mai 13, 2024, 03:04:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3
1  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: skifte bunnplate på rammehodet? på: januar 22, 2011, 20:17:53 pm
Ok, takker for veiledningen. Tror nok jeg leggerr inn en helsveis her og der bare for å
være sikker.
2  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: skifte bunnplate på rammehodet? på: januar 21, 2011, 14:22:50 pm
Den er grei.
Da blir det nok litt måling på meg neste gang, og grovrengjøring.
Kjenner motivasjonen smått kommer tilbake til meg nå etter lang tids dvale.

Når det gjelder innsveising av den nye plata, skal man bare sveise der fabrikksveisene satt,
eller skal det sveises på andre plasser? Jeg tenker på hvor helsveisene skal sitte og hvor punktene
skal sitte. Mener å ha sett et illustrasjonsbilde et eller annet sted på nettet, men husker
ikke helt hvor.
3  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: skifte bunnplate på rammehodet? på: januar 21, 2011, 13:35:26 pm
Ok, da får jeg ta en tur på Volvo å spør.
De ekstra hulla ved napoleonshatten, sveiste du dem igjen, eller er det bare å la dem være?

Jeg fjernet forresten et lite stykke i fronten av rammehodet mellom inspeksjonsluka
og bunnplata pga. rust. Skulle fått sveist inn et nytt stykke før jeg fjerner
bunnplata. Er det bare å bruke helt vanlig "svart stål" i samme godstykkelse?
Eller er godset av en eller annen legering som må tas hensyn til ved utskifting?

Mvh
4  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: skifte bunnplate på rammehodet? på: januar 21, 2011, 01:01:49 am
Ok, tror kanskje jeg kryssmåler med begge metodene, så får vi se.

Den sveisegrunninga du snakker om, det er den som de har på gasolin.no?
Den som heter "weld through spray". I allfall den jeg kjøpte.

Måtte du gjøre mye tilpassning av den nye bunnplata? Eller er det perfect fit?
5  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: T4 kjøleblekk ønskes fortsatt kjøpt på: januar 21, 2011, 00:52:29 am
Fikk visst ordnet dette av en annen på forumet veldig kjapt.
Men trenger jeg mer så har jeg nummeret ditt.
Takker for svar.

Mvh
6  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: skifte bunnplate på rammehodet? på: januar 21, 2011, 00:40:18 am
Tror nok ikke jeg blir å hive bilen helt enda i allefall.  Osteaktig

Jeg blir ikke å gjøre dette selv, mine sveisekunnskaper er ikke så gode enda.
Jeg skal få hjelp av sveiseren vi har på jobb som jeg tror er mer enn kompetent nok.
Men jeg kommer nok til å ta konrollmål både før og etter jobben er gjort, bare for å være på den sikre siden.
Jeg skal også være med å hjelpe når han skal sveise for meg, så da får jeg det slik jeg vil.
Så fort den gamle platen er av skal jeg få fjernet alt som måtte være av rust på innsiden.
Målet er at når flyndra er ferdig så skal det ikke være fnugg av rust igjen på den.

Så det holder å kryssmåle sånn som du viser? Trodde målene måtte være lengre, siden eventuelle
skjevheter/vridninger vil gi små utslag.

Har du forresten prøvd den sveisegrunninga du kjøpte? Jeg har kjøpt den samme, men har
ikke prøvd den ut enda. Tenkte å bruke den i skjøtene på den nye plata.

Mvh
7  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: skifte bunnplate på rammehodet? på: januar 20, 2011, 18:15:06 pm
Det siste innlegget ditt stemmer bedre.  Blunker
Grunnen til at jeg spør om dette er på bakgrunn av en tidligere diskusjon hvor det ble
sagt at bare det å skifte denne platen innebærte mye kryssmåling etc. fordi man var
redd at varmen fra sveisingen kunne vri/slå rammehodet.
Personlig trodde jeg at så lenge man har en kyndig sveiser tilgjengelig, og at man gjør en god del punktsveis
først, for så helsveise puljevis i "crisscross", og at man bruker god tid (lar det kjøle seg ned for hver sveis) ville
være godt nok. Men jeg er ikke noe ekspert på området så derfor spør jeg dere.
Men hvis jeg skal kryssmåle så er jeg veldig taknemmelig om noen som kan det forklarer hvordan jeg gjør det.
Villig til å lære.
8  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / T4 kjøleblekk ønskes fortsatt kjøpt på: januar 20, 2011, 17:01:56 pm
Jeg er fortsatt på utkikk etter komplett sett med nedre kjøleblekk til begge sider for T4, 2 liter.
Motoren jeg har er av CU serien, vet ikke om det har noe å si når det gjelder kjøleblekka.

Mvh
9  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: skifte bunnplate på rammehodet? på: januar 20, 2011, 16:07:37 pm
Var det jeg trodde. Er det da noen som kan fortelle eller linke til en illustrasjon om hvordan
man utfører en korrekt kryssmåling? Jeg har problemer med å finne noe ang. dette temaet.

Mvh
10  Forum / Snikk-snakk / Sv: Sveis og påbygg på Sola? på: januar 20, 2011, 12:50:16 pm
Jeg var kanskje litt rask der ja.  Osteaktig
Jo, interessert i å høre fra de som eventuelt har brukt dem ja.
Tror grunnen til at jeg er litt utålmodig er at prosjektet mitt har blitt stående en stund,
og nå prøver jeg å komme i gang igjen. For at jeg skal komme meg videre er jeg nødt
til å finne ut hva jeg kan gjør med det forbaska rammehodet.
Har dårlig samvittighet for at prosjektet har blitt stående å støve vekk en stund.
11  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: skifte bunnplate på rammehodet? på: januar 20, 2011, 12:35:48 pm
Ingen meninger?
12  Forum / Snikk-snakk / Sv: Sveis og påbygg på Sola? på: januar 20, 2011, 12:33:26 pm
Så jeg blir den første til å eventuelt prøve dem ut?
13  Forum / Teknisk, teori og praksis / skifte bunnplate på rammehodet? på: januar 20, 2011, 02:53:37 am
Ok, jeg vet dette har blitt tatt opp før, og at det ble ganske het diskusjon ut av det.
Men jeg har tenkt å få skiftet denne av autorisert personell bare så det er sagt med en gang.
Nå har jeg googlet opp og ned i mente for å finne ut hvordan jeg bør gå frem, men vanskelig å
finne en korrekt fremgangsmetode.

Rett meg om jeg tar feil, men som jeg har forstått til nå er at det bør foretas noen kontrollmål
før den originale platen fjernes. Hvordan bør jeg gå frem(altså hvordan måler jeg)?
Går det greit om jeg fjerner platen selv, for så å fjerne eventuell rust på innsiden og dermed
gjøre den klar for sveising. Slik sparer jeg meg for noen kroner vil jeg tro.
Når jeg leverer fra meg flyndra til verkstedet, er det godt nok at de får måla jeg har gjort, nedskrevet
for å kunne kontrollmåle når jobben er gjort?

Eller er det godt nok at jeg fjerner den gamle platen uten å ta mål, for så å overlevere jobben til
en kyndig sveiser ala flysveiser som er vant til å sveise med ypperste nøyaktighet, innenfor fine toleranser,
og dermed godt nok?

Jeg håper jo at måling/klargjøring for sveis er noe jeg kan utføre selv, siden budsjettet er så som så.
Men vil jo selvfølgelig få gjort dette på en best mulig måte selv om dette er et lavbudsjett prosjekt.
Og ja jeg kjenner en flysveiser for de som ikke helt kobler lavbudsjett og flysveiser.  Blunker
Dette gjelder forresten en 69 mod. T1 1300.

Taknemmelig for konstruktive tilbakemeldinger

Mvh


14  Forum / Snikk-snakk / Sveis og påbygg på Sola? på: januar 20, 2011, 01:24:20 am
Er det noen som har brukt dem? Nysgjerrig ang. kvalitet og prisnivå.
Tenkte jeg skulle snakke med dem om en jobb på flyndra, men vil høre om
noen har erfaring med dem fra før.

http://www.sveiseservice.no/

Mvh
15  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: IDF/DRLA innsug for doble gassere på: mai 20, 2010, 23:58:45 pm
Til T1 motor?
Passer vel ikke T4?

Mvh
16  Forum / Snikk-snakk / Sv: bærbar radio i 67modell.. på: mai 11, 2010, 21:32:23 pm
Jeg så nettopp denne posten litt lenger nede på siden. Hørtes likt ut til det du har,
så se bort ifra mitt første svar. sorry.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,23927.0.html
17  Forum / Snikk-snakk / Sv: bærbar radio i 67modell.. på: mai 11, 2010, 19:41:57 pm
Er nok en Radionette Kurèr du er på jakt etter. I allefall det som passer i min.

Mvh
18  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Kjøleblekk til T4 ønskes kjøpt på: mai 14, 2009, 12:38:39 pm
Har ikke fått sjekket denne de siste dagene, beklager.

Tmatre: hvis du skal kvitte deg med den, så tar jeg gjerne imot  Glad
Det med dynamofoten er jeg klar over, og har faktisk tenkt å gjøre
som Mr. Raby`s sør afrikanske kompis. Gliser

BT: Er ikke sikker på om 1700 passer overens, men kanskje noen
andre kan belyse dette?

Purity: Takker for tipset, men har litt lyst til å lage det selv.
Tar det som terapi.  Gliser
19  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Kjøleblekk til T4 ønskes kjøpt på: mai 11, 2009, 17:09:40 pm
Bump!
20  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: T4 spm. Hvor høyt er åndetårnet? på: april 23, 2009, 11:38:32 am
 Går greit det. Glad
Tenkte bare kanskje flere kunne gitt meg et mål, for å ha noen
å sammenligne med.
21  Forum / Teknisk, teori og praksis / T4 spm. Hvor høyt er åndetårnet? på: april 22, 2009, 23:38:15 pm
Hei.
Holder på med et T4 prosjekt, og så har det seg slik at min er en CU blokk.
Altså en 1980 mod. 2 liter.
Problemet med denne er at åndetårnet på disse er lukket, slik at det ikke lar seg gjøre
å montere dynamofot der. Jeg var litt fersk i gamet og litt for ivrig når jeg gikk til innkjøp
av denne, så jeg var ikke klar over dette på tidsounktet jeg kjøpte den.
Men jeg vil allikevel prøve å få det til å fungere.

Så tanken min var å snakke med maskinverkstedet på jobb for å få freset av toppen
på åndetårnet. Men for å gjøre det må jeg vite hvor høyt åndetårnet er på de
tidligere modellene med åpen løsning. Hæ

Er det noen som vet dette? Oppgi gjerne mål fra et fast punkt på blokka.
22  Forum / Snikk-snakk / Sv: Anbefalte bøker? på: april 22, 2009, 23:09:56 pm
Ville jo forst å fremst handla inn "haynes workshop manual".
Hvis du tenker på å restaurere så er "haynes VW beetle and transporter restoration manual" nyttig.
For motor restaurering er "how to rebuild your VW air cooled engine-Tom Wilson" grei å ha.

Har også forstått det som at "bentley" sine manualer skal være bra, men disse er ikke jeg kjent med.

Nå har du litt du kan kjøpe inn  Gliser

Mvh
23  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Kjøleblekk til T4 ønskes kjøpt på: april 20, 2009, 16:24:38 pm
Ingen som har?
Trenger disse for å konvertere om til stående kjøling, så hadde
vært veldig taknemmelig om noen ville solgt disse til meg.
24  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Kjøleblekk til T4 ønskes kjøpt på: april 20, 2009, 00:03:51 am
Ønsker å kjøpe komplett sett med øvre og nedre kjøleblekk til begge sider for T4, 2 liter.
Motoren jeg har er av CU serien, vet ikke om det har noe å si når det gjelder kjøleblekka.
25  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hvor mye lystgass tåler en std 1300??? på: april 13, 2009, 17:58:21 pm
Tøft.men er det lov med gass på street legal da??


Var ikke det sist jeg var på street legal, men kan jo være det har blitt forandra på reglene siden den gang.

Ufattelig morsom lesning forresten! Dette må filmes!  Gliser
26  Forum / Snikk-snakk / Sv: Påkjørsel uten lapp i ruta! på: april 09, 2009, 17:19:14 pm
Jeg blir så forbanna på slike mennesker! Sint
Det samme har skjedd meg. Kjøpte meg ny (Brukt) bil i fjor sommer, bilen er en 2005 Subaru forester.
Det gikk bare 4 mnd. det, så var det en idiot som rygga borti og skrapte opp bakfangeren på høyre side bak.
Var det noen lapp på frontruta? NEI!!
Dette koster meg kanskje 6000 kroner å få fiksa, siden forsikring ikke dekker hærverk!
Hadde jeg fått tak i denne personen så spørs det om ikke han hadde fått et vondt kne, eller to...
Skjønner hvordan du føler det for å si det sånn.
27  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tri mil eksospotte på 1680?? på: mars 27, 2009, 01:22:14 am
Noterer de anlegga ned bak øret. :-)
Sant det at jeg må passe på litt hva jeg bruker pengene på, men grunnen til at jeg kunne tenkt meg et tri-mil anlegg
er at jeg har lyst til å få det seendes litt originalt ut. Ikke så avslørende som å kjøre med en fatboy hengende ut av
bakenden. Ikke misforstå, synes det og ser fett ut, men ikke helt det jeg vil ha. Blunker

Mvh
28  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tri mil eksospotte på 1680?? på: mars 26, 2009, 13:13:30 pm
Hei.
Jeg har også lyst til å bruke anlegg av denne typen, men jeg skal ha en T4 2.0 liter baki der.
Lar dette seg gjør ved hjelp av litt modding, og vil dette anlegget fungere sammen med en slik motor(underdimensjonert?).

Beklager om jeg kaprer tråden, men har lurt på dette en stund, og så at dere diskuterte nettopp dette systemet her.

Mvh
29  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Spm. ang. linjeboring på: mars 24, 2009, 18:59:27 pm
Takker så mye for konstruktive svar.
Blokka mi er aluminium i allefall, så får håpe den er grei.
Når jeg tenker meg om så går det an å måle om "lagerbanene" er ovale etter at
lagerskålene er tatt ut for å få en pekepinn om de kan være ut av senter. Enige?
Men forhåpentligvis er blokka bra, en ting mindre å tenke på.

Mvh
30  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Spm. ang. linjeboring på: mars 24, 2009, 11:16:16 am
Ok, koster kanskje ikke så mye å få noen til å gjøre det. Men hadde fortsatt vært interessant om noen
forklarer hvordan.  Glad
Med et innvendig mikrometer måler man vel bare diameteren og ikke om senteret er forskjøvet i forhold
til hverandre? litt dårlig forklart kanskje. Glad

PS: har forresten bestilt begge bøkene nå.  Gliser

Mvh
Sider: [1] 2 3
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!