen til vår destnasjon i Polen. Fantastiske vegar i Polen.

Ferje frå Ystad til Świnoujście tar ca 8 timar. Me hadde lugar og fekk oss ei god natt søvn.

Avtalen eg hadde med min Polske "venn" var levering av bilen kl 18:00 på Fredag. Det var ikkje meir enn tid og sted, så det vart berre stopp for fylling av olje på dieselbrennaren to gonger før me var framme i Polen.


Me vart tatt godt i mot og parkerte både Crew cabben og Audien inne på låst område før han kjørte oss til hotellet som han hadde vert behjelpeleg med å finne til oss, ca 5 min med bil frå verstaden hans.
Betalte 281 kr for overnatting inkl. frukost, - fire stjernes hotell, eg har aldri budd så fint før…..

Lørdag morgon vart me henta på hotellet igjen og det bar opp til verstaden for gjennomgang av bilen og kontraktskriving.
All komunikasjon gjekk på engelsk, generelt var alle "polakkar" som me var i kontakt me flinke i engelsk.

Kundebilar som var i lokalet og utanfor var 6 norske (alle us), 1 engelsk late bay camper og 1 nederlansk golf gti 77 mod.
På utside sto det også ein 1302 og ein Volvo PV som var norske og som hadde stått der i over 1 år uten og bli henta, han fekk heller ikkje kontakt med eigarane av bilane. Men som han sa så hadde han fått alle betaling som han skulle ha, verdien i Polen var nærmast lik null.

Kontrakta vart gjennomgått til den minste detaljar og nedskrevne slik at det ikkje kunne feiltolkast i ettertid. Eg hadde ein god magefølelse då eg reiste derifrå. Det vil sjølvsagt gjenstå og sjå korleis dette går.


På forhand hadde eg ringt til toll og avgift og forhørt meg korleis eg skulle gjere det når me køyrde over grensa.
I gove trekk skal du betale mva av verdien på bilen når du tar den ut av landet, denne får du igjen når bilen er ferdig resturert og du skal betale mva på arbeider som er utført på bilen.

1) skriv ein Proforma inovoic på engelsk
2) bevis på at bilen er din
3) sett ein lav verdi på bilen (det er dette du skal betale mva av)
4) betal mva med visa el. på tullen
5) ta godt vare på kvitteringen

Arnstein
Loggført
t2-Splitwindow
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Voss



Vis profil
« Svar #1 på: april 22, 2013, 12:21:03 pm »


Bilder


* rsz_1pzl_001.jpg (112.01 KB. 800x533 - vist 1346 ganger.)


Arnstein

Loggført
t2-Splitwindow
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Voss



Vis profil
« Svar #2 på: april 22, 2013, 12:23:51 pm »

Meir bilder frå turen ned   Osteaktig


* rsz_pzl_005.jpg (141.06 KB. 800x533 - vist 1423 ganger.)


Levering i Polen


* rsz_pzl_013.jpg (135.09 KB. 800x533 - vist 1423 ganger.)


Arnstein

Loggført
t2-Splitwindow
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Voss



Vis profil
« Svar #3 på: april 22, 2013, 12:27:24 pm »

 
Slik såg den ut når me reiste i frå....... Sjokkert


* rsz_pzl_012.jpg (139.48 KB. 800x533 - vist 4726 ganger.)


Ensom og forlatt... Gråter

Forhåpentlig vis i betre stand når den skal hentast medio juni -13

Arnstein

Loggført
frodeff
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted: Arendal


Vis profil

« Svar #4 på: april 22, 2013, 12:37:46 pm »

Vanvittig spennende!   

Hva slags prisområde snakker man om her?
Loggført
makten1000
Supermedlem
*****
Innlegg: 812
Bosted: Oslo, Disen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 22, 2013, 14:34:23 pm »

Dette blir spennende å følge...
Loggført

www.mollythevwcamper.blogspot.com

1965 T-1 - Magda
1970 T-2 Westfalia Molly
2016 Q5
2016 A3 E-tron
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 22, 2013, 14:51:19 pm »

Dette blir artig å følge med på.

Jeg hadde lyst til å gjøre det samme med Ovalen min, men fikk ikke god kontakt med noen i verken Polen eller Estland.
Loggført

Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #7 på: april 22, 2013, 16:37:54 pm »

Interessant. Noen ide om pris?
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
t2-Splitwindow
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Voss



Vis profil
« Svar #8 på: april 22, 2013, 16:55:29 pm »

Hei folkens

Då har det poppet opp eit utall av PM`ar om pris.

Alle prisar er i plz, gang alle prisar med 1,8 og du får den norske kr.

1. take off all parts - 1000pln
2. blasting - 2500pln
3. welding - i must see photo?
4. put anty corozion primer, epoxy, conservation - 1200pln
5. painting - 10000pln
6. interior - 3000pln ( two front seat, one big rear seat, doors panel, roof, floor )
7. brakes - 700pln work + parts
8. engine - 2500pln work ( oryginal engine ) + parts , We can build the engine you want , with more power etc.
9. put all parts to car, drive test - 5000zł ( there we have finish work , all parts we clean and paint and put to car )

Alle delekjøp kommer i tillegg. Prisen over er kun arbeidspengar.

mvh

Arnstein
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: april 22, 2013, 17:29:25 pm »

46 620 NOK hvis man legger sammen prisene over her og ganger med 1.8
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
t2-Splitwindow
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Voss



Vis profil
« Svar #10 på: april 22, 2013, 17:39:37 pm »

 Osteaktig
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: april 22, 2013, 17:40:21 pm »

pluss mva
Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: april 22, 2013, 17:45:43 pm »

pluss mva

Og så får man vel tilbake den polske mva?
Sikkert ikke like mye som den norske mva man må betale...  Øyerulling
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #13 på: april 22, 2013, 17:53:53 pm »

regnet vel med de oppgitte prisene er uten polsk mva, men det vet vel oppdragsgiveren bedre enn meg Glad Vet ikke engang om de har mva i polen, men det er spennende å følge med på hvordan dette går. Er ikke mange som tilbyr slike tjenester her i landet lenger, og i alle fall ikke til de prisene...
Loggført
t2-Splitwindow
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Voss



Vis profil
« Svar #14 på: april 23, 2013, 09:50:15 am »

Bilder frå demontering:..


* rsz_img_8849_-_copy (1).jpg (95.72 KB. 800x600 - vist 1041 ganger.)



* rsz_img_8848.jpg (115.04 KB. 800x600 - vist 1024 ganger.)



* rsz_img_8854.jpg (81.95 KB. 800x600 - vist 1009 ganger.)



* rsz_img_8845 (1).jpg (69.4 KB. 800x600 - vist 1014 ganger.)



* rsz_img_8852.jpg (113.41 KB. 800x600 - vist 942 ganger.)


[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]

Bilen blir ribbet til skinnet før den går til sandblåsing....


Arnstein


* rsz_img_8853.jpg (101.59 KB, 800x600 - vist 907 ganger.)
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #15 på: april 23, 2013, 10:28:31 am »

Kult at noen tør. Blir spennende å se resultatet  Glad
Loggført

erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: april 23, 2013, 11:17:04 am »

Spennede! En kamerat av min far fikk for mange år siden restuarert en tredvetaller i Polen. Husker at han allerede den gangen mente at de billige prisenes tid var over, pga mange tyskere som sendte bilene sine til Polen for restaurering. Når det er sagt - så er vel dette  en av de få mulighet en har til å får satt bort restaureringsarbeidet innenfor et overkommelig budsjett.

Den åpne posten i regnestykket over er vel hvor mye jobb som går med med til sveis og karroseriarbeid.
Loggført
t2-Splitwindow
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Voss



Vis profil
« Svar #17 på: april 24, 2013, 10:23:44 am »

Bilder av sandblåsing  Sjokkert  Sjokkert  Gråter


* rsz_img_8967.jpg (74.38 KB. 800x600 - vist 1099 ganger.)



* rsz_img_8968 (1).jpg (84.19 KB. 800x600 - vist 1136 ganger.)



* rsz_img_8972.jpg (83.61 KB. 800x600 - vist 1018 ganger.)



* rsz_img_8974.jpg (92.17 KB. 800x600 - vist 1166 ganger.)



Loggført
t2-Splitwindow
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Voss



Vis profil
« Svar #18 på: april 24, 2013, 10:29:39 am »

Meir bilder.......


* rsz_img_8970.jpg (67.84 KB. 800x600 - vist 1021 ganger.)



* rsz_img_8983.jpg (129.96 KB. 800x600 - vist 1129 ganger.)



* rsz_img_8992.jpg (70.66 KB. 800x600 - vist 1003 ganger.)



* rsz_img_9015.jpg (86.5 KB. 800x600 - vist 937 ganger.)



* rsz_img_9015.jpg (86.5 KB. 800x600 - vist 862 ganger.)



* rsz_img_9027.jpg (96.36 KB. 800x600 - vist 981 ganger.)



* rsz_img_9024.jpg (94.96 KB. 800x600 - vist 992 ganger.)


Som sikkert dei fleste ser egnar bilen seg mykkje betre til tesil enn til å kjøyre med

Arnstein

Loggført
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #19 på: april 24, 2013, 10:48:56 am »

Som sikkert dei fleste ser egnar bilen seg mykkje betre til tesil enn til å kjøyre med

Brutalt ærlig resultat sandblåsing gir  Sint

Litt jobb her  Osteaktig
Loggført

FrodR
Seniormedlem
****
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland



Vis profil
« Svar #20 på: april 24, 2013, 11:14:25 am »

Ja her var det ikke "null hull" gitt, blir spennende å følge med her!
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #21 på: april 24, 2013, 14:33:05 pm »

Losen er restaurert i Polen,,og den ser blank og fin ut fortsatt, 7 år etter. Lykke til
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #22 på: april 24, 2013, 20:50:23 pm »

Spennende prosjekt! Jeg må bare sitere mannen hos Svenskbilprovning som besiktigade min -71 bay tidlig på 90-tallet..
"Ja, den er jo i hvert fall hel mellom hullene"  Gliser

Lykke til videre, artig med så mye bilder Glad
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #23 på: april 25, 2013, 18:02:14 pm »

Jess! endlig prosjekt tråd!! Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
t2-Splitwindow
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Voss



Vis profil
« Svar #24 på: april 25, 2013, 22:05:31 pm »

Meir bilder etter sandblåsing




* rsz_img_8978.jpg (63.16 KB. 800x600 - vist 951 ganger.)



* rsz_img_8980.jpg (102.87 KB. 800x600 - vist 906 ganger.)



* rsz_img_8981 (1).jpg (87.71 KB. 800x600 - vist 858 ganger.)



* rsz_img_8984.jpg (111.92 KB. 800x600 - vist 928 ganger.)


Og litt nye nye deler!!!

* rsz_img_8855.jpg (108.94 KB. 800x600 - vist 1071 ganger.)



* rsz_img_8847.jpg (82.05 KB. 800x600 - vist 990 ganger.)


Planen med bilen er å få den mest muligt orginal. Det som ikkje blir orginalt er interiøret og det kjem ein nybygget 1600 motor. Mulig eg monterer Safari front vindu på den også.

Fargen vil bli: L 512 (38) velvet green
Støtfangere og felger vil bli: L82 silver white

Arnstein

Loggført
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #25 på: april 26, 2013, 07:15:47 am »

Jeg er ikke noen oppretter, men det gulvet kan vel bare kastes?
Loggført

Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #26 på: april 26, 2013, 07:36:57 am »

Du er modig Gliser Etter å ha kjøpt motor som var "overhalt" i Polen, og jobbet ca 15 år på diverse byggeplasser i norge er for all fremtid min tillit til dette folkeslaget ødelagt Glad

Men når det er sagt så finnes det mye dritt i Norge også så det handler til slutt om hvor man handler.

Lykke til og jeg følger spent med i tråden Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #27 på: april 26, 2013, 08:05:32 am »

John Husk det er 40Mil Polaker og i Norge er vi kun 5mil Jordepler folk
da må du ikke svart male alle sammen det er ikke lurt Øyerulling

Stå på Ser at du har Handler deler Fra Karl UK Autocraft er tingen
Du husker hva jeg sa om Gulvet Sjokkert

Dette blir nok bra til slutt
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
(oVo)
Juniormedlem
**
Innlegg: 98
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #28 på: april 26, 2013, 11:44:54 am »

Du er modig Gliser Etter å ha kjøpt motor som var "overhalt" i Polen, og jobbet ca 15 år på diverse byggeplasser i norge er for all fremtid min tillit til dette folkeslaget ødelagt Glad

Men når det er sagt så finnes det mye dritt i Norge også så det handler til slutt om hvor man handler.

Lykke til og jeg følger spent med i tråden Glad

Litt enig med den. Er man håndtverker selv blir man skeptisk til andre,når man vet hvor mye dårlig arbeid som ikke synes.  Jeg er generelt skeptisk.
Loggført
runer
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: april 26, 2013, 13:53:37 pm »

Artig prosjekt tråd.
Jeg regner med at viste at det var rust på den,men så mye?
Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 9
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!