mai 17, 2024, 20:05:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dekkdim - hva er egentlig lov?  (Lest 2674 ganger)
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: august 21, 2008, 22:45:00 pm »


Hvor store dekk har jeg lov å slenge på 15` når det i vognkortet står 5.60 x 15? Dette er jo type gamle mål, og sier meg særs lite.
Har jeg forstått det rett om det skal være samme dim forran som bak? (forrige eier har satt 135 forran og 205 bak, ser tøft ut, men jeg vil gjerne ha det lovlig igjen).

På forhånd takk for hjelpen! Glad


Loggført
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #1 på: august 22, 2008, 22:07:52 pm »

Ja, det er gode spørsmål. 5.60x15 er diagonaldekk. 5.60 er bredden i tommer (142 mm). Radialdekk har en annen oppbygning, og originaldimensjon til boblene er 155R15. Disse dekkene har omtrent samme rulleomkrets, og det er det viktige her. Du kan bruke andre dimensjoner, men rulleomkretsen må ligge innenfor +-5%.
I tillegg kan ikke dekkene stikke utenfor skjermene og ikke ta borti noe ved full fjæring og sving. Så har vi felgens innpress, da.... bare for å gjøre det ekstra spennende.  Blunker

Er ikke sikker, men tror nok at det skal være samme dimensjon foran og bak.

Uansett: Originaldimensjon på originalfelg er safe. Men mulighetene er mange! Skal du ha bredere,.... tja, det kommer litt an på hva slags stil du vil ha: ballong, lavprofil, smalt/bredt, valgene er mange. Originalfelg eller bredere penfelger, eller? En dekkforhandler kan også hjelpe deg.
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: august 23, 2008, 00:06:20 am »

Noen som vet dette om det er lov med forskjellig dim, og/eller forskjellig bredde på felger/dekk bak og fremme?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 23, 2008, 07:40:41 am »

Noen som vet dette om det er lov med forskjellig dim, og/eller forskjellig bredde på felger/dekk bak og fremme?
Nei!

(hvis du bare venter litt nå, så vil det komme noen som sier at "joda, dette er ikke noe problem, jeg fikk godkjent bla bla bla" osv. Osteaktig  I utgangspunktet så skal det være samme foran og bak! Det er noen nye biler som blir levert originalt med forskjellig foran og bak, de er selvfølgelig godkjent med det slik. Du kan helt sikkert få godkjent forskjellig foran og bak, men da må du antageligvis søke/dokumentere om dette osv.

Ang. hva som er lov: Som "fatzy" sier lenger opp, du kan forandre sporvidden med 15mm totalt pr aksel. Altså 7,5mm forandring i innpress pr. felg

Du kan forandre rulleomkretsen på dekkene med +- 5%

Dekkene skal ikke stikke utenfor skjermene, eller ta i innerskjermer eller for/bakstilling v. fullt rattutslag og fjæring.

Dekkene må oppfylle lasteindexen til bilen som står i vognkortet

Dekkene må også oppfylle hastighetskravet til bilen som også står i vognkortet

Følger du disse reglene, kan du i teorien sette på så store, breie, små eller lave dekk som du bare makter. I praksis er det noe helt annet... hvis det skal være "helt" lovlig  Øyerulling

og det skal det jo... Blunker
« Siste redigering: august 23, 2008, 07:43:50 am av Bjørnar » Loggført

alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 23, 2008, 07:42:42 am »

Også kommer det ann på høyden på bilen...
du nevner 135 foran da er den vel senket i allefall foran?
ikke sikkert du får plass til original dekk foran når den
er senket, eller er planen å få den original igjen?
legg gjerne inn bilde av bilen..
har vist bil hos BT med 185 bak og 145 lav profil foran.
Loggført
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: august 23, 2008, 09:28:06 am »

Hei alle og takk for svar!
Har ikke bestemt meg for hvilken stil jeg har tenkt på, men jeg veit jeg vil slippe å svette uttapå klærne hver gang jeg ser en politikontroll Glad
Heller nok uansett litt mer mot originalutseende, så etterhvert tipper jeg orginal-dekkene med kromkapsler skal på, om ikke jeg finner en ok dim jeg kan bruke på de felgene jeg allerede har.
Bilen er senka, men justerbar puma som nok skal opp i været igjen.

Bilder slik bilen er nå:




* bobla2.jpg (53.03 KB, 640x480 - vist 136 ganger.)

* bobla.jpg (56.83 KB, 150x200 - vist 398 ganger.)
Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 23, 2008, 09:31:03 am »

synes bilen din er fin som den er jeg  kansje litt store dekk bak..
gå ned til 195 eller 185 bak så ser den litt mere original ut
Loggført
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: august 23, 2008, 10:12:02 am »

Joda, enig i at det ser bra ut - men jeg vil ha det lovlig og Glad
Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 23, 2008, 10:35:02 am »

er jo ikke verre en å bytte hvis du blir stoppet..
de tar ikke skiltene dine for feil dekk dim. i allefall
ikke for så lite ....
Loggført
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #9 på: august 23, 2008, 11:51:48 am »

Flott bil, da Atrox! Kult

Sjekk dimensjonen (bredden) på felgene dine! Det står innstemplet en eller annen plass. Kan se ut som om de er lik foran og bak, tipper 5". På den bredden kan du bruke "lovlig" dekkdimensjon, MEN det ser ut som om du har en puma-forstilling som er smalere, og da kan det bli problem med plass til bredere dekk enn de som står på ved full sving og fjæring. Dette er det sikkert andre som kan mer om, men uansett har du litt å styre med og tenke på nå..... Øyerulling
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: august 23, 2008, 11:52:15 am »

Jepp, men da blir det vel gjerne en mangellapp og dertil hørende visning hos BT? Eller hva er reglene for dette? Bot?
Loggført
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: august 23, 2008, 11:54:01 am »

jepp - fått litt å tenke  på nå  Glad Tusen takk til dere alle for svar forresten - genialt forum!
Men på tide å ta en tur på Bogstad nå og søke inspirasjon! Glad
Loggført
Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Moss


1967 T2


Vis profil
« Svar #12 på: august 23, 2008, 13:33:34 pm »

Flott bil, da Atrox! Kult

Sjekk dimensjonen (bredden) på felgene dine! Det står innstemplet en eller annen plass. Kan se ut som om de er lik foran og bak, tipper 5". På den bredden kan du bruke "lovlig" dekkdimensjon, MEN det ser ut som om du har en puma-forstilling som er smalere, og da kan det bli problem med plass til bredere dekk enn de som står på ved full sving og fjæring. Dette er det sikkert andre som kan mer om, men uansett har du litt å styre med og tenke på nå..... Øyerulling


Er original bredde på Puma, og 5" Radar Glad
Loggført
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #13 på: august 23, 2008, 15:29:43 pm »

Sitat
Er original bredde på Puma, og 5" Radar
Flotte felger! Kult

Det er vel slik at endringer som er gjort på bilen, skal stå i vognkortet for at det skal være "lovlig". Dermed skulle bilen strengt tatt vært vist og nye dekk-og felgdimensjoner skrevet i vognkortet, sammen med senkingen.

Nå kan jeg som sagt ikke så mye om Puma, men hva med dette da: ta bilen litt opp foran og så ha på f.eks 175/65R15 på de flotte felgene. Hvis dette går, med nok klaring foran, så rigger det bra. Og er "lovlig", iallefall hvis du treffer overformynderi-tilsynet på en god dag og får det i vognkortet. Da kan du cruise med det største gliset i gata!  Gliser
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #14 på: august 24, 2008, 12:02:28 pm »

Flott bil, da Atrox! Kult

Sjekk dimensjonen (bredden) på felgene dine! Det står innstemplet en eller annen plass. Kan se ut som om de er lik foran og bak, tipper 5". På den bredden kan du bruke "lovlig" dekkdimensjon, MEN det ser ut som om du har en puma-forstilling som er smalere, og da kan det bli problem med plass til bredere dekk enn de som står på ved full sving og fjæring. Dette er det sikkert andre som kan mer om, men uansett har du litt å styre med og tenke på nå..... Øyerulling

Problemet med subbing i innerskjermen ved full sving kan løses med å bytte en av de tre skruene som holder bremseskjoldet foran. Jeg byttet disse mot noen som er ca 10 mm lengere og vipps så fungerer disse som en stopper. Og det beste av alt er at dette er lovlig. I følge en eldre kar jeg snakket med som på 60 tallet jobbet som mekaniker for vw i skien så var dette en vanlig "forbedring" også på nye biler den gangen.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #15 på: august 24, 2008, 12:34:20 pm »

Jeg har vist familibilen min (2002 mod Opel Zafira) på EU ved BT med 225/45-17 flere ganger. Orginal dim er 195/65-15. Fikk bare besjed om at jeg måtte ha en omregningstabell liggende ved vognkortet for å vise til at rulleomkretsen var innenfor 5 %. Dette fiksa faktisk Biltilsynetmannen for meg der og da...... Ingen mangellapp og meget bra service!!  Gliser Gliser
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: august 24, 2008, 18:36:39 pm »

Ok - utifra dette ser jeg for meg å få eks. 175/65/15 rundt baut, eneste jeg da vil trenge er å sjekke om felgene har samme innpress forran og bak (jeg er grønn på dette, correct me if I`m wrong). Bilen står dessverre noen mil unna så får ikke sjekka sånn på rappen.
Takk for all hjelp folkens - flere spørsmål følger sikkert Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!