mai 05, 2024, 05:05:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bilen sviver dårlig igjen... Men har funnet og reparert feilen.  (Lest 3026 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: juni 11, 2010, 10:33:43 am »

Bilen tålte ikke å skremme gamle damer i Bergen. Ble sikkert for stort trykk når jeg trikset med tenninga for å få litt "action".
Så nå har jeg sluttet med det.
I min iver på å finne feil, begynte jeg med plugger, bensin og tenning, og kjente at innsuget på 3/4 var litt løst.
Så jeg strammet, men ingenting hjalp. AF viste lean mixture, og bilen feis, måtte holdes på turtall for å svive.
Med sync, så jeg det var forskjell i vakum på høyre/venstre, selv om de var nysynca før Bergen.
Tok opp det settet som var litt løst, og så til min store glede at 40% av den 1,5mm tykke pakning var borte.
Stakk ned på Biltema og kjøpte ei plate med pakningsstoff, lagde en ny og monterte.
Måtte forresten planslipe insuget siden jeg hadde strammet skruene med dårlig pakning..
Fikk justert ny sync, mixeskruer og tenning. Nå går den som en kule og er klar for Revebanen neste lørdag  Gliser


* pakning.jpg (75.07 KB, 800x535 - vist 162 ganger.)

* pakning2.jpg (62.09 KB, 800x535 - vist 119 ganger.)

* pakning3.jpg (55.19 KB, 800x535 - vist 157 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: juni 11, 2010, 10:37:05 am »

Forresten..
Jeg måtte teste pluggene, jeg har for 4-5000 i Denso Iridium plugger, som det hadde vært greit å fått testet i stedet for å kaste dem.
Så jeg lagde en enkel pluggtester, som virker helt fint.


* pluggtester.jpg (73.34 KB, 800x535 - vist 158 ganger.)

* pluggtester2.jpg (51.86 KB, 800x535 - vist 148 ganger.)

* pluggtester3.jpg (82.9 KB, 800x535 - vist 150 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: juni 11, 2010, 11:24:19 am »

Hei,

Hvorfor valgte du ny papirpakning når du ser hvor lett motoren suger disse inn? Og skal du bruke papir så foreslår jeg å bruke en tykk, solid pakning. Og siden matchporting er så viktig for prestanda så bruker jeg først en skalpell og deretter et grovt slipepapir på pakningene.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: juni 11, 2010, 12:44:58 pm »

Hei,

Hvorfor valgte du ny papirpakning når du ser hvor lett motoren suger disse inn? Og skal du bruke papir så foreslår jeg å bruke en tykk, solid pakning. Og siden matchporting er så viktig for prestanda så bruker jeg først en skalpell og deretter et grovt slipepapir på pakningene.

Mvh
BB
Helt enig med deg. Lovte å komme tidlig hjem for en gangs skyld  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: juni 11, 2010, 13:02:32 pm »

Hei,

Hvorfor valgte du ny papirpakning når du ser hvor lett motoren suger disse inn? Og skal du bruke papir så foreslår jeg å bruke en tykk, solid pakning. Og siden matchporting er så viktig for prestanda så bruker jeg først en skalpell og deretter et grovt slipepapir på pakningene.

Mvh
BB
Helt enig med deg. Lovte å komme tidlig hjem for en gangs skyld  Blunker

 Glad

Selv har jeg kastet papirpakningene forlengs og bruker kun RTV silikon, blå. Litt stress å vaske av men har holdt tett. Siste papirpakninen jeg brukte var 8mm tykk og "armert" og ble valgt for å forhindre mye varme opp til gasserne. Et lite helsike å skjære/pusse til men det gikk til slutt.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« Svar #5 på: juni 11, 2010, 13:10:11 pm »

Kaster meg på denne tråden...

Når det gjelder slike pakningsmaterialer på topp o.l.

Hvem er det som selger best egnet materiale til slike formål ? og hva typer foretrekkes...
Ser at papir er brukt, men dette er ikke brukenes ?
Loggført
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #6 på: juni 11, 2010, 14:54:50 pm »

Litt OT men likevel, har du oppskrifta på den kjekke lille pluggtestern Glad
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #7 på: juni 11, 2010, 15:02:14 pm »

OT, men dog: Hva betyr egentlig "sviver dårlig"? Og hvor brukes dette dialektuttrykket? Betyr det "går ikke" eller "drar dårlig"? Ikke for å være frekk eller noe, men ser det brukt flere steder. Bare lurer..
Loggført

SCREWDRIVER #2
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: juni 11, 2010, 18:10:24 pm »

"Å svive" betyr vell i denne sammenhengen å gå eller mer eksakt rotere, så det betyr bare at motoren går dårlig.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: juni 12, 2010, 01:36:18 am »

Tror "svive" er utledet av "sveive" -noe som går rundt. Brukes i dag i rogaland i sammenheng med at motoren går, går ikke, går dårlig.
Jeg har adoptert uttrykket siden jeg har bodd i Rogaland i 37 år, kom hit i mopedalder..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: juni 12, 2010, 01:40:13 am »

Litt OT men likevel, har du oppskrifta på den kjekke lille pluggtestern Glad
Du tar en coil, kondensatoren fra fordeleren, en bryter (Kan bruke stifta) og noe å sette fast pluggen i.
Så kobler du alt likt som det står på bilen. Hadde ikke gjengetapp for pluggjenger, så jeg skar et skjær i en gammal plugg å brukte for å gjenge opp den myke aluminiumen.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #11 på: juni 13, 2010, 19:07:35 pm »

trodde det skulle være en tynn blikk pakning mellom innsug og topp jeg Hæ
« Siste redigering: juni 13, 2010, 19:39:56 pm av volkswagen1302 » Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #12 på: juni 13, 2010, 21:37:07 pm »

@ fv: i gamledager når jeg også kjørte med veteranmotor  Rekker tunge , så hadde jeg tynne stålpakninger smurt med rød rtv fra biltema. det holdt tett, problemet var at mutterene løsnet. jeg har imidlertid noen supre muttrer du kan få av meg til treffet, for der blir gasserne dine å løsne igjen. Må bare skru de løs fra et helikopter først. det er M-8?
Loggført
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« Svar #13 på: juni 14, 2010, 10:58:48 am »

hmmm... gamle dager med stålpakninger.
Tror jeg spurte lengre opp i tråden og, men hva er det som brukes mest nå da ?  Papir pakninger ? Kork ?

Får en tak i materialer som vi kan stanse ut nye selv ?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #14 på: juni 14, 2010, 11:02:45 am »

I ettertid så ser jeg at pakningen har løsnet på oversiden, mot viftehuset. Kan det være at gasserne står og vibrerer mot viftehuset?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: juni 14, 2010, 13:48:39 pm »

Helikoptermutter høres flott ut, sier ja takk til det  Blunker M8 ja. Men de må være smale. Normalt er 13mm pipe, mine er 10 og 11mm.
Gasserne står ikke å vibrerer mot viftehuset, men har bensinslanger i mellom som det ikke er press på, men de ligger inntil.

MEN!!
Fant ikke feilen allikevel.
Et par timer etterpå "sveiv"  Rekker tunge motoren dårlig igjen. Med gassere som var gjennomgått, og ny Facet montert, kalibrert bensintrykk, lette jeg videre i tenninga.
Plutselig oppdaget jeg at klaring mellom sensor til triggerhjulet var stor. Denne satt jeg opprinnelig til 0,7mm, og den så ut som om den var på rundt 2mm. Når jeg skulle justere, oppdaget jeg at denne var løs.... Så jeg tok ut skruen, sprayet på Loctite 7063(rensemiddel) og 638 og monterte sammen igjen. Da kunne jeg justere tenning en siste gang, så nå er den god som gull...  igjen...
« Siste redigering: juni 14, 2010, 13:52:29 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!