VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: byass på april 01, 2014, 18:13:18 pm



Tittel: Start problemer, bensintilførsel eller???
Skrevet av: byassapril 01, 2014, 18:13:18 pm
Kansje noen har noen gode råd her? Bilen en type 1 65 med org 1200 motor har alltid started og gått fint, men i det siste har den slått seg vrang.

Den fikk seg en service sist høst/vinter med nye stifter, tennplugger osv og gikk like fint som før. Men nå sliter jeg med å få starte den.

Av og til starter den etter endel prøving og pumping på gasspedalen. Men noen ganger bruker den opp alt strømmen uten den engang holder på å starte. Ingen reaksjon i det hele tatt, men jeg har da klart å skyve den i gang.
Når jeg kjører den sviver den på tomgang men holder på å dø når jeg trykker gasspedalen i bunn, må bare gi litt gass om gangen, og den blir ikke nevneverdig bedre når den er varm. Men den starter etter litt prøving når den er varm.

Tyder dette på problemer med bensintilførselen, og da kansje bensin pumpa eller er det kansje mitt 6v Biltema batteri som begynner å bli dårligt???

Noen råd til en som ikke er bilmekaniker (langt ifra)  ;)


Tittel: Sv: Start problemer, bensintilførsel eller???
Skrevet av: vidar eianeapril 01, 2014, 21:31:18 pm
Napp av bensin slangen på  forgasseren. Legg den oppi en flaske. Kjinn motoren, sjekk om det er bensin i flaska. Juster ventiler, det finnes ørten videoer på yutuben ;)
En start hvertfall...


Tittel: Sv: Start problemer, bensintilførsel eller???
Skrevet av: Formula Veeapril 01, 2014, 22:52:59 pm
..og bytt membranen på akspumpa. Billig og enkelt.


Tittel: Sv: Start problemer, bensintilførsel eller???
Skrevet av: JooVapril 11, 2014, 20:26:46 pm
Hvis du klarer å kjøre starteren lenge og det høres ut som den går friskt og fint der så er det ikke batteriet ditt ihvertfall.


Tittel: Sv: Start problemer, bensintilførsel eller???
Skrevet av: Dewilapril 11, 2014, 22:45:58 pm
Om en motor plutselig blir lei å starte så er det to ting som bør sjekkes.
FØRST ville jeg sjekket gnisten. Her kan coilen være dårlig eller stiftåpningen være for liten.
Så jeg hadde startet med stiftåpning: skal være 0,4mm
Så ville jeg sett om gnisten er god, her kan man ta en gammel plugg og klippe av bøylen for så å koble på en pluggledning, jorde gjengepartiet og få en kompis til å kjinne for å se om det gnistrer/slår over fra spissen og ned til gjengepartiet på pluggen.

Om gnisten er i orden, går vi videre til å sjekke bensintilførsel.
Først, av med bensinslange etter pumpa og ned i en flaske, kjinne og se om det kommer fuel.
Så sjekk om det spruter bensin ned i forgasseren når man pumper på pedalen. Om dette er i orden så er det noe som er tett i forgasseren og den bør åpnes/kontrolleres mer nøye.

Ikke demonter eller bytt deler før du vet hva som er feil. Det lager ofte mer krøll enn moro.
Bytt kun én og én del av gangen, om delen ikke gjør noen endring eller er åpenbart defekt, sett tilbake den utskiftede delen.