mai 15, 2024, 05:41:48 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 411 første motoroppstart 2896ccm !  (Lest 17440 ganger)
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #30 på: mars 02, 2009, 14:37:54 pm »

Da er Eu bestilt til 24. april. Greit å ha et konkret mål når man ønsker bilen ferdig, og innen 1. mai bør jo veiene være rene og fri for salthelvete Glad
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #31 på: mars 02, 2009, 15:03:55 pm »

Det er meldt om varmegrader og nedbør hver eneste dag de neste ti dagene, når jeg sjekka yr før i dag, så nå blir det nok ganske kjapt fine veier (og sikkert dritglatt om morgenen...)
Loggført

1969 Militær-buss
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #32 på: mars 03, 2009, 14:14:37 pm »

Sitter nok en varmer over girkassa, mener det var standard. I tillegg fikk man front Eber som tilleggsutstyr. Har linker til mange sier med type 4 stuff, si i fra så kan jeg sende deg en pm 

Denne var handy for referanse: 1969-1974 litteratur http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/type4.php

411 forum på The Samba http://www.thesamba.com/vw/forum/viewforum.php?f=33


Loggført
Tarjei
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #33 på: mars 03, 2009, 23:16:59 pm »

HIlst på denne mange ganger før. Du får se å sparke liv i han, Henrik. Han tidligere eieren har glemt alt...., så kanskje det er like greit at bilen har kommet i dine hender?
Det blir godt å se den på veien i gjen.

T
Loggført

Tarjei
1303 S "Gullsnute"
1303 S Big  "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg
1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne.
1972 T2 Westfalia camper "Nadolek"
1984 Brenderup "Lille-Grün"

tholtest@yahoo.com

Senking suger!
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #34 på: mars 04, 2009, 11:27:14 am »

HIlst på denne mange ganger før. Du får se å sparke liv i han, Henrik. Han tidligere eieren har glemt alt...., så kanskje det er like greit at bilen har kommet i dine hender?
Det blir godt å se den på veien i gjen.

T

Nja, det er vel ikke helt riktig, jeg mener nå gutta har tatt godt vare på denne bortsett fra at den har som du sier stått litt, men ellers er alt i orden med denne Glad Motoren starter og går, girkassen er byttet og alt elektrisk er i orden. Heldigvis ikke rust i bærende konstruksjon heller. Synes det er en tøff bil på sin måte, og her kan man gjøre som man vil uten å føle at en har kopiert en annen manns stil siden det er så få av dem Glad

Men, denne skal definitivt på veien igjen og 1. mai er målet, noe som er veldig realistisk. Den skal på EU 24. april også.

Gleder meg til å cruise sammen med Nadolek Tarjei, begge med "nye" biler Blunker
Loggført
Tarjei
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #35 på: mars 04, 2009, 13:21:15 pm »

Meldingen var ment som en intern spøk til forrige eier. Enig med deg at den har blitt godt kost med. Det tyder jo i og for seg bruken på.

Red: Gleder meg til å kruse litt jeg også. Skulle bare hatt Kise til å beregne stereo til bussen, så hadde alt vært perfekt.
T
« Siste redigering: mars 04, 2009, 13:22:49 pm av Tarjei » Loggført

Tarjei
1303 S "Gullsnute"
1303 S Big  "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg
1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne.
1972 T2 Westfalia camper "Nadolek"
1984 Brenderup "Lille-Grün"

tholtest@yahoo.com

Senking suger!
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #36 på: mars 04, 2009, 14:01:29 pm »

 Gliser nettopp, sarkasme over internett er aldri enkelt. Da har vi en avtale om å cruise sammen på vårmønstringen vår?  Glad
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #37 på: mars 05, 2009, 09:28:47 am »

Og Børge kan pakke inn balltreet sitt igjen..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #38 på: mars 07, 2009, 21:12:49 pm »

Var tidlig pån i dag, startet rundt 10 og ferdig rundt 19. Det som stod på agendaen var polering og rustbeskyttelse; først gni inn bilen med ordentlig avfetning pluss inni kriker og kroker som mellom dører osv, skylle godt av. Maskere opp kanaler for å unngå polish der, som bringer meg over til punktet der jeg skulle lakke kanalene med rustbeskyttelse (brukte et Würth produkt type "melk" som vistnok funker optimalt, Rust off var det vel)
Så over til poleringsjobben, produktene jeg fikk tilgang til var det en del å velge mellom, og valget ble Sonax først med hard pute og deretter Autoglym sin Resin polish, den med rød boks, med mykere pute. Jeg jobbet med et panel av gangen, begge stegene hver gang.

Ferdig avfettet og skylt


Hengsler rene, de så ikke sånn ut før jeg begynte..


Over til poleringen,
skikkelig maskin!


Skikkelige produkter


Det er ikke så lett å vise et godt poleringsresultat, og mine kameraferdigheter gjør det ikke lettere. Her i et forsøk på å vise taket


Polert panel til venstre, gir et visst inntrykk av forskjellen




På med rustbeskyttelse




Men hva er dette?


Felgene skal få ny farge og prøver å se hvordan svar blir, slett ikke feil spør du meg! Selvom felgen forsvinner litt så snakket vi litt om metoder for å fremheve den igjen, for eksempel sølv trommel


Ble veldig fornøyd med utseende på bilen etter dagens jobb, og hadde ikke klart det uten proff bistand, takker igjen for det BB!!

Neste punkt blir å se hva som må gjøres før EU, som f.eks bremsekontroll, brekkvaier må justeres, reflektor i lykt og en liten eksoslekkasje så er mye gjort.

Loggført
Tarjei
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #39 på: mars 07, 2009, 21:18:18 pm »

Blir han forrige eieren litt misunnelig, nå, eller?

Ser ut som bilen har fortsatt sin trend med gode eiere.

T

Edit: P.s. Hils huleboeren.
Loggført

Tarjei
1303 S "Gullsnute"
1303 S Big  "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg
1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne.
1972 T2 Westfalia camper "Nadolek"
1984 Brenderup "Lille-Grün"

tholtest@yahoo.com

Senking suger!
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #40 på: mars 07, 2009, 22:05:23 pm »

Nice job Henrik! Fremstår jo mer og mer som en perle.
Gleder meg til å se'n!

Loggført

haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #41 på: mars 07, 2009, 22:20:17 pm »

Blir han forrige eieren litt misunnelig, nå, eller?

Ser ut som bilen har fortsatt sin trend med gode eiere.

T

Edit: P.s. Hils huleboeren.

Hehe.. kan hende? Vel, tror han er glad for å ikke eie den lenger, som passer meg bra for jeg har blitt glad i beistet på overraskende kort tid! Skal huske å hilse caveman Blunker

Nice job Henrik! Fremstår jo mer og mer som en perle.
Gleder meg til å se'n!

Takker, men jeg fikk en veldig klar og tydelig fremgangsmetode, og hadde heller ikke greid å få så flott finish uten hans hjelp. Det skal også sies at det er veldig tilgivende å jobbe med så rette og store flater, kontra f.eks bobla.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #42 på: mars 07, 2009, 22:38:42 pm »

Gidder du å laga ein How-To på korleis du får matt lakk til å verta lika fin som din? Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #43 på: mars 07, 2009, 22:44:11 pm »

Gidder du å laga ein How-To på korleis du får matt lakk til å verta lika fin som din? Gliser

Hey now Osteaktig Ække ekspert jeg altså, bare fulgte en step by step guide jeg fikk av BB. Om du spør i denne tråden så finnes det sikkert noen folk som faktisk har erfaring nok på området som kan svare deg Glad
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4562.0.html
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #44 på: mars 16, 2009, 08:34:53 am »

På lørdag jobbet vi med venstre bak brems, skiftet pumpa og bremsebånd etc samt jutsert brekkwaier høyre side. Så da er nok en ting huket av på listen over ting som må gjøres før EU. Neste jobb blir å skifte frontlykten/e og fikse eksoslekkasje. Fikk Haynes manual for 411 til bursdagen min i går, alltid greit å ha den på plass iom disse bilene fremdeles er temmelig ukjente for meg.


egentlig ganske uinteressante bilder men..
Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #45 på: mars 16, 2009, 08:52:50 am »

Øy! gratulerer med da'n!
Loggført

52split
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND


Strandbil


Vis profil
« Svar #46 på: mars 16, 2009, 11:36:08 am »

Gratulerer med vel overstått, fin bil du har skaffet deg!
Loggført

T1 1966
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #47 på: mars 16, 2009, 11:38:54 am »

Takk gutta Glad 411'n blir forhåpentligvis EU godkjent i april, og vil frekventere ulike treff til sommeren.
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #48 på: april 20, 2009, 22:21:18 pm »

da er bremser luftet og clutsjen fikset, samt fikset giroverføring slik at det går an å sett den i sine respektive gir. EU ble fremskynnet til onsdag denne uken. Ser frem til å få denne på veien  Glad
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #49 på: april 21, 2009, 07:57:11 am »

Dekkene som sitter på bilen er vinterdekk, og jeg må ha noe som passer felgene og bilen. Her er jeg blank, jeg har fått tips på dekk kombo, men har gått i glemmeboka. Noen som har meninger om hva som kan passe felg og bilen? Tenker umiddelbart på noe større bak enn foran for å fremheve stuket noe.
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #50 på: april 22, 2009, 08:16:36 am »

Kassa trenger omsorg, og EU utsettes som følge. Kan du noe om disse kassene? Bidra gjerne her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,14500.0.html
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #51 på: april 22, 2009, 08:59:25 am »

Så på Shoptalk at du er på jakt etter tennings deler. Kan sikkert hjelpe deg med det. Send meg en mail på arild.bjornerud@bilxtra.no om det er aktuelt. 
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #52 på: april 22, 2009, 09:16:08 am »

ja det var veldig aktuelt helt frem til i går  Glad nå må jeg fokusere på å få kassa til å oppføre seg, men takk for tipset! Jeg kontakter deg etter dette er i boks, da blir det mere aktuelt.
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #53 på: april 22, 2009, 09:40:47 am »

Har desverre ikke noe innspill når det gjelder clutch'n...   Hæ
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #54 på: juni 09, 2009, 12:24:52 pm »

Endelig skal jeg få sett nærmere på 411 girkassen og problemene der, etter en helvetes tid med dødsfall, sykdom, jobb og arrangering av utdrikningslag osv..

Komplett kløtsj er bestilt av Dalhems (bra service) til ca 1800 kr og slavepumpe er oppdrevet, så i kveld er det ut med kasse og motor, har også en oljelekkasje jeg må se på. Fikk en lang avhandling av raygreenwood på Shoptalkforums om dette, i følge han, "drittslavesystemet". En fryd å lese. Mye kunnskap derfra. Kanskje andre kan dra nytte av infoen.

<I have been there and done this so many times over my years of driving...that I just hate the damn clutch slave system on this car.

A couple of things.

The master cylinder...as long as you have no rust pits in the walls...can be rebuilt simply by stealing the outer and one inner seal from any type 3 or 4 brake master cylinder...along with the brass compensation port flap valve. You apply these seals to your pistons. Then...DO NOT hone the cylinder. lap it with 1000-2000 grit paper or with felt and very ffine diamond paste. The object is a very smooth wall....not cross hatching. These are not piston rings. The smoother the surface the better.

Or.....

You can use the master cylinder complete from a Vanagon. By Vanagon...I mean...what...1979 to I think 1982...angular body....air cooled enegine. Either way...last of the air cooled with hydraulic clutch.

Its clutch master was the same diameter, stroke length and volume as the type 4. It mounted differently....but one glance at it and you will instantly realize that you can simply mate up an angle iron plate to it and bolt it into the type 4. Or...you can simply steal the guts from it.

The clutch slave is a different story. I'm working on something for this now. It may take a while.  But...I have rebuilt several of these over the years from readily available SAE sized seals. Usually they are a little tight and not the optimum cup design...but they worked. The problem is getting thr proper seal material.
Your best best is to locate an NOS kit or a new or rebuilt cylinder.

that being said....it does not solve the issue that the lifespan of these slaves is short...and in a year or two you are back to square one.

If you pull out the piston, sit down with a beer and a caliper and look carefully....you will see the defects that kill it. I'll list them so you do not have to think or measure while you drink.... Kult

(1) Looking at the piston you will see that the seal is down near the bottom of one end of the piston. You will also note that the skirt of the piston or the thin end.....on the pressure side....is the exact same diameter as the main body of the piston  :shock:  :shock:  :shock:
This should shock you...as it means that the only fluid that gets past the skirt to inflate the cup/seal....is NIL!  This means that the seal has poor inflation and sealing pressure on the walls of the cylinder....and very poor lubrication. this makes for high wear.
The best fix for this is to have some machinist chuck the piston in the lathe and reduce the skirt diameter. Or....you can simply take a round file and make about 8 clean groves across the skirt so fluid can bypass to the cups.

(2) The long main body of the piston...is too long...and needs support. Bear in mind that both brake and clutch master cylinders operate the same way. The pistons themselves do not seal the bore. The cups/seals do that and also center the piston in the bore. In fact all of these hydraulic pistons have excessive clearance to the bore....by design. The pistons are simply the support for the sealing cups.  The clutch slave is no different.
Because of the long body.....the outer end of the piston "droops"...and rides against the bore. On high milage pistons you can see the wear marks on piston and bore. This also causes the main seal to "@@@@" slightly in the bore...causing excessive wear.

The best solution I can think of...is to chuch that piston in a lathe...and have a band of material about .75" wide and about .020" deep taken off. You will then fill that band with a strip of etched backed teflon of .025" thick...adhered with epoxy. Its a low friction packing. It will keep the piston centered in the bore.

(3) The outer boot is poor. Its subject to too much heat and braking dust and is not high temo enough. It takes about 1-2 years and it gets crispy and pops loose...allowing dust in...that kills the bore and seal. It should be made of either thin silicone sheet wired on...or I can cast a stepped version that collapses into the bore on retraction.

One last thing that should be done.
The type of seal that is on the slave is s "shaft" seal. It has the inner seal collar just like the outer seal of a master cylinder to keep fluid from from bypassing.

There is a company here in the US I have done a good deal of business with in the past. They can make a duplicate of the seal. I have used their seals before to rebuild the slave. The problem is this:
In the past (early 90's) they did not have the correct materials. Life was short...though the seal worked great.  They have the correct materials now.
The other problem is that their seals are relatively high durometer...because they are cut from block material in a CNC multi-axis lathe. They do beautiful work...but the seals will be stiff enough that getting them on teh piston...will destroy a number of seals. I destroyed four getting one to work.

The ideal thing...would be to have the machinist...remove the seat end of the piston...the skirt end...with a sharp tool. Them..we install it back on with a center mounted screw...and a locating pin. All of that can be done on a drill press at home. In this manner..the seals can be bolted right up.

To do this.....you are probably looking at about $125 initial cost for design and layout and about $8 each per seal in a batch of about 50-75 seals.
That equals out to seals at about $10 each...of the right materials and dimensions.

I can make the teflon packings for about ...oh...lets see.....about 30 cents each....or 61 per 24" x 12" of material....in about 30 minutes.
I can recommend silicone sheet for the boot....or get busy casting one if everyone is serious.

If enough people are serious about a solution.....I can organize a group buy, make the teflon strips.....and draw up the machine sketch. The only two steps I would have the machinist do to save money...is remove the skirt and cut the band area for the teflon packing. Most friendly machinist shops can do this for maybe $50.
I found that just adding grooves on the skirt works great...and you can do the bolt and drilling at home.

In this respect...we can have a rebuildable slave. Ray>
« Siste redigering: juni 09, 2009, 12:27:30 pm av haz » Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #55 på: juni 09, 2009, 12:28:14 pm »

I forkant av den posten, hadde han dette å si

<Ok....here is the CORRECT logic path for working on 411/412 clutches.

(1) parts are scarce....so you do not want to waste them
(2) Good parts are even more scarce...so again...do not waste them.
(3) The clucth master and slave system design is not 100% excellent on this car....so its suspect.
(4) If you yourself...did not replace either the clutch master, the clutch slave or the rubber flexible hose leak between the transmission and the and steel line ....they are considered to be shot. Remember...you are working on a 35+ year old car. The clutch master and slave seals have a life of about two years before they start having issues....expecially if teh car is not driven much.

(5) When working on the clutch...it is false economy to only replace one part or another. When you pull the engine (a) Surface both levels of the flywheel (b) replace the pressure plate ...always (c) replace the disc...always (d) replace the needle bearing....always (e) replace the rear main seal, o-ring and felt ring...always (f) replace the transmission shaft seal...always.

(6) It is insanity to replace any clutch parts inside the bell housing without ALWAYS replaceing or rebuilding the clutch slave cylinder. The etxra strain will almost always make it leak...and they were prone to leakage anyway.

(7) it is false economy to replace one end of the hydraulic circuit and not the other...unless a particular cylinder is known to be very very young (i.e....maybe 6 months old at the most).

In other words.....if you put in a new clutch....rebuild the master and slave as well.

Its worthwhile to fabricate a solid steel to replace the clutch hose that is attached to the slave cylinder. So....steel line from the slave to the support bracket and clip at the tail of the transmission....then use....the flexible hose from a Vanagon from the same position. It bolts right up.

The later 44.5mm slave cylinder was defective in design in several ways. It has a short life.


Yes...start shopping for parts now. I guarantee you will need them.
If you plan to drive this car and have it be reliable, replace/rebuild the entire clutch system now....so you know its condition...then just refurbish the hydraulic parts on a two year interval and you will have no problems. Ray>
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #56 på: juni 10, 2009, 07:49:52 am »

Vi fikk gjort en hel del på denne i går. Først ut med motor



Deretter oppdaget vi noe fishy


Det er slitt et hakk etter feil bevegelse fra utløserarmen og det kommer at av den skiven med et type "E" hull i seg, se under, hadd blitt slitt ned slik at utløserarmen ikke bevegde seg riktig. Den har ikke fått den nødvendige "vippen".



Her ser man den skiven med et "E" hull, kanten var helt slitt ned.



Vi brukte den samme skiven fra forrige kassa, som ikke var like slitt



Som man ser så var slavepumpa helt gåen, den har til og med en slitt løs en halv ring.



Ny masterpumpe, slavepumpe og utløserarm ligger klart for i kveld. Måtte gi osss i går da man ikke hadde riktig type rør inn til ny pumpe. (Komplett kløtsj er bestilt fra Dalhems Sverige)


More to come  Glad
Loggført
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #57 på: juni 10, 2009, 10:03:48 am »

Hei,

Godt å se at du er på sporet av feilen... Ser ut som dere er godt på vei. Stå på og lykke til.  Blunker
Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #58 på: juni 10, 2009, 10:16:52 am »

Takk Henrik  Osteaktig Feilen ligger nok i at utløserarmen ikke løser seg ut når motor er i gang, da skraper hjulet bort og armen står stille. Det var null problem å få den i går når motor var av, logisk nok. I tillegg var slavepumpa helt gåen, men da vi luftet så skapte det trykk noe som er litt rart. Clutch er på vei og skal inn ila uken! Deretter EU  Osteaktig
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #59 på: juni 10, 2009, 15:13:37 pm »

VELDIG kjekt å se litt Type 4 arbeid, lykke til!
Loggført
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!